Kat zonder oor, iemand ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Kat zonder oor, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:48

Hoi hoi,
Ik was benieuwd naar ervaringen van bokkers met een kat zonder oor.
Een poos geleden ontdekten we op het oor van onze kat een groeiend bultje. Hiermee naar de dierenarts gegaan en dit bleek een tumor te zijn.
In eerste instantie zou het oor eraf moeten maar de dierenarts heeft er voor gekozen toch te proberen alleen de bult weg te snijden en de rest van het oor te laten zitten.Uit onderzoek bleken de randen mooi schoon.
Nu een poos later zagen we toch net op een andere plek weer een verdacht bultje. Dit even in de gaten gehouden en dit was toch echt aan het groeien.
Hiermee terug naar de dierenarts gegaan en dit bleek ook weer een tumor.
Nu wordt hij dinsdag weer geopereerd en gaat zijn oor er daadwerkelijk af.

Verder duimen dan het hierbij blijft en niet ergens anders terugkomt..........
Het lijkt me echt onzettend raar onze lieve kat zonder oor. Heb hier niet vaak over gehoord en was benieuwd naar ervaringen van bokkers.

Groetjes Chantal

trustHim

Re: Kat zonder oor, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:50

wat naar voor je kat ook! heb er geen ervaring mee maar wat ik me nu afvraag, blijft de gehoorgang open of naaien ze het dicht? ivb met vuil enz vraag ik me dat af, de oorschelp bied natuurlijk ook wat bescherming

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:52

Dit vroeg ik me inderdaad ook af, zover ik van mijn moeder heb begrepen blijft de gehoorgang open,

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:52

laatst 1 kat gezien op bokt die ook gedeelte van neus weg had, aangevreten door beesten
meen ook een oor weg

heb je toevallig een kat met witte oren? of een witte kat?
daar komt dit vaker bij voor

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:58

Ik heb een witte met bruin/zwarte vlekken. Het oor waar de bult op zit is niet helemaal wit, deels ook bruin/zwart.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:02

Heb meerder keren meegeopereerd met het verwijderen van oren bij katten. De oorschelp wordt tot aan de basis erafgehaald en de randen gehecht. De gehoorgang blijft dus gewoon open. Een kat kan hier prima mee functioneren. Katten waarbij beide oren zijn verwijderd willen nog wel wat problemen hebben met communiceren met andere katten en met richting bepalen vanwaar het geluid vandaan komt.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 22:04

Bedankt voor je reactie :) Gelukkig datie hiermee prima kan functioneren. Weet je toevallig ook hoe groot de kans is dat het terugkomt op een andere plek? want daar zijn we eigenlijk het meest bang voor.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:15

Als het een plaveiselcelcarcinoom is die vaak voor komt op de oren van katten is er altijd een risico dat het weer terug komt op de rand van het overblijfsel van het oor. (Maar ik kan niet voor je inschatten hoe groot deze kans is en ik weet natuurlijk ook niet wat het precies voor tumor is). Op andere plaatsen hoef je ze meestal niet te verwachten. Heb een kat gezien waarbij het na een jaar terug kwam maar ook 1 waarbij het al jaren heel rustig is aan de oorranden. Dus dat is echt heel moeilijk te zeggen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:17

wij hebben op stal een zwerver, aankomen lopen heeft geen staart en mist een oor.
hij lijkt nergens last van te hebben,red zich prima.

Sterkte voor jou en je poes!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:47

Wij hadden vroeger thuis een kat met een half oortje, ze had een tumor die verwijderd was. Ze heeft hier verder nooit last van gehad :)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:09

Lynn_Nikita schreef:
laatst 1 kat gezien op bokt die ook gedeelte van neus weg had, aangevreten door beesten
meen ook een oor weg

heb je toevallig een kat met witte oren? of een witte kat?
daar komt dit vaker bij voor

Dat is de kat van dipstaartje
[BB-ITP] ons zeer aparte nieuwe huisgenootje

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:42

mijn oude (witte) kat had een tumor op zijn oor.
We hebben hem laten opereren.

Hij heeft nog super gefunctioneerd zonder oor :j

Afbeelding

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:41

Dit is Foxy van dipstaartje

Afbeelding

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:34

Bij de kat van mijn schoonouders waren allebei de oren verwijderd. Na de operatie was Odie nog net zo vrolijk en blij als daarvoor.

En Foxy van Dipstaartje lijkt inderdaad ook geen last te hebben van het ontbrekende oor :D .

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:39

Ik heb 2 katten uit een nest waarvan de moeder ipv in het nekvel de katjes oppakte aan de oortjes. Ik had er dus één met helemaal geen oortjes en één met 2 halve oortjes. Nooit ergens last van gehad, alhoewel die zonder oortjes helaas overreden is. Ik denk niet dat dat komt doordat ze geen oortjes meer had. Ik moet er altijd aan wennen als ik een kat zie mét hele oren. De moeder van onze katten was een Abbessijn die juist hele grote oren had...

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 20:26

Wat ziet dat er beide katten netjes uit!
Hij is vandaag geopereerd. Ziet er nog ontzettend akelig en raar uit. Daarbij is zijn hoofdje ook voor een stuk geschoren wat er ook voor zorgt dat het erger 'lijkt'.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:04

Ik geloof graag dat het er nog niet echt lekker uit ziet. Waarschijnlijk oogt het over een week een stuk beter.
Gaat het verder wel goed met hem?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 21:38

Ja, over 10/14 dagne moeten we terugkomen bij de dierenarts dus dan moet het al veel beter zijn.
Na de operatie was hij ontzettend chagerijnig, hij heeft zelfs de assistente vol in haar arm gebeten := . Thuis is hij heel aanhankelijk. Hij wil gekriebeld worden op zijn hoofd( wel bij zijn andere oor ;) ) Het eten met de kap is lastig dus daar helpen we hem bij.
Helaas is het echt een buitenkat, tot nu toe heeftie het redelijk goed binnen gehouden maar ben benieuwd hoelang het duurt voordatie zijn ontsnappingspogingen gaat inzetten :)

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:30

Veel beterschappies voor je kat Chantal!

is even wennen in het begin, maar daarna ben je helemaal gewend aan het beeld :) en je kat ook :j