Kat blijft kotsen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LittleRose

Kat blijft kotsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:40

Wij hebben thuis een kat van ongeveer 5 jaar oud, super lief en leuk beest, maar telkens als ze gegeten heeft kotst ze het binnen de kortste keren weer uit, en vaak kotst ze ook slijm.
Nu kwamen we er een tijd geleden achter dat als we haar vlees gaven ipv brokjes ze niet deed kotsen, maar alfijn dit werkt dus ook niet meer.
Ze is hiervoor al een keer naar de dierenarts geweest en ze heeft waarschijnlijk een gevoelige maag, maar verder wist ie ook niet precies wat we er aan konden doen.

Dus mijn vraag is, heeft iemand hier ook wel is mee te maken gehad, en hoe heb je dit opgelost?

Mareeq

Re: Kat blijft kotsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:59

ander merk voer? onze kat lust niks anders als royal canin..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:01

Naar de dierenarts gegaan en erachter komen dat de kat ernstige nierproblemen had :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:02

Die van ons deed dit ook, schrokte als een idioot de brokjes naar binnen om vervolgens alles weer uit te kosten. En het dan nog een keer op te eten....
De truc bij ons was 2 dingen: Bakje een klein beetje hoger plaatsen, en kleinere hoeveelheden in 1 keer voeren. Ze schrokte gewoon te hard, waardoor haar mag het niet aankon.
Vlees haalden we bij haar altijd een half uurtje vantevoren uit de koelkast, anders gebeurde het daar ook mee.

Verder anders toch alles eens een keer laten nakijken, of ander merk voer proberen.

Succes er mee!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:03

darmontsteking of allergisch
Hier moet je echt even mee naar de DA.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:04

1 van mijn katten heeft dit ook, maar wel periodes. We hebben een tijdje geprobeerd om hem haarbal pasta te geven. Maar aangezien onze kat gaat eten als we thuiskomen en echt schrokken, had dat niet echt resultaat. Onze kat is heel erg ziek geweest als kitten, en volgens onze DA nu een gevoelige maag. Wellicht als het erger wordt willen wij voer voor gevoelige katten gaan proberen. Maar nu is het daar nog niet "erg" genoeg voor. Nadeel voor ons is wat 1 kat eet, eten ze alle 4.

Wellicht voor jou kat wel een idee om eens ander voer te proberen speciaal voor de gevoelige maagjes.

Annemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:11

Wij hebben dit met onze kat (8 jaar) afgelopen zomer ook gehad. Ik heb toen allerlei onderzoeken laten doen, een echo (niks op te zien), bloedonderzoek (was allemaal goed) en uiteindelijk een endoscopie, waarbij ze ook een stukje weefsel uit de maag/darm hebben gehaald. Hieruit bleek dat de overgang van maag naar darm bij onze kat erg smal is, waardoor eten niet heel makkelijk daar doorheen kan. Omdat het ook nog eens het verhaar seizoen was en er dus steeds wat haar bij die doorgang zat te irriteren was er een ontsteking aan de doorgang ontstaan en koos het eten de makkelijkste weg (en kwam het er aan de bovenkant weer uit). Wij hebben toen medicijnen meegekregen om de ontsteking te verhelpen, en hebben de kat op sensitive brokjes gezet, steeds hele kleine beetjes. het is steeds beter gegaan en op het moment kotst ie hooguit 1 keer per week in plaats van 5 keer per dag.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het zijn wel dure onderzoeken geweest (in totaal ben ik in 6 maanden 1000 euro armer) maar als ik zie hoe goed poes het nu doet ben ik blij dat ik heb doorgezet.

Heel veel succes met je kat!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:15

Tip als je je kat langzamer wilt laten eten: geef het eten uit een eierbakje. Dan moeten ze nogal hun best doen met brokjes eruit vissen. Helpt ook als je katten wilt laten afvallen en ze dus minder wilt voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:21

Ik zou absoluut een second opinion bij een andere dierenarts gaan vragen.

Want een diagnose dat ze "waarschijnlijk" een gevoelige maag heeft, en dat jullie er niets aan kunnen doen... Da's natuurlijk een diagnose waar blijkbaar weinig onderzoek aan verbonden was.
En je probleem is er ook niet mee opgelost.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 11:24

Heel erg bedankt voor de tips, ik ga zeker proberen met het bakje hoger zetten en minder voer tegelijk, want ze schrokt idd ook erg.
Wil dit niet helpen denk ik dat we idd maar naar een andere dierenarts moeten gaan.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:37

Mijn kat heeft precies hetzelfde. Wij hebben gewoon verschillende soorten droogvoer uitgeprobeerd. Het beste gaat de indoor van Franky's of de indoor van de albertheijn! 2x per week krijgt ze een bakje (natvoer) van de AH maar dan geven we haar maar 1/3 van het bakje. Anders kotst ze ook alles onder... Succes!

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:43

Onze kat mag ook geen brokjes meer omdat die deze gelijk uit kotst. Verder mag die ook geen tot nauwelijks geen kattensnoepjes meer. En absoluut niks anders dan zijn eigen voer.
Zolang we dit aanhouden gaat het goed houd die alles binnen.
Wel moet je er op letten dat ze vaker naar de da moeten voor hun tanden omdat ze alleen vleesvoer eten!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:05

Hypofocus schreef:
Ik zou absoluut een second opinion bij een andere dierenarts gaan vragen.
dat was ook het eerste dat ik zou zeggen. Dit is echt niet goed, en hoeft niet altijd met voer te maken hebben. Gauw naar een andere DA!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:08

Even bloed laten prikken is ook wel verstandig :) wordt er gelijk op ziektes gecontroleerd en op de nierwaarden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:57

_Kimmm schreef:
Wel moet je er op letten dat ze vaker naar de da moeten voor hun tanden omdat ze alleen vleesvoer eten!

dan bedoel je zeker geen echt vlees maar dat natvoer uit zakjes/blikjes??? want van puur vlees waar ze goed op moeten kauwen krijgen ze meestal geen tandproblemen... :)

aan TS, krijgt je kat maar 1 of 2 x voer per dag omdat ze zo schrokt? Misschien moet je het dan over meerdere maaltijden per dag verdelen en zorgen voor goed voer zodat ze er minder van nodig heeft (lees, de premium merken en geen supermarktvoer) en misschien zelfs overgaan langzaam tot de hele dag brokjes neerzetten zodat ze elke keer maar een paar brokjes eet en dus minder hoeft te spugen.

Uiteraard alleen nadat je bij de DA bent geweest om andere problemen uit te sluiten.... maar dat lijkt me logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:34

Ik zou sowieso even met de kat naar de DA, TS.

De oorzaken kunnen van alles zijn, problemen met de nieren, problemen met de darmen, problemen met de maag..... er kan zelfs een haarbal de boosdoener zijn. Maar dat kan alleen een DA onderzoeken.

Verder is mijn ervaring met katten dat je ze het best over de hele dag kunt voeren, kattenmagen functioneren het beste wanneer ze de hele dag door een beetje kunnen eten.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:40

Wij hebben dit ook gehad met onze kat. Kotste ook elke keer alles uit en had altijd ongelovelijke honger. We zijn hier wel eens mee naar de DA gegaan, maar die konden niks vinden.
Een jaar later kreeg onze kat ook ademhalingsproblemen en zijn we weer naar de DA gegaan. Die hebben toen foto's gemaakt en kwamen er achter dat z'n longen vol zaten met uitzaaingen en dat er ergens in zijn darmen een tumor heeft gezeten..

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 16:48

Weer bedankt voor de tips!!
Ik ga eerst een paar tips proberen wil het dan nog niet helpen, gaan we zeker weer naar de DA.

@ _xManadisx_: jeetje dat is geen leuk nieuws om te horen te krijgen!