konijnen vraag!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Saar

konijnen vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 10:51

In de hoop dat er hier konijnenkenners zijn hier mijn vraag:

Ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende. Ik heb momenteel 3 konijntjes:
Lieve, een voedster van 1 jaar
Roos, een voedster van 1 jaar
(Lieve en Roos zitten momenteel samen)
en Moefti, een gecastreerde ram van ongeveer 6 jaar.

Daarnaast heb ik twee grote konijnenhokken met ren. De afmetingen van het grootste hok:
Hok: 130x100 cm
Ren: 300x100 cm

Kleinere hok:
Hok: 90x90 cm
Ren: 200x90 cm

Wat zou beter zijn:
Een tweede gecastreerde ram uit de opvang halen en de vier konijnen samen in het grote hok als groep laten wonen. Of een voedster uit de opvang halen, deze alleen Moefti laten wonen en Lieve en Roos ook samen in een hok. Of optie drie, geen nieuw konijn en Moefti, Lieve en Roos samen zetten.

Ik hoop dat mijn vraag zo een beetje duidelijk is, vind het een beetje lastig om allemaal te omschrijven :o Ik hoor graag wat jullie hiervan denken!

Groetjes

hessel

Re: konijnen vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:55

optie 3 zou ik persoonlijk doen, ik heb ook een gecastreerde ram bij 4 voedstertjes zitten, wil natuurlijk niet altijd zeggen dat het goed gaat, maar je kunt het op z'n minst proberen. Als dat echt niet gaat, kun je altijd nog kijken dat je er een ander konijn bijhaalt voor Moeftie.
Als je geen voorstander bent van een oneven aantal, dan zou ik voor optie 1 gaan. Bij mij gaat het overigens goed met een oneven aantal.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:58

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 11:03

Dat van dat even aantal had ik op een site gelezen, maar ik heb ondertussen van meerdere gehoord dat dat geen probleem hoeft te zijn. Het enige waar ik bang voor ben is dat Lieve en Roos Moefti niet zullen accepteren. Zij zitten namelijk al een aantal maanden samen en ik ben bang dat dat een probleem gaat worden. Denk je dat dit goed zou gaan?

Ik ben een beetje angstig omdat ik een keer een konijn met een gescheurd ooglid heb gehad door een mislukte koppeling. Moefti had het andere konijn toen gebeten. Dit heeft toen een heleboel geld en tijd gekost voordat het weer helemaal goed was. Ik moet er wel bij zetten dat Moefti onder de drie kilo weegt en het konijn waar hij bij zat acht kilo was. Waarschijnlijk is het grote konijn gaan ritten en heeft Moefti uit angst gebeten. Iemand tips hoe ik kan voorkomen dat het nog een keer gebeurt?

@Iris_Z ik heb mijn vraag inderdaad ook op Bunny Bunch gezet, toch bedankt voor de tip :)

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:11

hmm, je kunt er alleen achter komen door het te proberen, ik heb inderdaad ook een keer een koppel geprobeerd te maken wat absoluut niet bleek te gaan. Ik heb er toen een tijdje bij gestaan, maar het ging gewoon echt niet. (dat konijn wat toen zo gemeen was, leeft inmiddels niet meer). Die andere is wel lief.

Hoe je het kunt voorkomen dat het nog eens gebeurd weet ik niet.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 11:21

Ik ga het dan denk ik toch proberen. Ik houd het dan gewoon goed in de gaten hoe ze op elkaar reageren. Ik heb al een hoop gelezen op BunnyBunch dus ik weet ongeveer wat wel en niet normaal gedrag is. Het zal wel heel leuk zijn als het lukt!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:24

Ik zou ze alle drie bij elkaar kunnen zetten, de dames zouden samen nog wel eens ruzie kunnen krijgen.
En niet de heer bij de dames zetten maar op neutraal terreinkoppelen en het hok en ren eerst goed ontsmetten ed. zodat het nog geen geur van 1 van de konijnen heeft. Voedsters zijn vaak namelijk aanvallender als iemand hun terrein op komt dan rammen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:22

Ik zou ze ook alle drie bij elkaar zetten.
Op de site van bunnybunch staan hele goede tips over het koppelen van konijnen. Dat zou ik op je gemakje eens doorlezen als ik jou was!

Succes!

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:53

Ik heb 1 ex-ram met 2 voedsters bij elkaar zitten. Dit gaat echt super. 2 voedsters krijgen op den duur vaak ruzie en dit kan er erg lelijk aan toe gaan. (ik heb in de opvang in Leeuwarden eens een rammetje gezien welke samen met een andere ram had gezeten. Het leek net of hij door een hond was gepakt). 2 rammetjes en 2 voedsters gaat dus vaak niet goed. Heb je meerdere voedsters met 1 ram erbij dan is er vaak geen probleem. Ik zou zeggen doe het in eerste instantie met de 3 konijnen die je hebt. laat ze aan elkaar wennen door een afscheiding met gaas oid te maken zodat ze kunnen snuffelen. Koppel ze vervolgens op neutraal terrein. Altijd geld dat ze voldoende ruimte nodig hebben, anders krijg je altijd problemen.

Mijn 3 tal zit op ongeveer 4m bij 5m. Ze hebben een klein standaard hok zeg maar en zo''n speelhuisje voor kids waar 3 verdiepingen in zijn gemaakt. De hokken staan altijd open.

Voor info zijn ook www.bunnybin.nl en www.konijnen.nl goede sites

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:54

Ik zou geen afscheiding met gaas ertussen doen, dit kan ook agressiee opwekken omdat ze alleen kunnenruiken maar dan niet kunnen bepalen wie de baas is en dan boos worden.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 19:38

Bedankt voor alle reacties! Ik ga in de voorjaarsvakantie wintersporten en ik ben van plan het daarna te gaan proberen. Ik ga mij eerst nog verder inlezen op bovenstaande sites. Ik zal in dit topic laten weten hoe het verloopt :)