Hoe krijg ik mijn cavia's wat dikker?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Hoe krijg ik mijn cavia's wat dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 21:22

Hoi! :D

Ik heb twee hele leuke caviamannen die nu inmiddels alweer 2,5 jaar oud zijn. In het verleden heb ik ook altijd cavia's gehad en onze oppas was een serieuze caviafokster :Y) Zij heeft me aangestoken haha ;)

Nu heb ik altijd begrepen dat cavia's wel een tikje mollig mogen zijn. Dat waren Joep en Gijs (zo heten de mijne :D ) ook. Maar nu worden ze iets slanker.. en ik vraag me af hoe ik ze weer wat dikker krijg.

Dit is wat ze dagelijks krijgen:

- altijd vers water
- 2 tot 3 keer per dag wat vers krachtvoer
- 2 tot 3 keer per dag vers voer in de vorm van witlof, andijvie, komkommer en paprika (ligt eraan wat ik huis heb)
- altijd een handje hooi waar ze heerlijk aan liggen te knabbelen en in gaan liggen slapen

Iemand nog aanvullingen?

Ze staan overigens gezellig in de eetkeuken, waar het natuurlijk nooit echt koud wordt.

Iris82

Re: Hoe krijg ik mijn cavia's wat dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:24

Welk merk voer gebruik je?
En wat voor hooi, hetzelfde als je voor de paarden gebruikt of hooi uit de dierenwinkel?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 21:27

Het is vrij rijk hooi, wat we ook voor de paarden gebruiken. Ik gebruik krachtvoer van kwaliteit (weet de naam ff niet, maar haal het speciaal bij de dierenspeciaalzaak).

Mijn cavia's zijn overigens geënt tegen schurft etc en daar hebben ze ook geen last van.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:28

Eten ze veel van het hooi dat je aanbiedt?
Of meer rommelen om er vervolgens op te gaan liggen?
Hoeveel krachtvoer geef je per keer?

Evine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:31

whaha mijn cavia was altijd tonnetje rond xD ik weet niet wat ik fout deed (als je het fout kan noemen) Ik gaf haar altijd gewoon voer, hooi en groente... en veeel komkommer xD haar lievelings eten ^^zooo schattig, dan had je komkommer schillen en kon je ze zo naar binnen schuiven :) *knaag knaag* zooo lieff (L) maar ja.. ze is nu dood :'( ik wete ook niet zo goed waardoor ze dunner zijn, mischien zijn ze gespierder ;) (zie je het voor je, een cavia die aan t opdrukken is xD)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:33

Als wij cavia's in de opvang hebben die mager zijn, krijgen ze naast krachtvoer heel afwisselend maar vooral wel heel veel groente en fruit.
Met name banaan komen ze lekker van aan, maar gaan ze makkelijk van aan de diarree, dus per cavia een halve banaan per 3 dagen, verder peer, appel, sinaasappel, mandarijn en allerlei groenten die vooral overblijven van koken.

Maar zodra er buiten weer wat meer gaat groeien, krijgen ze erg veel uit de berm, elke dag flinke bossen.
Wat we plukken is natuurlijk vers gras, klaver, paardenbloemen en zuring (dat wordt met name door de konijnen gegeten).

Met deze aanvullingen krijgen we ze eigenlijk altijd met een paar weken wel weer aardig op gewicht. En we ontwormen ze altijd een keer als ze nieuw in de opvang zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 21:37

@Nickeltje: die van mij zijn niet echt van de banaan.. die laten ze gewoon liggen. Een appel en een peer gaan er wel in :j Mandarijn nemen ze ook niet. 's Zomers pluk ik standaard gras voor ze en dat vinden ze overheerlijk :)

Ze zijn overigens niet echt mager, maar ik heb het idee dat ze wel eens dikker zijn geweest.

@Iris: dat hooi eten ze uiteindelijk helemaal op. Ze krijgen per keer een vol (cavia)bakje van het krachtvoer. Daar eten ze ook goed van.

Misschien moet ik ze maar eens ontwormen, maar heb geen flauw idee hoe dat moet.. :o Ze komen trouwens nooit buiten, want wij hebben hier een Duitse Herder en een kruising Beagle lopen en die zijn mij iets te lomp.

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:40

ik heb ook cavia's en die zijn aardig dik
ze krijgen:
snoepjes 1 keer op de dag
wortels
komkommer
banen schillen of gewoon banaan 1 keer in de week te veel banen schillen is niet goed voor hun darmen 1 keer in de week kan geen last
radijs
sperzieboontjes
appels
vitamene C tabelt 1 keer in de week
hooi
evert voer
witlof
de groen van de bos wortelen
bamboe
paardenbloem bladeren vande zomer weer :D
dat was het wel denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:56

Mijne kregen onbeperkt hooi, omdat het verteringsstelsel constant op gang moet blijven. Verder eigenlijk ook onbeperkt groente (als het op was aanvullen of zelfs voor het op is het oude weghalen en nieuw neerleggen). Verder vond ik zelf Supreme science select cavia erg goed krachtvoer, zit alles in en omdat het maar 1 soort 'brok' is kunnen ze niet de 'lekkere' dingen alleen eruit kiezen en de brok met voedingswaarde laten liggen :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 22:02

Ze krijgen hier een flinke bats hooi, daar zijn ze de hele dag zoet mee :)

Ik werk overdag en ben niet in staat om ze constant te voorzien van vers voer. Dat is daarom voor mij niet echt een optie.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:40

Dan krijgen ze vast teveel beweging Sfie :)) Dan gaat het mis :+ Ophokken :P :P

Ontwormen kan je doen door een pipet in de nek (nou ja twee meestal) dat is van Beaphar en in iedere dierenwinkel te krijgen! Ik ben trouwens wel te spreken over het voer van Beaphar, de Care + mooie vachten en ze eten het heel graag! Ze kunnen ook niet uit zoeken!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 08:58

Haha ja Anne ze hupsen hier wel veel door het hok heen :) Heb altijd begrepen dat ze dan in hun sas zijn :))

Het zijn wel nog twee echte mannen zeg maar en echte mannen verbranden meer energie dan vrouwen. Vanmorgen heb ik ze verschoond en de witte man (heb een witte en een drie-kleur) is eigenlijk toch wel mooi op gewicht. Hij is ook de meest brutale. De ander is slank te noemen, maar niet mager.

Waar doen cavia's trouwens die wormen op?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:59

Die kunnen ze opdoen uit het gras wat jij voert als daar een konijn met wormen geweest is...
Vlooien kunnen ook een overdrager zijn van wormen, vooral bij honden en katten zie je dat.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 14:41

Wij hebben hier geen konijnen :D Alleen maar hazen. Brengen die het ook mee?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:44

Ja, die kunnen het inderdaad ook mee dragen.
Of muizen die door je hok geschuifeld zijn...
Soms hebben cavia's echt duidelijk een worm infectie en is er niet echt terug te vinden waar ze die vandaan gehaald moeten hebben...

Een keertje ontwormen kan geen kwaad en zoals iemand hier boven al zei, je haalt het als druppels voor in de nek bij een dierenwinkel.
Het moet in elk geval geen reden zijn om ze geen vers groen meer uit een berm te gaan geven hoor.

edit: Mn moeder voegde ook nog toe als snoeperij voor cavia's om 2 of 3 keer per week een flinke korst brood te besmeren met honing aan ze te voeren. Erg zoet, veel suikers, wel soort van natuurlijk.
Een prima dikmakertje, maar niet elke dag geven, dan kunnen ze aan de diarree gaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 14:48

Oke! Thanks voor de tips Nickeltje :D Ik ga dat ontwormen zeker doen.

En die broodkorst met honing ook :j