Sheltie (hond ) ervaringen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marielle231

Sheltie (hond ) ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 02:14

Een andere hond komt er hopelijk nog lang niet, maar na Simba mijn rottie ga ik opzoek naar een wat kleiner hondje.
Wil graag optijd beginnen aan informatie winnen zodoende dit topic.
Mijn oog is gevallen op de sheltie, dit puur kwa uiterlijk, want ken persoonlijk geen shelties.
Dit wordt waarschijnlijk een teefje, en tja het liefst een blue merle :o

Nu kun je genoeg lezen over de sheltie en hoe ze kwa karakter zijn, alleen hoor ik de mensen liever zelf spreken over hun hond.

Wie zou me hiermee kunnen helpen?

Wie heeft er een sheltie en kan mij vertellen hoe het is om zo'n' hondje in huis te hebben :D
Zijn er bepaalde punten waar je op zou moeten letten? kwa opvoeding.
Zijn ze bijvoorbeeld makkelijk zinderlijk ( maakt mij trouwens niet veel uit al duurt het een jaar ;) )
Blaffen ze echt zoveel als wat ik heb gelezen.
Ik zoek echt een kamaraadje die graag wil leren, en graag bij mij is.

Hoop op veel reacties, zodat kan zien of de sheltie echt wat voor mij is of niet.

Bedankt alvast :)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:19

Shelties zijn wel hondjes waar je wat mee moet doen. Wandelen en het liefst ook sporten. Bij de behendigheid zie je er altijd een hele hoop dus als je ze een keer in het echt wilt zien zou ik een keer naar een behendigheidswedstrijd gaan.

Qua karakter vind ik ze redelijk gevoelig en ze willen graag wat doen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de meeste shelties behoorlijke blaffers zijn. Natuurlijk kan je hier met opvoeding wel wat mee maar als je niet van een blaffer houdt zou ik voor een ander ras gaan ;)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:34

mijn buur heeft een sheltie die behoorlijk blaft en vreemde mensen niet vertrouwt en is erg sensibel.. verder is het een schat van een hond houd van kriebelen en knuffelen.. ik moet ook zeggen dat ze erg uithaart..

als je verder wilt kijken >> http://www.raadvanbeheer.nl staan zat leuke hondjes op.. en anders een leuke kruising tussen twee kleine hondjes.. http://www.marktplaats.nl :D

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:09

als alles goed gaat, wordt onze toekomstige sheltie rond 20.02.2010 geboren, gaat dus bij ons komen wonen rond de3de week van april.
Wij hebben altijd een collie gehad en hen kan je vergelijken met de sheltie. Maar wat wij ook hebben gedaan is via fokkers gezocht en daar op bezoek geweest. En ik moet zeggen, als je het van kortbij een keertje meemaakt, in zo'n sheltie roedel lach je je krom hoe ze tegen elkaar doen, echt leuk om mee te maken.
de shelties die ik ken en bezocht heb, zijn aangename hondjes die weten wat ze willen en heel intelligent zijn. weet je wat je ook een keertje kan doen, sheltie intikken op you tube en dan krijg je allerlei filmpjes te zien.
je moet je wel realiseren dat een sheltie meer verzorging nodig heeft qua beharing dan een kortharige hond zoals een rotweiler. wij hebben ene rotweiler en hadden dan ook een schotse collie, waar je de rotweiler wast en afdroogt op een half uur (uitgebreid) heb je bij de collie 2 uur nodig, want hier moet je föhnen, laten we zeggen de sheltie is kleiner als de collie, dat je dan zeker een uur bezig bent met föhnen :D
Maar je krijgt veel liefde van zo'n hond dus voor de verzorging zou ik het zeker niet laten! Maar dat is mijn persoonlijke visie erop!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:23

vroli1 schreef:
mijn buur heeft een sheltie die behoorlijk blaft en vreemde mensen niet vertrouwt en is erg sensibel.. verder is het een schat van een hond houd van kriebelen en knuffelen.. ik moet ook zeggen dat ze erg uithaart..

als je verder wilt kijken >> http://www.raadvanbeheer.nl staan zat leuke hondjes op.. en anders een leuke kruising tussen twee kleine hondjes.. http://www.marktplaats.nl :D

mag ik even verbeteren : http://www.raadvanbeheer.nl of http://dierenasiels.com :D laat marktplaats maar achterwege.

zoals al gezegd, een sheltie kan zeer gevoelig zijn, ook het blaffen kan er behoorlijk inzitten, uiteraard met opvoeding, tijd er aan geven ed. kan dat heel goed te handelen zijn.
wat ik je echt wel aanraad, is naar een goede fokker te gaan, zeker omdat je best wel een mode kleurtjes wil, daar is opzich niks mis mee, ik vind ze ook mooi, maar daar profiteren "slechte fokkers" ook van, dus wees voorzichtig ;)

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 00:11

Uiteraard ben ik voorzichtig als er 1maal een sheltie komt, heb 1 maal de fout gemaakt met een andere hond, al is dat gelukkig nog goed gegaan maar goed helaas wel uit de broodfok.
Onze rottie komt bij particulier weg, en die doet het nog super, zowel kwa karakter als gezondheid, in zijn 8 jaar 1 keer bij de dierenarts geweest, wat achteraf iets ontzettends kleins was en niet eens het bezoekje waard was :P

Langer bezig zijn met verzorging vind ik niet erg, dat weet je van te voren met die langharige honden.

Zoals ik al zei de hond komt er pas als onze rottie komt te overlijden, en hoop toch echt dat ik nog dik 5 jaar of meer van hem kan genieten, helaas heb ik een poos geleden gehoord dat zijn vader op 9 jarige leeftijd is overleden aan tumoren, en vorig jaar zijn broertje, dus ben erg bang dat het ook zijn lot gaat worden...
De rottie was de keuze van mijn ex-partner, zelf ben ik gek van de sharpei, maar door ontzettend veel gezondheidproblemen die ze hebben, en vaak echt niet oud worden doe ik het niet om verdriet te voorkomen.

De collie vind ik een ontzettend gave hond, ken zelf een kruising en dat was een heerlijk dier...
Maar goed ik wil geen grote hond meer hierna, tja en de sheltie lijkt er ontzettend op, kwa uiterlijk dan.

Ik weet je moet een hond niet op uiterlijk uitkiezen, zodoende was ik aan het rondkijken/lezen om te zien of ze ook echt bij mij passen, want dat vind ik toch echt belangrijker dan het uiterlijk.

Wil met de tijd ook hondenshows gaan bezoeken en rondkijken en info winnen

in iedergeval alvast bedankt voor jullie antwoorden :D

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:59

Nickeltje

Re: Sheltie (hond ) ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:02