Wanneer kunnen kleine katjes naar buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eppie38

Wanneer kunnen kleine katjes naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:17

Ik heb sinds 3 maanden een prachtig trio hier, 3 kleine katjes.
Nu zijn ze ongeveer 5 maanden schat ik maar nu vraag ik me af wanneer kunnen ze lekker naar buiten?
Ik woon wel erg afgelegen en hier zijn ook best veel vossen in de buurt, geen idee of ik me daar druk om moet maken dus daarom advies gevraagd!

Nickeltje

Re: Wanneer kunnen kleine katjes naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:45

Wij laten bij ons jonge katten voor het eerst buiten als we zelf dan ook enige tijd buiten zijn.
Dus als er een zonnige middag is en je kan (met jas) een kopje koffie buiten drinken, kunnen ze mee naar buiten, of als de temp goed genoeg is om in de tuin aan de gang te gaan, kunnen ze mee.
In het begin zullen ze dicht bij je blijven en bij jou vandaan de boel verkennen. Maar ze kunnen dan onder jouw toezicht rond gaan lopen, maar wel ook met jou weer mee naar binnen lopen.
Om naar binnen lokken makkelijker te maken, zorg dat ze niet met een volle buik naar buiten gaan, dan kun je ze zo nodig met wat eten naar de deur lokken.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:32

als ze gecastreerd zijn :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:42

Mm... volgens mij ging die van ons naar buiten toen ze 2 maanden was ;)
Er kan niet gebeuren hoor :D Als je zelf ook even beetje er bij blijft, kan er al helemaal
niet fout gaan ;) Waarschijnlijk gaan ze gewoon beetje rond lopen en snuffelen enzo.
Lekker de tijd gunnen. Op die manier ruiken ze overal aan zodat ze de weg trug kunnen vinden.
Ze zullen eerst ook maar een paar meter er uit gaan hoor, tenzij ze veel lef hebben, dan zullen ze
wel wat verder drufen. Ze komen altijd weer trug hoor, ze zijn niet dom! Maak je om de vossen maar niet te veel druk,
die zullen niet snel een kat pakken hoor ;) denk dat ze er juist wel bang voor zein (hier wel in idergeval :+ )

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:58

Vajente schreef:

en niet eerder!

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:12

Pyralis schreef:
Vajente schreef:

en niet eerder!

_/-\o_ Amen _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:17

Mijn jonge katten gingen naar buiten toen ze ongeveer 3,5 maand waren. Eerst aan een riempje rond het huis gelopen en daarna los en ben ik de eerste paar keren zelf ook buiten gebleven om een oogje in 't zeil te houden en ze telkens even te roepen (en uitbundig belonen als ze dan kwamen ;) ).

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:33

helemaal niet. tenzij je een afgesloten tuin/balkon hebt, of een ren.
en wil je het dan toch doen, zorg er voor dat ze zeker gesteriliseerd/gecastreerd zijn en kom dan niet over een tijdje klagen dat er 1 doodgereden/doodgebeten of wat dan ook is.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:40

Onze ging direct naar buiten, wel aan een tuigje en alleen als ik zelf ook buiten was :j
Dat ben ik blijven doen tot dat ze gecastreerd was. Nu komt ze weleens los buiten, maar ze is een echte binnenkat en wil eigenlijk alleen nog maar buiten zijn als ik dat ook ben. Ik denk wel dat dat veranderd als het straks eenbeetje warmer is.

Maar ik zou idd echt wachten tot ze gecastreerd zijn of anders er de hele tijd bij blijven :j

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:45

susan_opel schreef:
helemaal niet. tenzij je een afgesloten tuin/balkon hebt, of een ren.
en wil je het dan toch doen, zorg er voor dat ze zeker gesteriliseerd/gecastreerd zijn en kom dan niet over een tijdje klagen dat er 1 doodgereden/doodgebeten of wat dan ook is.

vind ik ook
heb 5 katten en deze komen alleen in mijn tuin in de zomer als ik ook buiten ben, heb al genoeg last van de katten van de buren en dan nog maar te zwijgen van de katten die niet goed worden ontwormd, hoe vaak mijn zoon toen hij kleiner was geen wormen heeft gehad omdat hij de hele dag ging buiten spelen en ja kinderen spelen in het zand en dan kon je weer pillen halen :( omdat de katten de zandbak als kattenbak gebruiken.
ik vang zelf katten van het asiel op en echt we hebben al genoeg ongewenste kittens rondlopen
hou ze dus lekker binnen wat ze niet gewend zijn missen ze ook niet hoor

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:34

Ik ga helemaal met Inge1968 mee ! Los van wat je allemaal niet wil dat er met je kat gebeurt: aanrijding, vergiftiging etc. wil je je buren ook niet tot last zijn.

Daarbij eerst castreren of steriliseren, dan is de kans dat ze Felv of FIV oplopen ook een stuk minder.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 21:40

Ik vind het inderdaad wel een goede tip om ze eerst te laten helpen voor ze naar buiten mogen, vooral katers schijnen aardig aan de wandel te gaan als ze nog kater zijn.
De kleine kat is net krols geweest maar de 2 mannetjes waren gelukkig nog te klein om er iets mee te doen, ik vind het ook niet kunnen om steeds maar kleine katjes op de wereld te zetten er zijn er al genoeg.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:47

wij hebben al onze katten met 8 weken gekregen
ik hou ze altijd een paar dagen binnen en dan mogen ze naar buiten
ik heb ook een luikje dus ze kunnen in en uit als ze willen
ik moet zeggen ze liggen hele dagen binnen alleen in de zomer zijn ze meer buiten
wij hebben een hele grote tuin waar ze niet uit kunnen als ze klein zijn
pas als ze groter zijn en dus echt hoog kunnen springen kunnen ze over de schutting heen
ik laat ze altijd zodra het kan castreren/sterilliseren

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:50

Onze kat was denk 3 maanden toen hij onder toezicht in de tuin mocht.
Een enkele keer (niet lachen :=) deed ik zo'n kattentuigje om en liet ik hem de buurt zien.
Later kwam ie over de schutting heen (5 maanden?) en toen is ie gecastreerd.
Eerste keer kwam ie niet terug en hebben we hem gezocht, tweede keer boter aan zijn pootjes en toen kwam ie wel terug :').
Tip hadden we van mijn oma, hielp dus wel..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:08

Bij ons mogen ze naar buiten van zodra ze de trap naar de tuin af kunnen (meestal 3 maanden). We hebben een stadstuin met stevige muren van dikke 2m hoog. Als ze daarover geraken en dus verder kunnen dan de eigen tuin, krijgen ze een afspraak met de DA (rond 5-6 maanden).
De kleintjes van ons eigen nestje hebben we bij mooi weer zelf in de tuin gezet om te spelen maar voor 6-8 weken konden ze de trap niet zelf overwinnen, dus gingen ze ook niet eigenhandig buiten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:26

Thioro schreef:
Bij ons mogen ze naar buiten van zodra ze de trap naar de tuin af kunnen (meestal 3 maanden). We hebben een stadstuin met stevige muren van dikke 2m hoog. Als ze daarover geraken en dus verder kunnen dan de eigen tuin, krijgen ze een afspraak met de DA (rond 5-6 maanden).
De kleintjes van ons eigen nestje hebben we bij mooi weer zelf in de tuin gezet om te spelen maar voor 6-8 weken konden ze de trap niet zelf overwinnen, dus gingen ze ook niet eigenhandig buiten.

Deze reactie zal me wel weer niet in dank afgenomen worden...maar als diergeneeskunde student...kun je het dan nog veroorloven om katten te laten fokken ? (eigen nestje ??) heb je al niet genoeg ellende gezien ? zeker met alle Fiv en Felv katten die daar rondlopen ? Ikheb contact met de meeste mensen die daar castratieprojecten doen, en heb zelf ook meerdere zieke zwervers, waaronder aidskatten uit antwerpen opgvangen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:36

Ik neem het je niet kwalijk en geef je ook groot gelijk.

Maar als ik constant van huis ben en dan op een mooie dag voor het voldongen feit sta dat poeslief zwanger is kan ik ook hoog en laag springen. Heb thuis zowieso wel mijn mening gegeven maar moeder vond een nestje 'wel kunnen' en geen goed idee dat ik ze dan eigenhandig zou castreren.
De katjes hebben bij vrienden en buren een goede thuis gekregen, behalve eentje. Dat katertje wou mijn moeder dan wegbrengen maar toen heb ik toch nog net iets harder op tafel geslaan en katertje is ondertussen flinke gecastreerde kater van 4 die dan nu zogenaamd 'mijn' kater is. Heb thuis nog een andere kater rondlopen, weggeplukt van een boerderij waar hij anders in de sloot zou eindigen, ook hij is gecastreerd en ingeënt. Poeslief is na dat nestje ook gecastreerd (had het zelf liever ervoor gedaan maargoed dat is nakaarten).

Ik hoef thuis nooit een nestje katten te hebben en als ik ooit naast mijn maffiakaters nog een kat wil, zal het 1 uit het asiel of dergelijke zijn.
Als we het hebben over katten al dan niet buiten laten lopen: mijn menig is dat een kat buiten moet mogen kunnen als de omgeving daarvoor geschikt is (wat bij ons dus ook is, kunnen niet op straat en buren hebben zelf ook allemaal katten) en als ze gecastreerd zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:13

Tís je vergeven hoor :D

Maar in de zomer vang ik moederpoezen met kittens/ en of losse kittens op en dan gaan je tenen krullen als je het woord "nestje" hoort :+

Daarnaast vang ik ook oude zwervers (vaak schuw) op, waaronder momenteel 2 FIV katten. De een kwam binnen met een kogelwond in zijn kop, de ander met een compleet openliggende nek (strop) en ook mijn nierpatient is een paar jaar geleden ook een kogeltje verwijderd.

Ik woon ook buitenaf (paarden he :P ) maar toch in de buurt van een weg. Bovendien laat je FIV katten ook niet rondlopen buiten. Dus heb een afgezette tuin van 1000m2. Maar als je in de gelukkige omstandigheden bent dat ze niet de weg op kunnen dan kun je ze idd lekker los laten lopen.

Ik heb vroeger nooit beseft dat FIV en Felv zo'n groot probleem was, de testen waren ook heel duur een paar jaar geleden (rond de 60euro)dus deed bijna niemand dat, tenzij een zwaar vermoeden van besmetting. Gelukkig kost dat bij de meeste DA's nu nog maar rond de 25euro.