wat te doen bij op elkaar jagende katten..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

wat te doen bij op elkaar jagende katten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 23:17

Onduidelijke titel, uitleg:

Mijn twee katten (beiden vrouwtjes) hebben opeens bonje. Maar dan ook échte bonje.
Ik kwam vanmiddag thuis en vond allemaal plukken haar.
Mijn ene kat Woezel onder de bak van schrik en iedere keer als Duvel in de buurt kwam, blies ze. Ik dacht eerst: die voelt zich niet fit. Gelokt met wat voer en ze kwam. Totdat Duvel om de hoek kwam en weg was ze weer, angstig onder de bank. Helemaal niks voor haar :n

Ik moest weg voor een etentje en heb beide dames apart gehouden, ene kat in de slaapkamer en andere kat door gehele huis.
Ik trof een eenzame kat vanavond aan, die toch wel dolgraag bij de ander wilde.
Goed, weer bij elkaar. Ze leken het weer goedgemaakt te hebben.

Ik sta onder de douche en hoor een hoop gegrom en potver, daar begint het weer van voor af aan :(
Duvel jaagt op Woezel, drijft haar in een hoek en ramt er op los :oo
Echt heel zielig om te zien.

Ze uit elkaar gehaald, Woezel had al door dat ik voor haar opkwam -leek het- en bleef dicht bij mij in de buurt. Zelfs in de badkamer!! Echt heel bijzonder voor haar.

Nu zit ze naast me op de bank. Als ze Duvel hoort, dan duikt ze én in elkaar én haar staart zet uit.
Duvel begint imponerend te lopen en bereid weer een aanval voor...
Wat moet ik hier nu mee?

Je kan zeggen: lekker laten doen, maar dat zit me toch niet helemaal lekker. Als ik vanmiddag de plukken haar zo zag en de paniek/angst in Woezel haar ogen :n

Het is écht ineens van vandaag... wat zouden de dames hebben gedaan bij elkaar??
Wie kan tips/advies geven?

Het zijn beiden binnenkatten, maar Duvel loopt zo nu en dan wel wat buiten in de achtertuin.. maar eigenlijk altijd maar max een kwartier. Dan is ze bang en vlucht weer richting deur. Waarna ze héél snel weer naar binnen wilt :+

poes

Re: wat te doen bij op elkaar jagende katten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:57

Hier zijn heel veel verschillende oorzaken voor te bedenken.

Je hebt Woezel toevallig niet onlangs mee naar de DA gehad?

Hoe is Duvel verder? Niks vreemds qua gedrag? Dit soort omslaan in gedrag kan wijzen op iets in de hersenen: een toeval gehad, of een tumor...

Tuurlijk kun je ze het laten uitvechten, maar als het naar je gevoel echt link is, zou ik ze ook absoluut apart zetten...

Mss even je DA bellen?

Het vorige topic hierover was van quellian geloof ik, mss moet je dat eens opzoeken? Was ook erg heftig.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 03:07

Moest ff zoeken!
[BB] Katten meppen elkaar de hersens in

Achteraf bleek dat Kiddy al een tijd niet lekker in z'n vel zat (is inmiddels bijna een jaar geleden overleden). Momenteel hebben we weer dezelfde rel in huis, Pumbaa is de pineut, Purdy is de boosdoener. En 3x raden... Pumbaa is inderdaad ziek, waarschijnlijk had Purdy dat al eerder door.

Ik wil niet zeggen dat jouw kat ziek is, maar hier merk ik het direct als een kat wat 'minder weerbaar' is, ze sparen elkaar niet hoor.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 08:09

Thx, hier heb ik wat aan. :j
Mijn gevoel zegt -nu ik de gelegenheid heb gehad om Woezel wat meer te observeren- dat Woezel ook niet helemaal 100% is.

Ik ga straks op mijn werk ( :o ) even op het gemak topic doorlezen én jouw vragen, Poes, beantwoorden :)

Voor vandaag steek ik ze nog even apart.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 09:13

poes schreef:
Hier zijn heel veel verschillende oorzaken voor te bedenken.

Je hebt Woezel toevallig niet onlangs mee naar de DA gehad?

Nee.

Citaat:
Hoe is Duvel verder? Niks vreemds qua gedrag? Dit soort omslaan in gedrag kan wijzen op iets in de hersenen: een toeval gehad, of een tumor...

Duvel is een zeer dominante kat. Dat was van dag 1 al duidelijk dat ik haar had (ze was iets ouder dan een half jaar toen ze bij mij kwam). Woezel en Duvel leven nu 14 maanden samen. Zijn een paar maanden ouder dan elkaar.
Duvel heeft zo haar eigenaardigheden, niet ieder mens kan bijv met haar omgaan.

Citaat:
Mss even je DA bellen?
Het vorige topic hierover was van quellian geloof ik, mss moet je dat eens opzoeken? Was ook erg heftig.

Ja, ga ik straks doen.
Wil vanavond anders als check-up met Woezel naar de DA.

Overigens zei ik eerder deze ochtend dat Woezel neit helemaal 100% oogde. Ik weet niet of het stress is of dat er echt iets is.
Woezel is normaal net een hond, constant mij volgen. Vanochtend werd ze tegengehouden door Duvel. Ze mocht de trap verder niet meer opkomen en Woezel bleef ergens halverwege zitten.
Duvel even op mijn slaapkamer opgesloten (is geen straf, die kat is daar graag, mag daar nooit komen nl) en toen volgde Woezel me weer braaf.

Ik vind dit zó vreemd en het maakt "gek".. ik wil de oorzaak achterhalen. Dit kán gewoonweg niet.
Eergister zaten ze elkaar nog af te likken en nu dit :?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:48

Hmm ik lees dit sowieso even mee met je.

Mijn poezenbeesten lagen op elkaar, bij elkaar en in elkaar toen ze nog jonger waren (zijn zusjes). Sinds iets korter dan een jaar heb ik ze apart als ik weg ga. Ik heb niet zo n heel groot huis maar de ene heeft de woonkamer en de andere de slaapkamer.

Ook ik begon regelmatig vlokken haar te vinden en de ene poes (Piaffe) zat constant onder de korstjes (van wondjes). Eerst dacht ik dat het van een andere kat was (ze komen beiden buiten, nooit lang, ze zijn altijd zo weer binnen) maar ik ontdekte dat het van haar bloedeigen zusje was.

Ze zijn beiden helemaal gezond, krijgen van mij allebei even veel aandacht, liggen voordat ik ga slapen, allebei bij mij (ene rechts, andere links) en dat gaat gewoon allemaal goed. Ik heb bij mijn meiden meer het idee dat de ene niet normaal kan spelen. Het begint met spelen maar dan trekt Penotti een heel fel koppie en die speelt gewoon met haar nagels uit ofzo, geen idee maar Piaffe krijgt wondjes ervan en is duidelijk onderdanig naar Penotti toe.

Er is in mijn persoonlijke situatie eind 2008 veel veranderd: ik woonde samen en die relatie ging over en toen woonde ik dus weer alleen met mijn poezenmeiden (zelfde huis). Ik had een zware periode (veel verdriet) wat die meiden doorhadden en ze kwamen me echt troosten. Allebei. Niet dat ik er 1 voor trok ofzo. Mijn ex vond beide dames wel leuk maar zou niet door het vuur gegaan zijn voor ze (was sowieso een mietje hahaha) en hij vond Penotti leuker dan Piaffe, ook al gaf hij dat niet toe.
Ik vind mijn meiden allebei even leuk en zou echt niet tussen ze kunnen kiezen ofzo, misschien dat Penotti zich nu minder vereerd voelt dan voorheen?

Ik heb geen flauw idee over het hoe en waarom maar heb me gewoon aangepast en daarom zitten mijn meiden nu apart. Als ik thuis en erbij ben, gaat het trouwens normaal gesproken gewoon goed, totdat ze gaan “spelen” en Penotti ‘doorslaat’ en zich als een bitch gedragen gaat…

Toch ben ik ook nog steeds niet zeker van de redenen…

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:09

misschien dat een feliway stekker ook nog enigszins kan helpen in deze ´strijd´, vraag het maar eens aan je DA

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 20:34

Ik ben denk ik achter de oorzaak.
Ik heb vanochtend aan mijn DA het probleem voorgelegd en die kwam met speciale pilletjes, opticalm (als ik me niet vergis, ik heb het doosje niet bij de hand).
Dit wel opgehaald.

Ik kom thuis, bevrijd Duvel uit de slaapkamer en Woezel begroet haar. Neus tegen neus en toen was het *pats* een elektrische schok :wow: :oo
Statisch geladen kat dus!!
Meteen was Duvel uit haar doen, staart dik en meteen was de spanning weer om te snijden.
Het lijkt naar mijn idee dat dát de oorzaak is :?

Maar hoe zou ik dat kunnen voorkomen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:36

als het niet meer vriest is het statische ook een stuk minder. Of je er iets aan kunt doen weet ik niet, maar heb het hier ook met mn katten, als ik ze aai worden ze ook statisch en dan gaat er wel eens een schok heen en weer. Alleen de mijne zijn er niet zo van onder de indruk als die van jou.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:38

Nicole85 schreef:
Neus tegen neus en toen was het *pats* een elektrische schok :wow: :oo
Statisch geladen kat dus!!
Meteen was Duvel uit haar doen, staart dik en meteen was de spanning weer om te snijden.
Het lijkt naar mijn idee dat dát de oorzaak is :?

Dat zou wel heel goed kunnen, al zou je daar toch echt niet opkomen als je het niet zelf ziet. Maar het kan heel goed. Dat ze allebei denken dat de ander ze kwaad doet waardoor er ruzie ontstaat.

Je kunt het voorkomen door de luchtvochtigheid goed op peil te houden, bijvoorbeeld met bakjes water aan de verwarming.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:52

Ik heb dat zelf heel erg met mijn kater en die wordt er helaas ook erg bang van, zou dus wel eens kunnen?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 21:18

Ik heb net Woezel even vast gehad in een natte theedoek.
Verder is het nu hier rustig. Duvel is lekker aan het spelen en Woezel ligt te observeren, maar wordt wel met rust gelaten.

Ik wacht nog even af met enthousiast zijn, maar het kan wel de oorzaak zijn van dit absurde gedrag... Ik hoop het zó :j

En idd Shadow: als je het zelf niet zou zien, zou je het dus ook écht niet weten.. Er spookte vandaag al allerlei gedachten door mijn hoofd. Verschrikkelijk vond en vind ik het. :o

Bedankt voor meedenken in ieder geval!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:48

Heb jij tapijt in huis liggen ?
Ik heb dat nog nooit meegemaakt (maar ook geen tapijt en draag zelf geen synthetische kleding- tic van mijn werk :-) )

anders de een een metalen stripje aan de poot binden zodat ie altijd aarde maakt (geintje he !)

Ik hoop dat je de oorzaak gevonden hebt ! ik duim mee !

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:18

Daar had ik nou ook nog nooit aan gedacht.
Maar het zou best weleens waar kunnen zijn. Onze katten worden ook regelmatig boos op mij omdat ik ze per ongeluk een schokje geef :))

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:24

Nou, nog even een updateje: de rust is weer grotendeels terug.
Ik heb Duvel 1 dag (vrijdag) die opticalm wel gegeven, want het was echt niet te doen voor Woezel. Nu doe ik Woezel zo vaak mogelijk met een natte theedoek inwrijven :o en dan gaat het gewoon goed.
Ik moest echt even die cirkel doorbreken van jagen. Duvel joeg vrijdagochtend vroeg eigenlijk constant zonder reden en ik zag het echt niet zitten om ze samen zo te laten en apart vind ik ook zo wat voor ze :o Dus pilletje erin en ben gaan werken, tussendoor even gecheckt: alles prima. Eind de middag weer een half pilletje en het was rustig _/-\o_

Duvel loopt vanaf zaterdag (toen geen pilletje gegeven natuurlijk) buiten, zaterdag was het in-uit-in-uit.. zondag liep ze half uurtje door de tuin te struinen en kwam toen weer binnen en heeft na een uurtje rust binnen (vrij intensief, omgeving verkennen :P ) weer een half uurtje buitengelopen. Dit zorgt ervoor dat Duvel op een -naar mijn idee- natuurlijke manier wordt "afgeleid"/"uitgeput" (kan even niet het juiste woord vinden)... Nu vandaag eind de middag heeft ze letterlijk half buiten gekoekeloerd door de deur om vervolgens achterwaarts weer terug naar binnen te gaan :+

Eind goed, al goed.. zo lijkt het nu :)

Overigens heb ik inderdaad vloerbedekking op de trap en nog op twee slaapkamers (binnenkort laminaat)..
Verder ligt er op mijn bank een fleece kleed waar ze beiden graag op liggen.

Thx voor meedenken!