Mijn kat zeurt..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loontje

Mijn kat zeurt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 10:14

Mijn ooh zo vriendelijk zwart/witte kat met de naam Tommie zeurt en niet zo zuinig ook.
En dit lieftallig baasje wat veel thuis zit wordt daar helemaal gek van.

Hij zeurt om water uit de kraan wel te verstaan.
Hij zeurt om naar buiten te mogen.Uiteraard dan ook weer om naar binnen te komen.
HIj zeurt omdat hij ooh zo graag in de slaapkamer wilt want tja bed ligt lekkerder dan de bank.
Hij zeurt om een aai.Wat opzich niet erg is.Ik vind het heerlijk om te kroelen,maar ondertussen mauwt hij
vanaf 7 uur in de ochtend tot aan een uur of 11 in de avond.En dan kan een mauw voor een kroel lastig zijn.

Voorheen "vroeg"hij ook wel om dingen maar sinds dat we beneden wonen en hij dus naar buiten kan is het steeds meer geworden.
BIj elk geluidje wat hij hoort staat hij al te mauwen.Vaak al als je nog wakker ligt te worden in je bed en hij hoort je door bijvoobeeld hoesten of niezen.

Nou heb ik ook nog een andere kat(rood/wit met de naam Karoe) en die mauwt alleen om een aai en als hij naar binnen wilt.Dat valt nog wel te over zien.Is misschien 10 keer op een dag.Dat weegt niet op tegen Tom die als ik het bij zou houden denk 60-70 keer mauwt.

Hebben jullie misschien tips hoe ik het kan verminderen???
Kattenluik is eigenlijk geen optie ivm tocht.Vers water wordt er 1-2 keer per dag neer gezet maar hij kijkt dan niet naar de bak om.
En slaap kamer ja ik hoef maar te roepen en hij weet dat hij daar niet in mag maar met elke dag 1 kind en regelmatig 2 kids over de vloer voel ik me vaak of een bediende of een politieagente.

zonnebloem18

Re: Mijn kat zeurt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:05

Tja hij heeft inmiddels geleerd dat zeuren werkt dus waarom zou hij dat minder doen?
Je zou het kunnen negeren maar dat zal zeker in het begin veel tijd kosten.
Pas als hij stil is een kriebel geven of de deur open doen, maar er is een grote mogelijkheid dat dit gewoon zijn karakter is en het dus altijd zo zal blijven.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 11:08

Deels wordt en positief aan toe gegeven dat wel ja maar deels ook negatief en dat weet hij dan ook.
Voorbeeldje: gister zat hij steeds te mauwen dat hij naar buiten wou dus heb ik de planten spuit erbij gepakt.Hij mauwt ik spuit en weg was hi.Helaas naar de gang om daar verder te mauwen.
Mauwen om water deed hij al vanaf we hem hebben(toen 1 jr oud) en geven hem ook water dan omdat we bang zijn dat hij anders te weinig drinkt.Al komt hij met dit weer veel tegen buiten.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:13

Je hebt een 'praatkat'.
Wij hadden vroeger Siamezen en die deden niet anders.
Maar afleren kun je dit niet, wel negeren.
Die plantenspuit is ook een vorm van aandacht en straks vind hij het zelfs leuk worden en heb je helemaal niets meer voor een kort schrikeffect.
Zeuren helpt, dus lekker meer gaan zeuren.
Negeren, negeren en negeren, het enige wat werkt.
En het ligt ook een beetje aan jezelf, hoe hoog ligt je tolerantiegrens.
Mijn katten mogen mauwen en zeuren zoveel ze willen, vind ik geweldig.
Dit is dus puur persoonlijk of je er tegen kan.
Die kat is te slim voor je en dat is au voor de ego.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 11:18

Dat praten was me al duidelijk ja.Zijn broer deed het ook maar dan in mindere maten.
De plantenspuit gebruik ik niet veel alleen als hij echt al heel de dag bezig is.En dan echt heel de dag.
Voorheen niet zo veel moeite mee gehad maar het lijkt met de dag erger te worden en harder ook hahaha.
Vaak dan zit hij te mauwen omdat hij naar buiten wil doe ik de deur open en blijft hij zitten.Denk dus ook dat het een stukje tussen zijn oren zit.
Ik ga maar een poging negeren doen(zodra hij binnen is) al weet ik dat het alleen maar erger wordt daardoor.
Is voor mij geen probleem dat hij slimmer is of zou zijn hoor heb gewoon moeite met het feit dat zijn mauw hier meer overheerst dan elk ander geluid ook hahaha.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:20

Onze Gizmo doet het ook met tijden.
Wij hebben dit afgeleerd dmv een sleutelbos.
Wanneer hij in overtreding was gooide wij een sleutelbos naar zijn richting ( niet op de kat ;) )
Nu hoeven we alleen nog maar met sleutels oid te rammelen en weet ie voldoende.
Ook als ie heel veel loopt te zeuren :D

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 11:23

Sleutelbos zal niet werken hier mede door de spellende kinderen waar hij al erg aan gewent is maar is voor ons ook geen optie mede omdat er kinderen zijn.
Wil mijn kinderen mee geven hoe je met dieren om moet gaan en nu hoeven wij niet raak te gooien hun proberen het uiteindelijk ook en wil niet weten wat er dan kan/gaat gebeuren.Vandaar ook de plantenspuit maar vooral woorden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:26

Ik heb ook een zeurkat.
Ik negeer hem. Mijn man niet.
Opvallend detail: als mijn man niet thuis is hoor je hem niet meer.
Zodra mijn man weer thuis is, begint het gezeur weer.
Kortom: negeren werkt. Maar je moet het wel consequent volhouden.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:28

Ik denk dat je het jezelf een heel stuk makkelijker kan maken door een aantal dingen gewoon een permanente oplossing voor te zoeken.

- Mouwen om vers water uit de kraan: zet zo'n katten fontijn neer, katten vinden dat water veel lekkerder dan stilstaand water en jaag hem gewoon altijd bij de kraan weg als hij zeurt.
- Mouwen om naar buiten en binnen te mogen: neem een kattenluik en dan bij voorkeur met chip zodat je geen andere katten opeens binnen hebt zitten en je eventueel je andere kat wel binnen kan houden als je dat wilt
- Mouwen om de slaapkamer, gewoon heel consequent zijn, geen huisdieren in de slaapkamer, nooit en houd dat vol, plantenspuit dr bij dan leert ie het vanzelf wel.

En als die dan eens zeurt om een aai, dan geef je die gewoon, want je hebt je katten niet voor niets genomen natuurlijk :P.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:29

Ik ken je probleem... ik heb er ook twee: een rustige en een zeurkat. Ik wordt er he-le-maal gek van. Negeren is inderdaad de beste optie, maar in mijn -ons- geval heeft de kat altijd de langste adem (letterlijk).

Als de andere kat eens naar buiten wilt klinkt dat schattig zoals zij piept. En laat ik het zelfs soms een beetje duren omdat ik haar dan zo grappig vind, De zeurkat daarentegen klinkt gelijk ontzettend dramatisch en, nouja, zeurderig. Ze zeurt om alles: binnen, buiten, eten, drinken en soms gewoon om niets geloof ik.

Soms word ik er horendol van.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 11:34

Aan zo'n fontein hebben we idd ook gedacht,wou daar topic over maken voor de ervaringen(beetje bij ingeschoten)

Kattenluik is geen optie hier helaas ivm de tocht.Is 1 open gat hier en in de avond al niet fatsoenlijk warm te krijgen.Daarbij rekening houden met de kids die sneller iets op vangen.

Hij mag ook zeker niet in de slaapkamers komen en dat weet hij ook.Komwn nog clipjes op de deuren extra.
Als hij ergens is wat niet mag of doet wat niet mag dan op het moment dat hij me hoort stopt hij er mee zeg maar.Hij weet het dondersgoed.

Een aai geven doe ik zeker en vind het ook niet erg als hij daar om vraagt.Vooral in de avond.Hij komt altijd wel even bij me liggen,als hij het zat is om naar buiten te gaan hahaha.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:41

Ik heb hem gehad, zo'n fontein, maar vond het niet zo'n succes. Om te beginnen zo'n lelijk snoer in de keuken, maar dat was nog het minste. Ik woon in een omgeving met erg hard water, het ding zat telkens onder de kalk, en het water werd ook erg vies omdat een van de katten het leuk vindt om met water te spelen. Zo ligt het waterbakje ook dagelijks over de vloer... maar daar heb ik mee leren leven.

Maar... ik kan me voorstellen dat het ook best een succes kan zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:26

Ik ben dolblij met de drinkfontein net als de katten.
Ik heb de nieuwe Cat-it en die bevalt erg goed, Ivy speelt niet meer met het water en super makkelijk schoon te maken.
Hier nauwelijks kalk in het water maar mocht dat wel het geval zijn kan je het water ook eerst koken en daarna af laten koelen.
Er zijn mensen die water uit flessen geven dat gaat me iets te ver.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:33

wij hebben ook zoon kat.
sinds oktober heb ik hem over genomen van mijn dementerende oma.
en bij oma was het zo miauw en hij kreeg eten (werkelijk alles van koekjes tot vla.)
onze kat begint om 5 uur s ochtends op bed, negeren werkt dan inderdaad het beste,
ook het verdere verloop van de dag, niets anders dan miauwen.
maar het word nu wel redelijk verdraagzaam, en mogen we soms uitslapen. :+

hoe moeilijk en vervelend het soms ook is, negeren is wel het beste.

groetjes

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:35

Wij hadden ook een kat die zoveel mauwde, bleek dat ie verkeerd voer had, en blaasgruis had.

of het is echt puuraandacht bij jouwes.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:38

Hier ook zo en maar dan binnen te perken door inderdaad te negeren. Negeren is het enigste wat werkt.

Over het water uit de kraan, zet eens een glas helemaal gevuld in de spoelbak. Zo hebben wij de kat afgeleerd om de hele dag bij de kraan te wachten, die ging netjes uit zijn glas drinken.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 13:26

Of hier veel kalk in het water zit?UHm tja weet het niet.Als ik naar mijn aquarium kijk waar van de deksel wel eens een druppel naar beneden loopt.Via de buitenkant.Dan zeg ik ja maar als ik naar de rest kijk zeg ik nee dus zo een fontein kan uitkomst bieden.

Het blijkt dat negeren dus wel het beste gaat werken of in ieder geval halveren.

Blaasgruis is het zeker niet.Heeft hij 2 keer gehad en herken die mauwen dan wel van hem het is puur aandacht.

Glas in de spoelbak helpt eventjes.Tot dat hij zich bedenkt dat het normaal uit de kraan komt zeg maar.

In ieder geval allemaal bedankt voor de reactie's en tips.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:38

Van blaasgruis geraken ze nooit meer af toch? :=

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:43

Ja echt een PRAATKAT, die heb ik ook!!
Die begint bij ALLES echt te mauwen, zelfs als ik aan het afwassen ben, ik hoef de kraan maar aan te zetten en hij begint te mauwen.... Tis niet anders, je kan het ze niet afleren. Mijn andere mauwt nauwelijks maar de ander... tja die houd nou eenmaal van een praatje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:44

Dat deed onze kat ook. Hij wilde naard e gang eenmaal in de gang wilde hij weer in de woonkamer. Dat soort gezeur iedere keer mauwen, tegen de deur krabben zelf bonken tegen de deur. Toen heb bij ieder geluidje aan de deur een schoen ertegenaan gegooid. Dat helpt! Het algemene mauwen gewoon genegeerd en dat is nu ook al een stuk minder..

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 14:29

Cyntje schreef:
Van blaasgruis geraken ze nooit meer af toch? :=

Ze zullen er altijd wel gevoelig voor blijven maar als tussen die 2 aanvallen zat dik 2 jaar.Rooie van mij heeft het pas 1 keer gehad in bijna 5 jaar.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:39

loontje schreef:
Aan zo'n fontein hebben we idd ook gedacht,wou daar topic over maken voor de ervaringen(beetje bij ingeschoten)

Wij hebben er geen een maar toen de katjes uit logeren waren hadden die mensen er wel 1 en dat was een groot succes, ga er binnenkort nog wel eentje aanschaffen in ieder geval.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:07

Wij hebben ook een huilbaby :))
1 van onze katten kan ook zo onnoemelijk zeuren. Vooral 's winters is het erg want dan wil hij het liefst 100 keer per dag van binnen naar buiten en omgekeerd. Soms is het zelfs zo erg dat ik hem via de voordeur naar binnen laat en dan rent ie meteen voor me uit naar de achterdeur omdat ie weer naar buiten wil :roll:
Een kattenluik in de buitendeur is geen optie omdat hij regelmatig muizen/vogels mee naar binnen probeert te brengen. Dat soort halflevend grut hoef ik niet in m'n huis te hebben.
Meuten om een kroel doet ie ook, maar da's niet erg: die krijgt ie :j
Als ie zeurt om te zeuren dan krijgt ie eerst een grote mond en als het niet ophoudt een klap(je) met het kussentje. Meestal hoef ik alleen het kussen maar omhoog te houden en dan weet ie al hoe laat het is ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:46

*noteert ijverig in tipschrift: 'klapje met kussentje'*

Nu alleen nog ergens een kussentje vandaan halen.

Gisteren heb ik het driekwart film volgehouden. Ik vond 'poes blijft binnen', poes vond 'ik wil buiten BUITEN BUITEN'!
Uiteindelijk kon ik het gejengel en zenuwachtige op en neer getrippel niet meer aan en ja, poes mocht buiten...

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:03

Ik heb ook een mauw-kat! Ik vind het geen probleem, praat gewoon terug :+
Hij verteld hele verhalen, zelfs als hij aan het spelen is komt er nog een heel mauw-concert.
Ik heb er geen last van, enkel als ik een uurtje langer wil slapen en meneer is boven goed op dreef :z

Misschien een idee om hem wat meer te doen te geven? Zo voer ik mijn kat zijn brokjes alleen uit een voerbal. Is hij heerlijk druk mee, en zo stimuleer je het natuurlijke gedrag van een kat om wat te doen voor z'n eten.

En die drinkfontijn ; Ik heb de cat-it en ben er erg tevreden over. Ik heb hem aangeschaft omdat ik erg bang ben voor blaasgruis en hij zo meer drinkt als uit een schaaltje. Hij speelt er niet mee, en drinkt erg goed!