Labrador teef loopt achter stijf, 8 jaar.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Labrador teef loopt achter stijf, 8 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 14:33

Beste Bokkers,

Ik heb een labrador teef van ongeveer 8 jaar oud. In mei word ze 9. Ze komt van uit het asiel en is dus een Lab zonder stamboom en dus controlle op HD/ED niet aanwezig.
We weten vrij weinig van haar, enkel alleen dat ze sowieso pups heeft gehad.
We weten dat ze tussen haar schouderblad en opperarmbeen ruimte heeft, waardoor ze voor zo af en toe kreupelt. Dit is redelijk stabiel en is eigenlijk enkel als ze heel veel gelopen heeft.

Helaas merk ik dat achter nu ook stijf word. Ze staat moeilijk op en heeft soms echt een minuut nodig eerdat ze staat. Zodra ze eenmaal staat, is er niks meer aan de hand en loopt ze prima.
Voorop gesteld, dinsdag gaan we naar de Dierenarts.
Maar ik begin te vresen voor HD. Ze is tenslotte toch een Lab die niet helemaal in orde is.
Momenteel is ze een kilo of 2 te dik. Hier word aan gewerkt!

Bokkers, jullie toevallig nog ideeën/tips? En medicatie waar ik eventueel aan moet gaan denken?

Groetjes Nikki

pubelia

Re: Labrador teef loopt achter stijf, 8 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:38

Onze labrador Noah is nu 6 jaar en heeft al ernstige Hd en atrose. Je zou dit bij een DA vast kunnen stellen door middel van röntgen foto's. Onze labrador had ook moeite met opstaan, vooral ook op bv de bank, of van bed. En als hij veel op de harde grond ging liggen, haalde hij er zijn elleboog mee open om op te komen.

Bij ons zit hij nu dagelijks aan de pijnstilling, en hij krijgt bij ons J/D van Hills.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:55

Klinkt mij inderdaad meer als artrose. Bij hd lopen ze over het algemeen ook slecht, dat zie je niet alleen als ze opstaan :) Inderdaad, je zal wel pijnstillers krijgen oid, misschien metacam. Maar kan ook zijn dat het iets heel anders is :)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:09

Hoi, ik weet niet wat HD is, kan iemand mij dat vertellen ? Wij hebben zelf een labradorreu van nu 11½, we hebben hem met 7 maanden over gekocht van mensen die hem niet meer wilden, hij heeft wel een stamboom. Toen hij wat ouder werd merkten we ook dat hij vaak slecht liep, en toen is er artrose vast gesteld in zijn voorpoten bij de schouders en ellebogen. Later is dit ook vast gesteld in zijn heupen. Hij krijgt momenteel 4 pijnstillers (ik geloof dat het Cortafen heet) per dag en daar doet hij het goed op, hij heeft dagen dat hij als een jonge hond rond rent en soms een paar slechte dagen waarop hij heel erg stijf en krampachtig loopt. Gelukkig kwispelt hij nog altijd en hij vindt nog alles leuk, hij heeft absoluut geen pijn. Hij heeft zelf ook wel geleerd dat hij het wat rustiger aan moet doen als hij last heeft en dan slaapt hij meer, maar dat is ook normaal voor zo'n oudje. We hadden eerst niet verwacht dat hij deze leeftijd zou behalen, en als het zo goed blijft gaan als het nu is kan hij mss nog best een jaartje mee... Zo lang hij geen pijn heeft, blij is en zelf nog op kan staan e.d., blijft hij lekker bij ons ! Bij de hond van de TS vind ik het toch ook wel erg klinken als Artrose... Dat is nu eenmaal écht het ''probleem'' bij labjes, helaas... Ik ken er meerdere die het hebben.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:15

HD, zoek maar eens via geugle :) Het staat voor heupdysplasie. Het wil eigenlijk zeggen dat de heup uit de kom schiet, maar dan heel vaak. Omdat de heupkom vervormt is, door overbelasting als pup, of door welke reden dan ook, is de kom te vlak. De heupkop kan dan dus zo uit de kom schieten.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:20

HD heeft te maken met de slijtage van de heupgewrichten ;) Wat hier héél goed kan tegen "helpen" (niet helpen, maar tegengaan en pijn veminderen) is glucosamine. Mijn Bullmastif-teef met beginnende HD krijgt dit ook (glucohorse) en zij heeft zichtbaar minder last. Genezen zal je nooit, maar je kan het proces wél vertragen.

Je kan ook foto's van d'r heup laten nemen, dan ben je ook zeker ;)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:23

Klinkt in mijn oren meer als spondylose, een foto van de rug zou dan uitsluitsel moeten geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:58

Amigo_tje schreef:
HD heeft te maken met de slijtage van de heupgewrichten ;) Wat hier héél goed kan tegen "helpen" (niet helpen, maar tegengaan en pijn veminderen) is glucosamine. Mijn Bullmastif-teef met beginnende HD krijgt dit ook (glucohorse) en zij heeft zichtbaar minder last. Genezen zal je nooit, maar je kan het proces wél vertragen.

Je kan ook foto's van d'r heup laten nemen, dan ben je ook zeker ;)

Klopt niet helemaal.

Artrose heeft te maken met slijtage van de gewrichten

HD is als de kop van de heup niet goed in de kom zit of kan.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:25

Ja, dat bedoelde is, maar die kop is toch ook een soort van gewricht, hé? Of ben ik nou fout?
Het is "die bol die niet meer goed in die kom past" om t zo uit te leggen :?
Maar glucosamine is er wel goed voor, hoor, zei mn DA toch :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:30

Eerst weten wat het is. Bij artrose kan je je hond iets geven als Cosequin DS en Doils joint.
Ook kan ik bij rugklachten en artrose, wanneer de DA is uitgedokterd, Dorit Aharon aanraden (www.kreupeldier.nl)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:38

Amigo_tje schreef:
Ja, dat bedoelde is, maar die kop is toch ook een soort van gewricht, hé? Of ben ik nou fout?
Het is "die bol die niet meer goed in die kom past" om t zo uit te leggen :?
Maar glucosamine is er wel goed voor, hoor, zei mn DA toch :D

Die kop én die kom zijn samen het gewricht. Als dat niet past, dat is HD.

En dat kan dan weer artrose veroorzaken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:14

bij stijfheid en pijn door bijv. HD of artrose helpt glucosamine en chondriotine goed. Dit zorgt voor een goede kraakbeen opbouw en houd de boel soepel. het is wel belangrijk dat je niet alleen glucosamine geeft maar een combinatie met chondriotine. het liefst in verhouding 3:1 .
je hebt ook een combinatie die MSM bevat. dit werkt pijnstillend. Mijn hond heeft hd met artrose en krijgt glucosamine/chondriotine supplement van het kruitvat. verhouding 1500/500. daarnaast nog omega 3 olie capsules (ook van kruitvat).

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:57

laat de DA er eerst eens goed naar kijken om HD uit te sluiten. Het kan ook een werveltje zijn dat niet helemaal goed zit waar je d eosteopaat naar kan laten kijken. Degene die mijn paard altijd doet behandelt ook honden en katten.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:31

Hebben om 7 uur vanavond een afsrpaak!
Ik houd jullie op de hoogte!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:31

Het is inderdaad Artrose! Momenteel hebben we een poeder van Sascha's (?) waar dus glucosamine in zit. We gaan dit eerst 3 weken proberen, reageerd ze hier niet goed op, dan komt er medicatie bij.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:17

Nikki__ schreef:
Het is inderdaad Artrose! Momenteel hebben we een poeder van Sascha's (?) waar dus glucosamine in zit. We gaan dit eerst 3 weken proberen, reageerd ze hier niet goed op, dan komt er medicatie bij.

sasha's blend. Heb ik ook gehad voor mijn hond en hij deed het er goed op. op advies van een orthopeet ben ik glucosamine/chondrotine gaan voeren van het kruidvat. werkt net zo goed, alleen stukke goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:38

Volgens mij helpt glucosamine en chondroitine alleen bij niet ver gevorderde artrose.
Het klinkt als spondylose, alleen die diagnose kan alleen met een foto worden gesteld.
Artrose wordt gauw genoemd bij oudere dieren. Maar wat veroorzaakt de artrose, slijtage, woekeringen, dus spondylose of hd en meer gewrichtsziekten.
Ik zou persoonlijk nog een foto laten maken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:44

Waar zit de artrose?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:02

Mindim schreef:
Volgens mij helpt glucosamine en chondroitine alleen bij niet ver gevorderde artrose.

helpt ook bij vergevorderde artrose. we hebben een golden gehad die zowel spondyolose als artrose had. in erge mate. die had zeer zeker baat bij glucosamine/chondrotine. en helemaal i.c.m. msm en omega 3 olie. in de sasha's blend zit ook iets wat pijnstillend werkt.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:45

Lekker makkelijke conclusie artrose. Die moet dus wel ergens door veroorzaakt worden ;). Is er een foto van de rug gemaakt?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:46

Mindim schreef:
Het klinkt als spondylose, alleen die diagnose kan alleen met een foto worden gesteld.
Artrose wordt gauw genoemd bij oudere dieren. Maar wat veroorzaakt de artrose, slijtage, woekeringen, dus spondylose of hd en meer gewrichtsziekten.
Ik zou persoonlijk nog een foto laten maken.

Je was me voor :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:56

eva1969 schreef:
Lekker makkelijke conclusie artrose. Die moet dus wel ergens door veroorzaakt worden ;). Is er een foto van de rug gemaakt?

Arthrose kan ook leeftijdsgerelateerd zijn. Hoeft helemaal niets met de rug te maken hebben.

Wat betreft supplementen is het even aanzien. Er zijn er n.l. diverse op de markt en wat de ene hond goed werkt hoeft bij de anderen niet te werken. Zo werkt b.v. Primeval Gelatinaat bij velen goed en had het bij onze honden nauwelijks resultaat. Daarentegen werkte Glucosaminecomplex van de Groen Os bij onze honden wel weer goed. Overigens in combinatie met visoliecapsules (bij de Hema of Kruidvat te krijgen).
En er zijn hierboven nog diverse dingen genoemd.
Over Sasha's Blend dat je hebt meegekregen heb ik ook veel goeds gehoord.

Verder is beweging erg goed. Nu doe je het niet zo snel door de temperatuur, maar zwemmen is voor honden met arthrose erg goed. Het bouwt de spieren op en is onbelaste beweging.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:47

Zal even wat meer informatie verstrekken!
Sanne is een dame die al meerdere problemen heeft gehad en dus al een keer op de foto is gezet. Daar was toen al duidelijk dat er een grote kans was dat ze op latere leeftijd atrose zou krijgen. Inmiddels is ze sowieso 8 jaar, maar dit kan ouder zijn.
De artrose zit sowieso in de heupen en dan voornamelijk de linkerkom. Hebben wel met de Da overlegt, over evt. foto's, alleen blijft de behandeling het zelfde; glucosamine en pijnstillers. Of het nu in de rug zit, of in de heup.

Ga straks nog even jullie tips/berichten goed doorlezen.
Bewegen blijven we sowieso doen en in de zomer mag ze weer heerlijk zwemmen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:00

In sasha's blend zit groenlipmossel extract, dit schijnt erg goed te zijn, ik heb de pilvorm van een ander merk.
Glucosamine en chondroitine helpen amper als het gewrichtskraakbeen bijna weggesleten is. Dat is bij paarden ook zo, daarom wordt bij paarden met zeer ernstige artrose ook eerder aan pijnstilling gedacht.
Glucosamine helpt bij het herstellen van kraakbeen, wanneer het kraakbeen eenmaal verdwenen is, is het weg en heeft gluco geen nut. Eventueel aanmaken van nieuw kraakbeen duurt zo lang, dat dat niet in een dierenleven kan.

Honden met spondylose vormen een brug van bot onderaan de ruggewervels. dit kan voorkomen over de hele rug.
Zwemmen is heel goed inderdaad.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:02

Onze labrador reu is 12,5 jaar oud en heeft ook ouderdoms- en slijtageklachten. Moeilijk opstaan, 1 achterpoot minder belasten dan de andere, makkelijker uitglijden op de gladde stoep. Hij krijgt ook Sashas Blend. Waren er een tijdje mee gestopt omdat het wel goed ging, toch weer mee begonnen omdat hij ineens hard achteruitging en een week op de metacam heeft gezeten, waar hij goed van is opgeknapt.
De pot Sashas is nu leeg, en ik geef nu chondroïtine/MSM/glucosamine van de Hema, 2x daags een halve pil (was dacht ik nog 1€ goedkoper dan die van kruidvat).
Wat hij het liefste doet: in de sneeuw rennen... met de auto naar het park, anders is het te ver voor 'm, en dan lekker rondhuppelen en snuffelen.

Heel belangrijk is inderdaad regelmatig beweging, zo blijven de spieren in conditie, bloedcirculatie wordt gestimuleerd, afvalstoffen van evt. ontsteking (artritis) worden afgevoerd en de gewrichten blijven soepel.
Zolang je hond vrolijk blijft, goed eet en drinkt, evt. met aanvullende pijnstilling, kun je nog lang plezier van haar hebben.