ervaringen epilepsie oude hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

ervaringen epilepsie oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 22:20

wie heeft er zo'n zelfde soort ervaring??

we hebben hier een oude rottweiler,hij wordt over 4 weekjes 13 jaar oud,super gezonde,speelse hond nog,hij rent nog achter de paarden aan,loopt nog uren buiten enz,alleen wordt hij de laatste tijd wel magerder,hoeveel hij ook eet,komt er gewoon niet meer aan,nou ja 1 voordeel daarvan is dat zijn poten niet veel gewicht hoeven te tillen,maar mooi is anders,maar goed dit is het probleem niet...

vannacht rond 5 uur werd ik wakker en dacht dat alfa lag te dromen,meestal maak ik hem dan wakker en dan houdt ie op met trappelen en geluid maken,maar nu gebeurde er niets hij bleef snurken en trappelen,licht aan gedaan en zag dat ie een epileptisch insult had...

schrok me echt dood,dacht dat ie dood ging,de dag ervoor niets aan de hand, zo goed geweest en ineens een insult,en een goede ook...na ong 4 minuten was het insult over en kwam hij heel langzaam bij,was echt de weg kwijt,kon amper op zijn poten staan,alles was verkrampt...

na 3 kwartier was ie weer helemaal de oude...

smorgens meteen DA gebeld en erheen gegaan,en ja,daar kunnen ze weinig doen,insult is achter de rug,hond ziet er oud maar goed uit...

ze zei het kunnen 2 dingen zijn,zijn hart wat slecht is en herseninfarctjes maakt of een hersentumor...

zijn ogen reageerden goed,hij heeft verder geen uitval van andere dingen,doet niet anders als anders,dus naar hart geluisterd,en na lang luisteren hoorde ze inderdaad een probleem,wat evt verminderde bloedtoevoer naar hersenen kan geven...

daar heeft ie pillen voor gekregen..

thuis gekomen,alfa pillen gegeven en bakkie koffie gezet,alfa gaat onder het buro liggen,ligt ie altijd,en gaat slapen,komt ineens overeind doet zijn bek open,verkrampt helemaal,en echt,je denkt echt dat de hond zijn laatste minuten geslagen hebben,ziet er zo eng uit,valt om en gaat weer in insult...

terwijl hij in insult ligt heb ik de DA gebeld,kreeg nu haar collega,die er inmiddels vanaf wist,en die zei zetpillen klaar te leggen die ik kon geven als hij weer een insult zou krijgen,inmiddels liep alfa binnen 6 minuten rond alsof er niets gebeurd was...dus korte aanval en veel minder last ervan als vannacht...

zetpillen meteen opgehaald en tot 5 uur vanmidag ging het goed,hij ging lekker in zijn mandje liggen en ja hoor,weer insult...3de keer dus,gelijk zetpil gepakt en deze gegeven,tijdens het geven was ie alweer wakker,dus zeer kort insult geweest..

nu is hij lekker aan het slapen,hij is duidelijk meer ontspannen en is heel rustig...

zetpillen die hij krijgt heten: diazepam...

mijn vraag is,zijn er mensen die ook een oude hond hebben/gehad hebben die zoiets hadden,zo ja,ook met zoveel insulten,en hebben jullie daar medicijnen voor gebruikt en werkte deze,

en mensen die een hond hadden met een hersentumor met insulten,wat waren nog meer klachten van deze honden,of was dat ook zo plotseling dat ze ineens insulten kregen??

ik krijg veel info op internet,maar krijg niet echt antwoordt op de vorm met 3 insulten binnen een dag,en of ik daar nu echt heel erg ongerust over moet zijn ja/nee...

Riddershow

Re: ervaringen epilepsie oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:12

Je kunt op deze site kijken:
epilepsiebijhonden.nl

En op het forum zijn heel veel mensen met heel veel ervaring hierover. Toen Anuki in haar hoogtepunt zat heb ik ook daar om advies gevraagd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 23:24

ja,ik had daar al veel gelezen,staat veel info op,maar vond net het valium protocol,en ben gelijk een stuk wijzer :D

ga me morgen daar maar eens inloggen,eens kijken wat voor tips mensen kunnen geven... :)

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:32

Onze jack is 14 jaar. Zei heeft al een jaar of 6 epilepsie. Tot nu toe gaat alles nog goed. Het verschilt wel hoe vaak zei aanvallen krijgt. Als het druk in huis is krijgt ze meerdere aanvallen op een dag. Maar het gebeurd ook weleens dat ze het krijgt zonder aanleiding. Bij haar houd de epilepsie soms wel een kwartier aan. Ook hebben we een keer gehad dat haar tong helemaal blauw aanliep. Heb haar toen buiten in de frisse lucht gezet. En dat hielp. Het verkrampen van haar spieren heeft ze ook heel erg en loop na de aanval een kwartier raar. Ze kreunt en gromt ook tijdens de aanval. Ze heeft hier wel eens pillen voor gehad maar hielpen niet echt. Nu leeft ze al jaren zonder.

Ik weet niet of ze toen der tijd Diazepam kreeg. Ben er niet echt kapot van. Is enkel een spierverslapper.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:34

Mijn beste vriendin had een oude hond met epilepsie...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:36

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:38

Onze chihuahua is 11 en heeft ook regelmatig toevallen.
Nu zijn we met haar naar de dierenarts geweest en bleek ze nogal een hartruis te hebben.
Ze kan hier gewoon oud mee worden maar heeft vanaf nu wel dagelijks een tabletje om alles een beetje te helpen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:44

He Kimmie ik kan je aanraden om je inderddad even aan te melden op epilepsiebijhonden.nl. Wij zijn daar ook lid van en we zitten er ondanks onze hond er niet meer is, nog steeds op.
Het is een forum waarbij iedereen een hond heeft of heeft gehad met epilepsie. Iedereen spreek dus uit ervaring.
Wij hebben bij onze hond ook een valuimprotecol gebruikt alleen elke hond reageerd anders op diazepam. Onze Max werd er niet rustiger van maar eerder overactief. En zoiets moet je eigenlijk niet hebben na een aanval.
Je hond word dus goed getriggerd door iets..... En zoals ik kan lezen krijgt hij het vanuit de slaap/rust-toestand.
Helaas konden wij geen pijl trekken op de aanvallen die onze Max kreeg.
Max kreeg eerst fenobarbitol en later zijn we over gestapt op epitard.
Dit zijn beide antiepileptica's voor honden.
Ook word er wel eens een conbinatie gegeven van fenobarbitol en Kaliumbromide.
Al met al lees je goed in en ik hoop dat je er wat wijzer uit kan worden.
Al met al is het een drama voor je gezinsleven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 10:48

de diazepam werkt bij alfa heel goed,de DA had het er zelfs over om hem een keer onder narcose te brengen,het schijnt dat als er spieren maar iets verkrampt blijven dat honden dan aanval op aanval daardoor kunnen krijgen.

punt is,dat alfa nooit epilepsie gehad heeft,en ineens een aanval heeft gekregen,dus er wordt ook rekening gehouden met bv een hersentumor,maar dan lijkt mij dat honden toch ook wel andere uitvallen hebben,of niet?

wel was er een hartprobleem te horen en daar heeft hij nu lichte harttabletjes voor,omdat de zware ook weer andere problemen kunnen opleveren bij een oude hond,mochten deze niet helpen wilde ze nog de zwaardere harttabletjes proberen.

de zetpillen moet ik alleen geven als hij een insult krijgt,niet ter preventie,maar om hem te helpen eerder te ontspannen...

hij heeft gisteravond om 12 uur nog een aanval gehad,weer kort ong 40 sec,alleen was ie daarna weer een tijd van de wereld..

wat is dat ellendig om te zien zeg...en wendel het beinvloed inderdaad je leven,ik zit gewoon bijna af te wachten tot ie weer een insult krijgt...

justahorse,dus jou hondje heeft ook weleens meerdere aanvallen op een dag?

daar ik niet weet of wat alfa heeft nu heel veel is of dat dat zo voor kan komen dat een hond meerdere aanvallen op een dag heeft zonder dat ik daarbij hoef te denken dat dit wel heel heel erg is,als je begrijpt wat ik bedoel...

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:00

Wij zijn ongeveer 3 jaar bezig geweest om Max 'beter' te krijgen, maar op het laatst moet je ophouden. Dit is een lang en nutteloos verhaal voor jou dus ik zal je besparen.
Wat je ook nog kan doen is een bloedonderzoek laten doen. En dan een bloedpanel laten prikken van de schildklier.
Welk panel dit is kun je lezen op het forum van epilepsiebijhonden. Ik kan het ook voor je opzoeken maar dan moet ik even neuzen.
Tja en een hersentumor is helaas erg aannemelijk. Je hond is namelijk al op leeftijd. Dus je kan zeggen dat er 'iets' is dat de aanvallen uitlokt.
Hersentumor kan helaas ook.
Kan je hond nog wel over fel licht? Makkelijk te testen. Hond op de grond, zelf onder een lamp gaan staan en de hond naar je laten kijken. Lukt dit hem niet dan heeft hij waarschijnlijk last van het koppie.
Ligt hij ook veel met de poten over zijn kop? Nog weer een teken.
ONze max had last van clusteraanvallen. Wat inhoud dat de ene aanval de andere opvolgde. Hij kreeg ook wel 5 aanvallen op een dag en toen zijn wij begonnen met de diazepam. Hierdoor konden wij zijn aanval patroon doorbreken. We hadden dan een protecol van 24 uur. Dit begon met een rectiole ( vloeibare diazepam dat anaal ingebracht werd) Hij kreeg daarna voor 24 uur om de 2 uur een diazepam-pilletje ( dus ja ook snachts)
En ja een aanval kan heel erg zijn, zeker meerdere op een dag. Hier kunnen ze dus een hersenbeschadeging van oplopen.
Dit is bij onze hond dus wel gebeurt. Hij kwam van een protecol af. 19 uur laatste pil gekregen en 20 uur weer een aanval. Deze was heftig. Hij liep alleen nog maar achteruit en begon als een bezetene te gillen ( door merg en been) We hebben dus voor hem gekozen en hem na een gevecht van 3 jaar in laten slapen.

Heb je je trouwens al lid gemaakt van het forum?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 14:20

alfa merk je verder niets aan,kan in licht lopen,tegen licht,geen poten over kop,loopt zoals ie altijd loopt,echt out of the bleu een aanval gekregen...

nu zei DA wel dat het van zijn hart kon afkomen,daar was duidelijk een probleem in te horen..

ja ik ken inderdaad wel de verhalen van vaak jonge honden die epilepsie hebben en dan op een jaar of 5 a 6 in de ene aanval na de ander terecht komen...vreselijk,je schrikt je echt dood als het gebeurd..

ik was gister nacht ook heel bang dat alfa zoiets zou krijgen,de ene aanval na de ander,omdat het zo opeens komt en je niets aan hem verder ziet,dus zei al tegen mijn vriend,best kans dat er nu ergens grote kortsluiting is en dat hij aanval op aanval gaat krijgen,ik was echt erop voor bereidt...

hij is nu sinds 12 uur vannacht aanval vrij...is ook erg rustig,ligt rustig te slapen,minder onrustig als dat hij gister was..

toen had ie ook echt geen rust,alleen maar om zich heen kijken,mij achtervolgen enz..

en ik heb me aangemeldt maar nog geen mail ontvangen dat ik mag gaan posten... :)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:25

Klopt dat volgen en angstig zijn is echt een symptoom na een aanval. Er word gezegt dat ze er niets van merken, de aanval bedoel ik dan. Maar na die tijd zijn de compleet de kluts kwijt.
Ik meende altijd te denken dat onze hond altijd merkte wanneer hij weer een aanval had gehad. Dan was hij ook onrustig en wist totaal niet meer wat er aan de hand was.
Ook was onze hond tijdelijk blind/ gedesorienteerd na een aanval.
Zal eens even een berichtje sturen naar een mod daar. Dat ze je moeten toevoegen :D
Even voorstellen en dan kun je los......

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:28

Mijn Dogo reu Fangio kreeg ook ouderdoms epileptie wat eigenlijk in hele vreemde dingen te zien was maar wat toen nog niet direct als epileptie werd herkend (ineens met de poot schudden of hij gestoken was bijv.)
De echte herkenbare aanval (de 1e) hij sprong van de bank, liep naar zijn mand en viel letterlijk ter aarde, ging als een gek lopen schudden en lag daarna apatisch voor zich uit te staren, leek daarna weer gewoon bij want hij reageerde op zijn naam, op ons maar daarna begon het rare hijgen en een soort van kramp, dat was eng want zijn probleem was dat hij er niet echt uitkwam. We zijn direct Fenobarbital gaan gebruiken in overleg met de kliniek. Een aanval is een marathon zo zwaar en dat woog voor mij zwaarder dan die pillen, hij heeft er daarna nog maar 1 gehad en dat was 2 dagen voor zijn overlijden maar toen hield hij niets meer binnen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:32

Kimmie je staat bekent als nieuw lid. Volgens mi kun je erop

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:38

Ik heb ook een oude hond (16) en deze heeft sinds een jaartje ook regelmatig een aanval. De ene keer voelt ze het waaschijnlijk aan komen en komt dat bij me, ik houd haar hoofd dan tussen mijn handen (zo goed als wil, 1 hand doet het niet echt meer) en dan word ze weer rustig. De andere keren verschilt het in aanval, soms is ze helemaal van de kaart, dan alleen schokken.
Het valt me op dat ze de laatste dagen steeds een aanval krijgt als ze heeft staan poepen. Dat gaat door kanker wat moeilijk, dus is er veel spanning. De aanvallen verschillen van dag tot dag. Dan ligt dan zwaar (hopen dat ze niet het lootje legt, kan door omstandigheden nog niet zonder haar ;( )

Ze werd ook magerder, ze krijgt nu geweekt voer met een halve kop zonnebloemolie dat 2 x daags. Misschien een idee voor jou oudtje ts? Ze is gelukkig weer dikker.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 14:51

wendel, :j heb me al voorgesteld... :D

en gelukkig is het bij alfa eigenlijk alleen nog maar gebeurd als hij ligt/slaapt ,als ie staat en ineens omvalt lijkt me helemaal eng...

ik heb verder geen pillen voor de epilepsie zelf meegekregen alleen voor zijn hart,toen hij gistermiddag zijn 2de aanval kreeg ,en belde kon ik die zetpillen ophalen..

daar heeft hij er nu 2 van gehad....

en aikon,sterkte met je hond....lijkt me erg moeilijk...

en alfa eet gemiddels een kilo vers vlees op,als ie wil mag ie nog meer eten,maar echt veel dikker worden :n

niet dat dat heel erg is,zijn pootjes zijn ook niet zo heel jong meer,en als ie veel zwaarder wordt dan moeten die poten dat ook dragen...

zo ziet hij eruit:
Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:55

Onze Papillion van 15 had epilepsie. Dat uitte zich doordat ze 'schokte' als ze op een bepaalde manier licht in haar ogen kreeg. Daar heeft ze medicijnen voor gekregen, naast de medicijnen voor een glaucoom in haar oog. Ze ging na twee weken door beide medicijnen heen, en is dus toen ingeslapen..

Kiki was verder nog kerngezond, alleen die epilepsie dus.. ze wilde ook steeds minder wandelen, als ze licht in haar ogen kreeg dan kreeg ze een aanval, en daar schrok ze dan weer heel erg van. Ontzettend sneu om te zien.

Afbeelding
Vijf maanden later was ze er niet meer.. ;(

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:37

Onze bouvier van 10 jaar oud kreeg ineens "aanvallen" tot die tijd was het een uiterst actieve hond geweest. Eerder een JR in een bouvier lijf-soms erg vermoeiend.

Na uitgebreid onderzoek bleek kanker, al ver uitgezaaid (volgens da meer dan 100 uitzaaiiingen in de longen) Hij heeft na de diagnose nog 3kwart jaar geleefd, met ups en downs, soms wilde hij slecht eten. Op een gegeven moment begon hij vocht vast te houden en hebben wij hem laten inslapen. Het was geen hondwaardig bestaan meer met ademhalingsmoeilijkheden vanwege vocht rond de longen.

Sterkte, ik hoop dat dit het iig niet is-maar je vroeg om ervaringen dus...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 20:43

ow ik besef me terdege dat dit natuurlijk niet voor niets is en dat het snel einde verhaal kan zijn,zou hem ook niet in leven laten als ie 5 insulten of meer op een dag zou krijgen,dat is geen leven voor zo'n oude hond...

maar tot nog toe is hij aanval vrij... (heeeeel hard afkloppen,durf het niet te hard te zeggen)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:56

Wij hadden een oudere hond die het zelf aan voelde komen. Dan kwam hij angstig bij je en dan namen we hem gauw mee naar zijn mand. Als je bij hem bleef en met hem bleef praten bleef hij vaak goed bij. Als het insult voorbij was, was hij wel doodmoe. Hij heeft er echter nooit medicatie voor gehad, omdat de insulten te onregelmatig kwamen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 16:47

alfa heeft gelukkig na maandagavond geen aanval meer gehad,hopenlijk helpen die tabletjes voor een langere periode en kan hij nog een poosje mee... :j

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:03

ik kende ook een hond met epilepsie aanvallen
nadat het begon heeft hij nog een paar weken geleefd
daarna is hij overleden ;(

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:10

Ik lees dit even mee. Mijn hond heeft een aanval in de zomer gehad ( ik heb het niet gezien mijn vader was erbij ) wij dachten dat het door de warmte kwam. Nu heeft ze in Dec weer een aanval gehad. Gelukkig nog maar 2 in 1 jaar. Maar als ik de verhalen hier zo lees wordt ik daar niet vrolijk van!
Dierenarts adviseerde eigenlijk om momenteel niks te doen, wat denken jullie? Toch bloed laten onderzoeken voor de zekerheid?

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:22

kimmie261 schreef:
justahorse,dus jou hondje heeft ook weleens meerdere aanvallen op een dag?

daar ik niet weet of wat alfa heeft nu heel veel is of dat dat zo voor kan komen dat een hond meerdere aanvallen op een dag heeft zonder dat ik daarbij hoef te denken dat dit wel heel heel erg is,als je begrijpt wat ik bedoel...

Jep. Het gebeurd wel eens dat ze de ene aanval heeft na de andere. Maar ze heeft het niet dagelijks. Het verschild bij haar heel erg wanneer ze een aanval heeft. Ook heeft ze nu ander brok. Er werd mij verteld dat dat ook kan schelen, maar of het waar is weet ik niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 16:24

ik heb gelezen dat je vooral vers moetgaan voeren,maar dat krijgt mijn hond al,hij is gelukkig (even afkloppen) 2 dagen insult vrij...lijkt met de harttabletjes wel goed te gaan...

2misty2 bij 1 of 2 insulten per jaar zou ik nog geen bloedonderzoek doen,maar je kan het evt wel doen als je je daar fijn bij voelt :)