Hond bijt mens, wat dan...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Hond bijt mens, wat dan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:12

Even een vraagje puur uit nieuwsgierigheid.

Stel, je hebt een hond, heeft wel al eens je arm vastgehad om te spelen (lees: niet bijten maar vasthouden en direct lossen na commando). Maar uit het niets bijt hij een keer flink door! Wat doe je dan?

Negeren, hond straffen of hond buiten?

Ik typ dit even omdat ik vaak mijn vragen heb bij mijn hond. Onze hond heeft maar 1 baas, mijn man. Hond is mishandeld in het verleden en had heel wat moeite om te leren luisteren naar 1 man. Met de hond naar de hondenschool, dat ging goed, maar ik mocht mij het eerste jaar van de trainer niet te hard bij de hond betrekken omdat dat slecht kon zijn voor de rangorde. Hij weet dat als mijn man 's avonds thuiskomt, dat hij dan even mag spelen, dus opspringen en eens in zijn arm hangen (niet met mijn goedkeuring maar kom, volgens de trainer kon de hond zo al eens stoom aflaten) en genoeg als Wesley het zegt. Ik ga zelf wel wandelen met de hond maar enkel als Wes thuis is, anders krijg ik hem niet te pakken. Spelen doe ik niet met hem omdat hij niet bepaald zacht is!

Nu lig ik hier languit in de zetel (hoekzetel van 2m op 3m) dus je zou denken dat de hond plaats genoeg heeft om mee in de zetel te komen liggen! We staan dit overdag niet toe, maar betrappen hem heel vaak bij het thuiskomen of 's ochtends benedenkomen dat hij daar ligt maar we zijn er nog niet in geslaagd om hem het af te leren. Hij wordt nochtans gestraft en hij WEET het ook dat het niet mag!

Nu net,uit het niets, springt hij gewoon over de zetel met zijn poten in mijn gezicht en buik en uit reflex geef ik hem een klap om uit mijn gezicht te gaan en hij bijt in mijn been, niet te zacht!

Van het verschieten heb ik hem niet onzacht de deur uit geduwd! Ik lag onder 2 dekens dus hij heeft niet hard gebeten maar ik heb toch een flinke neep op mijn been. Wat als die dekens (een dons en dun dekentje) er niet hadden gelegen?

Ik vraag me nu enkel af 'waarom' hij dat gedaan heeft? Heb net Wesley gebeld en in zijn ogen 'kan dat al eens gebeuren'. Heb hem vriendelijk gevraagd of er met hem iets mis is ofzo, onze hond is een Schotse Collie en heeft absoluut geen kleine tandjes!

Ik weet dat ik geen leider ben voor honden, dus ik heb er de laatste weken al werk van gemaakt en de basic commando's neemt hij nu ook aan van mij, maar hier ben ik echt van geschrokken... Als hij mij al een beet geeft, wat dan met de kindjes hier naast de deur? Dat zijn mijn zusjes en die durven dus ook ten pas en ten onpas in de tuin staan.

Ik heb geen schrik van hem, maar heb genoeg gevolgen gezien van honden die bijten en nee dank u, dan vraag ik liever op tijd raad en bijstand!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:21

Ik ben niet perce voor het direct afmaken van honden die een keer een mens hebben gebeten. Soms kan je (als je het probleem weet) namelijk nog goed aan de slag met zo'n hond, maar dan moet je daar wel de ervaring en het inzicht daarvoor hebben. Ik kan me in de situatie bij jij beschrijft ook nog best voorstellen dat het bijten een directe reactie was op het weg geslegen/geduwd worden, Hoewel het bespringen natuurlijk ook al een teken is dat hij weinig respect voor je heeft.

Het lijkt mij trouwens geen handige situatie om een hond te hebben die jou niet als leider ziet. Zeker niet als het een hond met een verleden is. Ik vind daarom ook niet slim om je hond te leren dat hij je (zachtjes) mag bijten, hij hoeft maar een keer te schrikken tijdens een spelletje en je zit er wel echt tussen. (En vergis je niet zo'n hond kan veel schade aanbrengen als hij je op de verkeerde plek pakt.)

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:22

Waarom mag jou hond uberhaupt overdag niet op de zeten en 's avonds wel. Ik vind dat je duidelijk moet zijn tegen een hond. Hij mag er op of helemaal niet.

Jouw hond vertrouwd alleen op je vriend/man. Is het niet mischien een idee om een curcus te gaan volgen met de hond zonder jou vriend erbij, zodat hij ook vertrouwen in jou krijgt.

Heeft jou hond vaker gebeten? Als hij namelijk mishandeld is kan het en bang van jou is kan hij ook uit angst bijten.

Als je je hond straft zet dan een zware stem op. Wij hebben een pup van 5 maand en luistert voornamelijk naar een zware stem. (ook met trainen; zit, af poot etc.)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:24

Ten eerste zou ik de wond (hoe klein ook) even goed ontsmetten!!! Ik weet helaas uit eigen ervaring waar een klein wondje toe kan leiden!!

Zoals ik het zo lees, is dit het begin van erger. Ik zou of een gedragstherapeut in huis halen of een ander passend adres voor de hond zoeken! (o.a. geen kleine kinderen in de buurt)

Sterkte!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:31

de hond mag totaal NIET op de zetel! Hij doet het 's nachts. Tot nu toe hebben we totaal geen problemen gehad met hem omdat hij heel het jaar door buiten zit en 's nachts in de keuken, maar omdat het met dit weer echt ijskoud is (ook in de keuken) mag hij 's avonds in de woonkamer.

Cursussen heb ik al gezocht en die zijn hier in de buurt massaal aanwezig, maar altijd 's avonds tussen 18 en 20 (moet ik werken) en op zaterdag overdag (moet ik ook werken).

Hij heeft in het verleden opgesloten geweest in een hok als puppy tussen allemaal duitse herders en is daar flink verkeerd uitgekomen, doodsbang en halfdood gebeten. Dan is hij naar de man gegaan waar wij hem van overgenomen hebben en daar ging alles goed! Het is niet de eerste keer dat hij mij bespringt maar van bijten heb ik geen weet.

Commando's krijgt hij altijd met zware stem omdat hij ze anders gewoon niet aanpakt.

En bang zijn van mij? Ik durf echt wel toegeven dat hij van mij heel wat gedaan krijgt, misschien dat dat het probleem is, dat hij teveel mag van mij? Maar ik hem hem nog nooit geslagen (wel tik gegeven omdat hij al eens tegen mijn been stond te plassen!) of pijn gedaan!

Ik weet dat hij weinig respect voor me heeft maar had geen idee dat dit zo'n impact ging hebben!

Heb al jaren honden (van mijn ouders dan) en dit is de hond van mijn man en ik ben nu opgeschreven op de wachtlijst ter adoptie van een galgo omdat ik ook graag 'een eigen hond' wil.

De laatste tijd ging het wandelen goed, kon ik hem borstelen zonder dat hij ging lopen, bleef hij tenminste wachten als ik het hem zei, maar dit duwt weer even het zelfvertrouwen de kop in!

Ben inderdaad aan het denken om eerst zelf mijn gedrag tegenover hem drastisch te veranderen, als dat geen inwerking heeft, een gedragstherapeut!

We zijn al bij een gedragstherapeut langsgeweest de eerste week dat we hem hadden en zij zei toen al dat het Wesley zijn hond ging worden en niet de mijne en dat ik er nog werk aan ging hebben.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:33

Mijn ouders hadden ook zo'n hond en dachten dat het wel kone. En ik heb nu een litheken in mn gezicht van 10 cm......

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:36

ik denk persoonlijk dat de rangorde absoluut niet correct is. een hond hoor in een gezin onderaan te staan. nu kan ik me voorstellen dat dat bij jullie hond anders is geweest. hij weet dat jij eigenlijk boven hem hoort te staan, maar hij probeerd nu toch het leiderschap over te nemen.

doordat hij boven jou komt, letterlijk ziet hij zijn kans om het leiderschap over te nemen. omdat hij en weet dat hij op de bank kan en omdat jij toch niet genoeg overwicht op hem heb.

ikzel zou er nooit voor kiezen om mij buiten te houden tussen de rangorde en de man..jij heb ook degelijk recht op overwicht.

en over het uitlaten. laat je man gewoon een paar keer jullie hond pakken, jij doet de riem om en je laat hem, met riem en al vrij rondlopen.. hou dat een paar keer vol en daarna pak jij hem zelf en doe je ook alleen de riem om en laat hem vrij rondlopen. waarschijnlijk heeft hij een trauma wat te maken heeft met die riem

denk goed na en denk als een hond...en wees consequent!! vanmorgen niet dus nu ook niet
veel succes en sterkte met je hond:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:36

opruimen....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:38

justahorse schreef:
Waarom mag jou hond uberhaupt overdag niet op de zeten en 's avonds wel. Ik vind dat je duidelijk moet zijn tegen een hond. Hij mag er op of helemaal niet.

Jouw hond vertrouwd alleen op je vriend/man. Is het niet mischien een idee om een curcus te gaan volgen met de hond zonder jou vriend erbij, zodat hij ook vertrouwen in jou krijgt.

Heeft jou hond vaker gebeten? Als hij namelijk mishandeld is kan het en bang van jou is kan hij ook uit angst bijten.

Als je je hond straft zet dan een zware stem op. Wij hebben een pup van 5 maand en luistert voornamelijk naar een zware stem. (ook met trainen; zit, af poot etc.)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Bij een angstige hond kan het opzetten van zo'n zware stem ook juist averecht werken. Onze hond reageert veel slechter op een zware stem daar word ze nerveus van. Als ik zo hoog mogelijk ga daar in tegen word ze heel speels en enthousiast.

Maar het lijkt me toch dat jij ook met die hond aan de slag zal moeten. Maar je sloeg hem weg zij je, hoe gaat dat bij je man als hij de hond op zijn donder geeft. Slaat hij dan ook wel eens, accepteert de hond dat? Want als hij nooit word geslagen, kan het natuurlijk dat je hij je wel beet om dat hij bang was/ schrok.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:41

Ik zie het beest echt graag dus zal er ook alles aan doen om het in orde te krijgen maar ben gewoon heel hard geschrokken, daarom heb ik het snel neergetypt.

De ene dag doet hij gewoon alles en de andere dag veegt hij er zijn ***** aan!

Ik ga in elk geval alle tips en raad aannemen die ik kan krijgen en nu even de therapeut van toen bellen!

@liedje89: mijn man slaat nooit, hij zegt luid 'Raki, genoeg!' en dan gaat hij braaf zitten.

Denk dat we beide geschrokken zijn, maar hij WIST dat ik daar lag, waarom springt hij dan bovenop me?

Gezicht begint mooi blauw te trekken, zal een zicht worden aan mijn onthaal morgen...

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:45

Ik heb ook zo'n "verknipt" hondje in huis zitten. Heb het hondje vorig jaar in goede vertrouwen in huis gehaald omdat die mensen er niet mee overweg konden omdat ze teveel zou blaffen. Nuja blaffen doet ze, maar welke hond blaft nou niet uit waaksheid. Maar na een paar dagen was ik er al achter waarom het hondje weg moest. Meiske heeft nooit regels in huis gehad tot er kinderen kwamen en wat doet een hondje van toen 7jaar dan die gaat laten merken dat die de baas is. Nu heeft ze voor een 2maand geleden m'n dochter een neep gegeven. Ook wel een beetje mijn dochters schuld, die wou haar van de bank afhalen en daar was dominante Jamie het niet mee eens. Ze heeft niet doorgebeten maar mijn man heeft haar toch op haar plek gewezen door haar in het nekvel in de tuin te zetten. Nou je had haar eens te keer moeten zien gaan. Bij mij doet ze dit ook, ze heeft me nog niet vast gehad omdat ik daar te snel voor ben maar ze ziet mij duidelijk niet als leider. Mijn man is een leider voor haar omdat die een zware stem en overwicht op haar heeft. Ze luisterd wel naar mij, alle commando's en buiten als ze los is ook. Heb het er met een gedragsdeskundige over gehad en die zegt dat het hondje 9 jaar is en al in een patroon geroest is wat je er niet meer uit krijgt. Dus we maken er maar het beste van. Maar ik heb wel vooropgesteld dat als ze mijn dochter nog eens bijt dat ik dan accuut de dierenarts op bel. (uit eigen ervaring weet ik dat als een hond dat eenmaal heeft gedaan dat je het er niet meer uit krijgt) Begrijp me niet verkeerd ik ben dol op Jamie maar nog meer op mijn dochtertje.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:50

Krissie0 schreef:
Ik heb ook zo'n "verknipt" hondje in huis zitten. Heb het hondje vorig jaar in goede vertrouwen in huis gehaald omdat die mensen er niet mee overweg konden omdat ze teveel zou blaffen. Nuja blaffen doet ze, maar welke hond blaft nou niet uit waaksheid. Maar na een paar dagen was ik er al achter waarom het hondje weg moest. Meiske heeft nooit regels in huis gehad tot er kinderen kwamen en wat doet een hondje van toen 7jaar dan die gaat laten merken dat die de baas is. Nu heeft ze voor een 2maand geleden m'n dochter een neep gegeven. Ook wel een beetje mijn dochters schuld, die wou haar van de bank afhalen en daar was dominante Jamie het niet mee eens. Ze heeft niet doorgebeten maar mijn man heeft haar toch op haar plek gewezen door haar in het nekvel in de tuin te zetten. Nou je had haar eens te keer moeten zien gaan. Bij mij doet ze dit ook, ze heeft me nog niet vast gehad omdat ik daar te snel voor ben maar ze ziet mij duidelijk niet als leider. Mijn man is een leider voor haar omdat die een zware stem en overwicht op haar heeft. Ze luisterd wel naar mij, alle commando's en buiten als ze los is ook. Heb het er met een gedragsdeskundige over gehad en die zegt dat het hondje 9 jaar is en al in een patroon geroest is wat je er niet meer uit krijgt. Dus we maken er maar het beste van. Maar ik heb wel vooropgesteld dat als ze mijn dochter nog eens bijt dat ik dan accuut de dierenarts op bel. (uit eigen ervaring weet ik dat als een hond dat eenmaal heeft gedaan dat je het er niet meer uit krijgt) Begrijp me niet verkeerd ik ben dol op Jamie maar nog meer op mijn dochtertje.

Ik ken trouwens wel enkele honden waarbij het er toch echt uit is gekomen. Maar die waren wel van ervaren trainers, die mensen gaven les op onze hondenschool. Ze hadden zelf twee herplaats herders die vroeger ook gebeten hadden maar zij hadden het er wel uitgekregen. Was trouwens wel met honden die beten uit angst niet uit dominantie.

Krissie0

Re: Hond bijt mens, wat dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:55

@ liedje en dat is weer een heel ander verhaal uit angst... Ik heb voor 2jaar geleden ook een angstbijtertje gehad en heb er veel voor moeten doen eer dat hij mij vertrouwde laat staan dat hij een ander vertrouwde. Hij heeft vlak voordat hij overleed mijn neefje nog gebeten puur uit angst dat dat manneke hem pijn zou doen. Het is nooit te zeggen of je zoiets er ooit uikrijgt.
En bij Jamie al helemaal niet. Ik ben hier heel eerlijk in, ik ga ook geen honderden euro's aan gedragsdeskundigen uitgeven voor een hondje wat al 9jaar is en ook al 9jaar in een patroon gesleten is. Je krijgt dat nooit meer goed.

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:56

weet je in de buurt geen hondengedragstherapeut?
hij kan eventueel zien of er met de hond nog te werken valt.
Wij hebben onze hond op basis van die adviezen laten inslapen,
maar volgens mij is er hier echt hoop! zoek hulp!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:04

Dit lijkt mij idd ook een rangordeprobleem en daar moet volgens mij toch eens iets aan gedaan worden. In de eerste plaats door jouw man eens duidelijk te maken hoe het probleem zit of vind hij het normaal dat zijn vrouw lager staat dan zijn hond?
Daarna zou ik met hond, onder begeleiding en met duidelijke goedkeuring van je man (als hond voelt dat je man het er toch niet mee eens is, is het water naar de zee dragen), cursus doen om overwicht te krijgen over de hond.

Onze hond moet het niet wagen om ooit serieus door te bijten naar ons, dat zal hoegenaamd niet haar beste dag zijn. Nu is het wel zo dat onze hond zowieso al de laagste rang accepteert en ook sterk onder de indruk is als we haar moeten corrigeren.
Mijn broer heeft hier ook een tijdje een BD in huis gehad. Schat van een beest maar accepteerde alleen leiderschap van mijn broer, de rest gedoogde hij en luisterde ook wel maar pikte geen correcties. Nu ga ik niet in discussie met 50kg hond maar ik heb m'n broer wel duidelijk gemaakt dat als die hond het ooit waagde om mij serieus te bijten, hij de hond niet meer terugzag. Hond heeft uiteindelijk nooit serieus gebeten en ik kon er op zich ook nog wel mee overweg maar ik bleef hem licht wantrouwen (misschien onterecht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:09

Rangorde my ass!!!!
Jij staat niet onder je hond, probleem is imo dat je geen band hebt met de hond, en dat jullie elkaar niet begrijpen......

Een hond probeert je gewoon uit, doet een kind ook, heeft geen bal met rangordes te maken, maar met grenzen en duidelijkheid...... de hond weet niet goed wat hij aan je heeft, en dat wil hij weten. Niet weten waar hij aan toe is, is voor een hond een bron van onzekerheid, en vanuit onzekerheid kunnen ze zeker gaan bijten, ja.
Ik zou zeggen, ga dingen met hem doen. Ga met hem spelen, met hem wandelen, geef hem zijn voor, kortom...... maak je onmisbaar voor hem, zorg dat je een band met hem krijgt, dat hij je aardig vindt. Leer hem kennen, neem de tijd daarvoor, leer hem jou kennen, zodat hij weet wie jij bent, en niet meer onzeker is naar je.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:20

Dit heeft inderdaad niets met rangorde te maken.
Sterker nog de rangorde zoals deze bij wolven is kunnen wij mensen nooit evenaren. Wij missen een staart en onze oren kunnen ook niet bewegen.

De hond hier heeft hoogstwaarschijnlijk gebeten vanuit angst-agressie.
Sommige honden reageren op die manier en zeker bij Schotse Collies komt dit vaker voor.
Wat je kan doen is heel veel trainen en belonen. De hond vooral niet aanraken in negatieve zin.

Toevallig heb ik een hondje dat wel op de zetel mag en zij zou ook bijten als ze er hardhandig afgesmeten wordt. Ik kan aan haar hele lichaam al zien dat zij als ik aan haar zit in combinatie met een streng commando, zij dit verre van fijn vindt.

Dus zijn we gaan trainen. Eraf = eraf.....ook al moet ik er 10 uur over doen zonder haar aan te raken. En dan belonen he!!!
Inmiddels gaat het hier super.

Je zal in je hond moeten investeren. En slaan is zo verschrikkelijk uit den boze. Neem een gedragstherapeut in de arm en ga op een cursus. Werk aan jullie band samen.
Ik zie het donker voor je in als je er niets aan doet....heel donker.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:59

Wij hebben nu in totaal 4 schotse collies gehad. en alleen nummer 3 was een angst-agressie bijter. De rest waren teefjes en hij was een reu en de teefjes kregen we op een leeftijd van 8 weken en hij was ruim 3 jaar toen we hem kregen. Hij heeft heel wat hapjes achter gelaten in diverse mensen. Hij was zo bang dat je hem pijn deed. Bijv. borstelen. Soms had hij een goede dag en kon je hem een heel stuk borstelen. het volgende dag kon het helemaal mis zijn en dat gromde hij al als tie de borstel zag. Bij de DA was het altijd feest. Door het zichzelf enigzins opfokken in de wachtkamer en in de spreekkkamer was hij zo gespannen dat hij elke keer weer naar de DA probeerde te happen. Die kon hem niet met goed fatsoen nakijken of enten, want dan had de hond al HAP gezegd. Ook probeerde hij regelmatig onder ons gezag uit te komen en dan ging hij uitproberen hoever hij kon gaan. Mijn man heeft heel wat gaatjes in zijn arm gehad. Moet je hem dan opruimen? Wij hebben hem 6 jaar gehad en afgelopen zomer hebben we in laten slapen omdat hij gewoon op was. Je moest hem gewoon met rust laten, niet teveel van hem eisen qua gehoorzaamheid en dan was er best te leven met de hond. Maar soms had je confrontaties en dan beet hij wel hoor. Hij heeft ook wel in onze kinderen gebeten, gelukkig nooit hard, want dan was tie geen 9 jaar meer geworden. En vaak had het een reden. Als hij sliep en je liep vlak langs hem, kon hij daar zo van schrikken dat tie in je enkel hing. Toen hij oud werd (en hij werd vroeg oud) moest je hem helemaal met rust laten. Hij werd toen erg sikkeneurig. Wij heben het nooit over ons hart kunnen verkrijgen om hem eerder weg te doen. De rest van de tijd was het best een schat van een hond. Hij was niet elke dag bijterig en naar. Hij had een verleden en daar moesten we wel rekening mee houden. De eerste jaren hebben we er een leuke hond aangehad, die soms even met ons moest uitvechten wie de baas was. en dan was het weer een tijdje goed. We hebben ooit wel gezegd dat als het te erg was, brachten we hem wel naar de DA voor een spuitje en zouden we hem niet meer op marktplaats zetten of naar het asiel brengen. We wilden het anderen ook niet aandoen om zo'n hond met gebruiksaanwijzing in huis te halen.
Misschien moet je toch meer optrekken met de hond, zodat tie jouw ook als baas beschouwd. Geef hem zijn eten, want de gene die hem voert, mag je niet bijten. Meer met hem gaan doen, laat hem luisteren naar jou.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:07

HBVisser schreef:
Je zal in je hond moeten investeren. En slaan is zo verschrikkelijk uit den boze. Neem een gedragstherapeut in de arm en ga op een cursus. Werk aan jullie band samen.
Ik zie het donker voor je in als je er niets aan doet....heel donker.

Het is absoluut niet dat ik niet in de hond investeer, we gaan naar de hondenschool, toen we hem net hadden 6 maand geleden zijn we naar een therapeut geweest. Nu heb ik via pb een adresje gehad van een hondentherapeut dus ik ga met hem lessen nemen, zolang als het nodig is!

Ik weet dat slaan uit den boze is, maar als een hond met zijn poten in je gezicht staat te trappelen en je maag, en daarop nog eens in je been hangt, wat zou jouw eerste reactie zijn? Het is geen licht hondje he...

Daarom plaats ik ook dit topic, om er iets aan te doen. Vind jouw berichtje echter wel een beetje klinken alsof het niet meer goed komt en er verschrikkelijke dingen gaan gebeuren :+

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:01

Hahah ik heb zelf een hond van 50 kilo en momenteel een oppashond van 70 kilo. ik weet dat ze niet licht zijn.

Probeer allereerst eens het een en ander te lezen over hondengedrag. lichaamstaal, kalmerende signalen, hoe het eruit ziet wanneer een hond uit angst reageert of omdat hij het ergens niet mee eens is.

Een hond die bv gromt en daarbij de oren laag houdt en naar achteren gericht (ook al is de staart hoog) is onzeker. Ook al blinken zijn tandjes je toe, de hond reageert dan niet op die manier omdat deze dominant of iets dergelijks zou zijn.

Honden communiceren 90% met hun lichaam. Waarschijnlijk heeft jullie hond voor die tijd al minieme signalen afgegeven, die jij niet herkend hebt. De meesten honden schikken zich wel in hun lot als onbegrepene maar honden met een trauma kunnen dit simpelweg niet. Dus voor een goede verstandhouding is het aan jou om zijn taal te leren.

Probeer eens: http://www.hondengedragsforum.nl en kijk eens in de bibliotheek daar. Je kan er erg veel informatie vinden over hondentaal en gedrag.

Oh ja: de situatie is wel vrij ernstig omdat bijten in hondentaal een laatste redmiddel is. Dus de hond heeft op zijn manier al veel signalen afgegeven,
die jij niet hebt herkent.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:48

Meis heb je al een belletje gedaan naar die vrouw die ik je aanbevolen had?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 21:16

@Krissie0: nee, ik ga dinsdag met haar contact opnemen! Dat is mijn vrije dag en dan heb ik ruim de tijd om desnoods een uur aan de telefoon te hangen, wil graag echt alles uitleggen en niet in horten en stoten...

@HBVisser, dan vraag ik mij alsnog af hoe jij tegen je hond zou doen als hij het deed...

Heb me vandaag al een boek gaan halen over gedrag bij honden, ben benieuwd wat ik hier allemaal van opsteek!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:54

Nou mijn honden doen niet zo tegen mij.
En geloof me, ik heb echt niet de meest makkelijke dames.
Ik heb een zwaar getraumatiseerde hond uit Singapore en het eerste wat ik gedaan heb (ik woonde toen nog in Singapore), is lezen over hondengedrag. En toen kreeg het een vat op me....nu kijk ik alle documentaires, lees alle boeken wat met het gedrag van honden en wolven te maken heeft.

Ik ben blij dat je je er in wil verdiepen. Je zal zien dat er een wereld voor je open gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:17

chipieke schreef:
@Krissie0: nee, ik ga dinsdag met haar contact opnemen! Dat is mijn vrije dag en dan heb ik ruim de tijd om desnoods een uur aan de telefoon te hangen, wil graag echt alles uitleggen en niet in horten en stoten...

@HBVisser, dan vraag ik mij alsnog af hoe jij tegen je hond zou doen als hij het deed...

Heb me vandaag al een boek gaan halen over gedrag bij honden, ben benieuwd wat ik hier allemaal van opsteek!

Mijn honden doen ook niet zulke dingen, en ik heb toch gekke beesten in huis gehad.........

Koop het boek: "Kalmerende Signalen" van Turid Rugaas eens, echt geweldig!

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:50

Oke laat je me dan iets horen?
Hoop dat het wat is voor jouw en de hond.