schrokkende hond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zij

schrokkende hond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:33

HELP!
Ik wordt er nu goed ziek van geloof ik. En ik niet alleen, mijn hond ook...

Ze schrokt ENORM en kauwt zelfs niet eens op haar brokjes. Ze heeft speciale (DURE!) brokken voor labrador`s omdat deze groter zijn en ze dus beter moeten kauwen. Nou... reken maar dat dat niet helpt!

Wat ik al heb gedaan:
vers vlees geven
weken in water
gewoon gelijk in water geven
in een hoge voerbak
een steen in de voerbak leggen zodat ze er omheen moet eten
brokjes 1 voor 1 uit de hand geven

en nu is ze bezig met een voerbal. ze eet dan wel brokje voor brokje, maar zodra ze er 1 uit heeft zuigt ze die ook gelijk op zonder ook maar 1 keer te kauwen.

gevolg: windende en boerende hond.

Wat vergeet ik? wat is de oplossing? Soms is t zo erg dat ze t haast weer ophoest en uitkotst omdat t waarschijnlijk verkeerd schiet ofzo?

ze krijgt echt genoeg te eten! enige wat ik kan verzinnen nog is misschien meerdere kleine porties op een dag voeren, maar ze heeft ALTIJD honger, dus ik geloof niet dat dat helpt. zal morgen toch maar even proberen voor de zekerheid... hebben jullie nog andere ideeen?

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:37

Gooi haar eten in de gang dan moet ze wel lopend alles opeten en als het goed is schrokt ze ook minder.
Honden moeten schokken als je hond heel langzaam eet dan is het niet goed te snel natuurlijk ook niet maar het moet wel zo leeg zijn de bak.

Succes

benangelique

Re: schrokkende hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:38

alle trucs hier al geprobeerd en de ene hond schrokt terwijl de ander het niet doet (nooit gedaan heeft ook).
heb me er bij neergelegd. beest is inmiddels 11, dus kan niet heel veel kwaad.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:39

op de vloer wil ik het niet geven. dan gaat ze straks NOG meer zoeken naar eten overal. daar was ik al bang voor met die voerbal, maar toch maar even geprobeerd. Maar ook hierbij kauwt ze niet dus hoef ik niet nog een keer te proberen.

snel eten oke, maar niet kauwen KAN gewoon niet goed zijn toch?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:40

benangelique schreef:
alle trucs hier al geprobeerd en de ene hond schrokt terwijl de ander het niet doet (nooit gedaan heeft ook).
heb me er bij neergelegd. beest is inmiddels 11, dus kan niet heel veel kwaad.

behalve dat ik vergast wordt door de stank en ze overal mee naar toe gaat en het me niet erg in dank wordt afgenomen als ze zo ligt te stinken ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:41

wat nog wel eens wilt helpen is een bak met brokken door de hele kamer heen gooien. of een voerbal waar de brokjes net door kan zodat hij moeite moet doen. en je hebt "gewone" grote brokken hoor, brokken speciaal voor labradors is een beetje commercieel gedoe. ;)
en hoe weet je zeker dat gassen komt door het schrokken?? het kan best zijn dat gewoon niet helemaal goed tegen dit voer kan. bij bepaalde brokken loopt mijn hond alleen maar te gassen. teken dat hij er gewoon niet tegen kan. en misschien toch de voedingen vaker op de dag geven zodat hij niet in 1x een hele grote hoeveelheid naar binnen schrokt maar meerdere keren op een dag. dan heeft de maag in ieder geval rustig de tijd om het voer te verteren.

s_loves_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:43

niet dat ik een hondengenie ben maar misschien heeft hij last van zijn gebit??? als ik het zo lees lijkt day wel zo (kan aan mij liggen) :?
maar ik zij al ik ben geen expert maar je weet maar nooit.. :o

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:45

zodra ik het in water doe is het schrokken OETS minder en het stanken een stuk minder. ik ben er van overtuigd dat er een verband is.

gebit is prima in orde (nog gecontroleerd net)

en voerbal heb ik dus net geprobeerd maar werkt eerder avrechts...

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:46

Ik heb deze voerbak gekocht voor die van mij toen ze erg schrokte.
Inmiddels gaat het heel langzaam in een gewone bak, maar het is ook geen lab.

Afbeelding

Citaat:
Het ontwerp van de Brake-Fast honden eet- en drink bakken voorkomt dat uw hond zijn eten te snel opschrokt. Zo voorkomt u het risico op Gastric Dilitation Volvulus (maagdraaing/torsie).

Gastric Dilitation Volvulus is een acuut en direct gevaarlijke situatie waarbij de maag van de hond zich omdraait. Hierdoor raakt uw hond direct in een shock, die direct als een noodsituatie behandelt dient te worden.

Brake-Fast honden eet- en drink bakken zij de goedkope oplossing om het risico op de gevolgen van GVD te verkleinen. Langzamer eten maakt uw hond sneller verzadigd en voorkomt "re-eating". Brake-Fast honden eet- en drink bakken zijn geschikt voor alle voeders en water. Daarnaast zijn ze eenvoudig schoon te maken in de afwasmachine en uitvoerig getest. (uitgezonderd de metalen Brake-fast, deze mag niet in de afwasmachine) Brake-Fast honden eet- en drink bakken worden aanbevolen door dierenartsen.

Bron: http://www.vannoordsdierenvoeders.nl/vnd/?623

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:49

Ik werk zelf in een dierenwinkel en deze vraag krijgen wij ook regelmatig ;)
Ik weet niet precies wat voor voer we dan adviseren, dat zou ik moeten navragen aangezien ik deze vraag nog niet zelf gehad heb.
Wat misschien helpt, en of het helpt weet ik niet, maar vorige week kwam onze vertegenwoordiger van een bedrijf en die had anti-schrokbakken. Het is gewoon een metalen bak met verschillende dikke stokken(ofzo) erin. IK kan het niet goed uitleggen maar de hond kan erg moeilijk bij het eten en kan niet meerdere brokken tegelijk naar binnen schrokken. Het komt in ieder geval bij het bedrijf De Boon vandaan. Als je hier geintresseerd in bent zou ik naar een dierenwinkel in de buurt gaan en vragen of ze het kunnen bestellen voor je ;) Alvast veel succes ermee :)

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:50

Haha de foto hierboven, die bak bedoel ik. Alleen dan zijn de pinnen hoger en is het in een metalen bak ;)

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:53

Negra_Lover schreef:
Haha de foto hierboven, die bak bedoel ik. Alleen dan zijn de pinnen hoger en is het in een metalen bak ;)

Ze zijn ook in een metalen uitvoering. Maar die kan niet in de vaatwasser

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:54

Ahhh Labrador!!! Die hebben altijd honger hoor, ook als ze vol zijn!!! En dat schrokken ligt echt niet aan hun gebit. Het is helaas hun aard...

Hier ook zo een die we als pup eerder op de grote brok hebben gezet wegens het zowat stikken in de puppybrokjes. Inmiddels eet ie rustiger maar heeft wel in no-time de bak leeg. Staat ook op de grote Labradorbrok (ik ga niet in op de opmerking of dit commercieel zou zijn). Maar de onze laat geen winden en boert niet! Dus miss toch wat anders aan de hand? Dat eerst uitsluiten denk ik, als je dat nog niet gedaan hebt.

Het is echt heel lastig idd want ze gooien het zo naar binnen. De eerste keer dat we een ei gaven, HAP SLIK WEG... euh... OK :+ Er is niet eens op gekauwd! Dat terzijde.

Ook vochtig maken helpt idd niet. Of aan elkaar kleven want ook dan slikt ze wrs datgene in wat ze los heeft gehapt. Eigenlijk zouden ze voor een Lab een HEEEEL grote brok moeten maken waar ze het van af moeten raspen. Dan kunnen ze tenminste niet stikken.

Als je haar voert, ben je er dan bij? Het snelle eten kan verergerd worden door een vorm van voernijd dat ze het snel snel op wil hebben voor iemand het inpikt. Wij geven onze hond eten NADAT wij gegeten hebben. Wij laten onze hond zitten, geven voer (moet blijven zitten!), zeggen toe maar en lopen dan weg. Blijf ik erbij in de buurt staan of 1 van de kinderen of zelfs de kat dan gaat ie ook weer sneller eten. Dus miss alleen laten eten, zonder iemand erbij? Op veilige plek voor haar? Zodat ze in alle rust kan eten?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:00

Ik zou toch niet meteen het verband schrokken-winderigheid/boeren leggen. Onze vorige hond heeft NOOIT op zijn eten gekauwd, dat was letterlijk 'hap-slik-weg'. Het eten dat hij 's avonds kreeg was ook op minder dan 3minuten op :+, zelfs als je hem een groot stuk vlees gaf knabbelde hij daar nog niet op. Een echte schrokker maw, maar hij heeft nooit last gehad van winderigheid of boeren. Dus die link zou ik nog niet zo snel leggen... Ik zie trouwens het probleem niet echt met snel eten bij honden. In de natuur (als je naar wolven kijkt) hebben ze ook niet echt bepaald veel tijd op hun eten binnen te spelen, en daar wordt ook enkel gekauwd als het écht niet anders kan, anders gaat het gewoon binnen.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:44

Onze hond schrokte in het begin ook heel erg. Wij dachten dat het kwam omdat ze bij de boer als puppy's het voer in één bak kregen en dat ze toen moesten 'vechten' voor hun eten, dus zo snel mogelijk zo veel mogelijk naar binnen schrokten.

We hebben hier niks tegen gedaan. Naarmate hij ouder werd begon hij normaler te eten. Tenzij wij zijn bak willen pakken als hij eet, dan begint hij weer sneller te eten.

De vader van onze hond is een labrador, dus het zou z'n aard kunnen zijn. Ik weet niet of het er mee te maken heeft.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:58

Dat winderig zijn ligt echt niet aan het schrokken, maar aan de brok die ze krijgt. Blijkbaar is deze brok (ik weet niet wat je voert) niet geschikt voor jouw hond. Als je op brok wilt blijven zou ik eens op zoek gaan naar een geperste brok, hoogwaardig in vleesgehalte. En dus gewoon in 1 maaltijd voeren.
Je zegt van alles geprobeerd te hebben, maar geef je het ook wel de tijd? Veranderen van voedsel kan soms een aantal weken duren alvorens je iets van verschil merkt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:00

De meeste honden kauwen niet op hun brokken, dus daaraan zou het niet moeten liggen eigenlijk.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 02:26

zij schreef:
op de vloer wil ik het niet geven. dan gaat ze straks NOG meer zoeken naar eten overal. daar was ik al bang voor met die voerbal, maar toch maar even geprobeerd. Maar ook hierbij kauwt ze niet dus hoef ik niet nog een keer te proberen.

snel eten oke, maar niet kauwen KAN gewoon niet goed zijn toch?

De enige functie van kauwen bij een hond is om het voedsel klein genoeg te maken om het door te kunnen slikken. Fijnmalen van het voedsel met als doel het eten alvast voor te bewerken voor de vertering doet een hond niet. Daar heeft hij ook het gebit niet voor. Een hond heeft immers geen kauwvlakken op de kiezen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 02:30

Zilfstar schreef:
Ahhh Labrador!!! Die hebben altijd honger hoor, ook als ze vol zijn!!! En dat schrokken ligt echt niet aan hun gebit. Het is helaas hun aard...

Hier ook zo een die we als pup eerder op de grote brok hebben gezet wegens het zowat stikken in de puppybrokjes. Inmiddels eet ie rustiger maar heeft wel in no-time de bak leeg. Staat ook op de grote Labradorbrok (ik ga niet in op de opmerking of dit commercieel zou zijn). Maar de onze laat geen winden en boert niet! Dus miss toch wat anders aan de hand? Dat eerst uitsluiten denk ik, als je dat nog niet gedaan hebt.

Het is echt heel lastig idd want ze gooien het zo naar binnen. De eerste keer dat we een ei gaven, HAP SLIK WEG... euh... OK :+ Er is niet eens op gekauwd! Dat terzijde.

Ook vochtig maken helpt idd niet. Of aan elkaar kleven want ook dan slikt ze wrs datgene in wat ze los heeft gehapt. Eigenlijk zouden ze voor een Lab een HEEEEL grote brok moeten maken waar ze het van af moeten raspen. Dan kunnen ze tenminste niet stikken.

Als je haar voert, ben je er dan bij? Het snelle eten kan verergerd worden door een vorm van voernijd dat ze het snel snel op wil hebben voor iemand het inpikt. Wij geven onze hond eten NADAT wij gegeten hebben. Wij laten onze hond zitten, geven voer (moet blijven zitten!), zeggen toe maar en lopen dan weg. Blijf ik erbij in de buurt staan of 1 van de kinderen of zelfs de kat dan gaat ie ook weer sneller eten. Dus miss alleen laten eten, zonder iemand erbij? Op veilige plek voor haar? Zodat ze in alle rust kan eten?

Hondenvoer in hééĺ grote brokken die een hond niet in één keer door kan slikken bestaat allang, hoor. Al langer dan de hele petfoodindustrie met z'n speciale labradorbrok bestaat. Sterker nog, het bestond al voordat het ras labrador bestond. ;)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 02:53

het gassen/boeren komt denk ik niet omdat ze te snel eet :)
in de brokken die jij voert, zit daar toevallig groenten in? (mais, doperten, maakt eigelijk niet uit wat)

een hond zijn darmstelsel is nml niet gemaakt om deze te verteren (krijgt de celwanden niet kapot) en dat kan problemen geven :)

het is de natuur van een hond om alles snel weg te schrokken, is gwn het instinct wat er nog in zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 07:07

je kunt het hetzelfde oplossen als je bij een paard zou doen. :D
leeg een flinke steen in de voerbak,dan moet de hond die heen en weer schuiven om zo de brokken te pakken.

eventueel een handje hooi in de voerbak,vind ie vast niet zo leker dus moet om alle sprietjes heen eten

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:04

Ach Het labje van jou is gewoon een veelvraatje :+

Nee hoor, Mijn lab schrokt ook vreselijk, hij is echt binnen 3 minuten klaar met eten. altijd al zo geweest en heb er geen problemen mee.
(hij is nu 8 en begint nu iets rustiger te worden met schrokken)

Boeren en winden heeft echt niet te maken met schrokken van het eten, dat kan alleen maar door het voer komen ;)
De mijne laat geen boeren en winden ;)

weet niet of je veel voer soorten hebt geprobeerd, maar niet teveel en te snel wisselen van voer hoor...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 09:28

ik geef voer van royal canin. en dan die speciaal voor labradors. ik heb nog geen andere soorten voer geprobeerd. alleen andere manier van verstrekken.

ook die van mij moet zitten als ik het geef en mag pas `aanvallen` op commando. Of ik er bij ben of niet maakt geen verschil. En geloof me: 3 minuten? zou al lang blij zijn als ze er zo lang over deed!

ik zit te twijfelen om over te gaan op vers vlees. is nog goedkoper ook... heb nu bijna een zak nodig per maand, en die zak kost 65 euro...

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:33

In principe is het niet kauwen bij een hond geen groot drama. Heb je wel eens een voerbak schoongemaakt...met zo'n fijn glibberlaagje? Dat huist ook in de slokdarm etc. van die hond. Het speeksel van een hond is zo gemaakt dat het de slokdarm beschermd...o.a. bij dit soort dingen.

Ik heb een hondje bij mijn ouders (die krijgt 's avonds zacht voer) die eet wel eens een bakje voer in 2 happen weg.

Die van ons heeft altijd rustig gegeten (gaat echt letterlijk op zijn gemak zitten voor de voerbak als het rustig is). Dit doet hij al vanaf pup zijnde..

Ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken en je hond niet teveel moet plagen met allerlei hulpmiddelen. Ik denk vooral dat wij het een probleem vinden en je hond niet.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 09:40

oke, apart. ik geloof jullie. maar dan moet ik toch op zoek naar een andere oorzaak. dat boeren is echt na het eten en komt dus vrijwel zeker van teveel lucht naar binnen krijgen. het zowat stikken is ook alleen TIJDENS het eten dus komt ook echt van het eten. het winden... tsja dat dan misschien van verkeerd voer al krijgt ze dit voer haar hele leven al...