Schildpad als huisdier wie heeft er ervaring mee???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Schildpad als huisdier wie heeft er ervaring mee???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:08

Heey mensen,

Mijn vriend en ik zitten er aan te denken om een schildpad te nemen in een aquarium. Ik wil natuurlijk wel eerst alle informatie over deze beestjes. En ik heb al heel erg veel informatie kunnen vinden op het internet. Maar ik ben benieuwd of jullie ervaring mee hebben. Hoe het gaat? Of het allemaal makkelijk schoon te maken is. enzovoort. Ik wil namelijk zoveel mogelijk van ze weten voordat ik ze aan ga schaffen. Hoe groot is bijvoorbeeld jou bak?? of hoe groot is die van jou?? Wat voor soort schilpad heb jij?? Enzovoort!!

Groetjes

Jytte

Re: Schildpad als huisdier wie heeft er ervaring mee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:00

nou, ik heb een aantal jaren geleden voor 2 schildpadden van iemand anders gezorgd.. wat ik er nog van weet is dat eentje beet (en hard!! haha) ik maakte ze 2 x in de week schoon want ik vond ze erg stinken(t was zomer), het ging makkelijk.. ik haalde ze eruit (zette ze in een emmer even)water eruit, schoonmaken en weer water erin :D
en ze kregen van die gedroogde visjes te eten.. volgens mij passen die beestjes zich aan aan hun bak, en blijven ze in een kleine bak ook wat kleiner..

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:07

heb zelf 2 schildjes,
het aquarium is heel snel vies ondanks een mega grote pomp en dat we hem 1x in de 3 weken helemaal uitwassen en schoonmaken.
ons aquarium is 120 bij 55.
toen ik ze kreeg zaten ze in een ini mini bakje met een doorsnede van 30 cm en met een laagje water van 2 cm ofzo ook waren ze veel te klein voor hun leefdtijd, oftuwel ze waren van iemand die er totaal geen verstand van had.... ;(
denk er goed over na!! schildpadden zijn lastige diertjes!!
(zou een mannetje nemen, vrouwtjes kunnen legnood krijgen als je geen zandbak hebt om eieren in te leggen, ze leggen by the way ook eieren als er geen mannetje is :+ )

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:39

esmir schreef:
nou, ik heb een aantal jaren geleden voor 2 schildpadden van iemand anders gezorgd.. wat ik er nog van weet is dat eentje beet (en hard!! haha) ik maakte ze 2 x in de week schoon want ik vond ze erg stinken(t was zomer), het ging makkelijk.. ik haalde ze eruit (zette ze in een emmer even)water eruit, schoonmaken en weer water erin :D
en ze kregen van die gedroogde visjes te eten.. volgens mij passen die beestjes zich aan aan hun bak, en blijven ze in een kleine bak ook wat kleiner..

Het zou toch eens tijd worden dat dit fabeltje voor eens en voor altijd de wereld uit verdwijnt...

Schildpadden VERGROEIEN in een te klein aquarium door de watervervuiling... Ook een soort van aanpassen dus, maar dan op een totaal verkeerde manier...

TS: weet waar je aan begint, ze hebben een heel groot aquarium nodig, ik geloof dat alle waterschildpadden minstens 20 a 25 cm groot worden, ze hebben land gedeelte nodig, goed voer, grote filter. Ze worden heel oud, vervuilen flink etc...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 19:42

ja dat heb ik allemaal gelezen. Vind het niet erg om de bank 1 keer in de week schoon te maken of wat dan ook dat doe ik zo bij de rest van de dieren bij. Ik laat mij verder ook nog informeren bij de winkel waar ik ze misschien ga kopen. Daarom kijk en lees ik overal even van alles. Zoda ik hoop ik al heel veel van ze te weten kom.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:45

Wat wil je ermee? Het zijn geen knuffeldieren volgens mij :+ .
Zit weinig actie in. Je krijgt imo weinig voor veel.. Maar als je het leuk vind :) .

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 19:54

ik heb nu een aquarium en daar word ik eigenlijk een beejt gek van. Pomp, plantjes vissen alles zit er in. Maar op 1 of andere manier ben ik al jaren bezig. Krijg ik potjes meer van een speciale aquarium winkel en ik krijg het gewoon weg niet op gang. Planten gaan dood, vissen gaan dood, terwijl ik vaak genoeg de pomp schoon maak of even het glas weer schoonmaak of met een speciaal stofzuigertje over bodem ga. Maar het lukt net. Toen dacht ik aan schildpadden. Vissen zit ook niet veel actie. Dus tjah...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 15:06

Nog emer mensen ervaring met schildpadden

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:11

http://www.schildpaddencentrum.nl/

Ik heb er geen ervaring mee. Wel met mensen die te snel en zonder zich in dieren te verdiepen het een en ander maar gewoon nemen. In mijn geval gaat het dan om konijnen. Met schildpadden gebeurd dit ook veel. Denk dat exotische dieren altijd extra zorg nodig hebben. Kijk eens op bovenstaande link. Denk dat er vast info op de site staat en anders kun je miss contact met die mensen opnemen of eens langs gaan. neem aan dat die ervaring te over hebben.

Succes ermee en goed dat je eerst informatie in wint. Houd er wel rekening mee dat je op internet veel onjuiste informatie zult vinden.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:20

Als je al je gewone aquarium een hoop werk vindt, kan dit ook erg tegen vallen.
Ze zijn ook moeilijk, wil je het goed doen om ze gezond te houden.
Die van ons, een ervan was binnen een jaar ruim een pond en dus al aan de maat, nr twee ging wat langszamer
maar als je weet dat ze ongeveer 30 cm worden weet dan wel wat voor aquarium je nodig hebt.
Die van ons zitten na ander half jaar in het centrum in Alphen ad Rijn, en zo zouden ze het eigenlijk moeten hebben.
Mijn advies, doe het niet, ga eens kijken in het centum daar en bedenk jezelf, wat je in huis haalt.
Succes en geloof de verhalen niet vd winkel die verkopen graag.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:58

kally schreef:
Als je al je gewone aquarium een hoop werk vindt, kan dit ook erg tegen vallen.
Ze zijn ook moeilijk, wil je het goed doen om ze gezond te houden.
Die van ons, een ervan was binnen een jaar ruim een pond en dus al aan de maat, nr twee ging wat langszamer
maar als je weet dat ze ongeveer 30 cm worden weet dan wel wat voor aquarium je nodig hebt.
Die van ons zitten na ander half jaar in het centrum in Alphen ad Rijn, en zo zouden ze het eigenlijk moeten hebben.
Mijn advies, doe het niet, ga eens kijken in het centum daar en bedenk jezelf, wat je in huis haalt.
Succes en geloof de verhalen niet vd winkel die verkopen graag.

Bij mij ongeveer hetzelfde, toen ik een groot aquarium aanschafte kregen de schildpadden ook ineens de ruimte om te groeien, waarna ik een groter aquarium kon aanschaffen en vervolgens nog een keer. Ik heb mijn schildpad toen ook naar Alphen a/d Rijn gebracht tegen een kleine vergoeding. Ik voelde me best slecht dat ik toch in de praatjes van de verkoper was getrapt, ondanks dat ik me had ingelezen.
Oja, vaak zeggen ze ook dat een verwarmingselement niet nodig is, dat is ook pure onzin. Vaak gaan schildpadden pas groeien zodra het water een comfortable temperatuur heeft (>25 graden). Zonder verwarmingselement zitten ze gewoon te vernikkelen en ongelukkig te zijn.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:04

Waarom neem je geen landschildpad Veel leuker en stinkt minder. Die van mij zit snachts in een leeg (lees geen water) aquarium en overdag loopt hij los. Super tam. Heel gezellig. Vroeger had ik er 2. Maar de 1e is op 80 harige leeftijd gestorven. Nu heb k er nog 1 van een jaar of 25.

Hij loopt verder van kamer naar kamer en dat is handig, door middel van post its communiceerde ik emt mijn broer en zus . ( Dit werd later terecht verboden :o )
Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:10

:') OMG! Hahaha, ik zie die schildpad al met briefjes van de ene kamer naar de andere lopen. :D

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:12

Jups ik heb ook twee landschildpadden! Een mannetje van 50 jaar oud en een oma-schildpad van 80 jaar.
Het mannetje doet nu zijn winterslaap, maar het vrouwtje die erg ziek geweest is en een infectie in haar schild heeft gehad (verminderde weerstand door ouderdom) heeft 8 weken in de dierenkliniek in Merelbeke geweest en mag geen slaapje meer doen omdat ze te verzwakt is. Zij loopt overdag ook gewoon rond van de ene naar de andere kamer :P S nachts zit ze in een bak.
Wel heeft ze een speciale UV lamp die ze nodig heeft. Voor de rest erg makkelijk in onderhoud. Die van ons eten vooral groenten en fruit. In de zomer leven ze in de tuin waar ze een hok van 30vierkante meter hebben met waterschaaltjes (ze zwemme niet maar gaan graag in een laagje (3cm) water zitten.

Ze zijn idd niet echt knuffelachtig maar ze kennen ons wel, als we roepen komen ze meteen af (= eten :P )

En ze bijten niet :)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:17

whahaha cool!!

wij hebben ook een aquarium,
of eigenlijk 2, één met twee turtels, en één met tropische vissen.
de vissen kosten minder werk dan die andere stinkerts.. want dat doen ze, stinken, ook al verschoon je ze wekelijks. ze houden van een beetje brak water en planten en maken er eenzooitje van, desalniettemin zijn ze vreselijk leuk om naar te kijken..
als je t werk van een niet lopend aquarium bent gewend dan kun je dit ook wel aan :D

kijk wel f op de sites, ze vragen wel speciale bakinrichting ed

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:20

Haha ja die van mij kent ook zijn naam. ze maken wel herrie als ze uit de bak willen. Bonk Bonk tegen t glas.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:22

Dat is het als ze klein zijn zijn ze zooo leuk, maar ze worden groter en als je pech hebt zijn ze niet zo vriendelijk.
Bij ons was de zaagrug erg vriendelijk, maar de geelwang absoluut niet.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:23

DyMarvel schreef:
Haha ja die van mij kent ook zijn naam. ze maken wel herrie als ze uit de bak willen. Bonk Bonk tegen t glas.

Uhu als je het hen gewoon maakt dat ze mogen rondlopen botsen ze de hele tijd tegen de wand aan om eruit te mogen :P
Maar ons wijfje is een zorgenkindje. Met die infectie heeft ze nu een gat in haar schild. Ondertussen is ze wel volledig genezen maar het schild zal waarschijnlijk niet meer dicht groeien dus daar moet dan een gaasje over eens ze weer naar buiten gaan!
Ik vind ze gewoon grappig, 't zijn precies kleine dino's :P en ze ademen zo grappig door hun neus. En als ze tomaat eten: zo'n happen dat die beesten nemen. Die tomaat is binnen de 10 minuten verdwenen in het beest der maag! :D

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:25

overigens mogen waterschilpadjes niet door huislopen omdat ze super gevoelig zijn voor tocht.
bij landschildapadden is dit weer heel anders.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:29

ik heb een geelwang en een roodwang ze zijn al zeker 10 jaar oud erg kieskeurig met eten, gehakt tomaat en kommer gaat er wel in gekleurde schildpadbrokjes ook wel maar die larf dingen niet.
ze bijten hard, mollen om de zoveel weken de pomp en het verwarmingelement, ook zijn ze al een paar keer ontsnapt
ze vinden de hond ook niet leuk als die over de rand kijkt vliegen ze hem aan en happen ze hem in zn neus,
TOen ik op vakantie ging heb ik ze naar vrienden van ons gebracht met een dierenwinkel toen ik terug kwam waren er te weinig bakken dus hebben we 2 grote vleeseters erbij in gezet. binnen 2 minuten waren die vleesvissen dood.
Maar goed, het zijn dus opzich grappige beesten makkelijk in onderhoud maar je kan er niet mee knuffelen

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:32

Is nog lastig een goede dierenarts voor je schildpad vinden. Die van ons had ook ooit een barst in zijn schild (die van 80) Lastig om dan iemand te vinden met verstand ervan. Maar het zijn idd net dino's als je ziet hoe ze bloemen in de tuin opeten.

Leuk om te zien ook hoe deze terror turtle de kat uit t zonnetje beukt omdat hij op dat warme plekje wil zitten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:34

Schilpadden zijn geen huisideren..
Waarom wil je deze fok op peil houden door er een te kopen?

koop een echt huisdier.. en geen schildpad... :n :n

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:38

waarom zijn schildpadden geen huisdieren?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:38

Ik ben van België en wij zijn met de schildpad naar de Universiteit getrokken.
Ze had tussen haar staart en haar schild een wond die volledig ontstoken was en waar er al vliegenlarven in zaten. Echt voos. Die larven hadden haar lekker zitten aanvreten en haar nieren werkten al niet meer... Tot 3x heeft de DA ons gebeld om te zeggen dat ze haar gingen inslapen omdat ze gewoon aan't weg rotten was. Maar op't einde hebben ze een nieuw soort antibiotica op haar uitgeprobeerd en als bij wonder ging ze na 8 weken dwangvoeding weer gewoon eten en werd ze fit :D Ondertussen is ze al 2 maand terug thuis en het gaat opperbest met haar :D
Normaal kan je via google gewoon: 'dierenarts reptielen' in typen en kom je wel ergens op uit :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:39

newmom schreef:
waarom zijn schildpadden geen huisdieren?

Denk daar eerst zelf maar even over na :)
Worden de apen straks ook weer in? of van die lieve schattige tijgertjes?