pup wil maar niet krantzindelijk worden ..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

pup wil maar niet krantzindelijk worden ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 08:13

onze pup bijna 10 weken .. wil maar niet krantzindelijk worden.. bij de verkoop werd er bij verteld dat ze dit al was ..

hoe oud waren jullie pups voordat ze krantzindelijk waren ? mijn vorige pup was dit al bij 7 weken namelijk.. of was hij er gewoon snel bij ?

hoe lossen jullie dit op ?

corinne1981

Re: pup wil maar niet krantzindelijk worden ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:18

Ik denk dat je andere hondje er gewoon erg snel bij was. Mijn hondjes waren op die leeftijd nog lang niet helemaal zindelijk.
Ik heb erg lang 'achter ze aan gelopen', en iedere keer na het eten, spelen en slapen ze mee naar buiten genomen zodat ze hun behoeften konden doen, dat werkte goed maar in het begin hadden ze natuurlijk nog wel een ongelukje.
Mag ik vragen waarom je je pup krantzindelijk wilt maken? Waarom niet gewoon naar buiten?
Groetjes Corinne.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 08:23

omdat ik het nu gewoon nog te koud vind voor dr .. dr ligt allemaal nog ijs en weet ik veel wat ..

onze vorige pup hebben ook meteen mee naar buiten genomen (toen viel het weer redelijk mee) en die had met zn 9 maanden al een longonsteking.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:08

Ligt ook heel erg aan het ras denk ik, hoe snel ze zindelijk zijn.....Ik had een bullmastiff, die heeft nooit wat in huis of bench gedaan, mijn jackrussels daar in tegen waren een stuk lastiger zindelijk te krijgen.
Toch zou ik wel proberen om haar direct buiten zindelijk te krijgen ipv krantzindelijk, anders ben je 2 keer bezig.......

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 09:11

oke dus je bedoelt .. stoppen met krantzindelijk proberen te maken .. en als het wat beter weer word gewoon alles buiten laten doen ?

en wij hebben idd een JR .. maar goed onze andere hond is een boerenfox en dat zijn ook niet de makkelijkste honden .. :P

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:08

niet krantzindelijk maken nee,doet ie alles op een krant moet ie het straks weer buiten leren,gelijk leren buiten te plassen en poepen...

en puppies kunnen best even buiten zijn met dit weer :) zolang je ze niet een uur met bloot buikje in de sneeuw laat staan,kan het echt geen kwaad...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:12

onze boerenfox was na een jaar nog niet zindelijk....
wij kregen hem in november en hebben die krant gelaten voor wat het is, gewoon direct mee naar buiten. als ie had geplast en/of gepoept uitgebreid beloond en weer naar binnen.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:15

Krantzindelijk....... :n
Gewoon lekker mee naar buiten nemen!
Kunnen ze best even tegen hoor :) En als hij echt een beetje nat is, gewoon even lkkr droogwrijven met een handdoek.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:20

iid mee naar buiten nemen, en ontzettend enthousiast zijn als ie buiten zijn plasje en poepje doet.
suc6

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:30

Wat voor ras is het? Ik heb hier een Jack Russell en die kan af en toe nog vergeten dat plassen buiten hoort. Ik ben opgegroeid bij 2 instructeurs die politiehonden trainden en mijn moeder heeft jarenlang vele nesten Berner Senners gefokt, dus leg me maar niet uit wat concequent zijn is. :+ Deze Jack is inmiddels 8 jaar, dus ik heb de moed maar opgegeven. 8-)

Maar goed, uitgegaan dat de jouwe gewoon in de toekomst wel gaat luisteren... Heeft je hondje een grote of een kleine ruimte? Het beste is om hem een kleine ruimte te geven. Een hond wil altijd het nest schoonhouden en de rest boeit hem niet. Dus als hij de optie heeft plassen in zijn nest of op een krant, kiest ie de krant. Heeft hij de keuze nest of de rest van de ruimte, dan kiest ie de ruimte en dan is de krant leuk om te verscheuren. Het nest moet zo groot zijn, dat ie er zelf in kan liggen en als ie daar in plast, dat hij dan in zijn eigen vuil ligt. Gegarandeerd dat hij zo snapt dat de krant dan voor de plas en poep is en zijn mandje/nest om in te slapen. Als het dat begrepen heeft, kun je geleidelijk aan meer ruimte geven. Klinkt heel ondiervriendelijk, maar het is echt de enige manier om het hem te leren. Vooral in de nachten heeft hij er echt baat bij. Verder is het een kwestie van idd regelmatig uitlaten. Ik ging met pups hier echt om de 2 à 3 uur naar buiten hoor. Zodra ze wakker werden, na het eten... enz. Ik ben niet zo van de kranten, want hij kan geen data lezen. Onze nieuwe krant ligt soms ook op de grond... :P

En idd is longontsteking een fenomeen dat ik bij heel veel honden nog maar heel zelden heb meegemaakt. Volgens mij heb je met je vorige pup ook heel veel pech gehad! Een gezonde pup zal niet snel longontsteking ontwikkelen. Als hij al met 7 weken bij jou was, heb je hem te vroeg meegekregen. een pup mag volgens de stambomenregistratie pas weg bij zijn mama vanaf 8 weken. Daarvoor is schadelijk voor zijn gezondheid en zijn sociale ontwikkeling. Jammer dat je een fokker hebt getroffen die toch dat risico wilde nemen!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:15

Binky_Zephyr schreef:
oke dus je bedoelt .. stoppen met krantzindelijk proberen te maken .. en als het wat beter weer word gewoon alles buiten laten doen ?

en wij hebben idd een JR .. maar goed onze andere hond is een boerenfox en dat zijn ook niet de makkelijkste honden .. :P

jep stoppen met krantzindelijk maken en nu kan hij/ zij wel ff naar buiten toch heb je een voortuin/achtertuin? dan zodra het puppekind gespeeld/geslapen e.d. heeft direct buiten zetten en wachten tot ze wat doen en dan heel goed belonen...
Als ze binnen per ongeluk wat doet negeren en ff in een andere kamer of tuin doen en het dan opruimen.
Moet zeggen dat mijn jongste jr (1,5) ook nog weleens in een andere omgeving vergeet om aan te geven en naar buiten te gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:04

Een stuk platic doet hier wonderen,wanneer de pup wil plassen plastic er onder schuiven dan bij bijna plassen trekken aan het plastic.Pup houd plas op en dan snel buiten zetten.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:08

Dier is nog maar 10 weken, dus je verwacht al wel heel veel van het pupje. Ben het met de rest eens, hup naar buiten, plasje doen, uitgebreid belonen. Hond moet leren buiten te plassen en geen verwarrende optie voor binnen hebben.

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:10

Wij hebben onze lab ook niet krantzindelijk gemaakt. gewoon iedere keer mee naar buiten genomen. dat was vorig jaar in de winter. zolang je geen uren gaat lopen kunnen ze het buiten best aan. Het gaat er maar om dat ze even geplast hebben. al loop je een blokje om het huis. dan kunnen ze de kou best hebben. hebben een lekkere dikke vacht waardoor ze er wel tegen kunnen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:19

heb 1x in mijn leven een krantzindelijk pupje opgevangen,en dat was echt heel vervelend,plassen deed hij op alles wat papier was,ook op bv een snippertje,maar buiten iets doen,ho maar...

zodra hij binnen was,ging hij op zoek naar papier om op te plassen,echt zo onhandig...

daarom raad ik aan,begin niet aan krantzindelijk maken,want zodra ze daarop zindelijk zijn,moet je een hondje weer buiten leren plassen,die daar weer niets van snapt...die denkt dat dat op een papiertje moet,gewoon gelijk aanleren waar je uiteindelijk wil waar hij straks zijn behoefte gaat doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:23

Ik denk dat je verwachtingen ook al iets te hoog zijn van een 10 weken oude pup ;)

De ene pup is al heel snel zindelijk, bij de andere pup duurt het wat langer.

Onze labrador was als pup met 9 weken al vrijwel helemaal zindelijk. Hij liep dan zelf naar de achterdeur toe.

Terwijl de jackrussel bijna 20 weken nodig had om een béétje zindelijk te worden.

En m'n huidige hondje duurde nog langer. Maar dat had er voornamelijk mee te maken dat we in die tijd 2x verhuisd zijn. En dat is natuurlijk niet handig voor de zindelijkheids training.

Verder zou ik 'm inderdaad níet krantenzindelijk maken. Want dat moet je dan weer afleren, om 'm vervolgens buiten zindelijk te maken.
En pups kunnen best tegen een beetje sneeuw en ijs.
Een long onsteking hoeven ze niet perse van kou te krijgen ;) Dus wees daar niet te bang voor. Anders krijg je een watje-hond ;)

Gewoon héél vaak met de pup naar buiten gaan, zodat plasjes binnen niet meer gebeuren.
Na iedere keer dinken en eten moeten ze naar buiten en iedere keer als ze wakker geworden zijn. En vaak tussendoor ook nog.
Denk aan minstens zo'n 6 tot 12 keer per dag (afhankelijk van je pup z'n behoeftes).
En als je toch een "ongelukje" ziet gebeuren: dan direct de pup oppakken en buiten neerzetten.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 00:24

deze pup is helaas niet gezond .. en er is mij dus door de DA afgeraden om nu al naar buiten te gaan !

onze hond was bijna dood als pup .. aan die longontsteking.

oke .. dus gewoon even wachten tot het wat beter weer word .. en naar buiten ..?!!

hihi blijkbaar was mijn andere hond er gewoon vroeg bij :D

bedankt :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:34

Beterschap met je hondje! Ik heb je berichtje verkeerd begrepen. Ik dacht dat je vorige hondje een pup was met longontsteking! Hopelijk zit de gouden tip er toch tussen!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 00:44

ja dat is ook zo .. maar de pup die we nu hebben is ook niet helemaal gezond :) en heeft geen goede weerstand .. vandaar dat we de pup op DA advies binnen moeten laten :)