water schildpadjes .. info gezocht ...!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

water schildpadjes .. info gezocht ...!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 02:09

wat willen misschien kleine water schildpadjes kopen..
nou zou ik daar graag wat meer info over krijgen :)
verzorging, eten, ziektes en leef omgeving.
we hebben donderdag ongeveer een uur in de dierenwinkel gestaan en allerlij info aangevraagt :D
hele lieve man die ons al veel heeft verteld over de beessies .. maar nog niet genoeg natuurlijk :D

dus graag nog wat info :)

wij zijn van plan om er 2 te nemen .. ze zijn nu ongeveer 8 a 10 cm ..

alvast bedankt :)

_Tara_

Re: water schildpadjes .. info gezocht ...!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 02:24

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 02:33

Lijkt ineens wel mode, vanochtend was er ookal een topic over.
Zou maar oppassen, ze worden minimaal 30 cm en hebben dus veel ruimte nodig.
Ze groeien best snel die van ons zijn na 1.5 jr naar de opvang gegaan in Alphen ad Rijn en daat worden ze
erg goed verzorgd....maar dus ook massaal gedump tegen een kostprijs.
Eentje was na ong 8 mnd. al ruim een pond en 27 cm. Ze hebben best veel nodig om gezond te blijven.
Ga daar eens info halen en denk er eens erg goed over na.
Succes.....

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 03:29

we zijn daarom ook opzoek naar meer info .. als we ze nemen .. nemen we zoiezo een grote bak minimaal 1,20 lang .. en ongeveer 80 breed
we willen wat meer info over de verzorging ezv

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 04:24

Als het gaat om roodwang- of geelwangschildpaden: deze kunnen makkelijk 25 jaar worden en groeien behoorlijk!
Heb je ook een goede huisvesting (aquaiumbak) als ze 20 cm zijn? In italië hebben ze inmiddels specale vijvers aangelegd om schildpadden op te vangen. In Italië zijn de temperaturen net goed genoeg voor deze reptielen. Deze "opvangvijvers "zitten inmiddels aardig vol,

Suggesstties:

Verzorging: zonder vitamine-prpeparaten kom je er niet als je standaard-schildpadvoer gebruikt.

Beste is om eens te informeren bij een reptielen-club / fanatieke hobbyïsten. Er zijn heel wat reptielen-beursn.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 04:40

oke dankje :) ik ga eens kijken wanneer er zo`n beurs is .. dankje :)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:17

Roodwangen mogen hier niet meer verkocht worden, als je er een neemt neem dan Zaagruggen die zijn vriendelijker.
Bij ons kregen ze tartaar, speciaal water schildpadden brok, soms meelwormen, bloedwormen en kleine diepvries blokjes te koop bij dieren zaak.
Neem zeer zeker een goede pomp, die veel kan hebben met filteren.
En een goede warmte lamp erbij.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:41

Roodwangen mogen zeker nog verkocht worden :)

Als je naar een dierenwinkel gaat om schildpadden te kopen, zou ik altijd even op internet nakijken wat je precies gekocht hebt. Ik heb hier een opvanger zitten, nu ongeveer 11 centimeter groot. Door een meisje voor haar verjaardag gekregen, toen een centimeter of 4. Blijkt nu dat het een westerse sierschildpad is, en die hebben een ander formaat als ze uitgegroeid zijn.

En inderdaad, van dierenwinkel mensen moet je niet direct alles aannemen :) Schildpadden groeien altijd door, ook al stop je ze in een klein bakje. Ze groeien niet naar de maat van het bakje. En als voer zijn garnalen alleen niet genoeg, ze hebben veel meer nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:48

Wij hebben 2 zaagrugjes gekocht ongeveer een half jaar geleden. Toen we ze kochten waren ze ongeveer 3 á 4 centimeter, inmiddels een dikke 10 á 12. Ze groeien echt heel snel. Gelukkig hebben we een erg groot aquarium. Ik vind ze erg leuk, ze zijn erg nieuwschierig en erg leuk om naar te kijken! Alleen bijten ze wel :o

Neem een sterke pomp, zelfs met die pomp wordt het water erg snel vies. Binnen een week is ons water weer groen...

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:05

wij hebben roodwangetjes gehad. weet wel zeker dat je aqua groot genoeg is, en afhankelijk van de soort maar zeker altijd land/water gedeelte!
ik vond het heel leuk, ze werden redelijk tam en hadden wel zo'n antislipmat op de grond en daarop mochten ze dagelijks komen zodat ze ook even uit hun bak waren (ook daar een warmtelamp boen en een bak met warm water waar ze in konden komen)
ze groeien sneller dan je denkt. dus denk niet ik koop een kleiner aquarium en als ze groter worden koop ik dan wel een groter aqua want dat zal je nog wel eens goed tegenvallen.
qua voer is inderdaad zo'n potej schildpaddenvoer niet goed genoeg, wij gaven ze ook regelmatig meel en bloedwormen erbij die je inderdaad diepvries in de dierenwinkel kan krijgen.

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:23

ik heb al 32 jaar mijn schilpadden, vroeger gekregen toen ze 3 cm waren. Ondertussen zijn ze 25cm en 30cm en ik vind ze nog steeds erg gaaf om naar te kijken. Wel hebben we een bak van 2meter x50 cm x met 40 cm water. Ondertussen kunnen ze niet meer bij elkaar omdat het vrouwtje dan kapot wordt gebeten door het mannetje. Verder hebben we er 2 grote pompen in zitten en hoeven we daarom maar 3 keer per jaar een dag uit te trekken om de bak te verschonen. Verder hebben we er wel een paar algen eters in zitten. En vis ik al het overgebleven voer er gelijk uit. En ze kunnen idd niet leven van een paar gedroogde visjes!!!!

Als ik nu weer van die kleintjes zie bij de dierenwinkel ben ik weer verliefd en zou ik ze zo weer meenemen :o

Maar denk er eerst goed over na want je zit er de rest van je leven aan vast!!!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 04:40

dat besef ik heel goed ... bedankt voor de info .. heb ook een boek besteld ..

we zijn van plan om 2 vrouwtjes te nemen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:01

Dan zou ik me helemaal goed informeren, want zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn vereist enige kennis :) En van de kennis van de dierenwinkel mensen zou ik niet op aan gaan, ik zou dat echt zelf even controleren. Maar punt is wel dat je dat meestal pas na een jaar ongeveer goed kan zien.

[edit: super dat je je zo inleest en dergelijk, veel mensen maken er een impuls aankoop van, maar jij doet dat volgens mij helemaal niet. Toppie +:)+ ]

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 13:58

ja je zit er toch een groot deel van je leven aanvast .. :)
ik weet toevallig hoe je dit kan voelen :o ik heb ze bij de dieren winkel ook vast gehouden en gekeken of het mannetjes of vrouwtjes waren ..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:52

Mooi, wil je dat niet ook eens bij die van mij komen doen :P Daar weet ik het nl nog niet zo zeker van. Niet dat het wat uitmaakt hoor :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:46

hihi :P als je aan de buik van een schildpad voelt en hij is helemaal recht is het een vrouwtje .. als er een boog in zit dus naar binnen dan is het een mannetje.
dit is omdat ze zich anders niet kunnen voortplanten (anders kunnen ze er niet bij :P )

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:55

Dat klopt, maar eigenlijk bij ieder schildpadje is dat pas na ongeveer een jaar zichtbaar hoor :) Dus daar zou ik me niet op baseren. Verder is dat volgens mij alleen maar bij landschildpadden. Bij waterschildpadden kan je het zien aan de lengte van de nagels bij de mannetjes, en aan de plaatsing van het 'kontgat'.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:04

ik heb jaren schildpad opvang gehad. de gedumpte schildpadden kwamen naar mij toe die de mensen in de sloot hadden gegooit.
of zieke schildpadden.
zomer een hele grote vijver waar ze in zwommen, afgezet met gaas en in de winter allemaal binnen in grote bakken.
Dus als je iets wilt weten.
Ging van een vereninging uit die in utrecht zat, een politiecorps of zo, en eens in de zoveel tijd werden de schildpadden terug gebracht naar de warme landen waar ze vandaan kwamen.Ik had verschillende groten, 10 cm en 30 cm.

ik zal eens foto's opzoeken

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 11:35

Pluttersput schreef:
Dat klopt, maar eigenlijk bij ieder schildpadje is dat pas na ongeveer een jaar zichtbaar hoor :) Dus daar zou ik me niet op baseren. Verder is dat volgens mij alleen maar bij landschildpadden. Bij waterschildpadden kan je het zien aan de lengte van de nagels bij de mannetjes, en aan de plaatsing van het 'kontgat'.

oke nou ik heb waterschildpasjes gevoelt bij de dierenwinkel .. (weet zo niet hoe oud ze zijn)
en daar was het duidelijk bij te voelen :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:50

Wij hebben ook 3 schildpadden, twee vriendelijke zaagrugvrouwtjes en een hormoongestuurd geelwang mannetje.
Het is echt leuk om te zien, maar toch vrij veel werk. Vooral in de zomer.

Het is al genoemd, ze groeien als kool. We hebben ze ook zomers in de vijver gehad, veel minder werk, maar dan zie je ze ook minder.

Ik zou nu nooit meer twee verschillende rassen bij elkaar houden. Die geelwang is veel actiever dan de zaagruggen.

De nagels van een mannetje zijn veel langer dan die van een vrouwtje, dat kan je makkelijk zien.

http://www.waterschildpad.info/soorten.html