kit kopen met kans op PL

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tita

kit kopen met kans op PL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 14:34

Ik ben nu al een tijdje bezig met een devon-rex en eindelijk een pracht examplaar gevonden vol met mooie krullen en super karakter.
Mevrouw is nog maar 8 weken oud, op haar zit geen fokverbod en we dachten heel heel heel even van hmmmm >;) toch maar paar jaar eerder beginnen

Ik wil over jaar of 5-7 gaan beginnen met fokken van devon's dit poesje was niet voor de fok bedoelt.
Nu weet ik via een bekende fokker dat de overgrootmoeder een drager was van het PL-gen (patella luxactie)
Die heeft er nooit last van gehad, zij zette wel een kit op de wereld Mulia die uit een nestje kwam vol met Pl-kittens nu is Mulia de oma van mijn kit.
De moeder van het kit is gezond (mag ik hopen)

Zijn er mensen die ervaring hebben met PL, hoe kan ik haar testen en hoe betrouwbaar is het. Met de kit wordt niet meer gefokt want ik wil die lijn niet voorzetten. Wij schaffen over paar jaar wat fokpoezen aan.
Deze kit is bedoeld om mij kennis te laten maken met iets geks dat heet rex
Laatst bijgewerkt door tita op 25-01-10 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:37

tita

Re: kit kopen met kans op PL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 14:59

thanks zij hebben waarschijnlijk meer ervaring dan ik

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:55

Mijn (HTK)kat heeft PL. Het is na te voelen door de DA, ook of de kat er aanleg voor heeft (want dat heeft hij in zijn andere pootje). Dan voelen ze de kniebanden/knieschijf na. Onze kat is een ex-kater en verder niet bedoeld voor de fok dus qua erfelijkheid weet ik er weinig vanaf maar wel dat je als kitten al kunt laten navoelen hoe groot de kans is dat jouw kat er zelf last van zal krijgen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 09:12

Het kit gaat aangeschaft worden zondag gaan we voor de 2e keer kijken
Dit is iid geen HTK maar een raskat waar helaas veel Pl in voorkomt in de lijn van overgrootmoeder en helaas ook in de lijn van de zus van haar oma dus redelijk dichtbij

oma en moeder schijnen gezond te zijn maar volgens mij kijkt de fokker niet naar Pl

Inmiddels weet ik al heel veel en ook dat je het niet mag laten voelen door een DA in het 1e levensjaar behalve als een kit gradatie 3-4 heeft dan is het rond 7 maanden zichtbaar'

Wij gaan het kit gewoon kopen en laten het met 1 jaar door een orthopedisch centrum in Rotterdam na kijken ze zal niet gebruikt worden voor de fok