Nieuwe katten laten wennen in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Nieuwe katten laten wennen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 15:29

Ik krijg vrijdag twee lieve poezen die ik ga op halen van de Poezenboot.
Eentje gaat wel maar de ander is vreselijk bang.
Er is mij uitgelegd dat ik ze eerst een week in een aparte kamer moet houden met voer en kattenbakken en lekkere mandjes en pas daarna heel voorzichtig verder laten komen.
Ik heb geen andere huisdieren in huis en woon alleen, dus het is erg rustig bij mij.
Is dit een goede manier om ze te laten wennen?

Kellsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:32

Ik had een keer gelezen op internet dat als katten naar een nieuw huis gaan dat je boter onder hun voetjes moet doen.
Dan gaan ze eraan likken en daarna lopen ze door het huis, waardoor hun geur verspreid wordt.
dat helpt eraan om ze te laten wennen ofzo.
weet niet of het waar is maar had het toen gelezen.

Vjestagirl

Re: Nieuwe katten laten wennen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:33

Ik zou ze idd de eerste week in 1 kamer laten, niet te groot. Daar zelf ook veeeeel tijd doorbrengen. En daarna bijvoorbeeld een gang en 1 kamer bij geven. Rustig laten verkennen.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:34

heb in augustus een hele bange poes in huis gekregen.

je moet ze gewoon zelf hun gang laten gaan. je niet opdringen.
ze komen vanzelf naar je toe als je ze de ruimte maar geeft.

zie het nut niet van opsluiten in een kamer.
weet niet of je ze buiten wil laten met de tijd maar zou ze voorlopig dus wel binnenhouden totdat ze gewend zijn aan jou.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 15:38

Ik hou ze de komende maanden binnen :D Ze kunnen wel op mijn balkon maar verder dan dat niet, alleen doe ik dat de komende tijd nog niet. Eerst maar helemaal lekker thuis voelen en aan mij en de omgeving wennen.
Dat van die boter vind ik wel een beetje raar want om nou bij bange poesjes gelijk al hun pootjes in te smeren.. en wat een rommel geeft dat ook in huis! hahaha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:39

ubimone schreef:
heb in augustus een hele bange poes in huis gekregen.

je moet ze gewoon zelf hun gang laten gaan. je niet opdringen.
ze komen vanzelf naar je toe als je ze de ruimte maar geeft.

zie het nut niet van opsluiten in een kamer.
weet niet of je ze buiten wil laten met de tijd maar zou ze voorlopig dus wel binnenhouden totdat ze gewend zijn aan jou.

Dat is vooral om te voorkomen dat de poes direct een berg prikkels krijgt waar je u tegen zegt, steeds weg 'moet' rennen omdat er mensen aankomen en je haar noooooooit meer achter de wasmachine vandaan krijgt.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:40

ja vond dat ook al een raar idee ja. bange katten de pootjes insmeren met boter........
lijkt me geen succes.
als de ene kat tammer is zou ik ze zeker gewoon door je huis laten lopen. als de tamme kat naar je toekomt zal die bange dat vanzelf ook wel gaan doen.
laat hun naar jou toe komen. dat werkt het beste weet ik uit ervaring

ubimone

Re: Nieuwe katten laten wennen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:41

TS zegt dat ze alleen woont. dus die berg prikkels zal wel meevallen. mijn poes heeft minder dan een week zich verstopt achter de bank. heb daar water en eten neergezet en ze kwam vanzelf achter de bank uit.
en nu ligt ze gewoon op schoot te spinnen.... dus is wel goed gekomen met haar

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:42

Ik heb dit 8 jaar geleden gehad. Heb 2 hele bange poezen uit het asiel gehaald. Wij kregen als tip inderdaad ook om ze een week in een kleinere ruimte te houden, met daarin voer en drinken en de kattenbak.. Wij zijn in die tijd niet erg veel met ze bezig geweest. Na een week de deur open en toen hebben ze zich onder het bed verstopt. Daar ben ik wel veel geweest, veel lezen en heb ook tegen ze gepraat, maar zonder naar ze te kijken. Na 3 (!!) weken kwam de ene poes ineens naar me toe, heeft me overal kopjes gegeven en kroop helemaal over me heen. De dag erna kwam de andere poes naar me toe. Sindsdien ging het alleen maar beter en het zijn echt hele lieve poezen. Overigens alleen naar mij toe, en 1 van de 2 ook naar mijn vriend toe. Poes 2 was tot 3 jaar terug nog steeds erg bang voor hem. Nu gaat het beter, maar leuk vindt ze hem nog steeds niet.
Oh en een kat aankijken wordt vaak als dreigend ervaren, vooral angstige katten vinden dit niet leuk. Veel knipperen is wel goed, teken dat je je op je gemak voelt.
Success ermee!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 15:48

Het wordt een hele uitdaging maar ik heb er heel veel zin in!
Dank voor de reacties zo ver.

Ik heb besloten ze eerst in een aparte kamer te zetten en gaandeweg het weekend laat ik de deur open, dan kunnen ze zelf beslissen of ze willen of niet.