konijn heeft last van poep aan zijn kont

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

angelabailey

konijn heeft last van poep aan zijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 14:45

mijn konijn heeft altijd last van dat er poep aan zijn kont blijft zitten.
in het begin hadden wij dat eerst niet door omdat onze vorige konijn daar nooit last van had maar toen liep die een keer los en toen zag je helemaal een klont poep aan zijn achterkant hangen. nu doen we het elke dag schoonmaken. we hebben al ander voer geprobeerd maar dat helpt niet en ze krijgt voldoende hooi. wel krijgt ze af en toe en wortel maar weet niet of dat daar aan ligt. weet heeft die probleem ook en wat kan je er aan doen ??

Anoniem

Re: konijn heeft last van poep aan zijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:46

Krijgt het konijn teveel vocht binnen? Hooi is iid erg belangrijk voor een konijn dan kan hij zijn ontlasting verteren.

brenda_daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:51

ons konijn heeft dit ook gehad.
het komt door de wortel.
probeer het eens zonder wortel maar wel je gewone voer.
ons konijn kan alleen nog maar voer en een stukje appel en hard brood hebben , van alles wat ze nog meer krijgt raakt ze in de diaree.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:56

ik heb vier konijnen waarvan twee dit ook hebben. Ik was het ook als het erg wordt maar wil dit ook niet te vaak doen omdat ze dan met natte kont hun hok weer in moeten en wordt het zo weer vies.. en met deze kou sowieso niet.
maar ik weet ook niet wat het is. Die van mij krijgen alle vier hetzelfde en alleen twee hebben het.

ik hoop dat iemand weet wat ertegen te doen.
mijn konijnen krijgen overigens voer, stukje brood, hooi en af en toe groente maar geen wortel

groetjes Fleur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:00

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 15:20

@Chiqa ; nee ze drinkt niet zoveel heb nog een andere konijn maar die drinkt een flesje perdag leeg en deze drinkt nog misschien een derde leeg.

oke nou geef der dan maar geen wortel meer. en ze krijgt van dat gemengde voer waar veel biks inzit dus daar kan het ook aan liggen ??

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:54

Vaak een voedingsprobleem.
Geef gereduceerd brok dat betekend 25 gram per kilo lichaamsgewicht konijn en dan GEEN gemengd voer, maar enkel biks. Bijv. HopeFarms SuperTrio, erg goede voeding.
Of voor konijnen met darmproblemen Science Selective of Cuni Complete.
Verder niet zomaar af en toe wortel geven, of elke dag een plakje of niet, daar kunnen ze erg gevoelig op reageren daar zitten veel suikers in. Hetzelfde geld voor groentes.
www.bunnybunch.nl

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:07

Kan ze wel bij d'r kont komen om het schoon te maken?? Als ze te dik zijn dan kunnen het zelf ook niet schoonmaken.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:10

misschien ook een keertje laten checken op inwendige parasieten.. in de zomer en voorjaar MOET je het wel schoonhouden ivm met maden....

ET_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:47

Probeer is beschuit of uitgedroogt brood ofzoiets, is lekker droog nl. Doen wij ook altijd :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:43

Vaak is het een voedingsprobleem, maar het kan inderdaad ook aan het gewicht liggen. Dan kunnen ze er niet meer bij en dan zie je soms ook onderaan de rug, dat de vacht 'minder' mooi is als de rest van de vacht, omdat ze er niet bij kunnen.

Mijn konijnen krijgen minimaal brok, ik denk een 400 gram per 4 konijnen en daar doen ze anderhalve dag a 2 dagen mee. Ik heb altijd heel veel hooi liggen, krijgen ze honger, dan eten ze dat. Verder geef ik ze dagelijks 2 paprika's en wat andijvie.
Let van de zomer extra op ivm met myase.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:47

Ik heb ook een konijn die dit heeft. Het konijn is zo ie zo aan de dikke kant, en krijgt nu 1 handje brok en voor de rest alleen maar hooi. Iedere dag krijgt ze wel vers water. Ik moet zeggen dat de ontlasting minder plakkerig is geworden en er nog weinig aan haar achterste blijft hangen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:50

Mijn konijn heeft dat ook gehad. Toen hebben we haar op een 'strenger dieet' gezet. Ze krijgt nu 4 kleine schepjes konijnenbix per dag, 2 's ochtends en 2 's avonds. En verder onbeperkt hooi. Een konijn moet eigenlijk een zo sober mogelijk dieet hebben. Hooi, water en een klein beetje bix (afgestemd op lichaamsgewicht). Af en toe een beetje fruit of groente ofzo prima, maar echt af en toe. En mengvoer schijnt sowieso niet zo goed te zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:53

Mijn konijnen hadden het ook inderdaad. Nu krijgen ze nog maar een dopje brokjes per dag, en verder veel hooi en af en toe een stukje fruit of groente. En het probleem is helemaal over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:53

Groente kan je prima elke dag geven, maar het sleutel woord is elke dag en niet af en toe.
Weet ook de juiste groente en begin met een klein beetje, is de poep de volgende dag goed, kan je iets meer gaan geven, maar je moet elke groente opbouwen.
Geef je het af en toe, dan zijn de darmen dat niet gewend en kunnen soms vervelend reageren.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:18

Dit ligt meestal een een tekort, of schommelingen in de voeding.
Vaak zie je het bij konijnen die gemengd voer krijgen (en dan voornamelijk de biks niet eten).
Probeer eens Science Selective.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:43

Ik geef science alleen aan zieke of konijnen die moeten aansterken, anders vind ik het veel te duur. Mijn konijnen krijgen alleen wat biks, niet gemengd en verder veel hooi, geen knaagstokjes, likstenen of knabbels of verdere rommel die de dierenwinkel verkoopt, ze vinden het wel lekker, maar het is slecht en ook krijgen ze er van dit soort klachten van.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:48

Knaagstenen zijn zoiezo heel slecht voor konijnen die kunnen meteen de vuilnisbak in. Verder inderdaad ander ongemengt voer Sience selective, trio hope farms of de cuni compleet zijn allemaal goede konijn bix, en afvallen. In het voorjaar, zomer en najaar goed opletten met maden. Huisvliegen zijn dol op konijnen hokken om eitjes in te leggen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:55

Mindim schreef:
Ik geef science alleen aan zieke of konijnen die moeten aansterken, anders vind ik het veel te duur. Mijn konijnen krijgen alleen wat biks, niet gemengd en verder veel hooi, geen knaagstokjes, likstenen of knabbels of verdere rommel die de dierenwinkel verkoopt, ze vinden het wel lekker, maar het is slecht en ook krijgen ze er van dit soort klachten van.

Sience selective krijgen mijn cavia's wel, konijnen niet...
Gelukkig kan ik het via de groothandel krijgen.
Ik geef sporadisch knaagstokjes ed, dat is best prijzig met veel beesten.
Zo heel af en toe krijgen ze er eens een.

Hier hebben ze nooit plakpoep. Ze krijgen voer op het oog maar hebben een strak dieet qua brok en verder veel hooi.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:27

mijn vorige konijn had dit ook. Ik ben toen overgestapt op Science Selective en hierna was het direct over.
het is idd duurder maar gelukkig eten konijnen nou ook weer niet zo heel veel (handje per nijn per dag) dus dat is het wel waard.
:D

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:45

Een van mijn konijntjes had dat ook. Vooral wanneer ze voor het eerst in de lente vers gras kon "maaien". Mijn ander konijn had dat door het zaagsel. Ik ben gewoon gestopt met het zaagsel

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:57

Ik heb ook een konijn gehad dat daar last van had, naar de dierenarts geweest, maar was blijkbaar niks, dus wij het er iedere dag afwassen.. (was trouwens in een hele warme zomer)..
En toen was mijn moeder eens buiten de ramen aan het zemen en toen hoorde ze ineens een ontzettend harde gil (van het konijn) en toen was die dood.. echt super zielig. :( Hij bleek van binnen opgegeten te zijn door maden.

Maar ik neem aan dat het dat niet is bij jou, want dit was in de zomer, waar het onwijs warm was. :)

Succes nog met zoeken wat 't wel is!

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 10:20

Knaagstenen krijgt ze zowiezo niet en aan het zaagsel ligt het denk ik niet omdat ze er een tijdje geen last van heeft gehad.
vaak heeft ze er juist in de zomer geen last van want de loopt ze de hele dag door de tuin te rennen. maar nu in de winter zit ze de hele dag in haar hokje en is ze wel wat dik dat weet ik niet dus ga denk ik dat ander voer proberen Science Selective. kijken of dat helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:45

Geef het konijn beweging, konijnen zijn niet gemaakt om de hele dag in een hokje te zitten. Dan valt het konijn af en het is heel gezond, een paard zet je ook niet de hele dag in een box.

@Vinnur, hoe vaak checkte je het dan? In de zomer check ik mijn konijnen meerdere malen per dag, zeker als ze last van plakpoep hebben. Wat een rotdood.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:51

Mijn konijn heeft het ook wel gehad. Die heb ik daarna op dood normaal biks gezet. NIet teveel nat voer zoals fruit etc. En mijn konijn liep zomers altijd los in de tuin met de hond en in de winter binnen in huis met de hond. Lekker rennen en spelen. Hij had er daarna nooit echt meer last van. En als ik zijn kont schoonmaakte bleef hij binnen of op het gras tot het droogwas.