twee eigen honden hebben gevochten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

twee eigen honden hebben gevochten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 10:16

omdat hier toch ook een aantal hondenbeziters zitten die wel verstand van zaken hebben,besloten om toch een topicje aan te maken.

ik heb twee honden, een kleine boxer teef gesteriliseerd van een jaar of 9 en een amerikaanse bulldog reu van 7.
Een aantal jaar geleden zijn ze elkaar weleens een aantal keer in de haren gevlogen om bv een botje of speelgoed.
alle aanleidingen voor een knokpartij heb ik toen weggenomen en nu is het jaren goed gegaan tot gister.
(vorige keren heb ik ze overigens uitelkaar gehaald)

Gister zaten ze even apart in de kamer omdat we visite hadden ( klein kindje erbij wat mijn honden niet gewend zijn)
de visite was weg dus ik deed de schuifdeuren open zodat ze weer overal konden komen.
ik heb niet gezien waar het door mis ging, het ging zo snel, maar ze klapten boven op elkaar.
ik kon niet zien wie er begon.
Ons pap heeft de teef gepakt en ik mijn reu en we hebben ze uit elkaar gehaald.
Mijn teef heeft bijtwonden in haar oor en mijn reu in zijn poot.
we hebben ze even (enkele minuten) apart gedaan om wat af te koelen, en ze toen buiten weer bij elkaar gelaten.
Mijn reu vertoont weleens vaker rijdgedrag ( mijn teef ook) en mijn reu was dus goed opgefokt en bleef rijden op mijn teef.
mijn teef bromt dan van zich af.zo is het wel even door gegaan tot ze in de avond rustig lagen te pitten.

Zou dit een rangorde probleem kunnen zijn? Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er niet uit kan halen wie hier nu de dominanste is. De reu mag als eerst drinken maar verder zie ik eigenlijk geen duidelijke 'pikorde'.

Moet ik het ze een keer uit laten vechten? ( wat ik overigens niet durf omdat mijn teef 20 kilo lichter is als mijn reu)

Ik hoop overigens dat het niet meer gebeurd,maar je weet nooit.

Kan ik zelf iets doen om mijn positie beter te bevestigen zodat ze het niet in hun hoofd halen om nog een keer te knokken?

Hoe kan ik ze het beste uit elkaar halen, nu was ons pap er gelukkig maar normaal gesproken ben ik alleen?

ik hoop op reactie, zou heel graag willen voorkomen dat dit nog eens gebeurd.

Pluttersput

Re: twee eigen honden hebben gevochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:41

Als ze elkaar in de haren vliegen, wil het nog wel eens helpen flink te schreeuwen. Je hebt kans dat je ze dan overvalt. Je moet in elk geval oppassen in zo'n situatie, vooral met een am. bull, die zijn aardig groot, dat ze jou niet te grazen nemen.
Het zou kunnen dat je honden gewoon erg enthousiast waren, graag naar buiten wilden, en toen over elkaar heen vielen, om vervolgens elkaar in de haren te grijpen. Er hoeft maar een klein ding fout te gaan, en dan kunnen ze elkaar al flink grijpen.
Als ze zo op elkaar gaan rijden, zou ik ze dat toch niet laten doen. De kans dat ze elkaar na zo'n gevecht nog eens pakken, is aanwezig. Ik zou ze dan niet op dat moment dominantie laten bepalen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:49

Bij ons op de manege spoten ze bij zoiets met de waterslang erop. 1 keer heb ik de instructeur er met een zweep tussen in zien gaan, maar anders had 1 het niet overleefd. Heftig hoor, zeker als het je eigen hond is. Ik zou denk ik contact op nemen met een goede gedragstherapeut, die kan je wel helpen denk ik.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:54

Onze oudste hond duikt ook wel een op de ander, maar die krijgt dan goed op zijn flikker. In huis word niet gevochten, want daar zijn WIJ de baas en niet de honden.

Ik heb wel eens gehoord dat je ook een kleed over ze heen kan gooien (donker). Maar geen idee of het werkt..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:04

volgens mij is niet de vraag hoe ze uit elkaar te halen maar meer de vraag hoe het vechten te voorkomen....

meestal is de teef de roedelleider omdat een reu in het algemeen niet zomaar een teef bijt.

de kans is ,dat jou teef nu ze ouder wordt "zwakker" wordt en dat de reu die positie wil overnemen en zij dat niet pikt.

en probleem is,ze zijn aan de knok gegaan en het is niet uitgevochten,dus er blijft spanning tussen de 2 honden bestaan,tenzij de teef het wegens ouderdom haar positie laat gaan.

en voorkomen,ik weet het niet,helaas knokken hier de honden ook,ze hebben een paar jaar (toen het zooitje jong was) zoveel gevochten,en het ontstaat meestal in drukke situaties,mensen die binnen komen,honden allemaal bij elkaar,tegen elkaar en bam....daar ging de hele tent aan de knok,of bv voor het hek,allemaal boven op elkaar...

dus voorkomen kan je vooral door te zorgen dat de honden niet samen ergens heen rennen,bij visite een hond vasthouden enz....

kan je wel vertellen dat dit niet de laatste keer is dat ze gevochten hebben,en dat honden op een gegeven moment vechten op leven en dood.

overigens kunnen ze dus ook gaan vechten als jij niet thuis bent,hoeft niet,maar een vriendin had een roedel herdershonden en die knokten ook regelmatig,toen het een hele poos rustig was in de roedel was ze een keer van huis gegaan,bij thuis komst was 1 hond verscheurd door de andere honden...

dus ja,heel erg opletten en probeer de teef boven de reu te houden,dus de reu remmen en onder de teef zetten,als je thuis bent....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 13:12

Bedankt voor de reacties.

Het zit me helemaal niet lekker :o
op het moment spelen ze, mijn teef vooral met wat gebrom ( doet ze altijd in het spel)

Dus ik zou er van uit moeten gaan dat mijn teef de baas in huis is. ( kwam er als laatste bij hier in huis als twee/drie jarige hond)

Een gedragstherapeut wil ik er best bij halen maar wat als ze nu als overdags gewoon lekker liggen te pitten?
ik wil het niet uitlokken uiteraard.

overigens bij het spelen nu ligt mijn am bull op zijn zij/rug.
is dit dan toch dat onderdanige?

ik kan me voorstellen dat de rollen om kunnen draaien,al lijkt mijn teef fitter en gezonder qua gestel dan mijn reu normaal gesproken, behalve de afgelopen twee dagen.
mijn teef gaat overigens ook over de reu staan, dus het rijden komt van beide kanten.
zoals jullie zeggen is rijden dus ook niet toegestaan.

kimmie: kom jij tussenbeide als er een gevecht ontstaat?
en is het bij jou nu rustiger in de roedel?

Hier word ook gezegd in mijn huis word niet gevochten omdat het mijn huis is.
nou kan ik het daarmee wel eens zijn maar hoe voorkom je dit dan?

uiteraard hoop ik niet dat het zo ver gaat tot de dood, zou dat echt vreselijk vinden.
normaal kunnen ze ook lief spelen samen en samen slapen.
het lijkt me vreselijk er een weg te moeten doen omdat het niet meer gaat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:29

het is gewoon in de regel zo (en er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen),dat een mannetjes dier een vrouwtje niet zomaar iets aandoet,tuurlijk zal deze zich verdedigen,maar meestal niet beginnen met aanvallen van een vrouwtje.

en daardoor staat meestal het vrouwtje boven het mannetje...

jou teef wordt gewoon een dagje ouder en zal "zwakke" momenten kennen,waarop jou reu denkt een plekje hoger te kunnen komen,ze is nog zo gezond dat ze het gevecht wel met hem aangaat.

en mijn roedel heeft in het verleden veel gevochten,zeker toen de argentijnreu nog leefde,die knokte vreselijk met de kruising reu,en we halen ze altijd uit elkaar,de schade is zo aanzienlijk als ze knokken,is echt niet grappig hier...

mijn oude rottweiler reu was een grommer,en beschermde eens zijn kluif toen de roedelleidster deze wilde afpakken,en dat monde uit in een gevecht (waarin ik werd gebeten omdat we ze uit elkaar wilde halen...) ,die vete heeft echt jaren geduurd,het heeft de rottweiler gescheurde oren opgeleverd,en zijn halve lip is er eens afgetrokken...

het is hier in 2006 voor de laatste keer mis gegaan,er kwamen mensen binnen,alles erop af en daar gingen ze weer,ze hebben de halve huiskamer gezien ,maar de teef heeft de reu toen wel bijna gekilled,en toen was het over,de reu ontweek de teef,zodra hij ergens lag en zij kwam aanlopen liep hij weg,en toen was er rust in de tent...

hier hebben laatst weer de honden gevochten,en we hebben ze weer uit elkaar gehaald,nu 2 reuen...1 met weer flinke schade,weer DA bezoeken pfff...en weer de honden uit elkaar gehaald...

en voorkomen kan alleen door ogen in je achterhoofd te hebben,en bijna alle situaties voor te zijn waarin de honden weer in elkaar kunnen vliegen te voorkomen..

en het is haast niet te doen...gaat meestal zo vreselijk snel...

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:36

Ik heb hetzelfde probleem GEHAD
Heb 2 jack russels 1 van 12 en 1 van 11

Ze hadden een poos echt steeds echte ruzie met elkaar..........ze vlogen erop allebei.....ik haalde ze steeds uit elkaar en ze zaten dan onder het bloed......op een gegeven moment wist ik ook niet meer wat ik ermee aan moest en heb het gevraagd bij de dierenarts....
Die zei ook dat ik ze moest laten gaan ook al is het geen prettig gezicht.....het is toch rangordebepaling en omdat de oudste wat zwakker wordt dan wil de jongere het gaan overnemen.....en inderdaad.....de eerstvolgende x dat ze weer flink aan het matten waren heb ik ze laten gaan en het duurde even maar toen was het klaar.................de oudste staat nog steeds aan het roer en de jongste heeft zich voor NU nog even achtergesteld :D .......
Het is nu heeeeeel rustig.......en het zal waarschijnlijk best nog voor gaan komen maar ik moet ze dan gewoon laten gaan.....en het is dan wel eng hoor.....want je hoort gegrom en gepiep en gejank en je ziet bloed.......maar jaa.....het heeft hier wel geholpen.

SUCCES !!!!!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 13:45

pfff tassie, het klinkt logisch maar ik ben zo bang dat ze elkaar afmaken en om dan geduldig toe te kijken...
ik weet ook niet of mijn teef wel partij is voor mijn reu die toch zo'n 20 kilo zwaarder is.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:47

Ik heb precies hetzelfde als jij hoor dat gevoel........toen ze weer begonnen vond ik het doodeng en ben er ook echt bij gaan staan van......als het echt erg wordt haal ik ze toch uit elkaar maar het is uiteindelijk goed gegaan.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:01

timokyana schreef:
Mijn reu vertoont weleens vaker rijdgedrag ( mijn teef ook) en mijn reu was dus goed opgefokt en bleef rijden op mijn teef.
mijn teef bromt dan van zich af.zo is het wel even door gegaan tot ze in de avond rustig lagen te pitten.

Hoe reageer jij als ze dit bijelkaar doen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 00:11

normaal corrigeer ik mijn reu als hij aan de gang blijft gaan nadat mijn teef een aantal keer heeft gesnauwd.
na dit gevecht heb ik ze beide genegeerd, mede omdat mij niet duidelijk is wie ranghogere is en ik niet wilde dat het nog eens escaleerde.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:53

Vervelende situatie. Zo te lezen heb jij wel 2 vrij sterk dominante honden bij elkaar.
Die elkaar steeds weer op lopen te fokken wie er nou hoger in rangorde staat.
Wij hebben ook een roedel met 2 open reuen 1 gecastreerde reu.
1 pup reu en een oude teef.
voornamelijk tussen de 3 volwassen honden komt gebakelei voor.
de gecastreerde reu is de oudste en de baas.
daaronder zit een ruim anderhalfjarige open reu. en dat is een enorme dominante flikker. en die heeft nogal rijgedrag . dit word hier wel meteen per direct afgestraft. Dat gebeurt absoluut niet. maar tussen die 2 de jongere probeert omhoog te klimmen is de laatste tijd *hijs aan het puberen* telkens ruzie.
ook de andere open reu , van nu ruim een jaartje daagt de anderhalfjarige uit. en om en om
deze honden laten wij het wel uitvechten omdat ze niet vasthouden. Maar zijn we wel telkens op onze hoede.
Nu zijn doggen toch iets ander type hondenslag dan onze honden *heb zelf ook een am.bulldog gehad* En die houden sneller vast.
Dus tsja los laten en uit laten zoeken ik weet het niet zo zeker.
ten eerste omdat ze beide dus dominant zijn * gezien je verhaal* ten tweede doggen zijn super liefe honden ,maar geven echt niet op.
Probeer toch de situaties te vermijden zou ik zeggen . Je kan proberen het uit te laten vechten maar ik heb er een hard hoofd in eerlijk gezegd.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:10

timokyana schreef:
Bedankt voor de reacties.

Het zit me helemaal niet lekker :o
op het moment spelen ze, mijn teef vooral met wat gebrom ( doet ze altijd in het spel)

Dus ik zou er van uit moeten gaan dat mijn teef de baas in huis is. ( kwam er als laatste bij hier in huis als twee/drie jarige hond)

Een gedragstherapeut wil ik er best bij halen maar wat als ze nu als overdags gewoon lekker liggen te pitten?
ik wil het niet uitlokken uiteraard.

overigens bij het spelen nu ligt mijn am bull op zijn zij/rug.
is dit dan toch dat onderdanige?

ik kan me voorstellen dat de rollen om kunnen draaien,al lijkt mijn teef fitter en gezonder qua gestel dan mijn reu normaal gesproken, behalve de afgelopen twee dagen.
mijn teef gaat overigens ook over de reu staan, dus het rijden komt van beide kanten.
zoals jullie zeggen is rijden dus ook niet toegestaan.

kimmie: kom jij tussenbeide als er een gevecht ontstaat?
en is het bij jou nu rustiger in de roedel?

Hier word ook gezegd in mijn huis word niet gevochten omdat het mijn huis is.
nou kan ik het daarmee wel eens zijn maar hoe voorkom je dit dan?

uiteraard hoop ik niet dat het zo ver gaat tot de dood, zou dat echt vreselijk vinden.
normaal kunnen ze ook lief spelen samen en samen slapen.
het lijkt me vreselijk er een weg te moeten doen omdat het niet meer gaat.

Niet altijd, dit is deels ook bull-eigen

En dat er niet gevochten wordt omdat jij de baas bent klopt in hun ogen niet, er is altijd in een rangorde een 1e, 2e, 3e etc en geen baas en gedeelde 2e plaats. Dus zelfs als ze je accepteren als baas kunnen ze altijd nog vechten om de 2e plaats in de roedel (ff ervan uit gaan dat je alleen woont). Het beste is om een reu en een teef of 2 reuen te laten uitvechten, die doen elkaar vrijwel niets aan en zullen niet doorgaan tot de dood erop volgt(meestal geeft 1 als vrij snel zich over), mochten ze wel zover gaan kun je ze altijd nog uit elkaar halen(dus als ze gaan scheuren etc, niet bij de eerste kleine wondjes) . Bij teven kun je het meestal beter niet doen omdat die nooit zullen opgeven. Als de rangorde staat heb je rust, en als je teef inderdaad zo klein en zwak is geeft die zich vanzelf over en is je reu 2e in de rangorde en heb je ook vrede.

Van het rijden zul je wss dan ook af zijn, dit is nl pure dominantie, en als de rangorde bepaalt is is er geen rede voor dominantie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:18

mijn teef liet ik echt niet met de reu uitvechten hoor,die killde letterlijk mijn reu....

gaat echt op leven en dood...no way uitvechten :n

daarnaast de schade die aan de honden zit daarna is ook nog eens wat,en geloof me,heb honden gehad waarbij de poot geheel ontveld werd doordat er een bacterie onder de huid zat..

was om de dag hond onder narcose brengen en dood vel wegknippen...

wil je echt niet mee maken...

mijn honden hebben laatst ook weer gevochten,bij 1 van mijn reuen een fikse diepe jaap in zijn nek,kostte me ook 5x DA bezoekje...

doe me een lol zeg...wil niet weten hoe die er verder uit gezien zou hebben als ik had gedacht,laat ze maar gaan... :n

helaas te veel meegemaakt dat de boel aan de knok ging,en veel te veel schade bij de honden gezien...

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:29

ALs je weg gaat alles apart zetten dan weet je zeker dat ze heel zijn als je terug thuis bent.
Ik heb 9 jaar 3 honden gehad een rottweiler teef een mechelse herder reu en een kruising van hun twee een teef.
Ging altijd goed tot ik alles liet steriliseren en de rottweiler klapte elke keer op die andere teef.
Met een koekenpan recht getrokken dat ik de baas ben nooit geen last meer gehad ging super samen.
In 2008 komt mijn rottweiler te overlijjden en in 2009 kon ik een boerboel pup niet wwer staan dus weer 3 honden.
Dat ging heel goed tot afgelopen kerst ik zet de 3 honden samen in het hok en bij terug komst.
Heeft mijn kruising teef de boerboel helemaal open gereten wij zijn naar de dierenarts gegaan en gelukkig kon ze revalideren.
Ik heb de teef na geken en die had geen schrametje niks die heeft zich alleen maar uitgeleeft op die andere.
Dus ik heb haar een spuitje gegeven.
Wat voor een leven kon ik haar nog bieden ze hadden dan allemaal apert moeten zitten en om de buurt los.
De teef ging dan de kans zoeken om alsnog op die andere te klappen.
Het was een k.. weekend en ik sta nu nog steeds achter mijn beslissing de bb is een lieve vrolijke open hond geworden en gaat goed met de reu.
Stel dat er visite tussen staat en of een kind ik vergeef me dat nooit.
maar om die honden nou zo even te laten uit vechten dat lijkt mij niet zo'n goed idee vooral omdat je zelf zegt het gewicht verschilt maar ook de rassen zijn anders.

Succes!!!!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 11:29

veel tegenstrijdige berichten hier....moeilijk hoor!
Mijn teef is overigens niet echt zwak,ze is een felle donder en lijkt in doen en laten nog jonger als mijn reu.
het uit laten vechten, weet niet of ik dat moet doen, ben ontzettend bang dat ze (te ver) doorgaan.
maar aan de andere kant mochten ze het uit knokken en 1 is de winnaar is er misschien rust in de tent.

Overigens zitten mijn honden nog steeds bij elkaar, ze spelen en slapen nog samen, wel houd ik het extra goed in de gaten en probeer signalen op te vangen.
Iemand nog een goede website of boek of persoon die me meer kan vertellen over hondengedrag en waar op te letten.
Ik heb heel internet afgespeurd en kan weinig vinden over een reu en teef in gevecht.
meestal reuen en teven.

Ik probeer nu in elk geval goed op te letten met wat ik doe, als eerste de deur door, als eerste eten enz.
mijn reu krijgt op zijn mieter als hij op mijn teef wil rijden en hij niet luisterd naar haar correctie.
moet ik mijn teef ook corrigeren als zij op hem rijd?
( hij heeft op dat moment een lage staart en corrigeert haar niet).

sibbe dat is niet niets wat jij hebt meegemaakt,pfff ontzettend lastig maar je hebt in mijn ogen wel de juiste (wijste) beslissing gemaakt).

dus als ik het zo kort samenvat hebben mijn beide honden last van een dominantie probleem en willen beide 1e komen. ( dit concludeer ik uit het rijd gedrag van beide)

ik vond paarden al eens lastig te doorgronden maar honden toch iets meer ;-)

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:10

TK... Je zou Tinkermuts@bokt eens kunnen benaderen voor advies ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:19

ik laat die van mij gewoon knokken...... Maargoed behoudens wat gaten ed is het nooit toch dierenartsbezoekschade gekomen. Ik heb ze nu 6 jaar, en ze hebben een keer of 6 gevochten.

Ik heb ook geen flauw idee wat het triggert......... echt geen flauw idee :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:57

Wij hebben hier af en toe ook van die brandjes.vanmorgen nog even moeten blussen omdat een trekspelletje met een flostouw wat uit de hand liep door teveel fanatisme. Even knokken vinden we niet erg, maar bij een bijna vechtpartij grijpen we toch wel in. Beide honden gaan na een flinke brul van ons in time out, even afkoelen en het speeltje in kwestie gaat op de kast. Normaal is dat wel genoeg om ze te laten stoppen.

De reden hier is een overprikkelde snel geirriteerde soms onredelijke russel/whippet kruising met en puber herder die de baas aan het worden is langzaamaan en de snauwpartijen van ons kreng niet meer pikt.

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:49

Ik wens je veel succes hiermee, hier thuis hebben we het ook.

We hebben twee honden, beide teefjes. 1 is een schotse collie met een enorme vacht, en die ander is een jachthond x windhond en heeft dus nauwelijks vet/haar. Ze hebben zo'n 3x gevochten tot nu toe, het begon al toen de kleinste een puppy was, viel de andere haar aan, toen hadden we eerst iets van 'Laten we wel uitvechten'. Toen we merkten dat het niet ophield, gelijk de ander er van af gehaald, en dus moesten we naar de dierenarts want de puppy haar keel lag open. De puppy (is ondertussen alweer 1½ :P ) is een ontzettend lief, maar superdruk beest, wilt altijd aandacht, en daar kan die andere hond niet zo goed tegen. Als ze nu vechten trekken we gelijk de hond er van af, anders zijn we straks een hond kwijt :+

Bij onze honden werkt het alleen als je ze van elkaar af trekt, uit laten vechten hoef je hier niet te proberen..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:33

timokyana schreef:
pfff tassie, het klinkt logisch maar ik ben zo bang dat ze elkaar afmaken en om dan geduldig toe te kijken...
ik weet ook niet of mijn teef wel partij is voor mijn reu die toch zo'n 20 kilo zwaarder is.

Tja, erg lastig inderdaad!
Maar om even de andere kant te laten zien (omdat je hier over de grootte van de hond spreekt).
Mijn Jack Russel weegt bijna 7kilo en is dus de baas over de duitse herders van mijn ouders en zus.
Dat kleine mormel is totaal geen dominant vechtersbaasje, maar heeft heel duidelijk de leiding als het erop aan komt en vliegt ze letterlijk naar de strot als de herders iets doen wat niet mag...ook als zijn die dan op eigen terrein en is de jack feitelijk een indringer. De herders zijn absoluut niet onderdanig, eerder dominant (reuen en teven), maar de jack blijft de baas.

Als jij thuiskomt, wie begroet je als eerst?
Als je eten geeft, wie geef je als eerst eten?
Als je de honden bij je roept, wie roep je als eerst?

Enz., enz...

Twee honden kunnen in gevecht raken op eigen territorium : in huis, dekreuen of fokteven bij de fokker als een kenneldeur niet goed gesloten werd, honden in het asiel ... Dit is een andere toestand dan buiten in het bos : voor de hond lager in rang ontbreekt hier de vluchtweg. Hij komt in noodweeragressie. Als het gevecht escaleert, dan is er voor de eigenaar geen andere oplossing, vooral bij grote honden, dan ze uit elkaar te halen. Bij teven en zeker 2 nestzusters kan het er op leven en dood aan toe gaan. Het is sterk afgeraden nestzusters of -broers in huis te hebben.

Vechtende honden zijn in “survival drive” of overlevingsdrang. Zij weten niet dat het hun baasje is die hen vastpakt en zullen in een reflex naar achter bijten.

Roedelkwesties
Anders is het met conflicten in een roedel. Deze vinden onder andere plaats op het moment dat honden van rangorde wisselen. Dat is een proces dat hoe dan ook zijn beloop moet hebben. “Hoe minder men zich daar als baas in mengt, hoe beter.
Dit soort incidenten is er ook nooit opeens, ze zijn al weken, maanden ingeleid met bijvoorbeeld tanden laten zien, grommen, andersoortig dreiggedrag.”
Juist als de baas zich er buiten houdt, kan het daarbij blijven, want de betrokken honden kunnen de nieuwe onderlinge verhoudingen vaak al met deze middelen bepalen.
Inmenging van buiten werkt meestal contraproductief, omdat de mens - met de beste bedoelingen - precies de verkeerde ondersteunt. Hierdoor worden gevechten binnen de roedel bevordert. Als één van beide honden bijzonder goed onder appèl staat komt het wel voor dat ze het niet wagen de ander te corrigeren voor ongewenst gedrag waar hun baas bij is. Dit betekent dat als een ondergeschikte iets doet wat normaal gesproken door de dominantere zou worden gecorrigeerd, maar deze durft dat niet door de aanwezigheid van de baas, dan worden dat vaak de honden die vechten als de baas niet thuis is.”

Deze situatie gebeurt nog wel eens bij de oudere hond en de jonge pup des huizes.
De condities voor zo'n conflict worden onbedoeld gecreëerd als de pup steeds in bescherming wordt genomen tegen correcties van de oudere hond. Deze situatie is dus vergelijkbaar met die van het kind in het gezin: de baas verhoogt door zijn beschermend ingrijpen kunstmatig de positie van het kind of pup. Met dezelfde eerder genoemde risico's: bij afwezigheid van de baas treden de oude dominantiewetten gewoon in werking. De 'pup met aangeleerde hoogmoedswaanzin' roept dan door zijn vrijmoedige gedrag onevenredig zware correcties over zich af.

Teven
De raadgeving om het vechten op zijn beloop te laten, geldt dus niet op straat maar wel in de roedel. Daarbij moet een belangrijke kanttekening worden gemaakt: vooral bij reuen. Die weten namelijk meestal zelf van ophouden, zodra de boodschap is overgekomen. Teven, dat is een ander verhaal. Lukt het twee teven niet de rangorde onderling op een min of meer harmonieuze manier vast te leggen en te handhaven, dan blijven ze er op een zeer felle manier om vechten.
Bij teven komt het begrip 'overgeven' dan niet gauw in hun woordenboek voor. Zijn ze eenmaal de drempel over dan wordt dat op den duur een kwestie van erop of eronder. In zo'n ontspoorde relatie zit er niet veel anders op dan hen permanent te scheiden, want uiteindelijk gaan ze elkaar zeer ernstige dingen aandoen. Het enige dat eventueel nog zou kunnen resten is een samenleven in een kunstmatige situatie, onder strenge discipline. Het toezicht mag dan nooit verslappen, want bij afwezigheid daarvan wordt de strijd onmiddellijk hernomen.

Gezien het feit dat teven onderling zo intolerant kunnen zijn, is het opmerkelijk dat ze bij puppykopers zo populair zijn: de meeste mensen willen een teefje omdat dat 'liever' zou zijn. Bezitters van een roedel weten beter.
Wie twee honden wil houden, zou de combinatie van twee teven zeker niet als ideaal moeten zien. Meestal probleemloos is een span van reu en teef, daarna komen twee reuen. Twee teven is pas laatste keus.

Castratie
Vaak wordt gedacht dat er van castratie (ook de zogenaamde sterilisatie van de teef is over het algemeen een castratie) een kalmerend effect verwacht kan worden op het gedrag. Dat is echter lang niet altijd zo. Castratie heeft om te beginnen geen effect bij honden die al hebben leren vechten.

Als ‘aanvallen’ een gewoonte is geworden speelt het leereffect een veel grotere rol.
De hond heeft immers geleerd dat dit vechten effect heeft, op wat voor manier dan ook. Offensief agressief gedrag van teven wordt buiten de roedel eerder nog versterkt door castratie, dus in plaats van zachter worden die teven juist feller.
Ook teven binnen een roedel gaan zich, eenmaal gecastreerd, echt niet leuker ten opzichte van elkaar gedragen'. (NB: Dat de drift tot voortplanting ten grondslag ligt aan de gevechten is echt onzin).

Doreen Planta waarschuwt hier ernstig voor: dominant of offensief agressief gedrag is een contraindicatie voor castreren; bij 70% van de teven die dit agressieve gedrag toont wordt dit gedrag erger. Ook binnen de roedel worden de verhoudingen door castratie eerder nog meer, dan minder gespannen.

Discipline
Teven hebben nu eenmaal onderling een ingewikkelder sociaal spel te spelen.
Maar dat wil niet zeggen dat ze altijd problemen maken, ze moeten ze ook voorkomen met disciplinerende, soms niet bepaald 'lief overkomende maatregelen. Daarom is het misschien goed om af te sluiten met een voorbeeld van tevengedrag waaruit absoluut ook geen gevecht zal ontstaan, maar dat ten onrechte wel vaak zo wordt verstaan. Het strenge, disciplinerende gedrag naar jonge honden waarin vooral teven goed zijn.

Terwijl het hele gezin in vervoering de escapades van de pup volgt en veel te veel door de vingers ziet, neemt de volwassen teef de opvoeding serieus ter hand. Op het oog loopt ze knorrig en grommerig rond, soms grauwt ze naar de pup en geeft die een snerpende gil. Voor mensen ziet het er misschien niet leuk uit, maar oudere hond en pup begrijpen elkaar perfect en leven in feite in grote duidelijkheid en daardoor uiteindelijk in perfecte harmonie.