poes 'sniest': wanneer naar de DA?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

poes 'sniest': wanneer naar de DA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 19:59

Onze jongste poes van anderhalf is een beetje (s)niezerig: van die lichte niesjes de hele tijd. Geen snotneus, geen vocht uit haar neusje, geen vieze oogjes en levendig zat...
Aan de ene kant zou ik het liefst meteen naar de DA rennen, maar ik realiseer me ook wel dat dat soms (nog) niet nodig is. En de DA bellen, dan weet ik wel wat hij zegt: kom maar even langs.
Iemand enig idee wat onze poes heeft en wat te doen?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:01

Ik zou wel meteen actie ondernemen. Dit omdat hij niesziekte kan hebben, hetgeen in het ergste geval zelfs dodelijk kan zijn.

Verder weet ik niet hoe jouw DA is, maar de mijne laat mij alleen langskomen als het nodig is, anders zegt hij eerst: "kijk het nog een dagje aan".

Lauratje_88

Re: poes 'sniest': wanneer naar de DA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:04

Ik zou nog even kijken en afwachten pas als je ziet dat er snot uit het neusje komt en/of vuile oogjes dan zou ik naar de DA gaan. en ja niesziekte is dodelijk als je er niets aan doet van zodra er iets aan gedaan wordt is er eigenlijk geen kans dat die dood gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:07

Mijn kat heeft dit een jaar geleden ook gehad, veel niezen maar geen snot uit oogjes of neus. Ze is er bijna aan onder doorgegaan was een infectie, dus ik zal niet het advies geven dit te negeren.
Omdat ze zo verkouden zijn eten ze slechter (Smaak is weg) waardoor ze snel andere problemen kunnen krijgen.,
En kat hoort niet te niezen, een kat die om de haverklap meerdere malen niest is vaak ziek.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:09

Horseware schreef:
Ik zou wel meteen actie ondernemen. Dit omdat hij niesziekte kan hebben, hetgeen in het ergste geval zelfs dodelijk kan zijn.

Ze is geënt tegen niesziekte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:11

Dat maakt helaas niets uit....Kan dwars door die prik heengaan.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:12

Dan kan het nog altijd door komen alleen dan minder erg, misschien heeft ze gewoon een stof allergie ofzo kijk of hij/zij morgen zo vaak niest en bel dan toch eens naar de DA en vraag of het de moeite is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:29

Hoe lang niest ze al? Als het al een paar dagen is zou ik zeker even contact opnemen met je dierenarts. Een kat hoort niet te niezen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:32

Chiqa schreef:

Precies, ze kunnen het alsnog krijgen.
Mijn insteek is altijd: liever 1x teveel dan 1x te weinig naar de DA gaan.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:32

Lauratje_88 schreef:
Ik zou nog even kijken en afwachten pas als je ziet dat er snot uit het neusje komt en/of vuile oogjes dan zou ik naar de DA gaan. en ja niesziekte is dodelijk als je er niets aan doet van zodra er iets aan gedaan wordt is er eigenlijk geen kans dat die dood gaat.

Precies, maar dan moet je er dus wel wat aan doen ;-)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:39

Horseware schreef:
Chiqa schreef:

Precies, ze kunnen het alsnog krijgen.
Mijn insteek is altijd: liever 1x teveel dan 1x te weinig naar de DA gaan.

Vind ik ook niesziekte kan dodelijk zijn dus ik zou geen risico nemen en gelijk de da bellen

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:45

Zodra de kat wat lusteloos doet, niet goed meer wil eten of drinken, een bezoek aan de DA brengen. Katten eten als ze iets lekekr vinden ruiken, maar als hun neus verstopt zit ruiken ze niets meer ---> stoppen met eten.
Dan dus direct gaan.

Maar voor nu zou ik het even aanzien maar wel goed in de gaten houden. Even temperaturen of ze geen koorts heeft.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:59

Zo, even een update. Allereerst bedankt voor jullie reacties. We zijn dus net terug van de DA. Hij heeft niets kunnen vinden, temperatuur is uitstekend, 38 graden. Hij houdt het erop dat het een beetje irritatie is. Wel hebben we wat penicilline (tabletjes) meegekregen voor als ze over twee dagen weer begint te niezen. Ze heeft nu alleen een injectie tegen de eventuele irritatie gekregen. Dus gewoon even afwachten :)
We zijn iig weer gerustgesteld.

Edit: alleen als er groen snot uit haar neusje komt, dan is het goed mis. Dit is een teken dat er bacillen in d'r lijfje rondzwerven!
Laatst bijgewerkt door dorothea op 15-02-10 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:01

dorothea schreef:
Zo, even een update. Allereerst bedankt voor jullie reacties. We zijn dus net terug van de DA. Hij heeft niets kunnen vinden, temperatuur is uitstekend, 38 graden. Hij houdt het erop dat het een beetje irritatie is. Wel hebben we wat penicilline (tabletjes) meegekregen voor als ze over twee dagen weer begint te niezen. Ze heeft nu alleen een injectie tegen de eventuele irritatie gekregen. Dus gewoon even afwachten :)
We zijn iig weer gerustgesteld.

Goed dat je er toch even langsgeweest bent en fijn dat er niet iets vervelends gevonden is :-)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:02

Wij ook! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:04

Horseware schreef:
Citaat:
Omdat hij kerngezond is dit is echt niet de eerste kat die ik in handen heb....

Dan zal ie het wel voor de grap doen.

Sjoh...Nou idd.

Dorothea goed dat je even langs bent geweest, voor je het weet wordt zoiets chronisch zo zie je maar weer, hoop dat ze snel hersteld.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:09

:) Als het om mijn dieren gaat ben ik nogal een paniekvogel. Dus vandaar dat ik heel graag jullie mening wilde horen :j

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 09:47

De injectie tegen prikkeling van de luchtwegen heeft dus niets geholpen. Vannacht toch weer geniesd en dat zou pas na een dag of twee moeten zijn (als het iets anders is dan een geprikkelde luchtweg). Vandaag met antibiotica begonnen... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:07

Dan weet je iig dat het geen irritatie is maar dus een infectie. Hoop dat de AB aanslaat!

Moderatoropmerking:
Opmerking in een offtopic discussie uit bericht verwijderd.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:21

Wat me opvalt is dat ze alleen maar niets als ze of in de deuropening heeft gezeten, of als ze dertig seconden (dat vindt ze lang zat :D) buiten is geweest. Zou het dan toch iets van een prikkeling door de kou zijn?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:29

dorothea schreef:
Wat me opvalt is dat ze alleen maar niets als ze of in de deuropening heeft gezeten, of als ze dertig seconden (dat vindt ze lang zat :D) buiten is geweest. Zou het dan toch iets van een prikkeling door de kou zijn?

Kan me met deze kou ook wel voorstellen dat de koude lucht de luchtwegen wat irriteert.

Ik snap trouwens ook dat je niet extreem veel moeite doet als een kat altijd niest (maar er verder geen last van heeft). Onze hond niest altijd als hij wakker is en op zijn rug gaat liggen, dat is ook raar maar ze heeft er geen last van en is verder echt gezond (wij gaan eigenlijk vaak te vroeg naar de DA). Dus we hebben daar eigenlijk nooit naar gekeken (volgens mij wel eens gevraagt of het echt een probleem was volgens mij zij de DA toen ook dat zolang ze er geen last van had het niet erg was.)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:34

dorothea schreef:

Misschien. Ik weet niet of dat kan. Maar je bent er iig mee naar de DA geweest en dat is het belangrijkste.
Ondanks dat velen denken dat niezen geen kwaad kan en er wat lacherig over doen kan het namelijk toch een teken zijn van iets ernstigers. Onze kat heeft het namelijk ook gehad en daarbij hebben ze toen gekeken of er bijvoorbeeld geen klein tumortje in zijn neus zat dat irriteerde. Bij hem bleek het overigens - ondanks de inenting ertegen - toch niesziekte te zijn. Door zijn inenting was dit gelukkig ongevaarlijk, maar het heeft wel een maand of 3 geduurd voordat het weg was.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:01

Moderatoropmerking:
Ik heb een complete offtopic discussie uit dit topic verwijderd.
Dit gaat over de kat van Dorothea, andere discussies over andermans kat of hond zijn daarmee offtopic en hier niet de bedoeling.