vragen over een heilige birmaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

vragen over een heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 13:50

Ik heb altijd een geweldige kat om mij heen thuis bij mijn ouders, en ik kan me niet voorstellen dat als ik op mij zelf ga wonen geen huisdier om mij heen zal hebben.
Dus een huisdier gaat er zeker komen en het word een kat das zeker!

Nou is het niet zo dat ik binnen nu en morgen al een huisje heb en direct opzoek ben naar een lieve kat, maar ik ben wel een beetje aan het rondsnuffelen.
Word het een raskat of gewoon een vuilnisras..

Mijn interesse is op dit moment gericht op de heilige birmaan mede door hun uiterlijk.
Nou heb ik wat vragen omdat ik ze alleen op foto's zie.

-Hoe zijn ze kwa omgang? vriendelijk/angstig/speels enz.
-Kunnen ze 24 uur binnen zitten of zijn het meer buiten katten?
-Kwa aanschaf? prijs
-Is het beter om een kitten te nemen of juist een ouder dier?
-Zijn het meer sierkatten, of kun je ze ook lekker uitdagen met een knisperend eendje of dergelijks?
-Het kammen van deze katten, hoe vaak, kost het veel tijd?

Dat is het even voor nu.

Nogmaals ik zoek gewoon informatie van mensen die zo'n beestje hebben en er echt ervaring mee hebben. Uit een boekje halen is altijd makkelijk maar das niet de realiteit.

Alvast bedankt!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:00

Mijn birmaantje is heeeerlijk relaxed. Ze is voor niets of niemand bang en schrikt nergens van. Stofzuiger kan je gewoon tegen haar aan 'vegen' en ze blijft gewoon zitten en kijkt van:'wat doe jij nou?'
Op verjaardagen, dus wanneer ons hele huis vol zit, gaat ze iedereen gewoon bij langs om ff te knuffelen en bij te liggen slapen.
Ze ligt het liefste de hele dag een beetje op schoot en is een enórme knuffelkont, en voornamelijk kusjes geven. Ook heeft ze wel haar speelse buien. Ze kan springen als een gek achter een verenstokje aan. Maar het is met mate. Ze is ehm sja, rustig speels. Geen wilde.

Tessa is van 5 augustus. En is nog nooit buiten geweest. We hebben wel een redelijk groot huis, ze kan overal komen.
Ik merk wel dat ze nu wel behoefte krijgt om naar buiten te gaan, ze zit veel voor het raam enz. maar het is geen drama ofzo.
We zijn wel bezig met een kattenren, dus binnenkort mag ze naar buiten. En hier zal ze wel heel blij mee zijn.

-Kwa aanschaf? prijs
Gewoon een normale raskat prijs. Dus 450-700 oid?
Dit ligt aan jezelf denk ik ;) is maar net wat jij wil.
-Zijn het meer sierkatten, of kun je ze ook lekker uitdagen met een knisperend eendje of dergelijks?
Mijn ettertje kun je zeker wel uitdagen :D het is niet zo dat ze stil blijft zitten ofzo want straks gaat haar vachtje in de war :D
't Is geen tutje.

Tessa hoef ik (nog) helemaal niet te kammen. Ik doe het wel af en toe want ze moet er toch aan wennen voor shows en wie weet krijgt ze nog een vacht met klitjes.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en je zal zéker geen spijt krijgen van een Birmaantje.
Ze zijn GE WEL DIG! :+: :+:
AfbeeldingAfbeelding
Hier word je toch meteen verliefd op? :D

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:08

dankjewel voor je reactie.
Wij hebben nu een vuilniskat om het zo maar even te zeggen, en dat is zo'n lief beest maar zij loopt buiten en binnen. das de normaalste zaak van de wereld hier.
Maar stel dat ik een appartementje koop, dan is dat niet mogelijk om haar nee te nemen. want die word 4kant gek als ze na 13 jaar ineens niet meer naarbuiten kan.
Vandaar dat ik het wel belangrijk vind om te weten hoe een ras in elkaar zit kwa karakter en omgang

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:13

Citaat:
-Kwa aanschaf? prijs

Leuk dat je interesse hebt in de Birmanen. Wij hebben er momenteel 2.
- Geweldig lieve kereltjes, over het algemeen rustig maar kunnen ook flink
speels zijn. Ik heb ervaring met 4 Birmanen en 3 ervan waren echt allemansvriendjes.
De andere was vanaf het begin wat onzeker...Dat is bij ons helemaal goed gekomen.
Hij vind alleen vreemde mensen en stemverheffing bv. nog steeds eng. Let dus goed
op waar je je poezel vandaan haalt. Kies voor een goede fokker.
- Mijn poezels zitten altijd binnen. Ik heb geen mogelijkheid om ze buiten te laten. Zou
ik dat wel kunnen, zou het altijd in een afgesloten tuin of ren zijn. Vooral voor hun
eigen veiligheid.
- Ze kosten zo rond de €500.-
- Wij wilden graag een kitten. Dat is helemaal afhankelijk van jezelf. Je kunt ook een
enorm leuke poezel treffen die herplaatst wordt.
- Het zijn zeker niet 'sierkatten' al zijn ze prachtig om te zien. Zo kan mijn man ze het
hele huis door lokken door ze alleen al nieuwsgierig te maken. Aankijken en dan wegduiken
is hier heel verleidelijk. Dan komen ze achter je aan, en dan telkens een stukje verder.
Ook een laserlampje is gegarandeerd succes (bij welke kat nou niet :D ) maar ook de
rolmaat of het meetlint (oprolbaar) is favoriet. Als ze het geluid horen komen ze al aanrennen.
- Mijn ene kereltje kam ik alleen af en toe als hij haart, hij heeft dan ook een vrij korte
vacht. Mijn andere kereltje heeft beduideld langer haar en heeft zo af en toe een klit.
Die controleer ik dus regelmatig en kam ik als het nodig is. Het kost niet veel tijd, het is
zo gedaan eigenlijk.

Veel plezier met het voorwerk...Ik zou zeggen bezoek eens een show, praat daar met
fokkers, laat je goed informeren.
En niet geheel onbelangrijk...Laat je vooral ook informeren op de testen zoals HCM/PKD.
Dit zijn erfelijke aandoeningen die voor komen bij de Birmanen. Helaas testen nog niet
zo veel fokker hierop. Dus weeg af of je het belangrijk vind (ik wel iig) dan kun je gericht
gaan zoeken naar een fokker die wel test.

sax89

Re: vragen over een heilige birmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:21

bedankt. Als ik voor een birmaan ga, dan ga ik zeker niet naar shows en het is ook niet de bedoeling dat er nestjes komen. Die aandoeningen kunnen ze daar op latere leeftijd last van krijgen? wat houd het precies in?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:33

Ik bedoelde dus niet een show bezoeken met je kat, maar om informatie te
vergaren ;), met fokkers te praten ed. Ik weet niet of dat duidelijk was?

Kittens/katten kunnen daar zelfs al heel jong door/aan overlijden. HCM is een
erfelijke hartafwijking, PKD is een erfelijke nierafwijking. Ik zou zeggen typ
HCM en PKD eens in bij Google en je vind vast heel wat info.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:40

Chichiba schreef:
Ik bedoelde dus niet een show bezoeken met je kat, maar om informatie te
vergaren ;), met fokkers te praten ed. Ik weet niet of dat duidelijk was?

Kittens/katten kunnen daar zelfs al heel jong door/aan overlijden. HCM is een
erfelijke hartafwijking, PKD is een erfelijke nierafwijking. Ik zou zeggen typ
HCM en PKD eens in bij Google en je vind vast heel wat info.

ja van de shows was wel duidelijk hoor, maar ik dacht dat het misschien afwijkingen zijn die niet "mooi" of goed zijn voor shows of om er mee verder te fokken.
Maar deze afwijkingen zijn dus wel heel belangrijk om rekening mee te houden.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:48

En kan een birmaan alleen thuis zitten, of is een huisgenootje noodzakelijk?
ik werk ook gewoon 32 uur in de week natuurlijk en in de zomer vaak meer dan 40 uur.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:44

Oh nee, het zijn geen schoonheidsfoutjes. Het zijn ernstige levensbedreigende
erfelijke afwijkingen.

Ik zou eigenlijk toch voor 2 gaan. Dan niet persé 2 Birmanen maar wel 2 poezels.
Na het overlijden van mijn 1ste Birmaan heb ik een tijdje aangekeken hoe mijn
overgebleven Birmaan het deed. Toen hebben we er toch voor gekozen er een
2de bij te nemen. Alleen is maar alleen. Mocht je nou voor een volwassen
herplaatser gaan kan het zijn dat de bewuste poes liever alleen is. Maar dat is dan
een keuze.
Bovendien zullen er weinig cattery's een kitten plaatsen bij iemand waar hij alleen
komt te zitten.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 16:15

oke bedankt.
Een kitten is voor mij niet het beste denk ik, met zindelijk maken enzo.
Het zal dan waarschijnlijk toch een herplaatser worden. Want als ik het zo lees hier en daar maakt het niet zo veel uit als ze zich moeten aanpassen aan een ander baasje.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:26

Kittens zijn volgens mij altijd al zindelijk als ze bij je komen hoor :) Tenminste ik heb nog neit anders meegemaakt ;)

De meeste kittens zijn zo rond 6 weken wel zindelijk. En je krijgt ze natuurlijk een aantal weken later ;) 't Is geen puppy

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:40

Als ze met 13/14 weken bij je komen wonen zijn ze echt zindelijk hoor...
Zoals 'Limoen' zegt vanaf een week of 6/7 vaak al. Dat hoeft zeker geen
reden te zijn.

Maar 2 leuke herplaatsers, die al samen waren of een herplaatser die niet
met andere katten kan, is natuurlijk een goede optie.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 17:44

ik wist niet dat een kitten al zo snel zindelijk is... van onze kat weet ik dat niet meer, die hebben we wel als kitten gekregen maar die is al 13.
weer een goed aandachtspunt dus

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:22

birmanen heb ik niet, maar wel ragdolls.
zijn ook raskatten en lijken ook veel op birmanen.

als je kiest voor een raskat is het altijd beter om hem/haar binnen te houden.
naast de gewone gevaren die iedere kat daar mee kan maken (vergiftiging, aanrijding etc...) loop je met een loslopende raskat ook veel meer risico op diefstal.

de prijs; reken zo rond de 500 euro

of je een kitten wil of een volwassenen kat wil is eigen keus.
persoonlijk vindt ik een kitten leuker.
een kitten past zich ook makkelijker aan ,als een volwassen kat.
als je een kitten bij een goede cattery koopt is deze ook zeker al zinnelijk enzo

sierkatten...in de zin van uiterlijk wel, maar kwa innerlijk heeft ieder ras zijn eigenschappen, maar ook ondanks dat, heeft ieder dier zijn eigen persoonlijkheid. de 1 houdt van luieren de andere vliegt het huis door. vertel de fokker wat je zoekt en (een goede fokker) zal je vertellen of ze een kitten heeft met zo'n persoonlijkheid.

over het kammen van een birmaan weet ik niets.

ik zou je wel aanraden om een birmaan met stamboom te zoeken.
en denk niet dat iedere kat met stamboom meteen goed is.
ook onder de cattery's zijn broodfokkers.
wees er zeker van dat je geen birmaan koopt uit lijnen met veel kans op erfelijke ziektes (beter nog is dat de ouders negatief getest zijn.
ga op zoek naar ras verenigingen, en vraag hun ook om advies.
heb je een kitten op het oog, leg die stamboom dan ook voor bij een betrouwbare (beter is meerdere) birmanen fokker.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:52

Bij mijn ouders hebben we een Birmaan dame (en een maine coon meneer), en dat is ook echt een dame, ik noem haar altijd de hertogin, want zo kan ze er echt bij zitten, staartje netjes om zich heen gekruld, kraagje mooi opgepoeft en dan parmantig rechtop om dr heen kijken.
Echt een trutje eigenlijk.
Als ze buiten loopt aan het riempje loopt ze te sluipen, vind ze doodeng. We laten ze niet los buiten want we hebben niet zoveel zin dat ze gejat worden, zoveel zie je er natuurlijk niet van buiten lopen.
Ze is lief, maar die van ons is echt een muts, we moeten haar nageltjes wel eens knippen, nou dan denkt ze echt dat ze vermoord wordt of dat op zijn minst de wereld vergaat. Zo kijkt ze je dan ook aan met die grote blauwe ogen.
Borstelen, pfff veel te min, daar moeten we niet mee aankomen, dat doet ze zelf wel (gelukkig geen klittenvacht).
Snoepjes, gatver daar wordt je dik van, hoe kan je dat eten...
Ontvlooidruppels....in dr nek.....oooooooooooooh wat afschuwelijk, dan kijkt ze me dus een maand niet meer aan.
Ze slaapt het liefst op een stapel kussens, want mevrouw de prinses moet natuurlijk wel zacht liggen.
Ligt Spike (de Maine Coon) op de krabpaal, wordt er van hem verwacht dat hij binnen een paar tellen plaats maakt voor haar, anders kan hij een mep krijgen.
Ligt Spike in de mand te snurken, of in een schoenendoos, zorgt mevrouw de prinses wel dat ze erbij kan, als dat betekend proppen, prima dan maar proppen.
Zit de deur van de slaapkamer dicht, zo hard mogelijk schreeuwen, dan gaat ie vanzelf wel weer open.

Tja die van ons is echt een doos, maar hardstikke lief.
Wij hebben ze van een hele fijne cattery in Breda, daar komt de Maine Coon ook vandaan. Superleuke mensen die ze persoonlijk komen brengen om te zien hoe de katten reageren als ze voor het eerst in hun nieuwe huis komen, en ze kunnen gelijk zien waar ze terecht komen.
Je krijgt ze niet eerder als 12 weken, dan zijn ze geent, ontwormd, ontvlooid en alles.

Birmanen zijn leuk, wij hebben net een ontzettend parmantig, dramaqueentje gekregen, maar ze is wel echt schattig, en kijkt ook een beetje scheel.
Oh en die van ons is niet zo dol op vreemde mensen, kinderen moet ze al helemaal niks van weten. Maar ze is niet zo stoer in ieder geval, absoluut geen allemansvriendje.

Ambow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:40

Onze Birmaan is ontzettend lief. Heel vriendelijk. Geen schootkat, maar komt wel lekker naast je liggen op de bank.

Simba was bij z'n vorige eigenaar gewend om vooral binnen te zitten geloof ik. Nu maakt hij af en toe een rondje rond het huis. Toch zou ik hem meer een binnenkat noemen, maar dat is misschien ook omdat ie dat 14 jaar geweest is.

-Kwa aanschaf? prijs
Geen idee, we hebben deze kat van de buurvrouw overgenomen, waren verder geen kosten aan verbonden.

Dat ligt eraan wat jij het leukste vindt lijkt me. Ik vind kittens zelf altijd erg leuk, maar wij hebben onze Birmaan op zijn 14e in huis genomen. Hij heeft zich prima aangepast en speelt nu zelfs met ons jonge katje!

Als Simba niet slaapt is alles wat beweegt leuk! Hij rent af en toe het hele huis door met onze andere kat, speels kan ik hem zeker noemen. :D

Simba wordt regelmatig gekamt, ik schat 1x per dag. Hij geniet er vooral ontzettend van. We kammen hem eigenlijk vooral omdat hij het zo geweldig vindt, bijna nooit omdat hij zulke klitten in zijn vacht heeft zitten.

M'n zusje en ik kunnen echt lachen om die ouwe. Hij heeft het wel aan z'n hart en z'n nieren, maar ik geloof dat dat al eerder genoemd was als vaker voorkomend in dit topic. Verder is 't gewoon een ontzettend lief beest! :+:
Dit zijn onze dikkies, spelend en vredig:
Afbeelding Afbeelding

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:43

Hier wel schootkatten...Terwijl ik de berichtjes las kwam er 1 boven op
de laptop op mijn schoot liggen :o Tot ik moest niesen en weg was hij...
whahaha...Ze liggen nu ook echt regelmatig op mijn dikke buik te slapen...
(ben zwanger) wat ze ervoor niet deden...De hele tijd op schoot... :z

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:44

wij hebben ook 2 birmanen. het zijn geen schootkatten maar ze liggen wel altijd graag tegen je aan op de bank en lopen me overal achterna. Ze vinden het buiten niks als het koud is, dan komen alleen de mainecoons buiten (we hebben een afgezette achtertuin). Ze zijn ook niet echt speels maar hebben wel de gekke 5 minuten. Diesel het mannetje is speelser dan Roxy het vrouwtje. We hebben ze gekocht toen ze 3 waren en er zijn in de loop van de tijd 4 mainecoons bijgekomen. Alleen Diesel de birmaan en Galore de coon willen nog weleens wat knokken maar verder zijn ze heel meegaand en stabiel van karakter. Ze zijn ook gek op borstelen maar ze hebben eigenlijk nooit klitten. Als je echte speelse mafkezen zoekt kun je beter bij de mainecoons kijken is mijn persoonlijke ervaring.