Het is maar goed dat ik niet in de dominantietheorie geloof

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het is maar goed dat ik niet in de dominantietheorie geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:18

......anders had ik toch een fiks probleem.
Ik doe namelijk trekspelletjes met mijn hond, en ik laat hem winnen regelmatig winnen ook......

Mijn honden mogen op de bank, en samen met mij zitten ze op de grond.

Als ze mij een knuffel geven komen ze hoger dan ik :oo en ik ga soms door de knieën zodat ze er beter bij kunnen, wat ik ben dol op hun knuffels en gezoen.

Ik vraag wat ze willen, en soms doen we waar zíj zin in hebben.

Ik eet regelmatig later als de honden. Ze mogen ook naast me zitten als ik eet, ik vind dat wel gezellig.

Oh, ze mogen niet als eerste door de deur. Dat is meer praktisch, ik wens niet aan de kant geduwd te worden. Ik geloof dat dat duwen puur enthousiasme is, maar ik corrigeer het wel, want ik vind het niet erg respectvol.

Ik stoei met ze, ik speel met ze, ik troost ze als ze verdrietig of bang zijn, ik kom voor ze op, ik verzorg ze goed als ik kan, ik geef ze het beste wat ik te bieden heb.....

Kortom, ik heb schijt aan Martin Gaus.

En toch..... ze volgen me op de voet, alsof ik de leukste persoon ter wereld ben, pakken medicijnen uit mijn handen aan alsof het snoep is, als ik zeg dat het goed is, laten ze zich prikjes geven, gedragen zich geweldig als er bezoek is, zijn lief voor kinderen, en dól op alles wat leeft...... en ik heb geen ogenblik dominantieproblemen. Ze knuffelen me, ze lopen te trutten en te miepen soms, zijn knettergek bij tijden, en altijd eerlijk en betrouwbaar.....
Dimo is geen grote held, maar is toch wel wat stoerder geworden, niet meer bang voor alles. Hij gelooft me als ik hem zeg dat ik niet toe zal laten dat wie dan ook hem iets doet...... en als hij zich niet lekker voelt, komt hij bij mij. Als hij bang is, komt hij bij mij om troost en bescherming. Als hij een zere poot heeft, geef ik er een kusje op, en vraag hem of het nog au doet.......

Wat ben ik dol op mijn beesten.

En wat ben ik blij dat ik zo'n band met ze kan hebben........

Laat je hond gewoon hond zijn. Beloon wat ze goed doen, beloon ze als je trots op ze bent. Prijs ze de hemel in als ze iets heel knaps doen. Spreek ze streng toe als ze iets doen wat niet mag, maar...... hou van ze. Geef ze vertrouwen in je.
Wees een leider, zoals een leider moet zijn. Verzorgend, liefhebbend, beschermend, eerlijk. Ze zullen voor je door het vuur gaan.....

Maar word nooit een baas.
Word geen tiran, maar begrijp ze, onderdruk ze niet. Leer hun taal, het is het enige wat ze hebben om jou iets duidelijk te maken. Jouw taal kunnen ze niet leren, ze zijn honden. Jij de hunne wel. Doe het voor ze. Val ze niet lastig met regels die ze niet begrijpen. Wees altijd consequent, ze begrijpen het niet als je dat niet bent, en worden er onzeker van. Jíj bent de enige die ze zekerheid en veiligheid kan bieden, niemand anders kan dat. Doe het dan ook.
Probeer ze niet onderdanig te maken met belachelijke regels. Ze proberen je niet van de troon te stoten, wees niet zo achterdochtig. Ze zijn te vertrouwen, het zijn geen mensen.

Alles wat ze van je willen is veiligheid, bescherming, liefde en eten. De rest is allemaal minder belangrijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:21

Same here!!! Denk er net zo over... :D En dat gaat als een zonnetje!
Valt me altijd weer op hoeveel makkelijker mijn hond is, en hoe goed ze luistert... en dat terwijl ik heel veel mensen zwetend en schreeuwend zie proberen van alles af te dwingen...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:23

Uhm.....nee kan me hier niet in vinden.
De irritanste honden hebben vaak zo'n baas ;)

Ik zeg niet dat het niet kan, maar ook dan moet je weer een vorm van consequent zijn en grenzen stellen....
Dus ik geloof best dat het bij jullie werk...maar over het algemeen vind ik niet echt een goede methode voor iedereen.

(ik werk op een dierenkliniek en maak heel wat mee op dat gebied ...)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:24

Amen!!!!

Een goede leider is geen tiran. Ik zie mij en mijn honden als een team waarvan ik de aanvoerder ben. Ik ga ervan uit dat ze nooit iets niet doen omdat ik dat zou willen, maar simpelweg omdat ze meniet begrijpen en ik niet duidelijk genoeg ben (geweest).

Ach en verder....misschien verwacht ik gewoon ook niet zoveel van ze. Ik hou van ze en zij van ons. Dat tesamen met een paar simpele regeltjes is genoeg voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:26

@ Ninx: Honden willen best meewerken, zijn van nature heel vriendelijke, meewerkende, sociale wezens......

Ze willen alleen begrijpen wat de bedoeling is.
Als ik mijn Beau had gedwongen (Beau was een Alpha-reu) denk ik dat ik echt een probleem gehad had met hem, die liet zich niet dwingen. Dat was er zo een die zijn liefde en trouw per gratie schonk, en dan mocht je best heel trots zijn.

Toen ik het vriendelijk vroeg aan hem, en hij mij begreep, werkte hij met alle plezier mee...... :D

@ Paintlinger: heb hier de grootste lastpakken gehad, en ben echt geen softie, ik geef ze heus een draai om de oren als het nodig is, maar ik knuffel ze dood..... en als je daar consequent in bent, krijg je fijne honden. Tibeau was een ramp toen hij bij me kwam, maar bij hem was ik echt niet ver gekomen door hem te dwingen. Door eerlijk en consequent te zijn, hebben we zijn problemen opgelost, en een fijnere hond als hij was niet denkbaar. Alleen bij een hond als hij moet je "nee" echt nee blijven, anders veegt-ie de vloer met je aan, dat beest was écht voor de duvel nog niet bang. Consequent zijn was bij hem het toverwoord.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-10 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:30

Nou ik ga precies het zelfde met mijn hond om en een geen probleem met dominatie. Ik snap wel wat je bedoelt paintlinger want ik heb ook voor een da gewerkt en daar komen idd gevallen voor die vreselijk irri zijn. Maar bij mijn hond werkt het juist heel positief en bij de da is ze ook heel voorbeeldig.

kaill87

Re: Het is maar goed dat ik niet in de dominantietheorie geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:32

Amen !
Mijn hond slaapt zelfs lekker bij mij op bed :D

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:33

Super omschreven !!!
Ik maak zelf altijd het grapje dat mijn beesten respect voor mij hebben, en ik voor hun, maar van 2 kanten geldt dat je respect verdiend en niet afdwingt.
We zijn een samenwerkend team, maar als het er op aankomt, heb ik 51% zeggenschap, en zij 49% :D
Laatst bijgewerkt door luanova op 30-01-10 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:33

Oke, ja op die manier ben ik het wel met je eens.
Maar wat ik persoonlijk taboe vind...is je hond vanalles en nog wat uit de hand voeren. (weet niet of jij dat doet)...
Daar heb ik zo de schurft aan.

Maar waar ik van overtuigd ben is dat er veel veschillende types honden zijn waar absoluut niet '1 goede algemene aanpak' voor bestaat.

Mijn hond is bijvoorbeeld 90% van de tijd echt een 'baas' nodig.\
Zo heb ik hem ook weer op het rechte pad gekregen.
Die andere 10% knuffel ik hem ook asoluut hartstikke dood hoor.
Maar sommige honden hebben gewoon absoluut duidelijkheid nodig anders heb je grote kans dat ze op eén of andere manier ontsporen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:34

AMEN!
Precies hoe wij met onze hond omgaan :D En het is heerlijk!

Edit: Hij heeft gewoon een eerlijke en consequente opvoeding gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:40

@ Kalli: Dat doe ik dan weer niet, maar da's meer omdat ik dan niet aan slapen toekom.

Ik slaap weleens beneden trouwens, maar dan slaap ik niet veel, hoor. Dat is groot feest.

@ Paintlinger: Soms, maar van alles uit de hand voeren niet, dan eten ze straks niet meer uit hun eigen bak, zeg :oo dat moeten we niet hebben.
Ik ben er ook absoluut van overtuigd dat je voor elke hond apart een aanpak moet bedenken. Dimo moet je bv heel zacht mee zijn, die laat zich makkelijk afbluffen. Maar Tibeau heb ik weleens héél streng toegesproken (ik geloof zelfs dat hij een draai om zijn oren kreeg) die was lang zo makkelijk niet, heel hectische hond. Fijn beest trouwens wel, maar je moest die nooit dwingen, als je het over de boeg van samenwerken gooide, wou hij wel, en vooral als ik hem dan vertelde hoe goed hij wel niet was :D
Dimo kun je wel pushen, maar doe ik niet veel, ik nodig hem uit, maar bij Dimo wacht ik ook wat meer af wanneer hij aan dingen toe is. Daar vaart hij wel bij, en momenteel doet hij het erg goed.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:43

Wat een mooie beschrijving!
Sluit me er geheel bij aan. Zo ga ik ook om met het tuig hier in huis! (X chihuahua, zwervertje uit Belgie...X Speniel, uit Spanje en een Duitse Dog)
Al denk ik wel dat consequent/duidelijk zijn ook nog in het rijtje past ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:45

Mijn ervaring is ook gewoon dat honden er helemaal niet op uit zijn om de baas te worden, ze willen alleen wel een goede leider hebben, zo een die het allemaal wel weet.
Daar wordt een hond zekerder van, en een hond die zeker is, is ook betrouwbaar.
Daarom juist moet je je hond consequent opvoeden, maar wel met heel veel geduld en heel veel liefde. Maar je "ja" moet altijd "ja" zijn, en "nee" altijd "nee". Anders begrijpt je hond het niet meer, en daar wordt een hond erg onzeker van. Daar komen imo de meeste gedragsproblemen ook vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:45

_rosita_ schreef:
Wat een mooie beschrijving!
Sluit me er geheel bij aan. Zo ga ik ook om met het tuig hier in huis! (X chihuahua, zwervertje uit Belgie...X Speniel, uit Spanje en een Duitse Dog)
Al denk ik wel dat consequent/duidelijk zijn ook nog in het rijtje past ;)

Volgens mij was ik daar niet geheel duidelijk in, dat hoort er zeker bij :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:49

Hahahaha sluit me ook aan. Die van mij nemen ook geheel mee aan het gezinsleven en liggen naast me op de bank en geen één die dominant is of probeert te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:51

En dat met Duitse Herders, haha.

Sommigen verklaren mij écht voor gek, roepen al jaren dat het echt nog eens misgaat, maar waarom die honden dan zo goed luisteren, is ze een raadsel :')
Ik ben gestopt met uitleggen, het heeft geen nut, helaas......
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-10 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:51

Iedereen heeft zijn manier om er te komen denk ik maar. Het rsultaat is dat wat geldt: Een betrouwbare hond waarmee je een band hebt en die goed onder appèl staat :j

Een gezonde relatie tussen mens en doer zou ik zeggen. Hoe iedereen dit voor zich wil bereiken, is eigen zaak. Je hoeft er je hond niet voor mee naar bed te nemen. Ik durf te wedden dat onze Bruun net zo gek is met mij als een hond van zijn baasje die hem mee in zijn bed neemt.

Maar aan de andere kant: Wie zijn hond wel mee in bed wil nemen....Eigen keuze.

Het gaat er niet om of je de hond telkens bij je hebt, of je veel met hem stoeit of juist niet. Het gaat erom dat jij een betrouwbare leider bent die de hond eerlijk en consequent behandeld. Eerlijkheid is wat en hond wil, weten waar hij aan toe is.

Dit alles binnen de grenzen aan wat men een hondwaardig bestaan noemt en alles komt goed.

En natuurlijk, we hebben het er al eens over gehad, ligt het ook maar net aan de doelen die je aan een hond stelt...! :j

Ik sluit me dus bij jouw verhaal aan, Yamcha. Ookal is het niet mijn manier waarop ik met honden omga...Niet helemaal in ieder geval ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:54

Ik neem mijn honden nooit mee naar bed, ik ben wel wijzer, wil ook nog slapen, zeg. Als ik beneden slaap als ze ziek zijn, slaap ik ook nooit..... dan bouwen ze een feestje.

Nope, hond is hond. Ik heb ze wel veel bij me, ik vind dat gezellig. Maar het gaat er idd om of jij een consequente leider kunt zijn die eerlijk is. Al het andere maakt een hond alleen maar onzeker.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:57

Yamcha schreef:
Ik neem mijn honden nooit mee naar bed, ik ben wel wijzer, wil ook nog slapen, zeg. Als ik beneden slaap als ze ziek zijn, slaap ik ook nooit..... dan bouwen ze een feestje.

Nope, hond is hond. Ik heb ze wel veel bij me, ik vind dat gezellig. Maar het gaat er idd om of jij een consequente leider kunt zijn die eerlijk is. Al het andere maakt een hond alleen maar onzeker.

Nee, dat met dat bed-gedoe is maar een voorwaarde, niet dat jij dat doet ;) . Ik krijg bij veel hondenhouders toch het idee dat ze een hond voor zich willen winnen d.m.v. veel verwennen. En dat hoeft imo niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:00

Hoeft ook helemaal niet, somehow vinden mijn honden mij toch leuker dan al die baasjes met snoepjes, terwijl ik zelden snoep heb......

Ik koop mijn honden niet om, ik leer hun taal en ben eerlijk tegen ze. Denk dat ze dat toch het meest waarderen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:00

Yamcha schreef:
Hoeft ook helemaal niet, somehow vinden mijn honden mij toch leuker dan al die baasjes met snoepjes, terwijl ik zelden snoep heb......

Ik koop mijn honden niet om, ik leer hun taal en ben eerlijk tegen ze. Denk dat ze dat toch het meest waarderen.

Amen...! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:01

Da's rap :oo

Maar thanks :D

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:05

Daar ben ik het mee eens Adil.. en dan met name verwennen met voer.
Daar heb ik een gruwelijke hekel aan.. Mijn hond krijgt zelden een snoepje/koekje van mij, maar ik durf te stellen dat hij voor mij door het vuur gaat.

Hij is een deel van het gezin en mag gewoon op de bank (sterker nog meneer heeft het grootste gedeelte van de bank en ik lig op een hoopje), maar er zijn grenzen. De grenzen kent hij en dat is prima. Natuurlijk probeert hij je echt wel eens uit, maar op een leuke speelse manier. Dominant is hij niet.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:06

Wij hebben gelijk gepost Yamcha.. en ik ben het helemaal met je eens. Omkopen is nergens voor nodig. Ik denk dat je daardoor alleen maar een vervelende hond krijgt.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:10

Lola is een bullmastiff en die doen niets voor een aai over hun bol. Nee.....een Bull heeft een dikke betonnen kop.
Dus ben ik consequent.....en loop gewoon altijd met snoepjes op zak. En dan kan ze alles! Volgen, zitten, af, blijf.....sterker nog....wel 10 minuten blijven....ik kan haar dan zelfs uit een spel met meerdere honden met 1 keer "Lootje" roepen bij me krijgen.
Minpuntje: ik heb de hele zomer naar zalm gestonken.....zucht....