Perzen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lay

Perzen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 12:30

Hallo allemaal,

Ik heb een pers, genaamd Minoes. Minoes heb ik gevonden 2 jaar geleden, als een mager scharminkeltje van 1,3kg. Weinig haar, allemaal korstjes overal, ontstoken oogjes en een fikse longontsteking.....

Inmiddels gaat het Minoes erg goed af... Ze weegt 3,5kilo, ze is behandeld voor schimmel wat geen schimmel bleek te zijn... Ze is van de oormijten af en de longontsteking is ook weg... Maar ja als een echt pers heeft zij regelmatig last van loopneuzen, verkoudheid en gigantische snottebellen... Ook haar ogen blijven erg tranen... En ze heeft regelmatig last van een niesbui/hoestbui.. Ze is voor de rest gezond en goed onderzocht.. Minoes heeft wel een hartruistje, maar ze is zo speels en het gaat haar zo goed af dat ik haar hiervoor niet door de molen ga halen... Minoes wordt namelijk door de DA bejaard geschat... :)
De korstjes is haar vacht zijn eindelijk weg nu ze op dieet voer staat, dus het was waarschijnlijk een voedselallergie...
Ik kam haar vacht elke dag en toch blijft ze klitten houden... Ook knip ik haar op sommige plaatsen...

Hebben jullie ervaring met Perzen en hebben jullie tips voor deze 'probleempjes'? Ik vind het namelijk voor haar erg vervelend...

Afbeelding
Afbeelding

Wilawander

Re: Perzen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:31

Klinkt als een kat met chronische niesziekte. Het enige wat je kan doen is het immuunsysteem goed houden. Dit kan je ondersteunden met homeopathie.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:36

klinkt idd als chronische niesziekte
heb zelf meeredere perzen gehad ( ook opvang)
de traanoogjes horen echt bij de pers, gewoon goed schoonhouden
mijn pers deed ik 1 x in de 5/6 weken in bad, en dan wassen met afwasmiddel, en speciale shampo en cremespoeling voor katten weinig klitten ( wel elke dag kammen)

mooie diertje trouwens, mijn pers staat wel in mijn profiel :D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:38

Idd dat is chronische niesziekte en heeft niets met het ras te maken.

Goede kwaliteit voeding geven (premium voer)
En extra vitaminen.

Scheelt ook een hoop voor de vacht.
Ik weet niet wat je nu voert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:54

Vind het niet bepaald specifiek perzen problemen kan bij een gewone HTK kat ook voorkomen. Heb mijn leven lang al perzen maar ken dit probleem niet maar de mijne hebben ook iets neus wie weet scheelt dat?
Ik zou wel iets aan de weerstand doen en voor het ruisje zou ik medicijnen halen en verder laten onderzoeken, ruis is namelijk dodelijk dus negeren is niet zo verstandig.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 14:01

Mijn andere kat heeft blaasgruis, dus ze eet met hem mee.. Royal Canin : Urinary... Daar doet ze het goed op... 's Avonds krijgt ze Whiskas natvoer senior of Koolvis..

Jaa ze eet heel langzaam aangezien ze geen tandjes meer heeft...

Dat kan wel wezen, maar momenteel heeft zij geen last van het ruisje.. Ze gaat per half jaar op controle bij de DA voor het ruisje en het verergert niet... Minoes is ook erg lastig qua pillen innemen, dus moet ik het met veel pijn en moeite er in zien te krijgen... Dan liever dat ruisje.. Ze heeft er geen last van.. Ik heb me verdiept in hartproblemen bij de kat en weet op wat ik moet letten, waardoor het er op wijst dat het eventueel erger wordt.. :)

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 14:16

Laatst zei iemand tegen mij dat je ook baby-neus-druppels op het kattenneusje kan doen, tegen de verstopte neus... Hebben jullie daar wellis van gehoord?? Ik probeer het liever niet zo maar uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:19

Lay schreef:
Dan liever dat ruisje.. Ze heeft er geen last van.. Ik heb me verdiept in hartproblemen bij de kat en weet op wat ik moet letten, waardoor het er op wijst dat het eventueel erger wordt.. :)

Als ze dr last van krijgt ben je te laat......En het moment dat ze dr last van krijgen, dat termijn kan je verlengen, met medicijnen zullen ze er minder last van krijgen en langer leven dan zonder.
En hier heb ik ook een pers die slecht pillen slikt maar die harttabletten zijn met een smaakje dus gaan door het voer.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:29

Om de weerstand te verhogen zou je echinea force van Vogel kunnen geven.

Ik geef dat ook aan onze katten en honden en aan mijn paard. Meestal begin ik in september en stop in april, zeg maar zolang de R in de maand zit. Katten krijgen 's ochtends 5 druppels en 's avonds 5 druppels over hun eten. Je zou het ook het hele jaar door kunnen geven.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 15:10

Chiqa schreef:
Lay schreef:
Dan liever dat ruisje.. Ze heeft er geen last van.. Ik heb me verdiept in hartproblemen bij de kat en weet op wat ik moet letten, waardoor het er op wijst dat het eventueel erger wordt.. :)

Als ze dr last van krijgt ben je te laat......En het moment dat ze dr last van krijgen, dat termijn kan je verlengen, met medicijnen zullen ze er minder last van krijgen en langer leven dan zonder.
En hier heb ik ook een pers die slecht pillen slikt maar die harttabletten zijn met een smaakje dus gaan door het voer.

Jaa voorlopig kijk ik het gewoon nog aan.. Ze heeft tot nu toe al weer 2 jaar extra gekregen, als ik haar niet had gevonden had ze al dood geweest... Ze heeft het nu ten slotte erg goed..... Als het slechter gaat, kan ik altijd nog verder kijken :)
En der hartje klinkt regulair, normale frequentie en ze houdt geen vocht vast of wat dan ook...

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 15:13

hetbommeke schreef:
Om de weerstand te verhogen zou je echinea force van Vogel kunnen geven.

Ik geef dat ook aan onze katten en honden en aan mijn paard. Meestal begin ik in september en stop in april, zeg maar zolang de R in de maand zit. Katten krijgen 's ochtends 5 druppels en 's avonds 5 druppels over hun eten. Je zou het ook het hele jaar door kunnen geven.

Ja Paard lief krijgt het inderdaad ook, misschien ook een idee idd voor de kat.. :) Thanks voor de tip...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:13

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:56

Thanks Cissy :)

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:07

Loop neuzen en traanogen HOREN niet bij een pers hoor.
Lijkt me eerder door het fokken met die schattige korte snuiten :x
Net als bij de rashonden hebben de raskatten ook de nodige mankementen als gaat gaat om extreem fokken.

Kan idd ook chronisch zijn.

Wat de vacht betreft is de pers de enige langhaar onder de katten (al het andere 'lange' behoren tot de halflang haren) let hierbij op de verhouding wol/dekharen.
De pers heeft zoveel onderwol dat ze inderdaad veel onderhoud vergen. Poets ze zichzelf ook wel of niet veel?
De vacht goed in laagjes kammen, niet teveel knippen in de vacht, zorgt voor vachtverandering -> nog meer klitten.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 00:25

Thanks voor je tip!! Ik knip haar "achterkant" en een stukje achterpootjes kaal... Minoes gaat nog wel is naar de bak en komt dan terug met, je raad het al, poep in haar haar... Dus vandaar dat ik dat wel knip.... Ik heb pas ook wat klitjes geknipt.. Maar het is goed te weten van de verschillende lagen!! Dan kan ik daar rekening mee houden... Minoes likt zich zelf 3 keer en dan geeft ze het op, omdat de haren en plukken dat in haar bekje blijven zitten...

Het niezen en de traan ogen komen bij Minoes denk ik inderdaad door de neus... Hij is ook erg 'ingedeukt', klein en kort!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:37

Ik heb ook een pers gehad.

Ik borstelde 1 a 2x daags, met een speciale borstel uit de dierenwinkel en een kam. Goed bij de oksels, borst en tussen de achterbenen.

Voor de oogjes gebruikte ik iedere dag wat gekookt water, af laten koelen en wattenstaafjes. En als het heel erg is kan je bij de DA/ dierenwinkel speciaal schoonmaakspul vragen, dan gaat het nog makkelijker.

Ik gaf royal canin, staat me bij dat dit speciaal voor perzen was.
Natvoer, vis, rosbief moest ze echt niet!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:20

Ik heb nog een onaangebroken pot l'lysine & B6 van de groene os te koop ...... Werkt tegen virussen zoals niesziekte !!! En is weerstandsverhogend.
Pb me maar als je belangstelling hebt voor de l''lysine !