Hondje wordt doof?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hondje wordt doof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 15:18

Mijn (bijna) 12 jarige boerenfox wordt doof, althans, dat idee heb ik.
Zodra ze met wandelen los mag blijft ze braaf luisteren, tot ze een meter of 20 bij je vandaan is. Je kan roepen wat je wilt, maar ze reageert niet. Tot je dichterbij komt, ze je wel hoort, en ze je aan staat te kijken van "oh, riep je?", of juist schrikt.

Ik heb het idee dat ze eigenlijk nog te jong is om hier last van te krijgen?

Is er iets wat je eraan kunt doen? (waarschijnlijk niet, maar toch)

Equidea

Re: Hondje wordt doof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:19

Ik heb het idee dat mijn pup hier ook last van heeft, precies zoals jij het omschrijft.
Ik volg dus even.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:43

Wat is te jong in dit geval.Mijn hondje begint al blind te worden en die is pa 10 jaar.
Denk niet zo zeer dat je hondje te jong is.13 jaar is al heel wat en met doof zijn of worden kunnen ze ook 20 worden.Je zult er alleen meer rekening mee moeten houden.
Wat je er aan kan doen tja dat weet ik niet.
Meestal is het toch ook een vorm van slijtage(veelvuldig gebruik van).Anders als je twijfelt laten testen bij de DA die kan je dan wel vertellen hoe of wat.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:47

hmm.. onze schnauz heeft dat ook. die is 12, en doet dat al een tijdje. hij is er volgens ons nu ook iig zéér slechtziend bij (lees: loopt tegen paaltjes,deuren en ramen omhoog := )
hij heeft een slecht hart, en daardoor denken we dat hij nu heel erg ''verslijt''

onze cavalier-king-charles spanieltjes (14 jaar geleden) hadden ook op hun 12e/13e last van doofheid..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:07

Een hond die de 12jaar bereikt heeft vaak al heel wat geluk. 12 is oud voor een hond, ouderdomsproblemen horen daar gewoon ook bij. Als ie tot op 20meter nog hoort, dan valt het nog reuze mee. In het vervolg misschien een fluitje meenemen, heel hoge/scherpe tonen horen ze vaak beter.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:10

[q .
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 04-07-22 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:13

Ik heb een Parson Russel terrier van ruim 14 jaar die bijna helemaal doof is. Als hij je doorheeft reageert hij goed op handgebaren. Wat ook nog wel eens goed werkt bij honden met een minder gehoor is klappen, dan kijken ze vaak wel om. Overigens raken honden als eerste de hoge tonen kwijt, dus een fluitje zal minder helpen wat betreft de tonen maar wel wat betreft hardheid van het geluid.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:16

Nikka schreef:
Ik heb een Parson Russel terrier van ruim 14 jaar die bijna helemaal doof is. Als hij je doorheeft reageert hij goed op handgebaren. Wat ook nog wel eens goed werkt bij honden met een minder gehoor is klappen, dan kijken ze vaak wel om. Overigens raken honden als eerste de hoge tonen kwijt, dus een fluitje zal minder helpen wat betreft de tonen maar wel wat betreft hardheid van het geluid.

Possible. Ik weet dat onze oudste heel erg goed reageerde op het fluitje (en als hij wat dichter was, inderdaad ook op handgeklap). Van de moment dat je zijn aandacht had, luisterde hij perfect naar handgebaren..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:17