De verzorging van een koe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

De verzorging van een koe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:50

Een tijdje geleden stond een man aan mijn deur of hij hooi kon kopen voor zijn koe. Ja natuurlijk, geen probleem. Echter had ik op dat moment geen tijd om even met de tractor een grote baal weg te brengen. De man nam 4 kleine pakjes hoor mee, hier had hij genoeg aan voor 3 weken....
Ik dacht dat kan nooit. Hij vertelde mij dat hij één koe had die altijd in de wei stond (met shuilstal) en dat hij die 2x daags een plakje hooi gaf. Uit de hand omdat zij anders zoveel verspilde.
Ik heb geen verstand van koeien, maar volgens mij is dit toch echt te weinig. Ook lijkt het mij echt heel zielig om een koe alleen te houden omdat het echt een kudde dier is.
Wie kan mij wat meer over de verzorging van een koe vertellen? Dan kan ik mij onwetende buurman wat beter voorlichten.

Alvast bedankt!

verootjoo

Re: De verzorging van een koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:53

heeft ie niet gewoon zo'n klein ras koetje? Zo een ter grootte van een pony?

XLeandrosX

Re: De verzorging van een koe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:53

Nee het is een kruising van een fries en een of ander Frans ras, het is zeker geen kleintje.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:56

Als de koe niet te mager is krijgt hij iig genoeg te eten.
Koeien zijn trouwens wel magerder, het is normaal dat je de ribben kan zien.
2 plakjes hooi is qua ruwvoer wel genoeg, alleen zal de koe waarschijnlijk ook wat krachtvoer nodig zijn.

Een koe mag dan een kuddedier zijn, een paard net zo goed, dus dat zou voor mij geen reden zijn om actie te ondernemen.

Is het een vleeskoe trouwens?