Zielige duif

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Zielige duif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:13

Mijn broertje kwam vandaag thuis met een uitgemergelde duif. Borstbeen is zeer duidelijk te voelen. Beestje heeft geen verwondingen, mist alleen wat veren op de rug. Is onstabiel met staan, valt voorover. Geen breuken in poten of vleugels. Oogjes zijn helder.
Diertje had onwijze dorst en heeft elk half uur een beetje water gekregen, omdat ik haar niet in 1 keer teveel wil geven.
Ik denk dat ze gewoon zwaar ondervoed is vanwege het weer. Ze wil alleen niet eten. heb al van alles geprobeerd. Duivenvoer, broodkorrels, kattevoer (blik, zit veel vet in). Ze neemt niets aan, alleen water.
Iemand enig idee wat ik haar nog meer kan geven? Vogelopvang bij ons zit vol, dus willen ze haar niet hebben (ook omdat ze geen verwondingen heeft).
Wil proberen haar te helpen, maar dan moet ze wel gaan eten. Ik kan haar ook wel dwangvoeren (doe ik ook bij zwakke slangen), maar wil liever dat ze zelf eet.
Zou Brinta met suiker wat zijn?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:19

Als je het bekkie openmaakt hoe ziet dat er dan uit?

Rivendell

Re: Zielige duif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:22

Bekkie is normaal, tong is normaal roze. Zie geen rare afwijkingen.

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:17

hm verrot dat je nu niet in de grond kan graven hea XD ..

ik zou dan inderdaad wel overgaan op dwangvoeden.. beter dat dan dat het te lang duurt en ze straks uit gehongerd is ;) ,,, brinta met suiker zou een optie zijn ivm de suikers... hoe wel ik wel op zal passen met de melk ?? .. en inderdaad de voeding die je zelf al opnoemde

ik zou in iedergeval wel gaan dwangvoeden als ze nu nog steeds niet zelf wilt gaan eten;)

heel veel succes ;)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:19

ik zou nog even wachtten met dwangvoer,
onze kip dronk ook gewoon maar at niet meer
diagnose kroep.
na 4 uur was ze overleden.
maarja om nou met een duif nar de da te gaan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:20

ik zat ook al aan kroep te denken. Probeer anders geweekt duivevoer.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:25

Dwangvoeren kan prima, maar brinta zou ik niet echt doen.
In de opvang dwangvoeren wij volwassen duiven als ze compleet uitgemergeld zijn ook.
Maar dan wel gewoon met duivenvoer. Alleen omdat het verteren van heel duivenvoer wat energie kost, gooien wij het duivenvoer even in de blender zodat ze zaden kapot geslagen zijn. Dit opweken in water en daarmee kun je dwangvoeren tot je kunt voelen dat er zaad in de krop zit.
Het kan heel goed zijn dat na één of twee keer dwangvoeren hij genoeg energie heeft om zelf te eten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:26

ah das ook een goede, een blender.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:45

ik hoop dat het duifje het red.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 23:19

Nickeltje schreef:
Dwangvoeren kan prima, maar brinta zou ik niet echt doen.
In de opvang dwangvoeren wij volwassen duiven als ze compleet uitgemergeld zijn ook.
Maar dan wel gewoon met duivenvoer. Alleen omdat het verteren van heel duivenvoer wat energie kost, gooien wij het duivenvoer even in de blender zodat ze zaden kapot geslagen zijn. Dit opweken in water en daarmee kun je dwangvoeren tot je kunt voelen dat er zaad in de krop zit.
Het kan heel goed zijn dat na één of twee keer dwangvoeren hij genoeg energie heeft om zelf te eten.

Wij hebbben geen blender. Ik heb het met de vijzel fijn gestampt. Ging er met tegen zin in, maar ik heb er wel wat in gekregen. Hoe vaak zal ik haar wat geven Nickeltje? Als de krop weer leeg is? Drinken doet ze wel zelf.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:45

Een volwassen magere duif stoppen wij 3 keer per dag vol. Tot je een mooie portie voelt zitten in de krop (zal ongeveer 3 eetlepels aan hoeveelheid fijn gestampt voer zijn). Je hoeft er zeker niet snachts uit ofzo, dan zou hij in vrijheid toch ook niet eten.
Wij voeren smorgens, na de lunch en dan ergens s'avonds uurtje of 21 nog (het is dan idd al weer donker maar hij zou zelf beginnen met eten met daglicht, das ons te vroeg dus we verschuiven de dag een beetje voor ons eigen gemakt)
Zet steeds een bakje voer bij hem, dan kan hij eten als hij dat zelf wil en kun je ook zien of hij daar in heeft zitten rommelen.

Heb je nog van die ouderwetse wormspuiten van de paarden liggen? Die niet echt op een spuit met een smalle snuit lijken maar echt rechte pijpjes zijn? Die zijn namelijk ideaal voor het vol stoppen van een tegenstribbelende duif ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 00:21

Thanks Nickeltje. Ik zal eens kijken of ik nog zo'n spuit heb.

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:41

hoe gaat het met de duif!! ??:D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 21:29

Vanmorgen leek het goed te gaan. Ze wilde zelf wat eten. Maar vanavond is ze toch dood gegaan. Toch te zwak geweest denk ik, of inwendige verwondingen.
We hebben het in elk geprobeerd.

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:40

loopt vaak zo af he;).. maar inderdaad... je hebt het geprobeerd :D ..goedzoo ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:54

ik wou eigenlijk al zeggen dat je 'm beter dood kunt maken. Heel cru, maar 1 't zijn gewoon vieze ziektebrengende beesten net ratten en we hebben er al genoeg van. Dus die ben je beter kwijt dan rijk. En dan heb je 't beest ook leed bespaart. Maargoed beest is nu al dood.

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:40

ik ben jarenlang duivenmelker geweest het beste wat je kan doen is hem koude thee of yoghurt geven ;) en hennep zaad in water laten weken en dat aan hem geven dan sterkt hij snel aan

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:42

Melanie5 schreef:
Vanmorgen leek het goed te gaan. Ze wilde zelf wat eten. Maar vanavond is ze toch dood gegaan. Toch te zwak geweest denk ik, of inwendige verwondingen.
We hebben het in elk geprobeerd.

oeps dit las ik te laat haha ;(

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 23:46

Maartje1990 schreef:
ik wou eigenlijk al zeggen dat je 'm beter dood kunt maken. Heel cru, maar 1 't zijn gewoon vieze ziektebrengende beesten net ratten en we hebben er al genoeg van. Dus die ben je beter kwijt dan rijk. En dan heb je 't beest ook leed bespaart. Maargoed beest is nu al dood.

Dat vind ik van mensen ook. Zal ik dan de eerstvolgende verwonde mens ook maar dood maken?

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:52

Melanie5 schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat vind ik van mensen ook. Zal ik dan de eerstvolgende verwonde mens ook maar dood maken?

hoe hard het ook klinkt maartje had wel gelijk een duiven is net een vliegende rat... ik was altijd een duivenmelker en duiven die komen aanvliegen zonder ring kan je beter wegjagen of opruimen in tegenstelling tot andere dieren kunnen ze de ergste ziektes verspreiden maar zelf eraan doodgaan doen ze bijna nooit.