rat bloed uit het oor

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

rat bloed uit het oor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 15:08

ik gind gister avond klaar maken om naar bed te gaan.
zoals altijd nog even rondje knaagdieren (ratten en cavia's) of alles goed is.
en zie ik een van mijn vrouwtjes ratten met der hele wang onder het verse bloed.
ik denk wat is dit!!!
dacht eerst dat haar gezwel onder der oksel was opengegaan, maar dat was niet zo.
ik haal der voorzichtig uit der kooi en neem der op me arm en kon het nog niet goed zien.
maar kwam volgens mij uit haar oor of ze had een gat in der nek.
ik naar de badkamer en heel voorzichtig met washandje beetje schoon maken. het was nog vers bloed dus ging makkelijk weg.
toen zag ik dus dat het uit het oor kwam en ook een bloedpropje.

ik wist niet wat ik er mee moest het was dan ook half 1 snachts.
heb der terug in de kooi gezet en kijken wat ze deed.
ze gedroeg der eigenlijk heel noormaal zat wel een beetje te jeuken aan der oor maar niet erg ofzo.
er kwam nog een heel klein beetje bloed uit en daarna stopte het.

ik denk nou die is morgenochtend wel dood. heb de halve nacht niet kunnen slapen en ben paar keer wezen kijken bij der.
maar ze lag heerlijk te slapen bij der 2 vrindinnetjes.

zou het een hersen tumor of bloeding geweest kunnen zijn??
omdat ze ook al een bult heeft onder der oksel.

ik heb al heel wat jaren ratten maar dit nog nooit meegemaakt.

ze ging trouwens ook gewoon nog drinken nadat ik net der oor had schoongemaakt gister avond.
eten deed ze gister overdag ook nog.

iemand enig idee wat het geweest kan zijn??

Princesj

Re: rat bloed uit het oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:10

Ik verwacht dat het een hersenbloeding is geweest. Controleer even of haar reactievermogen en evenwicht nog goed is om gevaarlijke situaties te voorkomen

bellow2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:11

niet om verwijtend over te komen, maar ik was al bij de dierenarts geweest

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 15:12

dat dacht ik zelf ook ja.
maar wist niet dat het bloed er dan echt uit zou komen.
ze gedraagde der normaal. wou der eigenlijk met rust laten maar haal der straks wel even uit de kooi kijken of ze iets vreemds doet.
ga der even halen

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:14

Ik was idd persoonlijk ook al gelijk naar de DA gegaan.. Ook omdat ze al een gezwel onder dr oksel heeft zitten. Ben je daar al wel een keer mee heen geweest? Of wacht je net zolang tot het open knapt..?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:19

M'n ouders hebben ratjes gefokt 5 jaar lang en wij hebben dit ook best vaak gehad. Wij gingen hiermee vrijwel nooit naar de dierenarts omdat die simpelweg niet meer kunnen doen dan het geld voor de afspraak vangen. Ik heb 1 vraagje: staat d'r lop scheef? zo ja dan is het 99,9% zeker een middenoorontsteking. Anders kan het idd een hersenbloeding zijn geweest. Want hoe oud is je rat en wat voor gezwel heeft ze onder d'r oksel?

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:26

Ik zou zowiezo naar de da gaan, ook omdat ze een gezwel heeft.
Dit kan nl een tumor zijn. En als je er optijd bij bent kun je deze nog makkelijk weg laten halen.
Ik denk ook dat het een wat oudere rat is omdat ze dan meestal gezwellen krijgen.
Ben benieuwd hoe het nu met haar is.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:30

Vind het niet eerlijk dat mensen zeggen dat ze 'al lang naar de dierenarts had moeten gaan' Het was 1 uur 's nachts en ik zou daar ook mijn dierenarts niet voor uit zijn bed hebben gebeld. trouwens, die zou dan waarschijnlijk ook hebben geadviseerd om de volgende ochtend te kijken hoe het met d;r zou gaan aangezien de rat zich niet alarmerend ziek gedroeg.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:32

Sorry dat ik het zeg, maar het ratje had al langer dat gezwel onder z'n poot, daar was ik sowieso al mee heen geweest :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:38

kaatje89 schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar het ratje had al langer dat gezwel onder z'n poot, daar was ik sowieso al mee heen geweest :)

Bijna alle ratten krijgen wanneer ze op leeftijd komen gezwellen, veelal goedaardig. Dit is een genetisch defect die waarschijnlijk voortkomt uit hun laboratorium verleden. Daarnaast is een operatie om zo'n gezwel te verwijder wel degelijk riskant ivm de narcose. Ratten kunnen daar namelijk slechter tegen dan andere knaagdieren. Een bezoek aan de dierenarts is wanneer de rat al wat ouder is imo verspilling van geld. Pas wanneer ze pijn of last gaan krijgen van zo'n gezwel zou ik naar de dierenarts gaan.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 15:44

amillia schreef:
M'n ouders hebben ratjes gefokt 5 jaar lang en wij hebben dit ook best vaak gehad. Wij gingen hiermee vrijwel nooit naar de dierenarts omdat die simpelweg niet meer kunnen doen dan het geld voor de afspraak vangen. Ik heb 1 vraagje: staat d'r lop scheef? zo ja dan is het 99,9% zeker een middenoorontsteking. Anders kan het idd een hersenbloeding zijn geweest. Want hoe oud is je rat en wat voor gezwel heeft ze onder d'r oksel?

ik ga hiervoor dus ook niet om half 1 snachts naar de dierenarts.
die kunnen toch niks doen.
der kop staat niet scheef. ze heeft een kankergezwel onder der oksel.
de rat is moet nu ong 2 jaar zijn maar ik schat haar ouder tegen de 3 al denk ik.
haar overgenomen, van anderen die zeiden dat ze 1 jaar was toen.

en dat gezwel doe ik niks aan dan kan je aan de gang blijven 99 % van de ratten gaan daar toch aan dood. en ik vind haar al te oud daarvoor.
als ze jonger was geweest had ik het mischien wel weg laten halen.

ik wacht tot ik zie dat het slechter met der gaat.
dat ze niet meer wil, of niet meer drinkt of eet of dergelijke en dan krijgt ze een spuitje.

christel heb je helemaal gelijk in.
gewoon geld weggooierij.
ik ben zelf al bijna een dierenarts. zo vaak ben ik al geweest met verschillende beesten.

dat is hetzelfde met paarden zodra je paard koliek hebt weet je dat je moet stappen en mag hij niet gaan liggen.
dan zet je hem ook niet op stal wachten tot de DA komt.
omdat je al weet wat je moet doen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:46

Hoe weet jij dan dat een rat die een gezwel heeft, geen pijn heeft? :+ En verspilling van je geld, tja dan moet je in mijn ogen geen dieren nemen.. :)

Maar goed dat is mijn mening, je kunt niet aan de buitenkant zien of zo'n beest er last/pijn aan heeft, daarom zou ik alleen al naar de dierenarts gaan :)

Wat je zegt met je paard die bijv. koliek hebt, ja je weet dat je moet stappen, maar alsnog bel je de DA en laat je die ook niet achterwege omdat je toch al aan het stappen bent...

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 15:51

kaatje89: mijn rat met het gezwel heeft geen pijn. omdat ik weet hoe ze was zonder gezwel en nu dus niks veranderd is.
ik heb al veel ratten gehad met gezwellen en als het pijn ging doen of last van hadden had ik dat meteen door.
ben bijna de hele dag in de weer met de beesten.

heeft een dierenarts dan een aparaat waarmee hij kan lezen of het dier pijn heeft???
dat is dan toch wel nieuw voor mij.
dan ga ik nu meteen naar de dierenarts kijken hoe dat werkt.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 15:55

hier een foto van haar de kant waar het bloed zat.
je ziet nog wat opgedroogd bloed aan der oor.
het zijn geen korstjes of wondjes.
en als je goed kijkt zie je ook nog waar het bloed op de vacht heb gezeten

ze is ook blind aan dat oog waar de bloeding is geweest.
dat is ze al vrij lang
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gipsyboy op 10-02-10 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:59

meestal zie je wel aan een dier of deze pijn heeft of niet, mijn rat had ook een gezwel onder de oksel behoorlijk groot en heeft er echt 1.5 jaar mee gelopen op het einde heeft ze ook een hersen bloeding gehad toen kwam er bloed uit haar oren maar ook uit haar neus en ogen. maar mijn rat ging toen ook schreef lopen en rondjes maken, ik wil er wel bij zeggen stel dit gebeurd kan je het beter in laten slapen want mijn dierenarts zij dat ratten vaak dagen lang nog kunnen overleven.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:00

kan het niet zijn dat de rat gewoon diep in zijn oor heeft lopen krabben?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:02

eline:
weet ik niet zou ook nog wel kunnen ja.
maar er kwam ook een bloedprop uit. en best wel wat aardig veel bloed voor een krabwondje.
ik durf niet zo goed in het oor te kijken straks maak ik wat kapot en gaat het weer bloeden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:05

Ga alsjeblieft naar een dierenarts kom op zeg het is maar een rat en ze heeft al een bult.
Laat haar dan op zijn minst rustig inslapen i.p.v. moeten zeulen met een grote bult die haar veel energie kost.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:10

zonnebloem: hou alsjeblieft je mond als je niks beters te zeggen heb dan naar de dierenarts gaan.

dit beestje wil nog niet dood. is ze nog veel te levendig voor. wie heeft het recht om haar leven af te pakken?? jij??
terwijl je niet eens weet hoe ze zich gedraagd.

zoals ik al eerder heb gezegd zodra ze ergens last van krijgt. krijgt ze een spuitje zoals al mijn andere ratten.
ik heb 3 weken terug nog een mannetjes rat in laten slapen die 4 jaar oud is geworden die was op.
en had op de een of andere dag een dikke bek. waardoor hij mischien een paar uurtjes niet heeft kunnen eten. ik heb hem meteen in laten slapen. die had geen gezwellen niks. en 4 jaar oud geworden!!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:12

Pardon ik heb in de afgelopen jaren zeker 400 ratten verzorgt als er iemand hier iets van ratten weet ben ik het wel en een rat die spontaan uit haar oor begint te bloeden moet naar de dierenarts.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:20

en wat wil de dierenarts daar aan doen dan volgens de expert die 400 ratten verzorgd???

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:31

Tja, wat weten dierenartsen nou eenmaal tegenwoordig? Die leren op de faculteit alleen nog maar hoe een consult te berekenen toch?!? En daar doen ze dan gewoon even 6 jaar over 8)7
Gewoon op bokt vragen want daar zitten de geleerden die aan de hand van een topic een diagnose kunnen stellen. Dan hoef je dus niet naar een dierenarts. Scheelt weer geld, en waar hebben we het over.......een ratje tssss :P :\

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:37

Ik lees dit topic echt met verbazing. Ratjes zijn zeker goed te opereren. Dus dat is geen excuus. Misschien een kundige dierenarts zoeken.

Ook het navragen hier op bokt...... :o Daar is nu de dierenarts voor uitgevonden :D Ook een middenooronsteking of een hersenbloeding is behandelbaar mar alleen door een dierenarts. Knaag dieren laten zelden pijn of veranderingen zien want dat wordt hun in het wild fataal. Dus ook dat weet je niet zeker.

Ook tumoren kunnen pijnlijk zijn, en zo niet veel hinder geven onder een oksel, er kunnen drukplekken onstaan, afwijkende houdingen hier door enz.

Dus ik snap dat echt niet. Ik kweek kleine parkietjes en die gaan ook naar een dierenarts als ik ze zelf niet kan helpen. Ja dat kost een hoop geld en als je het daar niet voor over hebt dan die dieren niet aanschaffen........

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:38

gipsyboy schreef:
en wat wil de dierenarts daar aan doen dan volgens de expert die 400 ratten verzorgd???

Wist je dat er dikke medische boeken zijn over............ ja de rat. Maar dat zal overbodig zijn want de dierenarts kan er toch niks aan doen......... ;)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:41

Laika schreef:
Tja, wat weten dierenartsen nou eenmaal tegenwoordig? Die leren op de faculteit alleen nog maar hoe een consult te berekenen toch?!? En daar doen ze dan gewoon even 6 jaar over 8)7
Gewoon op bokt vragen want daar zitten de geleerden die aan de hand van een topic een diagnose kunnen stellen. Dan hoef je dus niet naar een dierenarts. Scheelt weer geld, en waar hebben we het over.......een ratje tssss :P :\

jahoor dat dacht ik wel.
daar heb je weer zoon reactie dat de geleerde op bokt zitten.
jongens weet je al bokt alleen nog maar kan zeggen ga naar de DA waarom bestaat bokt dan nog.
je mag niks vragen over rijden moet je priveintructeur huren!!
je mag niks vragen over ziektes, moet je naar de dokter of de DA.
kom op zeg ik vraag alleen of iemand dit wel eens heeft meegemaakt.
en mischien weet wat het is.

denken jullie dat de DA de enigste is die dat kan beoordelen.??
nee mensen!!!!! wij met ze alle weten meer dan 1 dierenarts.

bokt is er om elkaar te helpen en dingen te vragen toch??
of alleen maar om mensen af te zeiken en niet kijken of je iemand kan helpen achter je pc????