vraagjes over leblam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

vraagjes over leblam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:42

hallo,

ik heb een vraagje;

hoevaak voer je een leblam? en vooral wát.
op een dag dan.

alvast bedankt!

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:48

Je kunt kunstmelk voor lammeren kopen. De hoeveelheid en hoe vaak per dag hangt af van leeftijd en gewicht. Ook kun je het voeren via een zogenaamde lammerbar ( = een emmer met speen(tjes) eraan waarin je de daghoeveelheid geeft) Dit kan dan door het lam stetds in kleine beetjes gedronken worden. Het lam moet daar dan wel levendig voor zijn en een goede zuigreflex hebben

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:51

Even een kant en klaar voerschema voor je opgezocht. Je kunt de melkpoeder wel kopen bij veevoerleveranciers. Ik denk haast dat bijvoorbeeld de welkoop dit ook wel heeft. Succes met het voeden , ik neem tenminste aan dat je dit vraagt omdat je een leblam hebt :D

Voerschema

De opfok van van schapelammeren vindt plaats door voorraadvoedering of gerantsoeneerde voedering.

Voorraadvoedering
•de eerste 4 à 5 weken onbeperkt Sprayfo Lam op omgevingstemperatuur voeren
•alleen de eerste voeding de melk warm verstrekken
•met een drinkautomaat kan de eerste 1 tot 2 weken ook warme melk (± 40°C) gegeven worden
•met lambarvoorraadvoedering kunnen 2 - 3 lammeren per speen worden gehouden
•naast Sprayfo Lam wordt ook krachtvoer, hooi en water gegeven
•tussen 5 en 7 weken leeftijd wordt er geleidelijk minder melk gegeven
•de totale opname is 7 à 8 kg poeder
•spenen kan op een gewicht van ca. 15 kg bij een opname van 200 gram lammerenkorrel per dag
•weidegang kan, zodra voldoende krachtvoer en ruwvoer wordt opgenomen

Gerantsoeneerde voedering

Bij gerantsoeneerde voerdering kan het onderstaande voerschema als richtlijn dienen. Sprayfo Lam wordt verstrekt op een temperatuur van ca. 38°C.

Voerschema Sprayfo Lam

Dagen van t/m aantal voe­din­gen
Sprayfo Lam per dag cc melk per
voeding
eerste dag
2 4
5 10
11 15
16 28
29 35
36 42
43 49 6
6
5
3
2
2
2
1 60 (biest)
60
100
300
600
800
500
500

Afhankelijk van het geboortegewicht (gemiddeld 3,0 kg) wordt meer of minder gevoerd. Het voerschema is slechts een richtlijn.
De uiteindelijke voergift wordt bepaald door degene die de lammeren voert. Totaal is per lam ongeveer 7 à 8 kg Sprayfo Lam nodig.

•Reeds na enkele dagen moet ook goed ruwvoer (voorkeur hooi) en goede lammerenkorrels ter beschikking gesteld worden.
•Na de eerste week moet water vrij opneembaar zijn.
•Lammeren met een leeftijd van zes weken kunnen in enkele dagen worden gespeend.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 20:38

haflinger4me schreef:
Even een kant en klaar voerschema voor je opgezocht. Je kunt de melkpoeder wel kopen bij veevoerleveranciers. Ik denk haast dat bijvoorbeeld de welkoop dit ook wel heeft. Succes met het voeden , ik neem tenminste aan dat je dit vraagt omdat je een leblam hebt :D

nee, maar mischien krijgen we er een ;)

vandaar dat ik alvast wat info wil over voeding etc :)

heel erg bedankt jullie! :)