Herseninfarct / beroerte bij kat, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Herseninfarct / beroerte bij kat, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:30

Mijn 12 jarige kat balou heeft een herseninfarct gehad.. Hij was dik in paniek, en probeerde te lopen maar viel steeds om.
Op aanraden van de da kijken we het nu even aan, hij krijgt prenison tegen eventuele zwellingen, en een middel tegen een eventuele middenoor ontsteking (kan dezelfde klachten geven). We kijken het een week ofzo aan, hij zou misschien op kunnen knappen... maar het kan ook het einde zijn..

Hebben mensen hier ervaring met zoiets? En hoe liep het bij jullie af?

Laika

Re: Herseninfarct / beroerte bij kat, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:17

Een kennis van mij heeft dat ooit gehad met een 3-jarig poesje. Het is bij dat poesje helemaal goed gekomen op een licht scheef kopje na. Het poesje is gewoon oud geworden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:20

Heeft de DA in zijn oren gekeken met zo'n oorkijker? En zijn ogen, als je zijn kop beet houdt, bewegen zijn ogen dan steeds heen en weer of kan hij ze stil houden?

Wij hebben een maand of 2 geleden één van onze poezen ook zo aangetroffen en schrokken enorm. Eerst werd gedacht aan een heftige middenoor ontsteking, maar na een dikke week werd het helemaal niet minder. Bij uitgebreider onderzoek bleek dat ze in een oor in de diepte een poliep had, die door het trommelvlies heen gegroeid was en tegen haar evenwichtorgaan drukte waardoor ze zo duizelig was en omviel.
Wij hebben haar daaraan laten opereren. Inmiddels loopt ze weer buiten en is ze weer helemaal blij, al is ze blijvend doof aan dat oor en houdt ze haar kop nog wat scheef.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 22:02

Ze heeft in de oren gekeken, daar was niets te zien.
Zijn ogen gaan de hele tijd iets heen en weer idd. Hij houdt ze niet stil.

@Laika : Weet je ook hoe lang het duurde voordat het gedrag weer beter werd? Rechtuit kunnen lopen enzo..

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:56

Mariska_28 schreef:
@Laika : Weet je ook hoe lang het duurde voordat het gedrag weer beter werd? Rechtuit kunnen lopen enzo..

Dat heeft toen (dacht ik) zo ongeveer een ruime week geduurd. Het kopje bleef ook nog een lange tijd erg scheef staan. Dat is na verloop van een paar maanden weer rechter gaan staan, maar is toch daarna altijd een iets scheef gebleven.
Vergelijk het maar met een herseninfarct bij mensen. De een knapt er relatief snel van op, de ander nagenoeg niet. Het is maar net hoe snel de andere hersencellen de taak van de aangetaste cellen over neemt. Als het goed is lijkt het mij dat je wel iedere dag een klein beetje verbetering moet kunnen zien.
Persoonlijk zou ik bij twijfel er ook nog even een andere dierenarts naar laten kijken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:18

Wij hebben wel een 15 jarige poes gehad die een hersenbloeding of herseninfarct heeft gehad. We hebben het niet laten onderzoeken indertijd. Ze had een aantel keren dat ze toen we 'savonds laat thuis kwamen een aantal uur heeeeel erg diep lag te slapen waaruit je haar bijna niet wakker kreeg (niets voor haar). Daarna had ze een grotere verlopen pupil in één van haar ogen en zag ze slecht, ze liep een beetje te tollen op haar benen en liep tegen dingen aan. Maar toch ging ze haar gang, sprong op en van stoelen (wij zetten haar op een stoel, "doe maar rustig aan") en zij ging er weer van af, liep naar de keuken, ging op de tast en op geur water drinken.
De volgende dag of snel daarna liep ze weer zekerder en ging gewoon haar gang, at en dronk gewoon, was wel wat rustiger. Ze kon zich gewoon redden en was haar eigenwijze zelf, dus we zijn niet met haar naar de DA gegaan. In totaal hebben we het denk ik ongeveer 3 keer meegemaakt dat we zagen dat ze zo diep sliep. Ze heeft nog ongeveer 8 a 9 maanden geleefd. In de laatste week ging ze ineens weer achteruit en was ze echt heel erg aan het tollen, duizelig en de weg kwijt. Toen hebben we haar naar de DA meegenomen en daar is ze na overleg ingeslapen.

Zij had dus wel een pupil die steeds verder vervormde; het zwarte deel wat groter en een soort vlek als het ware ipv een rondje. Haar ogen tolden niet.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:44

Nou, kleine update..
Hij kan nog steeds nog niet goed lopen, valt steeds om.. Eet wel als ik hem lekker blikvoer geef, en gaat gelukkig met vallen en opstaan wel op de kattenbak.. Hij is al wel wat minder angstig, maar pfff hoop dat hij snel nog meer opknapt want zo is het meer "poesje-plagen" als dat hij echt gelukkig is...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:03

Ik heb het 2x meegemaakt uitte zich in ongecoordineerd rondjes lopen, ongelijke pupillen. Beide katten hebben een dag of 3 aan een infuus gelegen bij de DA, de eerste heeft daarna nog 2 jaar goed geleefd (zonder bijverschijnselen) de ander heb ik in moeten laten slapen, ging na 3 dgn weer goed, maar net toen ik haar op wilde halen bij de DA kreeg ze er nog een, ze was toen al 21 jaar.