Onze hond heeft kanker... ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Onze hond heeft kanker... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 23:36

Enkele dagen geleden is bekend geworden dat onze 10-jarige Friesche Stabij een kwaadaardige tumor in zijn heup heeft. Het is niet te verwijderen en er is dus geen enkele hoop op herstel. Omdat deze tumor goed doorbloed is zal hij snel groeien. Hoewel de DA niets kon zeggen over hoe lang hij nog te leven heeft, is wel duidelijk dat het einde in zicht is.

Ik ben er helemaal kapot van. Hij is mijn grote vriend, al 10 jaar lang! Ik kan me echt geen leven zonder hem voorstellen. Toch heb ik me voorgenomen hem niet te laten lijden. Met andere woorden: als hij echt pijn krijgt ga ik niet tijden lang aanmodderen met pijnstillers. Ik kies voor zijn welzijn: als het niet meer gaat krijgt hij een waardig einde.

Zijn er bokkers die ervaring hebben met deze ziekte bij hun hond? Zo ja, wat is jullie ervaring met het ziekteverloop?

MiSz_SaNdY

Re: Onze hond heeft kanker... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:42

ik heb geen ervaring met zieke honden (gelukkig)
maar wou je wel even heeel veel sterkte wensen !
altijd erg een vriend te verliezen al is het een hond dan kan het nog wel je vriend zijn jeetje 10 jaar das een hele periode
sterkte!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:43

:(:)

Bij mijn hond is sinds enige maanden voor 95% zekerheid blaaskanker geconstateerd. Mijn hond wordt in maart 12. Ik kan je niet heel veel vertellen over het verloop, mijn hond is er nog. Ze mankeert ogenschijnlijk niets, ze is vrolijk, enthousiast etc. Wat ik aan haar merk is dat ze gewicht verliest, het gezwel eet ook mee. Ik doe mijn best haar op gewicht te houden en het is zaak dat ze geen ontstekingen krijgt. We nemen beslissingen op het moment dat het nodig is en verder houden we extra rekening met haar en verwennen we haar een beetje extra.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:45

Wat een vervelend nieuws zeg. :(:) Heb er zelf geen ervaring mee maar ben je trouwens al voor een second opinion geweest? Je kan het altijd proberen natuurlijk. Je weet nooit.
Is het niet mogelijk om het been met heup en al af te zetten? Of heeft dit geen nut?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 23:50

Rhodos schreef:
:(:)

Bij mijn hond is sinds enige maanden voor 95% zekerheid blaaskanker geconstateerd. Mijn hond wordt in maart 12. Ik kan je niet heel veel vertellen over het verloop, mijn hond is er nog. Ze mankeert ogenschijnlijk niets, ze is vrolijk, enthousiast etc. Wat ik aan haar merk is dat ze gewicht verliest, het gezwel eet ook mee. Ik doe mijn best haar op gewicht te houden en het is zaak dat ze geen ontstekingen krijgt. We nemen beslissingen op het moment dat het nodig is en verder houden we extra rekening met haar en verwennen we haar een beetje extra.

Wat vervelend :(:) Wel fijn te horen dat ze een paar maanden later nog steeds ogenschijnlijk niets mankeert, dat geeft wat hoop!

Bij onze hond kwam het overigens heel erg onverwachts. Van de ene op de andere dag liep hij ontzettend mank aan 1 achterpoot en jankte hij bij het lopen e.d. We zijn toen met hem bij de dierenarts geweest (op 1 januari, zijn verjaardag). Hij dacht dat hij een uitglijder op het ijs gemaakt had; het was toen namelijk erg glad bij ons. We kregen pijnstillers mee. Maar het werd niet minder, alleen maar erger. Zo erg zelfs dat hij helemaal niet meer wilde staan en ook niet meer kon plassen, omdat hij zijn poot niet kon optillen. Dus een week later werden er foto's gemaakt. Gezien zijn leeftijd dacht de DA aan artrose. Op de foto's werd echter niets gevonden. Wel werd er een bult op zijn heup gevonden. Ze hebben toen een bioptie gedaan en enkele dagen later kwam het lab met de uitslag: een kwaadaardig gezwel.

Vreemd genoeg zie je nu niets meer aan hem. Als je goed voelt voel je de bult wel, maar je ziet het niet door zijn lange haren. Hij loopt inmiddels helemaal niet mank meer en ligt ook gewoon weer op die heup. Ik krijg er dan ook een erg dubbel gevoel bij; ik weet dat het einde in zicht is, maar ik heb hem de afgelopen week alleen maar zien opknappen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 23:52

Lynske78 schreef:
Wat een vervelend nieuws zeg. :(:) Heb er zelf geen ervaring mee maar ben je trouwens al voor een second opinion geweest? Je kan het altijd proberen natuurlijk. Je weet nooit.
Is het niet mogelijk om het been met heup en al af te zetten? Of heeft dit geen nut?

Nee afzetten was geen optie. Het zat te ver in zijn heup en omdat het zo goed doorbloed was was verwijderen ook niet mogelijk. Daarnaast is hij 10, dus als het al mogelijk zou zijn zouden we daar niet aan beginnen denk ik.

Een second opinion daar heb ik eigenlijk niet aan gedacht. Dit omdat de uitslag van het lab zo duidelijk was: kwaadaardig, groot, snelgroeiend kwaadaardige tumor zonder enige mogelijkheid om te verwijderen. Het lijkt mij een uitgemaakte zaak, hoe spijtig dan ook.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:56

Bij onze vorige teckel was kanker in de mond geconstateerd, helaas zeer hardnekkig. Binnen een week tijd hebben we hem laten inslapen, de hond had veel pijn.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:58

Hoe gek het ook klinkt, ik moest even aan het idee wennen. Ik weet dat het er is en ergens vind ik het fijn dat ik er naar toe kan leven dat ze er straks niet meer is en maken we er een mooie laatste tijd van. Onze dierenarts vertelde dat een hond soms jaren met een gezwel kan rondlopen.

Met mijn boerenverstand kan ik me voorstellen dat jouw hond nu ook wat gewend is aan de bult die er zit en daardoor weer makkelijker beweegt en mogelijk staat de groei van het gezwel stil.\

Mogelijk kan je terug naar je dierenarts om er nog even over te praten, misschien kan hij/zij je nog wat meer vertellen over verloop etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:59

Mijn hond had ook kanker. Het begon in zijn prostaat en binnen 3 maanden zat het door zijn hele lijfje heen. 5 maanden na de diagnose kanker is hij overleden. ( ingeslapen, hij kon toen ook niet meer lopen).

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:01

Ik heb een hond gehad met naar alle waarschijnlijkheid prostaatkanker. We merkten het pas toen er al uitzaaiingen in de rug zaten. Het was nog flink uitzoeken wat er aan de hand was, ze dachten eerst aan voedselintolerantie of spastische darm. Toen we het wisten hebben we hem meteen laten inslapen, het was echt een lijdensweg op dat moment.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:02

Wel fijn dat hij nu wat aan het opknappen is. Niemand kan je helaas een exacte prognose geven over het verloop.
Dus ik zou zeggen geniet nog maar lekker van je hondje. En hopen (hoop met je mee) dat het nog heel lang stabiel blijft.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 00:05

Citaat:
Mogelijk kan je terug naar je dierenarts om er nog even over te praten, misschien kan hij/zij je nog wat meer vertellen over verloop etc.

Nou, ik heb het al gevraagd. Maar de DA kan helemaal niets voorspellen hierover. Hij zegt dat het afwachten is totdat de hond weer pijn krijgt. Zodra dat moment er is kunnen ze nog proberen de pijn met pijnstillers weg te nemen, maar ik denk niet dat dat gaat werken. Toen hij er veel last van had kon hij met de zwaarste pijnstillers namelijk wel lopen, maar vraag niet hoe. En die pijnstillers kunnen ze niet lang geven, omdat hij dan weer problemen met zijn nieren en maag gaat krijgen.

Aan de ene kant is het erg frustrerend dat ik geen idee heb hoe lang het nog zal duren voordat we hem zullen moeten laten inslapen, aan de andere kant is het erg fijn dat ik de kans krijg om afscheid te nemen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 00:08

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik begrijp dat niemand iets over mijn hond kan zeggen, maar ik was benieuwd of er mensen zijn die hun ervaring met deze ziekte bij hun hond kunnen delen en kunnen aangeven of er nog met pijnstilling oid gewerkt is.

Inderdaad zal ik zeker extra gaan genieten van hem zo lang het nog kan. En hij wordt helemaal in de watten gelegd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:11

Ik heb nog wel pijnstilling gebruikt. Maar bij die van mij was het gewoon te ver, begon verlamd te raken. Toen de diagnose helder was heb ik de stekker er uit getrokken. Mijn ervaring is wel, dat je hond je op een gegeven moment aankijkt en je weet dat het gewoon tijd is.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:12

Ik snap je frustratie. Je zou ook nog langs een holistische DA kunnen gaan, wie weet is er wel een middeltje binnen de alternatieve geneeskunde wat indien nodig pijn kan verzachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:14

Ik heb geen pijnstilling gebruikt. Het ging eigenlijk best goed met hem. Was nog alert etc... Op 9 juli 2009 Stond hij sochtends niet meer op en hij voelde ijskoud aan. Het is dat hij nog ademende anders had ik gedacht dat hij al weg was. We zijn gelijk naar de DA gegaan maar die konden niets meer doen.

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:15

Heel veel sterkte met je hond. :(:)

Heb er zelf geen ervaring mee, mijn ouders hebben wel een hond gehad met kanker.
Ze had ook een gezwel in haar heup. Ze heeft een chemokuur gedaan.
Ze was daarvan genezen, alleen is ze daarna ingeslapen vanwege een zware epelepsie.

Bij ons in de beurt zit een dierenarts die daarin gespecialiceerd is.
http://www.ottenhorst.nl/algemeen.html

Hoop dat je er wat aan heb.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 00:19

Nikka schreef:
Ik heb nog wel pijnstilling gebruikt. Maar bij die van mij was het gewoon te ver, begon verlamd te raken. Toen de diagnose helder was heb ik de stekker er uit getrokken. Mijn ervaring is wel, dat je hond je op een gegeven moment aankijkt en je weet dat het gewoon tijd is.

Ik hoop ook wel dat er echt een duidelijk moment komt dat ik weet dat het tijd is. Het lijkt me namelijk zo ontzettend moeilijk om mijn lieve hond die al 10 jaar mijn maatje is op een gegeven moment acher in de auto te leggen om een einde aan zijn leven te maken. Ik vrees dat ik me ontzettend schuldig zou voelen. Hij denkt natuurlijk: ah leuk, een boswandeling! (daarvoor nemen we hem altijd mee in de auto) en ik moet dan eigenlijk voor "god" spelen en een einde aan zijn leven maken. Als echt heel duidelijk is dat het niet meer verder kan lijkt me dat aanzienlijk makkelijker, maar alsnog heel erg moeilijk.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 00:20

breezy302 schreef:
Ik heb geen pijnstilling gebruikt. Het ging eigenlijk best goed met hem. Was nog alert etc... Op 9 juli 2009 Stond hij sochtends niet meer op en hij voelde ijskoud aan. Het is dat hij nog ademende anders had ik gedacht dat hij al weg was. We zijn gelijk naar de DA gegaan maar die konden niets meer doen.

Oke dat is dan echt een duidelijk moment. Hoe l*llig het ook klinkt, ik hoop eigenlijk dat het bij onze hond ook zo zal gaan. Dat ik op een gegeven moment echt weet: nu is het tijd, en dat hij tot die tijd lekker kan genieten zonder allerlei medicijnen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 00:22

punjab schreef:
Heel veel sterkte met je hond. :(:)

Heb er zelf geen ervaring mee, mijn ouders hebben wel een hond gehad met kanker.
Ze had ook een gezwel in haar heup. Ze heeft een chemokuur gedaan.
Ze was daarvan genezen, alleen is ze daarna ingeslapen vanwege een zware epelepsie.

Bij ons in de beurt zit een dierenarts die daarin gespecialiceerd is.
http://www.ottenhorst.nl/algemeen.html

Hoop dat je er wat aan heb.

Dank je! Ik zal eens naar de website gaan kijken.

Jeetje wat sneu van de hond van je ouders. Genezen van kanker en dan ingeslapen moeten worden vanwege epilepsie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:22

Horseware schreef:
breezy302 schreef:

Oke dat is dan echt een duidelijk moment. Hoe l*llig het ook klinkt, ik hoop eigenlijk dat het bij onze hond ook zo zal gaan. Dat ik op een gegeven moment echt weet: nu is het tijd, en dat hij tot die tijd lekker kan genieten zonder allerlei medicijnen.

Het klinkt niet banketstaaf hoor. Het was precies zoals ik het wou. Als de hond die ik heb kanker blijkt te hebben doe ik weer precies hetzelfde. Scar was op die dag gewoon echt op.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:23

ons hondje heeft een hele grote tumor linker bil.
ja het ziet er vreselijk sneu uit.
maar zo lang mijn MO nog lekker rondspringt eet plast en poept dan vind ik het best.
het ziet er niet mooi uit nee. maar voor de mooi laat ik mn poepie niet inslapen. deze tumor is trouwen ook heel snel gegroeit :(
hopelijk gebeurt dat met jou hondje niet.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 00:23

Rhodos schreef:
Ik snap je frustratie. Je zou ook nog langs een holistische DA kunnen gaan, wie weet is er wel een middeltje binnen de alternatieve geneeskunde wat indien nodig pijn kan verzachten.

Zodra ik merk dat hij pijn krijgt ga ik ook zeker naar de mogelijkheden van pijnbestrijding kijken. Wel heb ik voor mezelf echt besloten dat ik alleen met pijnstilling wil werken als dit echt goed helpt en zolang hij hiervan geen andere problemen krijgt. Maw: ik wil niet dat hij pijn moet lijden omdat ik hem langer bij me wil houden. Dat vind ik niet eerlijk tegenover hem. Maar ik hoop wel dat er dan een duidelijk moment komt waarop ik kan zeggen: nu is het echt tijd.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 00:26

leanneXXnona schreef:
ons hondje heeft een hele grote tumor linker bil.
ja het ziet er vreselijk sneu uit.
maar zo lang mijn MO nog lekker rondspringt eet plast en poept dan vind ik het best.
het ziet er niet mooi uit nee. maar voor de mooi laat ik mn poepie niet inslapen. deze tumor is trouwen ook heel snel gegroeit :(
hopelijk gebeurt dat met jou hondje niet.

Nee zolang mijn hond nog geen klachten heeft mag hij lekker genieten van zijn oude dag, ook al heeft hij een dikke bult. Uiterlijk maakt mij totaal niet uit, zolang hij er maar niet (teveel) last van heeft.

Wanneer is bij jouw hond vastgesteld dat hij een kwaadaardige tumor heeft?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:28

Ik heb twee honden gehad, beide overleden na gevolge van melkkliertumoren.
Bij me rottweiler hebben we een jaar voor haar overlijden een tepel en een bobbel laten verwijderen, daarna is de tumor binnenwaarts verder gegroeit en is ze uiteindelijk op de operatietafel overleden.
Wij merkte aan haar, dat ze niet meer wilde eten en bij je op schoot wou liggen, wat ze nooit deed, afspraak gemaakt en ze dachten aan een bal met pus in de baarmoeder, bleek helaas wat anders te zijn, haar lever was goed vergroot en haar milt ook, de kankercellen hadden haar aan de binnenkant totaal overgenomen, de dierenarts verbaaste zich dat ze zich zolang weg gecijferd heeft en zolang vrolijk en normaal gefunctioneerd heeft.
Bij onze mechelse herder zaten de tumoren aan de buitenkant, met als gevolg een flinke bobbel onder haar buik, die de laatste maand heel hard gegroeit is en voor dat wij er erg in hadden ook open geklapt is, zij is ook uit haar lijden verlost.
Ook zij heeft tot de laatste dag gewoon normaal rond gerend, totaal geen verandering in haar gedrag.

Het is per hond / ras verschillend hoe ze zich uiten en willen uiten. Ik kan je een ding meegeven, let heel goed op het gedrag van je hond, maar focus je niet te veel, want dan ga je spoken zien.

Heel veel strekte de komende tijd. Het is niet niks om te weten dat je weet dat je beste maatje niet lang meer om je heen zal dartelen.