Muilkorf voor hond, hulp gevraagd !!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Muilkorf voor hond, hulp gevraagd !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 19:34

Ik heb de liefste hond van de hele wereld...............naar mensen en kinderen, echter andere honden worden zonder aarzeling aangevallen en gebeten. Vanmiddag heeft mijn man met haar gelopen en zag helaas de andere hond niet, kortom een hoop excuses en ik blijf achter met een rotgevoel. De hond is inmiddels 9 jaar oud, we hebben alle gedragstrainingen doorlopen maar krijgen dit er niet uit, als pup is ze gebeten door een hond tijdens de puppycursus en haar reactie is nu op alle andere honden:aanvallen en dan keihard wegrennen. Ik ga het nu niet meer riskeren en de enige oplossing die ik kan bedenken is muilkorven, wie weet er een geschikte muilkorf waardoor ze zeker geen andere honden meer kan beschadigen maar toch voldoende adem kan halen. Ik weet dat aan de riem nog een veiligere oplossing is maar het is een hele enthousiaste hond met heel veel energie en als ze vanaf nu alleen nog maar de riem kan dan betwijfel ik of euthanasie geen vriendelijkere oplossing is |(

Riddershow

Re: Muilkorf voor hond, hulp gevraagd !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:36

Je hebt van die plastikke muilkorven, maar die krijgen mijn hondjes heel snel af als ze wilden. Maar daarvoor kosten ze ook niet veel. Goede muilkorven zijn moeilijk te vinden. Sommige zijn te zwaar, schuren of zijn makkelijk af te krijgen. Ik wens je veel succes met je zoektocht.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:37

Poeh.. heb je al geinformeerd bij de dierenwinkel?
Ik denk dat zij je wel voldoende informatie hierover kunnen geven, of welke je het beste kan gebruiken bedoel ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:37

Pfff..... weet wel dat mijn hond niet gelukkig is als er een hond grommend en blaffend en nogal woest op hem af komt, ook al heeft ie een muilkorf om..... het schrik-effect is er niet minder om, namelijk, en de angst ook neit.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:39

juist, maar je hond wordt wel niet beschadigd :) en daar gaat het ts over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:40

Zal best, maar mijn hond kan er wel een trauma aan oplopen, en uit angst zelf gaan uitvallen en bijten. En dat wil ik niet.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:41

ik vind het super dat je dit wil proberen. Hou er wel rekening mee dat als jouw hond met een muilkorf loopt, hij zichzelf niet kan verdedigen!
Ik heb zelf geen muilkorf, maar zie wel eens zo'n soort hoesje

http://www.simti.nl/images/Muilkorf.gif

dat lijkt mij dan de fijnste manier, zo kan je hond wel snuffelen en met zijn neus over de grond. Die "hekwerken" die ze ooit om hun snuit hebben zitten lijkt mij persoonlijk helemaal niks. Dan maak je hun neus al het ware langer, en heb je kans dat ze zich flink stoten ( en ik weet niet waar dat ijzerwerk dan naartoe gaat, maar heb het zware vermoeden dat dat richting ogen is!) succes met je keuze

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 19:46

Yamcha schreef:
Pfff..... weet wel dat mijn hond niet gelukkig is als er een hond grommend en blaffend en nogal woest op hem af komt, ook al heeft ie een muilkorf om..... het schrik-effect is er niet minder om, namelijk, en de angst ook neit.

Yamcha; ik hoop dat hij door die muilkorf niet kan blaffen en heel snel doorheeft dat het geen zin meer heeft om op andere honden af te rennen waardoor het gedrag eruit gaat. Ben onmiddelijk met je eens dat een muilkorf geen charmante oplossing maar euthanasie wil ik toch nog even uitstellen!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 19:48

Danamuts: ik ken dat soort "snuitjes"en die leken mij eerlijk gezegd het meest diervriendelijk maar volgens mij kan er dan nog net een randje tandjes uit en dan kost het weer een flapoor van een nietsvermoedende onschuldige andere hond. Of zou dat meevallen als je ze strak genoeg om zou doen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:49

ze hebben hier in dld hele mooie zachtleren muilkorfen...

maar zo'n 5 meter rollijn is dat niets??dan hebben ze wel ruimte om wat te rennen maar niet om naar andere honden te gaan :)

en ja dan los alleen op plekken waar ze echt geen kwaad kan,afgezet terrein bv...

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:53

maras schreef:
Danamuts: ik ken dat soort "snuitjes"en die leken mij eerlijk gezegd het meest diervriendelijk maar volgens mij kan er dan nog net een randje tandjes uit en dan kost het weer een flapoor van een nietsvermoedende onschuldige andere hond. Of zou dat meevallen als je ze strak genoeg om zou doen?

ik heb geen idee, zoals ik zei gebruik ik ze zelf (gelukkig) niet, maar ik denk dat ik in jouw situatie hetzelfde zou doen. Wellicht kun je bij een dieren speciaal zaak of dierenarts vragen. Zij hebben deze snuitjes ook, en wellicht ook de ervaring (of in ieder geval gehoord van andere klanten)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 19:54

Kimmie, ken je de werking van die muilkorven bij jullie in DLD, werken die echt goed? Die rollijn is een optie maar ze gaat ook met paard mee en dan vind ik dat toch wat link. Wij wonen op een natuurgebied van 4400 ha en daar is niets afgezet en overal uit alle hoeken en gaten kunnen argeloze wandelaars met argeloze honden lopen. Het gaat al jaren goed maar zo heel af en toe zijn we toch te laat en grijpt ze een hond, ik ben dat echt zat, vooral nu het een dorpsgenoot betreft. Dat kan ik gewoon niet meer maken om die hond maar zo te laten lopen. Ik ga overal keurig naar toe met een bos bloemen, betaal de rekening van de dierenarts voor die mensen maar toch kan ik het niet meer maken om zo door te gaan. En het is verder echt een schat van een hond.
Tanden laten trekken en eten pureren, daar zit ik stiekem ook nog aan te denken............hoe wanhopig kun je zijn ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:54

maras schreef:

De mijne heeft ook een snuitje en hij kan bij een andere hond alleen een stukje vacht pakken. Bij het vel kan hij niet eens bij. Ik heb liever dat een hond een stuk vacht kwijt is dan dat die hond dood is...

Kimmie261: Leuk gezegt van je maar blijkbaar is het voor 99% van de hondeneigenaren te duur om een riem aan te schaffen en laten dus hun hond altijd los en die komt dan ook naar jou toe met de woorden er gebeurt toch niets. En dan gaan die mensen zo huilen omdat hun lieve hondje is gebeten...

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:58

deze "snuitjes zijn erg fijn en verkrijgbaar in verschillende maten.
mijn herder had er een wanneer we hem moesten borstelen/trimmen/optillen hij kan hier gewoon door ademen maar niet bijten ook niet met voortandjes.
tenminste mijn hond probeerde te bijten als we hem moesten optillen en heeft nooit kunnen raken..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:02

maras,dit soort korfen zijn dat... : http://www.k9winkel.nl/lederen-muilkorf ... onden.html

ze lijken er heel erg op,op die site staan meer korfen,voordeel is daarmee dat je hond gewoon kan hijgen,zo'n snuitje is echt helemaal niets..

en ik heb zelf een hele tijd gelopen met een argentijnse dog die alles opvrat wat leefde,en ja,ik hield hem aan de lijn en als iemand anders zijn hond los was en naar hem toekwam,was het toch echt helaas voor de andere hond hoor,kon niet meer doen als hem aangelijnt houden...

en naast een paard meelopen is lastig maar zou wel weer kunnen met een goede muilkorf,alleen eens treft je hond de verkeerde (bv die argentijn toen van mij) en dan is ie zelf de sjaak,bek zit dan dicht,geen verdedeging mogelijk en dan wordt je eigen hond gegrepen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:05

Daar heb je gelijk in Kimmie: Als mijn vriend mijn hond uitlaat doet hij hem geen korf om. Hij vraagt 1x vriendelijk of iemand anders zijn hond wil aanlijnen. Dan vraagt hij het een keer onvriendelijk en dan loopt hij gewoon door met de zin: Hij bijt als die hond in de buurt komt...

maar wat doen die mensen dan? Laten hun hond toch naar de mijne komen en die wordt dan gebeten en dan is mijn hond opeens de sjaak en moet hij afgemaakt worden en dan bellen ze de politie! Dan heb ik weer politie aan de deur die dan zegt dat die anderen hun hond maar moesten aanlijnen. Het is hier nl geen losloopgebied en mijn hond komt ook niet in losloopgebieden..

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:05

maras schreef:
Tanden laten trekken en eten pureren, daar zit ik stiekem ook nog aan te denken............hoe wanhopig kun je zijn ;(

Dan moet je idd wel heel wanhopig zijn, mijn DA zou daar niet aan meewerken. Maar er zijn meerdere muilkorven het is een beetje wat je wilt. Met die plastic muilkorven kunnen we heel goed ademen maar ook nog heel goed blaffen. Met die stoffen muilkorven kunnen ze ook heel goed ademen en lastiger blaffen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:08

Kimmie, ik heb ondertussen ook zitten googlelen en kom inderdaad uit bij de muilkorven en niet bij de snuitjes, die lijken diervriendelijk maar blijken het niet te zijn. Ik rijd nu nog even naar de dierenarts om een korf te gaan halen en dan gaat het gewenningsproces aan de korf beginnen vanaf vanavond. Schijnt een hele klus te zijn voordat hond zo ver gewend is dat hij er probleemloos mee rond gaat rennen maar het is het proberen waard.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:09

Waar vind ik de stoffen muilkorven Nowornever? Kom tot nu toe alleen leren of plastic korven tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:10

ach ze zijn er echt zo aan gewent! De eerste keer dat mijn hond hem omhad heb ik echt een heel gevecht met hem gehad en daarna nooit meer problemen. Na 3x zijn ze die korf zo gewent! Ze denken dan als je de korf omdoet: Heey lekker naar buiten toe en maken er geen drama meer van...

Stoffen korven koop je bij de dierenwinkel...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:11

oh sorry was niet heel duidelijk in mijn tekst maar die stoffen zijn ook snuitjes i.p.v. korven. Maar de dierenarts kan die bestellen en vast ook wel op internet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:12

die snuitjes zijn gewoon niet om mee uit te laten,een hond kan zijn bek niet open doen,dus ook niet hijgen,en vind wel dat een hond zijn warmte moet kwijt kunnen....

die zijn wel handig bij een dierenarts of voor thuis...maar niet om mee te wandelen... vind ik hoor...

er zijn prima muilkorfen te koop,en je kan het ze leren door er iets leuks aan te koppelen,dus net als een riem moeten ze leren dat een muilkorf hoort bij het uitlaten :)

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:13

Daar ben ik het wel mee eens kimmie. Ik zou persoonlijk ook gaan voor een muilkorf.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:15

Mijn hond heeft een beetje hetzelfde probleem (alleen dan ook af en toe een hapje mensenvlees ;) ) en draagt een plastic muilkorf. aan de voorkant heb ik een stukje eruit geknipt zodat ik daar nog wel koekjes/brokjes doorheen kan frutten als beloning.
MAAR, ik laat mijn hond absoluut niet los met muilkorf. hij kan zich niet verdedigen en het gaat geheid een keer gebeuren dat hij zelf aan gevallen wordt en dan heb je een groooot probleem. je hond kan met muilkorf alsnog op andere honden duiken en "vechten". wel niet met z'n tanden maar dat maakt ze op dat moment echt niet uit. en dan heb je gewoon een grote kans dat jouw hond gegrepen wordt door een andere hond of z'n baasje. als ze wel naar de ander toe kunnen maar verder niets kunnen doen dan kunnen ze daar erg gefrustreerd van raken.

bij de mijne heb ik een gedragstherapeut gehad en die raadde me echt met klem af om hem los te laten met muilkorf om. de mijne komt los, maar op plekken waar nauwelijks tot geen honden komen en waar ik overzicht heb. dan gaat hij los zonder muilkorf zodat hij even hond kan zijn. want ook een nadeel van de muilkorf, ze kunnen geen ballen/stokken of wat dan ook meer pakken om mee te spelen. en daar is die van mij juist zo gek op. als ik niet in de gelegenheid ben om naar een hondloos gebied te gaan dan ga ik gewoon langer met hem aangelijnd wandelen of met hem fietsen. kan die toch z'n energie kwijt.

verder heeft de gedragstherapeut mij een snoetje ook afgeraden. die dingen zijn voor tijdelijk, dus bijv. even bij de dierenarts en niet om mee te rennen. ze kunnen de bek namelijk niet ver genoeg open krijgen als ze moeten hijgen. dus niet geschikt om mee te rennen. en een snuitje zit vrij strak om de bek/neus dus geeft eigenlijk continu een corrrectie/druk op de neus. dit kan je hond gaan linken aan wat hij op dat moment ziet. bijv. een andere hond. hond krijgt dus het idee, andere hond is verkeerd dus die gaan we pakken. dit is 1 van de fouten die ik gemaakt heb. muilkorf zit niet compleet strak om z;n bek dus dat heeft hij dan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:15

Bij snuitjes kunnen ze heel goed ademen en ook gewoon hijgen hoor... Denk dat jullie met iets anders in jullie hoofd zitten... De mijne eet kleine koekjes en drinkt gewoon met zijn snuitje...