tussenoplossing, konijn noodgedwongen alleen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

tussenoplossing, konijn noodgedwongen alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:28

Ik heb laatst een topic geopend over een konijn in slechte staat en die nu bij mij woont.

Het konijntje is niet in goede conditie, vel over been. Hij eet nu wel goed, maar dat duurt even. Hij krijgt Science voer en dat gaat er goed in. Het is een rammetje, hij moet nog gecastreerd, maar zijn conditie is daar nog te slecht voor.
Hij zit binnen in de kamer, want in een onverwarmde kamer wordt hij niet warm.

De rest van mijn "kudde" zit buiten in een ren, een van hen naar binnenhalen vind ik geen optie nu (3 voedsters en een gecastreerde ram). Ten tweede is hij dus nog echt ram en zet je er geen voedster bij. Over hoe ik het ga doen in de toekomst zit ik ook nog te dubben.

Nu is hij dus alleen in huis. Hij komt er veel uit, gaat bij de hond in de mand liggen(vind ik niet zo leuk, hond is bijna 40 kilo en het konijn weegt amper wat) en krijgt veel aandacht. Maar goed ik ben geen konijn, en een knuffel vind ie niks aan. Hij wast zich veel, eet goed, maar verveelt zich naar mijn inzicht.
Wie o wie heeft voor mij een leuke konijnvriendelijke tussenoplossing om hem wat meer te vermaken? Wc rollen vind ie niets, zit graag op schoot en is zeer nieuwsgierig.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:33

Mijn konijnen vinden (hand)doeken leuk, om mee te stoeien en eronderdoor te kruipen. Hooi/gras in zo'n metalen bal doen, dan moet hij zn best doen om het eruit te krijgen. Krukje/afdakje om onder te zitten.

Faniek

Re: tussenoplossing, konijn noodgedwongen alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:21

Ik vind het zo geweldig dat je alles voor het kereltje doet en gewoon precies weet wat een konijn nodig heeft, mijn complimenten!
Wat ze hier erg leuk vinden zijn kattentunnels waar ze doorheen kunnen lopen, dozen, mandjes, wilgenbruggetjes. Een klein hondenmandje die je op de kop kan zetten waar ze onder kunnen etc.
Verder veel aandacht van mensen :j

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:59

Mijn konijn vond een kartonnen doos altijd heel erg spannend, daar kon hij zich uren mee vermaken.

In elk geval fijn dat je konijntje zo goed aan het eten is geslagen :) Als ze zo sterk vermagerd zijn dan duurt het wel even voordat ze de oude zijn, maar dat komt allemaal wel goed.

Je andere konijnen naar binnen halen zou ik ook niet doen. Die zijn aan buiten gewend en bovendien loop je de kans dat het op vechten uit gaat draaien.
Als ik in jouw schoenen stond dan zou ik hetzelfde doen als wat jij nu doet. Eerst aansterken, dan castreren. Daarna zit je waarschijnlijk al in het voorjaar en wie weet wat er dan allemaal mogelijk is. Misschien kan hij dan wel buiten bij de andere konijnen.

't Is misschien niet leuk dat hij nu een paar maandjes alleen zit, maar daar zou ik niet teveel over tobben. Je doet je best en probeert het beste voor hem te doen, dat hij nu even alleen zit is vervelend maar het is niet anders. Zijn tijd komt nog wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:09

Afbeelding
Afbeelding

Mijn katten kijken van konijnen gelukkig niet op of om en ook konijn vind het allemaal interessant.

Ik heb een rioolbuis, een kartonnen doos, een balletje, zo'n wilgetenen bruggetje zal ik morgen even uit de ren plukken, mijn andere konijnen vinden die niet interessant. De handdoek kan ik idd ook eens proberen.
Wilgentakken waagt hij zich niet aan, hij knaagt niet. Nu weet ik niet of geknipte tanden gevoelig zijn. Ik heb zelfs een knaagstick (geen voorstander van knaagsticks, maar je moet wat)gehaald om knagen te stimuleren, maar nee.

Ik hoop dat hij bij mijn andere konijnen kan, maar mijn andere rammetje is best erg dominant, dus ben bang dat dat nog wel eens problemen kan gaan geven. Maar dat geeft niet.
Deze ram gaat waarschijnlijk in een andere ren met 2 cavias en dan pluk ik een vrouwtje uit de andere ren. Dan kunnen ze samen de hele zomer buiten en dan gaan deze 2 in de winter mee naar binnen. Ik heb namelijk maar 1 groot buitenhok(kinderhuisje). Dan heeft ram buiten nog 2 dames in de winter en ram binnen eentje.
Maar goed, ik hoop dat alles bij elkaar kan. Maar dan denk ik dat er nog een vrouwtje bij moet. En het nieuwe rammetje en voedstertje koppelen en dan als koppeltje in de groep introduceren.
Het was handiger als dit konijntje een voedstertje was geweest :D

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:20

Ik heb een oud bejaard konijntje (andere bejaarde konijntje is vorig jaar overleden) welke zich deze winter niet meer warm kon houden en daarom nu voorlopig binnen staat.

Heb handoeken waarmee ze kan stoeien, gooi er vaak een wortel of een stuk appel tussen en ze is wel even zoet. Eten houd haar overigens zoiezo veel bezig: een flinke pluk hooi elke dag en ze is de hele dag zoet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:37

ik maak ze hier echt zielsgelukkig met verse wilgentakken. die van de knotwilg zijn favoriet en worden compleet gestript!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:56

Ja, die heb ik ook in overvloed, maar hij vertikt het om er aan te knagen. Hij knaagt helemaal niet. Hij eet hooi en science, zacht brood, hard brood niet, worteltjes heel ook niet, geschaafd met de kaasschaaf weer wel. Tja, het is er eentje met gebruiksaanwijzing :-)
I

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:11

haha, hij denkt ook 'nu ik een keer verwend word moet ik het er maar van nemen'.
in dat geval zou ik hem lekker blijven vertroetelen zoals je nu doet. eerst idd aansterken en dan castreren.