Hamster schokt, knipoogt, ziet er slecht uit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hamster schokt, knipoogt, ziet er slecht uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:53

Ik heb sinds maandagavond een Syrische hamster van ongeveer 1,5 jaar oud. Dinsdagavond viel het mij op dat zijn vacht wat vettig/nattig leek, maar dat kan ook door de olie van het loopwiel zijn gekomen. Ik heb hem wat geborsteld (langhaar) met een tandenborstel maar het is nog steeds vettig. Verder vertoont hij ook wat maf gedrag af en toe.

In het algemeen is hij erg actief als hij eenmaal wakker is, maar hij heeft nu 2x gehad dat hij ineens doodstil zit, als in een soort trance. Hij reageert dan helemaal niet. Net zat hij ook als het ware zachtjes te trillen en 1 oogje knipoogde tweemaal, daarna deed hij even allebei zijn ogen dicht en toen kwam hij weer wat bij leek het wel. Hij had gisteravond ook al zoiets, toen dacht ik dat hij schrok van de hond van een huisgenoot (die stond echt een goeie 1-2 meter verderop, deed verder niets oid, keek ook amper naar de hamster om, maar ik dacht misschien de geur?). Maar nu gebeurde het weer, uit het niets- ik zit achter de PC in mijn kamer, waar de hond niet is/komt en ineens deed hij zo maf. Iemand een idee wat het is/kan zijn? Het lijkt een beetje op epilepsie wel, maar misschien is dat wat overdreven gedacht.

Ik bel morgen sowieso naar de dierenarts om te vragen wat die ervan denken, maar misschien heeft iemand ideeen, suggesties? Ik heb hem net gecontroleerd op verwondingen oid en kan niets vinden in die richting. Hij nieste net wel, maar dat was ook voor het eerst dus denk niet dat dat er veel mee te maken heeft ;)

Afbeelding[/quote]

Juangi

Re: Hamster schokt, knipoogt, ziet er slecht uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:54

Dat natte heeft te maken met zijn geurklieren. Die aanvallen weet ik niet. Denk je dat ie er last van heeft? Die van mij wil midden in zijn slaap nog wel eens gaan krijzen. Echt eng.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:55

Komt op mij over als een soort van vergiftiging.
Misschien de olie op zijn vacht? Als het de olie is tenminste.
Hersenverschijnselen zijn daarbij veel voorkomend.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:56

Is het 's nachts te koud in je woonkamer? Werkt de watervoorziening wel? Heeft ie plots ander eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:57

ik denk dat het vettige idd komt van de olie, en dat is ook iets wat je er niet zo uit kunt borstelen :) maar het lijkt wel beetje epilepsie,, ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:03

Kan het zijn dat het vet/olie? vergiftigingsverschijnselen geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:04

Wow, bedankt voor de snelle reacties.

Juangi, zijn alle langharige syren dan zo vettig? Valt er iets aan te doen of gewoon zo laten? Het ziet er zo maf uit zo := Hoop dat het gewoon hoort in ieder geval. Van die soort 'aanvallen', ik weet niet of hij er last van heeft, maar het hoort niet natuurlijk, dus wil wel graag weten wat het is voor hij ineens van de ene op de andere dag er niet meer is zegmaar. (Dat krijzen in de slaap klinkt ook echt prettig zeg := Zou er zelf van wakker schrikken hahah, beetje horroridee)

Paintlinger, ik heb alle olie van het wieltje weggeveegd met een doekje dus kan me niet voorstellen dat zijn vacht er echt zo nat van is geworden, ook omdat ik het radje dinsdagochtend geolied heb en hij er overdag natuurlijk niet echt veel in heeft gelopen. De vacht zag ik al toen hij net wakker werd savonds en nog niet veel in het radje was geweest, maar bij een ander forum werd het als suggestie gegeven dus ik heb het er hier ook maar bijgezet. Als hij die olie ook heeft opgelikt zal het maar weinig zijn geweest omdat ik het vooraf dus allemaal had weggedept, en denk ik niet dat het zo giftig zal zijn toch? Het was nl. olijfolie (van AH Excellent nog wel, dus dan zou 't wel een hamster met smaak zijn :+ ). Een andere soort vergiftiging zou ik niet weten zo gauw, hij heeft hetzelfde voer als de andere hamsters (campbelli's) en die hebben niets.. ik zit even te denken wat hij anders heeft gehad maar kan me zo gauw niets bedenken geloof ik.

JaneJansen, m'n woonkamer is ook m'n slaapkamer dus is snachts gewoon nog altijd even warm (anders kan ik niet slapen :D ). Z'n waterflesje had ik net al geprobeerd en die werkt, hij weet waar het staat en ik heb hem 't gewoon zien gebruiken. Hij is indd op ander voer overgegaan bij mij, staat hier op Supreme science select voor hamsters, gemend met een beetje beaphar care + en wat los knabbelvoer (pitjes, mais, etc).

Spruitje, zie reactie bij Paintlinger, dat van de olie was voornamelijk door wat erop een ander forum als suggestie werd gegeven en wat ik daar via de zoekfunctie vond, maar logischerwijs zou ik het niet echt begrijpen dat hij dan nu nog steeds zo vettig is (ja hoewel, dat gaat lastig van de vacht af natuurlijk := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:05

Wilawander schreef:
Kan het zijn dat het vet/olie? vergiftigingsverschijnselen geeft?

Oeps sorry, ongeveer tegelijk gepost :D Zie reactie op Paintlinger, de olie is er vanaf gehaald met een tissue dus er zat niet echt meer wat op, maar mocht hij toch wat opgelikt hebben dan was het gewone olijfolie. (+ hij heeft geen diarree, dus ik denk niet dat hij olie heeft binnengekregen)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:07

Mijn dwerghamster heeft dat een tijdje terug ook gehad. Heel maf, beestje had momenten dat ze nergens meer op reageerde, tenminste, ze reageerde heel traag en was aan het trillen/schokken. Als ik haar aaide kroop ze wat ineen.

Als ik dan later weer keek was alles weer prima en normaal. Denk dat ze zoiets 3x heeft gehad en elke keer gedroeg ze zich later weer normaal.

Zij is toen 2,5 jaar geworden (normale leeftijd voor dwerghamster)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:07

Staat hij alleen stil en is in een soort trance? Of schokt hij daar ook bij in de vorm van controle over lichaam kwijt?

In eerste geval zal het waarschijnlijk uit veiligheid zijn. Hij is net nieuw en moet nog wennen. Uit angst en om te zorgen dat ze niet opgegeten worden door prooidieren willen ze nog wel een stoktstijf stil gaan staan. Als hij ook schokt dan klinkt het meer als het hebben van een toeval.

Dat vettige komt waarschijnlijk door de klieren en niets om je zorgen over te maken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:08

Oké dan valt dat af.
Kan het zijn dat hij/zij gewoon beetje raar is?
Ik heb vaak hamsters gezien me rare gewoontes....(tot plotseling omvallen aan toe).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:13

Callandra, daar lijkt het wel op, zoals jij het beschrijft! Ik hou sowieso in de gaten of het nog vaker voorkomt, maar 2x in 2 dagen vind ik wel veel, hoop dat het hierbij blijft en een beetje op jouw geval lijkt :)
Thats_Me: Nee, het is niet alleen stilstaan, maar dus ook echt heel licht schokken, vooral met het hoofd/ voorkant lichaam, van links naar rechts echt duidelijk, heel apart. Thanks voor het antwoord op dat vettige, dan ga ik daar maar vanuit, heb ik het maandagavond misschien gewoon over het hoofd gezien (was donker :D ).
Paintlinger: Haha ja, dat zou ook kunnen. Ik zal de oude eigenaar ook eens een berichtje sturen om te vragen of die het herkent :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:14

Thats_me: mijne deed dit terwijl ik haar al een jaar had. Er zaten denk ik een paar weken tussen elke keer (hij heeft het dus 3x gehad) en daarna niet meer totdat ze overleed.

Heb wel een keer met een hamster gehad dat ze echt helemaal nergens meer op reageerde, ze deed niks meer, was ook niet aan het trillen oid. Ze had toen een nest van 8 kleintjes (4-5 is gem := ) en ze was echt ontzettend gestressed door die 8 kleine opdonders. Op sommige momenten verstijfde ze dan... heel apart. Heb de kleintjes ook wel meteen weggehaald toen ze zelfstandig konden eten, daarna heeft ze er geen last meer van gehad.

TS: 2x in de 2 dagen is wel veel ja :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:29

Kinderen zijn hinderen :D :=

Net lag de lieverd te slapen op een hangbruggetje (?wat ik uberhaupt al niet echt een logische plek vind := ) op een wat onhandige manier, en toen hij daar kennelijk helemaal in slaap kukelde viel hij dus van het bruggetje af naar beneden. :? Nu is hij lekker in 1 van z'n nesten gaan liggen op de begane grond, maar vind 't toch wel redelijk apart :+

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:38

zoals je het nu laatst beschrijft, klinkt het als wat je bij een rat "zekeren" noemt. Dan gaan ze stil zitten kijken, wiegen een paar keer van links naar rechts met hun hoofdje of zelfs hele voorlijfje en lopen dan weer verder alsof er niets aan de hand is. Je ziet het vaak bij ratten met rode ogen, maar ik ken er ook met zwarte oogjes die het doen. Ze doen het om het beeld scherp te stellen ofzo? of diepte in te schatten? het kan in ieder geval geen kwaad.
Ik weet alleen niet of hamsters dit ook doen...

hier zie je het goed vanaf de 22e seconde: http://www.youtube.com/watch?v=F4HkOXlJsBo

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:11

Ik vermoed dat hij zijn omgeving aan het opnemen is. Hamsters zijn heel vluch en als er maar iets is dat ze niet vertrouwen dan schieten ze weg. Is dus een manier om de veiligheid van hun omgeving af te tasten uit veiligheid. Aangezien die kleintjes nog steeds het instinct hebben en de angst hebben om opgegeten te worden door een roofdier. Door stil te blijven staan geven ze geen signaal af naar de buitenwereld en is dat dus redelijk veilig om de omgeving af te tasten. Ze kunnen wat dat betreft echt super luisteren.

Ik zie ook op de foto gewoon een gezonde hamster met aan de zijkant twee klieren en het vet daarvan wat uitgeborsteld is over de rest van de vacht.

Ten minste voor zo ver ik kan beoordelen. Ben alweer even uit de hamsters maar blijf het super dieren vinden.

Edit: komt inderdaad beetje overeen met dat gedrag van ratten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:09

Die ''aanvallen''/ trance is normaal gedrag voor Syren. Niks om je zorgen over te maken. Hij/zij moet gewoon nog wennen aan de nieuwe omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:35

Pfew laten we daar dan maar op hopen, thanks :) Het ziet er trouwens net zo uit als in 't filmpje dat Ashkerlon linkt indd! Alleen is het hoofdschudden wat sneller dan. Maar dan ga ik er vanuit dat het vanzelf minder wordt, hou het de komende dagen wel in de gaten, bedankt allemaal voor de reacties :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:58

Mijn syr doet dit ook, en de syr van mn vriend ook.
Mijn vorige syren overigens ook allemaal. Heb ooit ergens gelezen dat ze dan aan het nagaan zijn of er gevaar in de buurt is, ze luisteren dan goed en houden zich heel stil zodat het gevaar hun wellicht niet ziet..

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:01

Dit vet is zeker weten niet van de klieren, die zitten aan de zijkant richting de heupen en zorgen zeker niet voor zoveel glimmendheid ;) Is ook niet standaard voor langhaartjes ofzo. Denk idd dat het van de olie komt en dat gaat er wel weer uit. Dat stilzitten kan heel goed zijn dat hij zijn omgeving goed op neemt, 1 van mijn vorige hamsters deed dat soms ook. Maar ik zou het wel in de gaten houden.
Hij ziet er leuk uit!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:10

Mijn hamsters hebben dan altijd gedaan, vooral de mannetjes. Doen ze vooral om geur af te geven en vooral als je lang haar hebt heb je meer geurvocht nodig om door al dat haar heen te gaan ;)