Varkens maken elkaar af, wat nu??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Varkens maken elkaar af, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 22:04

We hebben een paar jaar al 2 leuke mini varkens. Lagen als jonge varkens heel bang ergens in een schuur bij iemand, en we hebben ze uit medelijden meegenomen. Ze lopen allebei ook wat mank, maar hebben volgens de dierenarts geen pijn (vergroeide pootjes ;( ). Zijn 2 broertjes.
Ging altijd goed samen, altijd heel lief.
Maar sinds een aantal dagen zitten ze telkens onder het bloed en de schrammen, ik schrok me wild! Dacht eerst nog dat ze ergens vast hebben gezeten of zo, maar dat kan niet.
Nu let ik erop (we hebben het kinderboerderijtje achter de rijbak) en ik hoor ze vaak gillen...
Nu heb ik gezien dat de grootste van de 2 de ander echt aanvalt tot bloedens toe. Het begint echt schrijnend te worden...

We hebben wat rondgevraagd maar nu schijnt het dat varkens elkaar echt kunnen doden tijdens het vechten. Dit wil ik voorkomen!
Aangezien de kleinste vanmorgen echt een flinke wond had, echt heel erg zielig, hebben we maar besloten dat er eentje weg moet. Want het wordt met de dag erger.
Maar dit moet met flinke spoed aangezien we ze niet apart kunnen houden (geen plaats) en de kleinste met de dag slechter gaat, het is echt heel erg.

Wie weet waar ik terecht kan met zo'n varkentje? Of weet je iemand die hem een goed thuis kan bieden?
Ik zit met mijn handen in het haar... ;(
Laatst bijgewerkt door Anneke op 13-02-10 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

WolinLotte

Re: Varkens maken elkaar af, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:05

Kan je ze niet scheiden van elkaar? Als ze nu zo doen, zou ik ze niet langer bij elkaar laten.. tot je een geschikte plaats hebt voor de kleine..

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 22:08

Daar had ik ook aan gedacht uiteraard, maar daar is de mogelijkheid niet toe.
Ik ga morgen een gedeelte van de tuin afzetten tot ik een ander thuis heb voor het diertje, maar echt een stal heb ik verder niet voor hem. Dat wordt improviseren.
Bestaat er niet iets dergelijks als een opvang?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:31

zijn ze geholpen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:45

oww mijn varkentjes deden ook ineens vechten,gelukkig zijn ze nu rustig,maar het is echt niet leuk :n

en heb toen ook gezocht,en vond verhalen van varkentjes die elkaar zelfs vermoorden...

ook van mensen die varkentjes uit elkaar haalden (hek ertussen gezet) en zelfs door zo'n hek heen vielen ze elkaar nog aan..

probleem is dat ook vreemde varkentjes elkaar kunnen aanvallen,nieuwkomers worden niet zomaar geaccepteerd...

ook de ruimte wat varkentjes hebben doet er niet toe,dus ook een groter verblijf geven heeft geen zin,ook dan blijven ze elkaar aanvallen...tenzij 1 zich duidelijk onderdanig gaat opstellen en de ander het vechten laat zitten...

dus ja,op marktplaats zetten en misschien een varkensopvang ofzo...het beloofde land ofzo is een varkentjesopvang...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:48

Misschien is het een optie om wat zorgboerderijen na te bellen of zij interesse hebben?
Zijn ze beiden gecastreerd?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:51

Misschien is er hier interesse! Ga even overleggen en dan laat ik het weten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:52

Wou ik ook vragen, zijn ze gecastreerd? Dat kan in ieder geval misschien wat helpen. Mijn varkentjes vechten niet, maar dat is mannetje en vrouwtje, dus misschien dat het dan anders is. Maar moet er niet aan denken dat ik één van mijn vriendjes weg zou moeten doen......

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:54

http://www.familiebofkont.nl/ dit is een varkensopvang,misschien kan je hun eens bellen..

mannen en vrouwen maakt niets uit....als ze vechten dan vechten ze...

doordat die van mij begonnen met vechten heb ik echt het halve internet afgespeurd,en het was,of ze houden ermee op...of je moet ze echt definitief scheiden voor er echt doden zouden vallen....

hier staat ook zo'n verhaal van vechtende varkentjes:
http://www.levendehave.nl/vraag/help-vechtende-varkens

het is echt niet grappig als ze gaan vechten,hoop dat die van mij het ook niet meer gaan doen...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:31

Hebben ze wel genoeg ruimte? Varkens hebben behoorlijk veel ruimte nodig, waar ze zich ook nog eens niet vervelen. Als ze te weinig ruimte hebben, kunenn ze behoorlijk tekeer gaan.....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:35

Het Swieneparredies vangt varkens op.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:23

inge de ruimte maakt echt niets uit..zag zelfs ergens dat varkens vochten waar ze meer als 1200m2 hadden om te leven...

maar mss dat zo'n varkensopvang een antwoordt weet,die zetten vaak wel varkens bij elkaar...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:42

Het kán een oorzaak zijn Fem, het hoeft niet persé zo te zijn dat ze altijd maar blijven vechten. Een te kleine ruimte kan wel degelijk verveling en daardoor weer vechten tot gevolg hebben. Niet alle varkens vechten om de dood hoor ;), en je moet natuurlijk wel alle oorzaken uitsluiten.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 12:16

Hoi allemaal bedankt voor de reacties.

Ze hebben een heel grote wei tot hun beschikking, samen met 2 geitjes. Iets van 1000m2?
Ook zijn er 2 nacht verblijven, dus de kleine kan ergens anders slapen dan waar de grote slaapt als hij wilt.
Maar met eten jaagt die grote de kleine telkens weg, dus nu blijf ik er met voeren bij staan, zodat de kleine wel wat opkrijgt...

Het is gewoon geen doen, die grote heeft het op die kleine gemunt en het houdt niet op. Dat gegil gaat door merg en been.
Ze zijn niet geholpen, dat was niet nodig zei de veearts.

Echt jammer, het was zo'n leuk stel samen, zelfde gevlekt etc. Er zit niets anders op denk ik dan ze te scheiden ;(
Ik ga jullie tips w.b. opvang opvolgen, bedankt!

En mocht je iemand weten die een mini varkentje wilt? Ik houd me aanbevolen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:01

Nikka schreef:
Het Swieneparredies vangt varkens op.

die vang helaas niets meer op maar bemiddeld alleen nog maar, ook dat is erg moeizaam