Tips/oplossing 100% zindelijk krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Droomster

Tips/oplossing 100% zindelijk krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 09:49

Goedemorgen!

Nadat we augustus 2009 helaas afscheid hebben moeten nemen van de allerliefste hond ooit (voor ons dan :D), onze lieve 10-jarige St. Bernard (foto in profiel). ( Nog steeds moeilijk als ik aan hem denk.. ;( )

Bleek dat we toch echt iets misten in huis en niet alleen in huis, maar ook je loopje (uitlaten) :Y)
Hebben we toch het internet rond gezocht, zonder enige haast. In eerste instantie wilden ik een herplaatser, maar mijn ouders wilden dat liever niet tenzij het nog een jonge hond was zodat we hem nog een beetje konden vormen. Maar toen viel ons oog op Sproet.
Totaal niet wat we zochten, want eigenlijk wilden we na onze St. Bernard 1 maatje kleiner (richting maatje labrador :+). Toch even wat heen en weer gemaild over Sproet & ja we gingen toch even kijken.
Nja het bleef niet bij kijken natuurlijk, we zagen het schatje spelen, hij kwam meteen bij mij op schoot slapen even later en eigenlijk was ik al verkocht :+:

-kon jullie dit verhaal niet onthouden O:)

Maar jullie zijn vast heel nieuwsgierig naar wat voor een hondje het is :Y)

Meet Sproet:

Afbeelding
Dwergteckel × Griffon Bruxellois, oftewel een ongelukje := Op deze foto +/- 11 weken.
Enorm sociaal hondje, de grootste eigenwijs ooit, blijft z'n grenzen proberen te verleggen & een jacht instinct! Oftewel erg veel raseigen kenmerken die hij geerfd heeft. :+

Afbeelding
Inmiddels al een stukje hoger op z'n pootjes & hij kijkt al veel wijzer uit z'n oogjes. Foto hierboven was hij +/- 5 maanden, met wilde oren hihi.

Maar nu ons probleem!
Meneer deed er al iets langer over om zindelijk te worden (daar was hij al krantzindelijk zeiden ze, maar eenmaal hier thuis bleek hij de krant toch echt niet interessant te vinden & liever gewoon z'n plasje te laten lopen op een plek waar niet uitmaakt.)

Wij om de 2 uur naar buiten in het begin en dat ging hartstikke goed.
Toen kwam de sneeuw ineens naar beneden storten en meneer kon toen al om de 3 uur naar buiten, met heel af en toe nog een ongelukje in huis. Al kregen wij de waarschuwing van o.a. de DA dat hij sneller vatbaar zou zijn voor blaasontsteking (buik laag bij de grond) & dat we daar mee op moesten passen.
Eenmaal met de sneeuw begon dat ongelukje wat vaker voor te komen, er waren geen tekenen van blaasontsteking en we dachten misschien toch een klein koudje op z'n blaas misschien daarom?

Toen eind januari ging het helemaal goed, we hebben een behoorlijke regelmaat met uitlaten (nog 2 à 3 keer in de week een klein ongelukje).

Maar nu is het wel heel bizar, de sneeuw is weg. Meneer heeft het gister weten te presteren om 3 keer (op 1 dag!) binnenshuis te plassen en daarnaast vroeg hij ook al eerder om naar buiten te gaan dan het regelmaat, dus hij is ook nog een 2 keer meer naar buiten geweest. (Dagen hiervoor had hij ook ong. 1 keer per dag een plasje).

We zijn ondertussen een beetje radeloos }:0
Hoe krijgen we die laatste plasjes afgeleerd? Gister was dan wel heel bizar met 3 keer op een dag, dat komt eigenlijk nooit voor. Maar laatste we(e)k(en) had hij dus ong. 1 plasje per dag binnenshuis (verschillende tijden, als het regelmatig had geweest had ik natuurlijk een extra uitlaatbeurt om een bepaalde tijd kunnen 'plannen'). Meneer geeft het ook wel redelijk aan wanneer hij naar buiten wilt namelijk! Maar het lijkt wel alsof hij het zo wel goed/makkelijk vind, om zo af en toe eens in huis te plassen.

Daarnaast doet hij het altijd in de keuken (= 'afgelegen', meestal betrappen we hem ook niet op het moment zelf..). Toevallig begint hij sinds eergister ook met z'n pootje omhoog te plassen en meerdere keren te plassen (markeren) i.p.v. 1 keer per uitlaatbeurt (zou dat er iets mee te maken hebben? misschien territorium in huis afzetten? :o? )

Oftewel hebben jullie hier een theorie over/tips/oplossing voor?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties! :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:06

Hoe oud is hij nu? Kan ook gewoon zijn dat hij aan het puberen is. En anders misschien weer van voor af aan beginnen?

letziforevr

Re: Tips/oplossing 100% zindelijk krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:09

Denk ook dat het door de pubertijd komt...

Zorg ervoor dat hij voor het eten, direct(!) na het eten, voor het spelen en direct(!) na het spelen wat doet.
Daarnaast natuurlijk gewoon 3x per dag je rondje.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:10

Ik heb eigenlijk geen oplossing voor jullie probleem, maar ik moet wel even kwijt dat ik het een reuze schattig hondje vind! Wat een aandoenlijk koppie.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 15:16

Hij is inderdaad een beetje aan het puberen geslagen, hij is nu 6½ maand. Maar daar kan het dus aan liggen?

Ik ga nu inderdaad al weer constant met hem naar buiten, zodra hij uitgeslapen/gespeeld/gedronken is/heeft. Voorlopig gaat het vandaag dus nog goed :j
Maar wie weet wat hij dalijk stiekem doet :7 Ik houd hem in de gaten :Y)

Hij ziet er inderdaad mega schattig uit Sheela :)) Maar dat is schijn, want het is echt een eigenwijs! Al weet hij bij 'vreemden' de schijn nog wel goed op te houden, iedereen vind hem lief en schattig. Ze moesten eens weten wat een boef het is :')

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:47

Als hij rond die leeftijd zit is er een grote kans dat het de pubertijd is :) Vaak vallen ze dan weer terug in 'oud' gedrag. Dit is ook de leeftijd dat ze vaak absoluut niet meer naar je luisteren, en dingen gaan doen die ze eigenlijk niet mogen doen :)

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:57

Ja, in die tijd vallen ze vaak terug in oude gewoontes, ze pikken alleen het goede weer snel op.
Kost jullie dus meer tijd, maar blijf hem voor!
Je zal zien dat het zijn vruchten afwerpt..maar verwaarloos het niet, want dan heb je straks WEL een probleem en dat zou zonde zijn.
Succes met je draakie ;)

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 10:18

Verwaarlozen is zeker niet de bedoeling, we doen ons best om hem nu op het moment te betrappen (of eigenlijk dat moment al voor te zijn ;)). Gistermiddag is het helaas nog een keer voorgekomen, meneer schrok wel een beetje van de keiharde foei.

Bedankt, gelukkig is het 'normaal' voor de pubertijd dus!

Haha, dat niet luisteren merken we genoeg :D. Meneer wilde gister niet stoppen met spelen op de pubercursus & bleef mooi rondjes rennen i.p.v. bij ons komen..