(bijna) kale kip in de vrieskou

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sjappe

(bijna) kale kip in de vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:14

Ik heb 3 bruine leghennen. Overdag lopen ze buiten en ze overnachten in een binnenhok. Ik voer ze dagelijks brood en granenmix. Twee weken geleden viel mij op dat één van de kippen begon te ruien. De dagen daarna werd dit erger en een week geleden viel mij op dat ze de helft van haar veren kwijt was. Ik heb haar nu in een onverwarmde ruimte (± 10 ºC) gezet. Er komen wel allemaal nieuwe veren, zijn nu ongeveer 2 cm. Hoewel ze wel steeds zit te frunniken (niet plukken) kan ik geen ongedierte als veerluis ontdekken. De veren die ze nog heeft zien er normaal en schoon uit. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van deze plotselinge extreme (nogal slecht getimede) rui? De andere 2 zitten overigens nog strak in hun verenpak :D

Pluttersput

Re: (bijna) kale kip in de vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:48

Kan gewoon een extreme rui zijn :) Je mag haar nu wel voor eerst (zeg een maand of 2) niet meer naar buiten zetten :)

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 17:00

Ook niet als het buiten rond de 10 graden is? Deze temp heeft de ruimte waar ze nu zit ook.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:02

Je moet het zelf weten :) Ik heb geschreven dat het niet moet, maar dat voel je wwaarschijnlijk zelf het beste aan. Het enige is, als het nu 10 graden buiten is, kan de temperatuur nog behoorlijk zakken :)

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 17:18

Ik zet haar weer buiten als haar verenkleed weer dicht genoeg is ;) Ik hoop dat dit korter duurt dan 2 maanden. Als het meezit zit de buitentemperatuur dan ook weer rond de 10 graden (zo niet dan mag ze nog wat langer binnen blijven). Als ik haar buiten heb gezet en de temp de week daarop weer naar de 5 graden zou zakken, tja so be it. Dat is normaliter toch ook wel eens het geval?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:15

Dat klopt, maar het verenkleed dat ze nu aangroeit hoeft niet per see winterkleedvast te zijn :) Maar ik denk dat het wel goed komt hoor ;)