hond met chronisch ontstoken alvleesklier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

hond met chronisch ontstoken alvleesklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:43

Het houd niet op met onze jack russel Ziggy, hij heeft al last van artrose, veel allergieen en heeft ook al eens epeleptische aanvallen gehad.
Afgelopen week had hij snachts bloed gebraakt.
Hij krijgt voor al zijn aandoeningen noal wat medicijnen zoals onsior en atopica.
Na het bloed braken had ik het vermoeden dat iets aangetast was door alle medicijnen, dus een grote bloed check-up.
Daar is dus uitgekomen dat hij een chronisch ontstoken alvleesklier heeft, een erg pijnlijke aandoening.
Hij heeft nu een dieet met speciaal brok van de da en krijgt nog even primped of zoiets.
Nou lees ik op internet ook iets over toevoegen van bepaalde enzymen, weet iemand hier meer over.

Het punt is dat hij een moeilijke eter is en ook de tabletten zorgen vaak voor problemen, het zijn er soms zoveel.
Wat ook lanzaam problematisch word is het financiele deel.
Deze hond kost meer dan 100 euro soms 150 euro per maand, speciale bezoekjes zoals het bloedprikken niet meegeteld.
Ik doe het allemaal graag, maar soms denk ik wel een moment wat gaat hij nog meer krijgen.
Steeds als een deel onder controle is komt weer een nieuw probleem.

Heeft in ieder geval iemand een idee over honden met een chronisch ontstoken alvleesklier?
Oja, de hond wordt binnenkort 10 jaar en is verder nog erg blij en niet mager ofzo.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:46

bijzonder pijnlijk. wij hebben vorig jaar een kat verloren aan acute alvleesklierontsteking.
rauw vlees voeren ipv brok schijnt ook te helpen omdat brokken de alvleesklier kunnen overbelasten. Hier kun je wat informatie vinden over rauwvoeren: http://www.carnivoer.nl/

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:10

onze eerste labrador had acute alvleesklier ontsteking,en die is toen gered door de DA...

in die tijd waren er geen honden bekend die dit overleefd hadden,maar als ik eerlijk moet zijn,was het eerlijker geweest haar in te laten slapen...

ze kreeg er suikerziekte door,en werd blind,en hele stofwisseling was op een gegeven moment helemaal niets meer...

daarnaast is het echt heel pijnlijk...

moeilijk probleem dit soort dingen... :(:)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:55

Mijn hond heeft EPI (exocriene pancreas insufficientie). Z;n alvleesklier maakt niet genoeg enzymen aan om z'n eten goed te kunnen verteren en op te nemen. EPI is meestal een gevolg van een (chronisch) ontstoken alvleesklier.
honden met EPI moeten voer hebben wat zeer licht verteerbaar is en een laag gehalte aan vetten. vooral de vetten worden slecht verteerd. mijn hond krijgt zymoral over z''n eten. dit zijn verteringsenzymen die het eten zeg maar voor verteerd zodat de hond het beter op kan nemen. vaak doen honden met EPI het beter geperste brokken. die zijn makkelijker te verteren.

je hebt van bepaalde merken vers vlees ook versies met pancreas. o.a. duck en carnibest. (dacht ik).

i.p.v. enzymen via medicijnen is het ook mogelijk om verse pancreas te geven. bijv. van een koe. je moet dan een bepaalde hoeveelheid per dag geven en hier haalt de hond dan de verteringsenzymen uit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 08:44

Ik zal dit eerst even overleggen met mijn dierenarts.
Al bij al lees ik weinig goede berichten.

Ook les ik veel over magere honden, dat is bij Ziggy gelukkig niet het geval.
En buiten het braken merk je er niks van, maar ik maak me wel degelijk zorgen zeker als ik internet doorspit.

jesito

Re: hond met chronisch ontstoken alvleesklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 09:34

Heb net even gebeld met de dierenarts en Ziggy heeft dus een te hoog enzymengehalte ipv te laag wat meestal het geval is.
Dus enzymen toevoegen is geen optie.

jesito

Re: hond met chronisch ontstoken alvleesklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 08:10

Heeft niemand hier verder ervaring mee?
Het gaat met zijn pilletje en appart voes nu wel goed, ben benieuwd als hij over 1,5 week opnieuw geprikt word of de waarde omlaag is gegaan.
Gelukkig vind hij zijn speciaal voer wel lekker want dat was ook nog maar de vraag.