[foto] lol met je kno.... koe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

polbo

[foto] lol met je kno.... koe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 23:38

Bij ons staan er niet alleen 3 pony's in de wei + uitloop stal maar ook nog 2 schaapjes en 5 schotse hooglander kalfjes.
1 van die kalfjes is nu 2 jaar oud en aardig mak geworden.

Ik was de halve dag al bij de pony's geweest en alles was al gevoerd, had water en stal was schoon maar toch vanavond nog even samen met mijn zusje heen gegaan. Eigenlijk om alleen even snel een broodje te voeren want daarna zouden we nog naar de haflingertjes maar dat kwam er niet meer van.
We waren een beetje in een lollige bui en toen we eerst de pony's en schaapjes wat gepest hadden waren daarna de koeien (eigenlijk alleen puk) aan de beurt :D

Maar voor ik die foto's laat zien is het misschien eerst wel leuk wat over de koeien te vertellen.

Zijn niet mijn koeien maar van de boer waar mijn pony's staan.

Hij heeft er ongeveer 35 die op 2 verschillende heide's en natuur gebieden lopen. Ze lopen daar eigenlijk het hele jaar. Alleen de stier loop soms bij huis als die nog niet mag dekken en de kalfjes lopen soms bij huis om ze bij te voeren en wat makker te maken (dat is wel handig voor als ze later groot zijn).

Van het zomer 2008 is puk geboren op de heide. Hij was het laatste kalf van dat jaar. Puk bleef een beetje achter bij de rest en het einde van de winter is die dan ook samen met de stier en een makke koe mee naar huis gegaan.
De makke koe is vroeger is als kalf met de fles extra bij gevoerd en komt nu nog graag naar mensen toe om koekjes te eten.
Puk had ook snel door dat koekjes erg lekker waren.
Hij bleef ook gewoon liggen als je er aan kwam en vond het lekker om geait te worden.
Afbeelding

Zo werd puk dus steeds makker. In april kwamen we bij de pony's en waren we net op tijd om een kalfje geboren zien te worden.
Afbeelding

Afbeelding

Puk en het kalfje
Afbeelding

Zo liep er dus een hele familie schotse hooglanders bij de pony's in de wei.
Afbeelding

Toen het kalf een week oud was is het met de hele familie weer naar de heide gegaan.

Met deze winter en de vele sneeuw was er toch wat minder te eten voor de koeien op de hei. Daarom werd besloten de kalfjes maar mee naar huis te nemen om bij te voeren. En omdat we eigenlijk ook een beetje makke koe nodig hadden omdat de kalfjes anders over door heen rennen hebben we puk ook mee genomen. Die kende thuis immers de weg.

Afbeelding

Afbeelding

Het blijven natuurlijk wel bijna wilde koeien
Afbeelding

En ook al heeft puk een half jaar lang bijna geen mensen om zich heen gehad... hij wist al snel bij wie die koekjes kon krijgen. Tong uitsteken :P
Afbeelding

En hij was nu toch ook wel wat stoerder dan het jaar daar voor.
Afbeelding

En nu dan maar de foto's van vanavond... Puk was gaan liggen en vond het wel best zo in de stal bij de pony's, schaapjes en wij stonden er ook nog.
Wij waren de schaapjes en pony's wat aan het aaien. Puk die lag echt lekker midden in de stal dus die ging ik ook even aaien. Nu hadden we van die mooie knal oranje wand-schoenen en we konden het even niet laten haha...

Afbeelding

tja en dan ik er toch ook maar even bij op of niet... ik had immers ook van die mooie wand-schoenen
Afbeelding

Daarna waren we moe en konden we weer rustig verder slapen :Z
Afbeelding

De schotse hooglanders hebben ook nog een eigen site: www.schotsehooglanders.nl
Laatst bijgewerkt door polbo op 14-02-10 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: [foto] lol met je kn.... koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:40

Dat is wel een heel brave Hooglander! :oo :D

Leuk :)

leeneliefje

Re: [foto] lol met je kno.... koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:42

hahaha wat een schattige wollie! :+:

super leuk zo'n tamme koe! :D

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:44

Die een naar laatste foto :D

Leuke koe!

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:45

Aah! Wat schattig, vooral foto 3!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:48

Wat een poepie :)

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:08

Wat lief :D :+:

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:14

Jaja chantal tongen met de koe haha

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:27

leuke fotoos zeg :D

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:37

hmmmm bij ons lopen die krengen ook int natuur gebied.... en juist omdat mensen gaan aaien en voeren worden ze niet steeds opdringerig naar mensen toe... ik ben er toch echt geen voorstander van die koeien int duingebied....

maar goed puk ziet er verschrikkelijk knuffelbaar uit natuurlijk..... wat is de toekomst van puk? neem aan dat het een stiertje is?

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:07

Wat een mooie koeien zeg en wat ziet dat kalfje er prachtig uit.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:12

Wat een heerlijke foto's :D
Vind hooglanders echt geweldige beesten

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:01

@ Majay: In de gebieden waar deze schotse hooglanders lopen kunnen geen mensen komen. Wel om de heide's heen maar niet er in. Zelf vinden we het juist wel erg prettig dat we een aantal makke dieren er tussen hebben lopen. Alles gaat echt een stuk makkelijker met de makke koe erbij. Ook als we 1 op de kar moeten hebben nemen we vaak de makke koe mee. Die loop namelijk zo de kar op en dan lopen die andere er wel achter aan.

De toekomst van puk ligt bij de slager. Puk is wel als stiertje geboren maar inmiddels een os. Anders zou die namelijk zijn eigen moeder kunnen gaan dekken aangezien ze gewoon in een grote kudde bij elkaar lopen. Sommige schotse hooglanders worden wel is aan andere mensen verkocht maar toch gaan er ook ieder jaar weer een paar naar de slager. En aangezien je met puk verder niks kan doen zal die uiteindelijk ook opgegeten worden... vlees is trouwens erg lekker.
Misschien dat puk nog wel een paar jaartjes langer blijft als normaal (wat ik natuurlijk hoop) omdat die zo mak is en dat in zo'n kudde met niet tamme koeien toch wel erg handig is maar uiteindelijk gaat die wel naar de slager. Het is wel zo dat de schotse hooglanders pas met 4, 5 of zelfs 6 jaar pas naar de slager gaan i.p.v. de "normale" koeien die vaak de 2 jaar niet halen. Ook is het zo dat deze koeien een lekker leven hebben gehad zo dag en nacht zomer en winter in een grote kudde op de hei. Das ook heel wat anders dan met een groepje in een kleine stal.
Ik hoop dat het nog heel wat jaartjes duurt maar ik ben helaas niet de gene die dat beslist.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:04

Hoe groot is de kans dat zo'n makke als Puk uiteindelijk toch nog gevaarlijk wordt?

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:22

Gevaarlijk? Hoe bedoel je? Schotse hooglander zijn erg rustige koeien en zullen heus niet ineens bedenken van laat ik is in de aanval gaan. Natuurlijk moet je altijd uitkijken bij de koeien omdat ze wel dichter bij de natuur staan en ook niet altijd door hebben dat er nog een halve meter hoorn uitsteekt.

Het enigste wanneer de koeien echt gevaarlijk worden is als er 1 apart is (en dan zullen de niet makke je toch nog eerder aanvallen omdat die je niet vertrouwen). Dan zijn ze zo in paniek dat ze wel is in de aanval willen gaan. En natuurlijk als er kalfjes zijn moet je altijd blijven opletten.

De kans dat puk gevaarlijk wordt is er eigenlijk niet.. temindste hij zal niet zo maar mensen aan gaan vallen omdat die die kent. Het enige gevaar is er dat die idd zal gaan drammen om voer, maar een tik tegen de neus doet wonderen :P En hij lijkt op de foto's ook wel makker dan dat die is hoor haha.. het is dat die ligt maar als die staat mag ik alleen zijn hoofd aaien en anders loopt die weg.

We hebben ook een stier douglas en die is ook aardig mak. Dat is ook alleen maar makkelijk omdat de stier nog al vaak moet verhuizen van de ene heide naar de andere heide en weer naar huis. Die is dus veel in handen en met een makke gaat dat toch een stuk makkelijker.
Dit is douglas.. net aan het verharen en nog niet helemaal uit gegroeid.
Afbeelding

Paar jaar geleden hadden we geen makke stier "lionel" die was pas gevaarlijk daar moest je echt niet bij in de buurt komen want dan kreeg je beuk.

Toch snap ik wel dat als ze in een gebied lopen waar ook mensen kunnen komen het erg lastig kan zijn dat er makke dieren tussen lopen want dan kunnen ze idd erg drammen en over je heen lopen, maar daar hebben we hier gelukkig geen last van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:27

Op foto 7 zien die hoorns er toch wel erg gevaarlijk uit.
Ze zijn prachtig, maar ik ben ze dan gelukkig nog niet loslopend tegengekomen.
Zo op de foto idd erg knuffelbaar (en je handen jeuken om ze een goede borstelbeurt te geven...:)) )

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:07

Ik vind dit zulke mooie koeien! Die foto dat ze door de sneeuw rennen; mooi!
Maar arme Puk...die is nu een trauma rijker? :P

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:54

Prachtig! Wat leuk dat hij jullie zo vertrouwd! Het lukt jou ook altijd he, schapen geiten en nu een koe.. :P

dirtchick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:55

ik vind ze zo gaaf :)

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:03

@ cassidy: Die horens zijn idd wel is lastig maar ze kunnen ook erg hard naar achteren trappen. Maar dat trappen doen ze eigenlijk alleen als we ze moeten vangen. Die horens hebben we wat meer last van als we ze naar een andere heide moeten lokken met wat koekjes. Dan staan ze soms wel is met z'n 10en om je heen dan moet je wel goed uitkijken voor die horens want als zo'n koe zijn hoofd omdraait vergeet die wel is dat er een hoorn uitsteekt.

En dat poetsen haha dat laat ik aan jou over... puk is denk ik de enige die je zou kunnen poetsen maar ik weet niet of die dat prettig zal vinden. Zoals ik al typte is hij eigenlijk alleen zo aanhankelijk als die ligt. Als die staat loopt die liever voor je weg. (tja of je moet eten hebben)

@ Juut: ...eehhh denk het wel ja hahaha :=

@ marlinH: geiten heb ik nog niet gehad hoor... Kruimel is namelijk ook een schaap ;) Ik heb gewoon een hoop lol met die beesten.. en hoop dat die beesten dat ook hebben haha :D Puk leek het niet zo erg te vinden :+

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:27

Haha oke, dacht me vaag te herinneren dat er ook een geitje was maar die zal ik dan inderdaad gezien hebben in kruimel... :P
Ja, is leuk dat er eens wat ondernomen word met ander soort dieren dan paarden en honden. Deze beestjes vinden het ook leuk om aandacht te krijgen :D

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:12

_O- _O- die muts/handschoenen foto!

Wat een leukerd :))! Die is echt mak :oo!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:28

Wat een gave koe!

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:30

Oh wat zalig!!
Polbo, als ik een topic zie van jou neem ik er altijd direct de popcorn bij, met al die leuke dieren en verhalen van jou! :-)
Na Lambo het superschaap nu Puk de fantastische koe? }:0

Hoe krijg je het voor elkaar? :D

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:15

Wat een geweldig dier om te zien zeg!!