Hoe hond op kleine aanwijzingen trainen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Hoe hond op kleine aanwijzingen trainen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 14:56

Ik ben even benieuwd of jullie een oplossing hebben.
Ik had het op mijn werk over mijn pup die ik train met clicker. Inmiddels kan hij deuren openmaken en mijn handen en voeten aanwijzen en nog wat handige dingen. Mijn collega heeft een nichtje, zij is gehandicapt. Haar moeder dacht aan een hulphond echter kan dit meisje bijna geen commando geven. Geen stemhulp en ook geen gebarentaal. Nu is bij mij dus de intresse gewekt hoe je dan wel een hond zou kunnen trainen op hele kleine comando's. Ik zat zelf aan bijvoorbeeld verschillende tonen te denken, maar ben wel benieuwd hoe julie dat zouden doen. Even voor de duidelijkheid het is niet de bedoeling om pup als hulphond te trainen maar zou wel eens willen kijken met hoe weinig aanwijzing je je hond iets zou kunnen aanleren.

Iris82

Re: Hoe hond op kleine aanwijzingen trainen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:22

Het is wel interessant om te weten wat ze wel kan.
Geluid maken dus? Verder nog iets meer?

Je kunt de toon voor het reguliere commando geven zodat de hond deze twee aan elkaar gaat verbinden. Je zult merken dat je dan op een bepaald ogenblik alleen al aan de toon voldoende hebt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:23

Die van mij kan op handgebaren reageren, en dan zelfs op zo'n nivo: vinger omhoog, is opzitten. Vinger voor me uit, is zoeken. Vinger omlaag is liggen. En dat hoef ik niet eens overdreven te doen.
Ik denk dat je dit gewoon hetzelfde aan kan leren als met commando's. Dus eerst met brokjes, en dan in plaats van commando's of gebaren de geluiden eraan koppelen. Lijkt me in principe niet veel moeilijker dan met gebaren of commando's :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:25

Of je nou AAAH tegen de hond zegt of ZIT en BEEE of DOWN, voor de hond is het hetzelfde. :))

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:45

Ok je wilt dus een respons uitlokken met een cue en niet met een hulp.

Respons = het gewenste gedrag
Hulp= aanwijzing die behoorlijk duidelijk is, even denken hoor bij een hond, vb wijzen naar het pootje dat ze moeten geven
cue: heeft geen enkel verband met de respons, en is dus compleet aangeleerd

Eerst leer je de juiste respons te laten volgen op jouw hulp zoals je met élke oefening doet. Eens de hond dit perfect onder de knie heeft, koppel je cue aan het gedrag (dus je zegt LINKS OP het moment dat ze links pootje geeft nadat jij links wees).

Na een tijd gebruik je de cue samen met de hulp (dus je wijst naar linkerpootje en zegt LINKS).

Daarna geef je de cue, desnoods geef je erna de hulp.

Met de tijd zal het dier op de cue het gedrag stellen, mits correct beloond, maar dit is hetzelfde als je bij een hulp zou doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:08

Honden horen alleen klanken, dus als ze A en I en O en U en E kan roepen heb je al vijf verschillende comando's te pakken.
Daarbij zou je kunnen trainen door bijv. je teen te bewegen (dan begin je met je been, door naar je voet, tot hij reageert op teen) dat ie moet gaan liggen of welk commando dan ook.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:11

Onze hond reageert ook bij heel veeloefeningen enkel op simpele kleine gebaren. Pikte hij zo op en is eigenlijk toevallig gekomen omdat ik in het begin zelf vaak naast het woord ook een gebaar gebruikte.

Moet naar mijn idee dus makkelijk aan een hond te leren zijn.