minder vet in eten van de hond vanwege alvleesklier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

minder vet in eten van de hond vanwege alvleesklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 15:41

Hallo,

Mijn hond blijkt een chronisch ontstoken alvleesklier te hebben en de enzymwaarde was te hoog dus niet te laag zoals meestal het geval is.
Hij heeft Hills r/d als voer hierdoor en een voor tijdelijk primped.
Nu is de alvleesklier weer geprikt en dit keer is de waarde normaal, dus gelukkig.
Echter zijn klachten zoals het braken blijven.
De da wil Hills geven ivm zo min mogelijk vet in het voer en meer vezel.
Mijn hond schijt inmiddels als een kameel, gisteren op 1 uur 6 keer.
Ik heb haar dit gezegd, maar het was toch echt belangrijk dat hij op Hills bleef.
Nou heb ik een stukje gezien laatst dat bokker evelli had geplaats en ik begin toch ernstig te twijfelen.
Soms weet ik niet wat ik moet geloven.
Als een dierenarts mij zegt: dat is beter voor de hond dan ben ik daar erg gevoelig voor, maar twijfel vaak of het nou wel zo zaligmakend is.
Maar nou zit ik dus weer in dubio wat zijn aandoening en voer betreft.
Wie weet raad?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:45

Persoonlijk heb ik er (gelukkig) geen ervaringen mee, maar Carnibest (kompleet Vers Vlees) heeft ook een pancreas-versie.

Citaat:
Natuurvoer Pancreas
Deze voeding is speciaal gemaakt voor honden met exocriene pancreas-insufficiëntie. U hoeft aan Carnibest Natuurvoer Pancreas niets toe te voegen, het is net als alle andere maaltijden van Carnibest, compleet.
Bevat: vers rundvlees (o.a. pancreas), verse kip, plantaardige olie, natuurlijke vitaminen en mineralen.

Edit* Duck heeft ook speciaal een pancreas dieet
http://www.ducknatuurvoeding.com/Duckna ... ieet&id=13

jesito

Re: minder vet in eten van de hond vanwege alvleesklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 19:45

Dank je wel, ga het eens bekijken.
Alleen krijgt hij van alleen vlees diaree is mijn ervaring, misschien toch proberen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:47

Misschien dan heel langzaam introduceren. Lepeltje per keer bij zijn brokjes en dat langzaam opvoeren.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:30

Niet doen die Duck of Carnibest!
Ik ben een hele grote fan van versvoeding, maar die pancreasversies van deze twee merken zijn bedoeld voor honden met pancreasinsufficiëntie, oftewel voor honden die te weinig enzym aanmaken. De hond van TS heeft echter pancreatitis en is eerder geneigd teveel enzym aan te maken. Je zou dan dus finaal het verkeerde voer geven.
Ik ben geen fan van Hills voer omdat er naar mijn smaak wat te veel chemische toevoegingen inzitten, maar ben het zeker wel met de da eens dat deze hond nu zo min mogelijk vet en wat extra vezel hoort te eten. De hond nu overzetten op rauw voer zou ik in dit geval ook absoluut niet aanraden. Dan heb je inderdaad dikke kans dat het niet lekker gaat vallen.
Ik zou zo geen KVV weten die geschikt is voor een dergelijke hond. Zou je vers willen geven dan zou je zelf moeten gaan samenstellen en dan voorlopig in ieder geval het (magere) vlees koken en wat rijst en gekookte groenten toevoegen. Plus beendermeel of gemalen eierschil o.i.d. voor de calcium die bij Barf/NRV normaal gesproken in het botwerk zitten. En omdat je bot niet verhit kunt geven geven moet je dat dan vervangen.
Echt simpel ligt het dus niet.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:21

Thanks Oprtalj! +:)+ Weer wat geleerd -:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 22:22

Dat klopt idd hij heeft eerder een te hoog enzymenwaarde.
Meestal is bij deze aandoening de enzymenwaarde te laag en word er doormiddel van speciale voeding of poeder dit aangevuld.
Bij Ziggy ligt de kwestie dus wat anders.
Van mij mag hij op Hills blijven staan, maar door de hoeveelheid vezels schijt die zich een ongeluk en ik heb het idee dat hem zijn drol ook af en toe dwars zit.
Ik vind 6 keer op een uur wel erg extreem.
Ik kan ook erg weinig info vinden over deze aandoening in de vorm zoals Ziggy die heeft.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:27

Ik ben geen expert op dit gebied, hoor, en ik heb zelf ook geen ervaring met een hond met deze aandoening, maar wat ik ervan begrepen heb is dat er twee vormen van pancreatitis (alvleesklierontsteking) zijn: de acute en de chronische vorm. Bij de acute vorm zie je vaak een overproductie van enzym, waarbij het enzym het eigen weefsel van de pancreas aantast. Normaal gezien wordt het enzym geproduceerd in de pancreas, maar gaat pas in de darm zijn werk doen. Bij een acute pancreatitis wordt het enzym dan al in pancreas zelf actief. Een chronische pancreatitis kan het gevolg zijn van een acute, maar volgens mij zie je dat vaker bij katten dan bij honden.
Uiteindelijk kan zo'n chronische pancreatitis dan leiden tot dusdanige beschadigingen van het weefsel van de pancreas, dat de productie van enzymen vermindert. Dan kan inderdaad pancreasinsufficiëntie het gevolg zijn van een pancreatitis. In zo'n geval kan het toevoegen van enzympoeder en/of verse alvleesklieren de hond helpen bij het verteren van het voedsel. Maar zolang hij nog genoeg enzym produceert zou ik daar nog niet aan beginnen. En zolang de pancreas ontstoken is is het heel erg oppassen geblazen met vet voedsel.
Wel heel vervelend dat de Hills kennelijk toch net wat teveel vezels bevat voor jouw hond. Zoveel ontlasting is natuurlijk ook niet de bedoeling! Als je van de Hills af wilt zou je eens advies kunnen vragen op de verschillende versvoersites? Wellicht is er daar iemand die er al ervaring mee heeft om zelf een menu samen te stellen voor een hond met dergelijke klachten?
Ik weet dat er op barfplaats wel iemand is geweest met een hond met een acute pancreatitis en die heeft toen maandenlang een aangepast menu voor haar hond gemaakt. Die hond had altijd vers gegeten en bleek allergieklachten te krijgen van de Hills. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 131.0.html

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 08:54

Hoe meer sites ik ga vragen hoe verwarrender het allemaal word heb ik het idee.
Iedereen vind zijn/haar product het beste en het is heel moeilijk daarin een goede beslissing te maken.
Ik kon wel de i/d van Hills gaan proberen, maar het lijkt me toch sterk dat er alleen van dit voer van Hills te krijgen is.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:32

Je kan ook een mailtje wagen aan www.anyanimal.nl Dat is een dierenarts/dierenwinkel die ook het versvoermerk carnivoer heeft ontwikkeld. Ik zou eens kijken met welk advies zij komen.
Ook hier heb ik geen enkele ervaring mee trouwens, maar niet geschoten is altijd mis Jesito.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 11:16

Dat is waar, dank je.