EPI of voedselintolerantie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

EPI of voedselintolerantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 05:56

Precies een jaar geleden begon Pumbaa veel gewicht te verliezen door braken en diarree, het was eten en binnen een half uur braken (op een gegeven moment roze gal). Hij is getest op diabetes en op een schildklierafwijking, maar beide bleken geen oorzaak te zijn, het bleek Gastro Enteritis te zijn. Na drie dagen antibiotica in pilvorm, tien dagen antibiotica injecteren en twee weken rauwe kipfilet was hij weer een beetje de oude, hoewel hij bleef braken na het eten van zijn brokken (Royal Canin). Na veel vogelen met voer (o.a. Carnibest, gehakt, verschillende broksoorten, wat er allemaal weer uit kwam) deed hij het erg goed op Carocat droogvoer (kip/rijst en lam/rijst) en zijn we helemaal overgestapt daarop.

Het afgelopen jaar is het erg goed met hem gegaan. Het is nooit een hele bolle kat geweest, maar een aantal maanden geleden zag ik zelfs dat meneer een kwab begon te krijgen onder z'n buik, echt Hollands welvaren, eindelijk!

En nu... nu zijn we weer terug bij af...
Vorige week begon hij weer met braken en was weer aan de diarree, dus kat opgepakt en naar de DA gereden. Onderweg had hij gebraakt en hij had een heerlijke flats achter zich neergelegd, de DA zei: 'dit is foute boel' en kwam met de diagnose Exocriene Pancreasinsufficientie (EPI, aan de hand van zijn ontlasting), http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=57.
Thuis had ik al kipfilet en rijst gekookt, gepureerd met babypotje, maar meneer hoefde het niet, dus maar weer rauwe kipfilet voorgeschoteld, wat er wel in ging. Hij moest drie dagen antibiotica en pijnstilling geinjecteerd krijgen en morgen moet het over zijn, maar dat is het niet...

Vandaag wilde hij geen kipfilet eten... hij heeft wat melk gehad, dit kwam eruit. Vervolgens heeft hij zich tegoed zitten doen aan brokken, ook dit kwam eruit, daarna nog een andere smaak brokken en ook dit kwam met dezelfde gang weer terug. Het is gewoon zo sneu... Hij lag lekker naast me te slapen op de bank, opgerold en begint te speekselen. Hij WIL dus wel eten en doet het ook redelijk, maar het komt er met dezelfde gang weer uit. Hij loopt al de hele avond en nacht te klagen van de honger (is ook niet zo gek), maar ik weet echt niet meer wat ik hem nog kan geven :n

Toch vraag ik me af of het geen voedselintolerantie is... De DA zei dat hij gewoon zijn eigen brokken kon eten en dat ik hem niet hoefde te verwennen met kipfilet, maar z'n brokken komen eruit en de kipfilet niet (ALS hij het eet).

Morgen dus maar weer de DA bellen en een zak voer halen voor gevoelige maag/darmen.
Het arme beest heeft ook een ontstoken oog door z'n verminderde weerstand (dus zalven) en kan zich niet op temperatuur houden, slaapt als enig kind bij ons op bed.

Wie oh wie kan mij iets van een houvast geven? Wie ziet iets dat wij wellicht over het hoofd zien?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:15

Jeetje Quellian, wat erg voor je kat, en voor jou natuurlijk ;(
Ik heb er geen verstand van dus mijn 'advies' moet je echt met een korreltje zout nemen, maar zou het wat zijn om de kip te vervangen door vis?
Waarschijnlijk heb je alles al geprobeerd, maar toch.....
In elk geval ontzettend veel sterkte, ik hoop echt dat het tij gaat keren :(:)

050206051012

Re: EPI of voedselintolerantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 12:19

Ik hoop het ook, maar zit momenteel met m'n handen in het haar... hij heeft een kwartier geleden gegeten en al 2x overgegeven.

Ga hem nu inpakken en weer naar de DA.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:20

Probeer eens KVV, dat is een compleet vers voer. Rauw vlees en je hebt er verschillende soorten van. Zelfs wild. Dus daar moet bijna wel iets tussen zitten wat hij goed kan verdragen.
Heel veel sterkte.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 14:14

Vers hebben we vorig jaar ook geprobeerd, alleen kipfilet houdt hij binnen en dat is niet genoeg om op te leven.
Carnibest geeft hij ook over en kuikens etc. hoeft hij niet.

Maar net terug van de DA en deze DA denkt ook aan een voedselallergie. Hij heeft Prednison geprikt gekregen en moet zondag weer en voer geven van Hill's of RC wat de maag rust geeft (hij heeft net RC Sensible gegeten, dus ben benieuwd of het erin blijft).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:53

als hij niks wil eten en niks binnenhoudt dan is het enige alternatief toch kipfilet, anders houdt het helemaal voor hem op want niet eten kan ook niet.
Kun je niet aanvullen voorlopig met een vitaminepasta bijvoorbeeld, wij leggen ook niet het loodje als we een week hetzelfde eten maar wel als we helemaal niks eten....
Dat eerst zn maag weer tot rust kan komen en dan met ander voer gaan proberen?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:59

En zelf iets samenstellen?
Kippenhartjes, kippenmaagjes, iets van vis erbij voor de taurine?
Als het goed is zijn er wel schema's te vinden om het internet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 20:30

Hij krijgt al een week kipfilet, maar gister wilde hij dat zelfs niet eten. Hij heeft vandaag RC Sensible gegeten en dat is erin gebleven! En net nog wat stukjes kipfilet. Vitaminepasta hebben we vanmiddag toevallig ook gehaald :)

HBVisser, hij trekt z'n neus op voor orgaanvlees, koolvis komt er ook met dezelfde gang weer uit, tonijn en zalm uit blik vindt hij wel lekker, maar is niet ideaal ivm de zouten (heeft in het verleden gruis gehad).

De komende week heeft hij iig Prednison en eet hij RC en kipfilet, kijken of hij er volgende week beter aan toe is :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:14

Is er bij je kat ook bloedonderzoek gedaan?? hierin kunnen ze zien hoe de alvleesklier werkt. Heeft hij ook medicijnen gekregen voor de EPI?? Mijn hond heeft EPI en krijgt speciaal enzymen poeder over z'n voer heen. die enzymen verteren het eten vast voor. vergeet ik de poeder een keer, dan is hij geheid aan de schijterij en komt alles er bijna overteerd weer uit. verder mogen dieren met EPI alleen voer waar zo min mogelijk vet in zit en het moet zeeeer licht verteerbaar zijn.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:23

Oh ja...Nutrigel...
Jij begon over die vitaminepasta, in Nutrigel zit alles!
En het bevat veel calorieen. Is dat misschien tijdelijk een optie?
Zodat hij weer even op krachten kan komen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:38

Is er ook gekeken naar (chronische) darmontsteking?? Dit heeft mijn hond op dit moment en dat geeft bijna dezelfe klachten als voedselintolerantie.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:50

Even een schopje uit interesse :)
Hoe gaat het nu met poezel, Quellian?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 23:45

Poezel gaat uitmuntend! Hij eet een dubbel portie aangeraden hoeveelheid brokjes en houdt alles binnen. Z'n ontlasting is weer stevig, hij is weer als nieuw. Zondag nog een keer een spuit Prednison, nog een paar weken dit voer blijven geven en dan kijken of hij terug kan op zijn eigen brokken of op dit voer blijft.

Ben er in elk geval erg blij mee, een flink pak van mijn hart! :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:01

Oh, wat een fijn nieuws! :)
Ook super dat ie zo goed eet (en dat het er allemaal in blijft). Hopelijk blijft het zo, want ik kan me goed voorstellen dat je soms ten einde raad bent als je zowat alles al geprobeerd hebt zonder dat er verbetering in zit.
'k Ben blij voor je (en natuurlijk ook voor poezel) :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:44

Gelukkig Quell dat je dieetvoer heb gevonden waar je katje tegen kan!! KVV en vers breek me de bek dr niet over lees er veel ellende over als het op een allergie opkomt, wss kan jou kat n iet tegen kip