Eend gevonden! Tips??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaikysammy

Eend gevonden! Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 10:51

hallo,

Wie kan mij helpen??
Ik heb gisterenochtend een eend in onze tuin gevonden, met bonken ijs aan haar vleugels.
Ik heb haar in een doos bij mij in de keuken gezet (in de keuken is het het koudst bij mij in huis, zoadat de overgang niet te groot was) om te ontdooien.
Ze was gisterenmiddag ijsvrij, maar wilde nog niet vliegen buiten.
Dus zit ze nog steeds bij mij in de keuken.

Inmiddels heeft ze vanochtend heerlijk in ons ligbad (koud water) gezwommen en zich gewassen.
Dus dat is allemaal goed, lopen kan ze ook goed, maar ze vlieft niet weg als ik haar buiten zet.
Haar vleugels zijn volgens mij niet gebroken, dat heb ik al wel kunnen zien.
Omdat er nogal moordlustige katten hier rondlopen vind ik het een beetje sneu om haar buiten te dumpen.

Dierenambulance heb ik niet al te beste verhalen over gehoord, dus twijfel of ik die zal bellen.
volgens mij zit er geen vogelopvang hier in de buurt?

Als ze weer kan vliegen wil ik haar weer hier vrij laten, maar ja iemand een idee hoe lang dit kan duren?
Onze manege (van mijn man) is 300m verderop, dus daar kan ik haar ook uitzetten, maar daar lopen de honden los, dus zolang ze nog niet kan vliegen is dat ook geen succes.
Maar misschien voorlopig in een kippenren/ konijnenhok?!

Heeft iemand tips of raad om mij te helpen?
of als iemand een vogelopvang weet is het ook goed!

groetjes maaike

upendo

Re: Eend gevonden! Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:53

Hebben jullie een schuur? Daar kan je haar goed neerzetten als het niet te koud is.

Of desnoods naar de DA, die kan het beste uitvinden of er niets aan de hand is, ze kan heel goed interne bloedingen hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:57

Ik zou even wachten tot de ergste vorst voorbij is.. gewoon in een schuur zetten ofzo inderdaad, waar het net niet vriest, met een badje water en lekker wat sla en ander eendenvoer.. En dan zodra het niet meer vriest en ze sterk is weer uitzetten ergens in een groot meer/beek waar andere eenden zitten :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:57

Ze kan ook erg verzwakt zijn door tekort aan voedsel, als je aan haar borstbeen voelt (en errond) kan je voelen of ze nog vetreserve heeft. Zowiezo zou ik haar niet terug loslaten voor ze een reserve heeft opgebouwd, want het is wel nog erg koud (hier in België sneeuwt het momenteel terug, weet niet hoe het bij jullie zit...)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:58

Solleke_Noah schreef:
Ze kan ook erg verzwakt zijn door tekort aan voedsel, als je aan haar borstbeen voelt (en errond) kan je voelen of ze nog vetreserve heeft. Zowiezo zou ik haar niet terug loslaten voor ze een reserve heeft opgebouwd, want het is wel nog erg koud (hier in België sneeuwt het momenteel terug, weet niet hoe het bij jullie zit...)

*kijkt naar buiten*

Hier sneeuwt het ook. :j :+

maaikysammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 11:00

ik denk dat ik haar inderdaad in de schuur zet vanmiddag!
Even wachten tot ze klaar is met wassen, na haar bad!! ze blijft maar poetsen, maar dat is volgens mij wel goed toch?!

hier sneeuwt het niet, maar er ligt wel sneeuw.
ik vind haar niet echt mager aanvoelen, ik heb haar gisteren wat brood gegeven
iemand ook nog tips voor voer?

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:00

Ik heb zelf altijd de dierenambulance gebelt als ik een vogel vond waar ik geen raad mee wist. Die brachten ze dan altijd naar een vogelopvang. Je kunt ze natuurlijk ook bellen en vragen of zij een goede opvang weten. Meestal is dat wel het geval.

En anders; kun je niet gewoon op Google een vogelopvang in de buurt regelen? :)

Veel succes nog!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:06

In de aveve (boerenbond) kan je wel eendenvoer kopen.

Ze wast zich om haar veren weer waterdicht te maken, dus dat is alleen maar goed.

Ik zou misschien zowiezo wachten tot de sneeuw weg is. Al dan niet mager voel je het beste aan het borstbeen, daar slaan ze hun reserve op. De twee holtes naast het borstbeen zouden gevuld moeten aanvoelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:07

maaikysammy schreef:
iemand ook nog tips voor voer?

Eendje van mn opa heeft het altijd prima gedaan op blaadjes sla en zemelen :)
Volgens mij kun je bij de boerenbond/aveve/welkoop ook echt eendenvoer kopen, maar dat zijn misschien alleen grote zakken, weet ik niet.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:10

Kippenvoer doen ze het ook prima op. :))

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:10

In de visvijver hier bij mij in de buurt zitten nog hele kuddes eenden. Is het geen plan om bij jou in de buurt een groep eenden te zoeken, en haar daar bij te zetten als ze is bijgekomen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:48

De meeste bruikbare tips worden hier al gegeven.
Als je op voer uit wil bestaat er inderdaad allerlei watervogelvoer bij verschillende dierenwinkels.

Je zou zoals Abeltje hierboven zegt een parkje ofzo op kunnen zoeken waar mensen wandelen, vaker eendjes voeren en dus ook veel meer (vaak wat tammere) eenden zitten waar deze zich bij aan kan sluiten.

Wat je anders ook nog kan doen, als je de dierenambulance niet zo vertrouwt zoals je schrijft, is om op Google of in de gemeentegids te zoeken naar een vogelopvang in de buurt, wie weet zit er eentje vlak bij en zou je de eend daarheen kunnen brengen.

Dagelijks baden is overigens niet noodzakelijk voor de eend, dus als dat er niet van komt, doe je daar geen schade mee.
Een lekker grote waterbak met brood en wat groen is al luxe. Eventueel een wasteiltje, maar daar moet de eend wel zelf uit kunnen komen.

maaikysammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 09:12

bedankt voor alle tips!!
heb er gisteren nog gebruik van gemaakt!

helaas lag de eens vanochtend op zn rug in de doos!
Gelukkig is ze niet buiten in de kou dood gegaan, maar warm binnen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:20

Helaas heeft ze het niet gehaald.
Wel fijn dat je nog geprobeerd hebt om het haar zo comfortabel mogelijk te maken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:00

Ach wat jammer zeg :(:)