Citaat:
-Hoe zijn ze kwa omgang? vriendelijk/angstig/speels enz.
-Kunnen ze 24 uur binnen zitten of zijn het meer buiten katten?
-Kwa aanschaf? prijs
-Is het beter om een kitten te nemen of juist een ouder dier?
-Zijn het meer sierkatten, of kun je ze ook lekker uitdagen met een knisperend eendje of dergelijks?
-Het kammen van deze katten, hoe vaak, kost het veel tijd?
Leuk dat je interesse hebt in de Birmanen. Wij hebben er momenteel 2.
- Geweldig lieve kereltjes, over het algemeen rustig maar kunnen ook flink
speels zijn. Ik heb ervaring met 4 Birmanen en 3 ervan waren echt allemansvriendjes.
De andere was vanaf het begin wat onzeker...Dat is bij ons helemaal goed gekomen.
Hij vind alleen vreemde mensen en stemverheffing bv. nog steeds eng. Let dus goed
op waar je je poezel vandaan haalt. Kies voor een goede fokker.
- Mijn poezels zitten altijd binnen. Ik heb geen mogelijkheid om ze buiten te laten. Zou
ik dat wel kunnen, zou het altijd in een afgesloten tuin of ren zijn. Vooral voor hun
eigen veiligheid.
- Ze kosten zo rond de €500.-
- Wij wilden graag een kitten. Dat is helemaal afhankelijk van jezelf. Je kunt ook een
enorm leuke poezel treffen die herplaatst wordt.
- Het zijn zeker niet 'sierkatten' al zijn ze prachtig om te zien. Zo kan mijn man ze het
hele huis door lokken door ze alleen al nieuwsgierig te maken. Aankijken en dan wegduiken
is hier heel verleidelijk. Dan komen ze achter je aan, en dan telkens een stukje verder.
Ook een laserlampje is gegarandeerd succes (bij welke kat nou niet
) maar ook de
rolmaat of het meetlint (oprolbaar) is favoriet. Als ze het geluid horen komen ze al aanrennen.
- Mijn ene kereltje kam ik alleen af en toe als hij haart, hij heeft dan ook een vrij korte
vacht. Mijn andere kereltje heeft beduideld langer haar en heeft zo af en toe een klit.
Die controleer ik dus regelmatig en kam ik als het nodig is. Het kost niet veel tijd, het is
zo gedaan eigenlijk.
Veel plezier met het voorwerk...Ik zou zeggen bezoek eens een show, praat daar met
fokkers, laat je goed informeren.
En niet geheel onbelangrijk...Laat je vooral ook informeren op de testen zoals HCM/PKD.
Dit zijn erfelijke aandoeningen die voor komen bij de Birmanen. Helaas testen nog niet
zo veel fokker hierop. Dus weeg af of je het belangrijk vind (ik wel iig) dan kun je gericht
gaan zoeken naar een fokker die wel test.