Kat met chronische diarree.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sassieja

Kat met chronische diarree.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:24

Wie heeft er nog een ander idee?

Zit op het moment echt een beetje met de handen in het haar.

Heb nu ongeveer 3 maanden een superleuke Ragdollkater, die sinds 2 maanden aan de diarree is.
Ontlasting opgestuurd, daaruit bleek dat hij Ecoli bacterie infectie had, dus hem daarvoor behandeld.
Tijdens behandeling was de ontlasting iets beter, na een halve dag stoppen weer diarree.
Daarna in overleg met baas hypoallergeen dieet gegeven in combinatie met een dubbele dosering Metrazol.
En dat ging geweldig! Ontlasting weer super, kuur 14 dagen gegeven, nu een krappe week goed, en nu weer diarree.

Volgende stap is voor mij een dieet met extra vezels, en misschien toevoegingen van Tryplase, maar misschien dat jullie nog tips hebben?

Moontje1991

Re: Kat met chronische diarree.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:26

Probeer eens ander voer.
Ik weet niet wat je nu geeft?
Maar van sommigen merken gaan veel katten aan de diaree en van andere merken gaat de ontlasting heel erg stinken.
Dus als ik jou was zou ik als eerst gaan kijken of ander voer niet helpt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:27

Mijn kruising siamees had dit ook. Ze bleek ook een bacteriele infectie te hebben, maar na de behandeling kwam de diarree gewoon weer terug.

Ik ben vanwege mijn andere kat Carnibest (vers voer) gaan voeren. Het verrassende was dat mijn siamees binnen een week vaste ontlasting had en niet meer stonk op de bak.
Misschien kun je dat eens proberen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:51

Moontje: Ander voer, heb inmiddels 4 verschillende premiumvoeders in de kast staan, en niets werkt. Zelfs niet het voer speciaal voor digestieproblemen en het hypoallergene voer ook niet, hoewel ik dat te kort gebruikt heb om er echt wat van te kunnen zeggen.

Amanda: Alles leuk en wel, maar aan verse voeding ga ik niet beginnen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:53

Waarom wil je daar niet aan beginnen als ik vragen mag?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:58

Pollewoppy schreef:
Waarom wil je daar niet aan beginnen als ik vragen mag?

Dat is weer een ander punt, en doet er niet echt toe denk ik.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:59

Heb je ook getest op giardia ? Misschien niet verkeerd om ondanks een negatieve uitslag nog eens extra te behandelen met panacur, over 2 weken herhalen !

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:05

Siggy schreef:
Heb je ook getest op giardia ? Misschien niet verkeerd om ondanks een negatieve uitslag nog eens extra te behandelen met panacur, over 2 weken herhalen !

Ook getest op Giardia, en ook al niet aangetoond, al 2 weken(!) dubbele dosering metrazol gehad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:08

Sassieja schreef:
Amanda: Alles leuk en wel, maar aan verse voeding ga ik niet beginnen.

Ik ben ook wel benieuwd waarom niet.
Ik wilde er eerst ook niet aan. Maar het werkt voor mijn kat echt super. Geen diarree meer, niks.
Afgelopen zomer heeft ze weer een week op brokken gestaan (vanwege mijn vakantie en dat was makkelijker voor de oppas), van Royal Canin, de Sensible.
Binnen 2 dagen was de ontlasting weer dun.
Als de dierenarts niets kan vinden is het misschien toch het proberen waard. Stel dat het werkt, is toch fijner voor je kat :)

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:11

panacur heeft een andere werkstof als metrazol.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:15

Als je eraan denkt om tryplase te gaan geven, neem ik aan dat je aan EPI denkt. Zou ik eerst testen, voordat je van alles in je kat gaat stoppen.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:19

Is er getest voor welke antibiotica de e.coli gevoelig is ?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:23

Ik denk dat het er zeker wel toe doet. Het is zo dat veel dieren met diarreeklachten goed reageren op vers voer (wat Amanda ook schrijft), ik denk dus dat het niet zozeer een ander punt is. Daarom ben ik gewoon benieuwd waarom je zo stellig reageert dat je het niet wil. Is gewoon interesse hoor, maar als je er niet op in wil gaan ook prima.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:25

probeer ook eens van die gistsnoepjes te geven,misschien zorgt dat voor een betere darmflora?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:57

Siggy schreef:
Is er getest voor welke antibiotica de e.coli gevoelig is ?

Ja uiteraard, 14 dagen gegeven, niets geen verbetering.

Kuurtje panacur zou ik zeker nog kunnen proberen.

Het is niet zo dat ik perse niet vers wil voeren, maar wil eerst proberen het met andere opties op te lossen, helemaal omdat het voorheen altijd prima ging op brok.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:58

Zal morgen nog eens overleggen, denk anders dat een bloedtest ook niet geheel overbodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:59

He wat vervelend, wat ik mij afvraag mss is de bacterie niet helemaal weggeweest en is hij weer terug.
Heb je al een nieuw mestonderzoek laten doen?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 22:01

Chiqa schreef:
He wat vervelend, wat ik mij afvraag mss is de bacterie niet helemaal weggeweest en is hij weer terug.
Heb je al een nieuw mestonderzoek laten doen?

Maar hoe kan het dan, dat hij getest is, E Coli eruitkomt, en het AB dat ervoor het meest geschikt is, helemaal niet veel verbetering geeft?

Met Metrazol ging het gewoon supergoed, maar nu na een week weer klachten.

Nee, ik ga vanaf nu van 3 dagen ontlasting opvangen, eens kijken wat er dan uitkomt.
Maar zou eigenlijk na een kuur Marbocyl, Metrazol en straks Panacur, niet weten wat je nog anders zou moeten pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:04

Sassieja schreef:
Maar hoe kan het dan, dat hij getest is, E Coli eruitkomt, en het AB dat ervoor het meest geschikt is, helemaal niet veel verbetering geeft?

Ik kan daar geen antwoord opgeven ben geen DA. Maar het zou toch kunnen dat het weer terug is? Een soort herbesmetting?
En wat je zou moeten geven zou het gewoon aan de DA vragen :)
Ik heb ook een pers met chronisch diarree gehad, kwam door een AB kuur waardoor haar darmflora kapot is gegaan, is nooit meer helemaal hersteld maar heb het in de hand dmv een goede brok (Arcana)

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:22

4 verschillende merken voer in 2 maanden tijd vind ik trouwens best veel. Ik zou 1 soort voer langer uitproberen en dan absoluut niets anders erbij geven.

Lees deze site eens over giardia, dan vooral ook even letten op het stukje over herbesmetting. Heb je nog andere dieren in huis, ook behandelen ! Let ook op je eigen hygiene. http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ardia.html

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 22:39

Siggy schreef:
4 verschillende merken voer in 2 maanden tijd vind ik trouwens best veel. Ik zou 1 soort voer langer uitproberen en dan absoluut niets anders erbij geven.

Lees deze site eens over giardia, dan vooral ook even letten op het stukje over herbesmetting. Heb je nog andere dieren in huis, ook behandelen ! Let ook op je eigen hygiene. http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ardia.html

Hij staat 'standaard' op 2 merken voeding, aangeraden was door DA dit te vervangen door een hypoallergeen dieet icm Marbocyl.
Dit leverde weinig resultaat.

Advies was om daarna zonder medicijnen eens te kijken hoe het zou gaan op een vezelrijk dieet, wat ik nog niet geprobeerd heb.

Ik weet hoet Giardia in zijn werk gaat, maar als je dat zo leest, is het haast onmogelijk om het tegen te gaan als ze het hebben, terwijl mijn ervaring toch wat anders is.
Hoewel het na de Metrazol dus bijna een week goed gegaan is.

Agh, morgen maar weer eens overleggen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 22:41

Hier staat trouwens ook het volgende advies:

Citaat:
Dan behandelen we de diarree met hypoallergeen eten en verteringsverbeterende enzymen (tryplase of pancrex).

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:56

Ja, zag ik ook staan. Heb ik verder geen ervaring mee.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:14

leg dat eens aan je DA voor dan.
Ook iets waar jij niet bekend mee bent kan prima werken.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:26

Tryplase zou ik zeker aanraden om erbij te gebruiken.. Mijn kat had ook chronische diaree en dit werkte echt heel goed bij hem.. kreeg weer vaste poep..

Daarbij zou ik Orijen brokken aanraden, zit een probiotica in voor de darmflora, hier hadden een aantal katten ook wat weke ontlasting tot aan diaree toe van de Royal Canin, ben sinds 2 weken overgestapt op Orijen, met zeer goed resultaat, want vind nu op de bakken alleen nog mooie nette ontlasting..

http://www.orijen.nl/ac/index.php