Konijn voortanden laten trekken? Wie nog meer.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn voortanden laten trekken? Wie nog meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:01

Ik heb een oppaskonijn waar eigenlijk niet naar omgekeken wordt, behalve natje en droogje. Ik kom er vanochtend en nu groeien de ondertanden in de neus en de bovenstanden in een bocht naar binnen. Ik ben bij de da geweest en heb de tanden laten knippen. Maar het was beter ze te laten verwijderen.
Ik wil even afwachten of de mensen dat zelf willen doen, denk het niet, ik denk dat ze me niet eens de 32 euri van het tandenknippen willen betalen (ik vond dat trouwens wel erg prijzig).
Wie o wie heeft een konijn zonder voortanden en hoe werkt dat, kunnen ze alles nog eten?

Wilawander

Re: Konijn voortanden laten trekken? Wie nog meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:10

Heb zelf een konijn die ik regelmatig moet knippen en dat gaat prima.
Wij trekken op de praktijk niet en raden het ook af daar veel konijnen niet meer fatsoenlijk aan het eten komen helaas.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:13

Mhh lastig zou het ook niet doen.

Zou alleen een tip kunnen geveb gooi wat hout in zijn kooi zodat hij kan knagen. Door gebrek aan knagen groeien de tanden door.

Heb 2 vlaamse reuzen nu als ruim 2,5 jaar en ben nog nooit bij de DA geweest. Zitten altijd buiten nu ook met -7/-15 en doen het prima geen tand problemen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:15

Ik ben ook geen voorstander van trekken. Dan liever iets vaker knippen :j

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:17

kan je ze niet zelf knippen?
nadeel van tanden trekken is dat als eer een klein restje blijft zitten ze dan weer aangroeien.
32 euro is een hoop geld! wij rekenen er 2 euro voor....

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:19

Ik knip de tanden van mijn konijn ook zelf, in het begin iedere week en nu nog maar 1x in de 3 maanden. Is zeer uitzonderlijk dat het beter wordt, maar ben overgestapt op voer van hope farms waarop ze harder moeten knagen, dit scheelt volgens mij ook al een hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:22

Ik ben naar de da geweest, omdat ik niet wist hoe het moest en hoe ver. Zijn tandjes groeien scheef in de kaak en zijn ondertanden gaan over zijn boventanden.
Ik schrok ook erg van de prijs hoor!
Heb ik een speciale tang nodig? en tot hoever mag ik knippen?

Ik voer zelf altijd veel groen en wilgentakken en mijn konijnen hebben ook geen last.

Dit konijntje zat in een vies hok van 30x30 cm erg donker ook. Zijn nageltjes waren ook helemaal krom en hij was graaaaatmager. Ik heb hem mee naar huis genomen en hij staat bij mij in een onverwarmde inpandige schuur. Ik heb beaphar care gehaald, want science hadden ze niet meer. Hij moet even bijkomen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:23

Halfjaar geleden toen ik nog konijnen had, hadden we ook 1 konijnen met snel groeiende tanden, die heeft 1x de DA geknipt, daarna deden we het zelf. Verder veel hooi, zodat ze wel wat te knagen hebben. Ik denk zelf ook dat je beter wat vaker kunt knippen, dan de tanden eruit te halen. Maar heb er verder geen ervaring mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:24

Prisca schreef:
Mhh lastig zou het ook niet doen.

Zou alleen een tip kunnen geveb gooi wat hout in zijn kooi zodat hij kan knagen. Door gebrek aan knagen groeien de tanden door.

Heb 2 vlaamse reuzen nu als ruim 2,5 jaar en ben nog nooit bij de DA geweest. Zitten altijd buiten nu ook met -7/-15 en doen het prima geen tand problemen.

Ik heb van mezelf ook 4 konijnen, die zitten ook buiten in afgezet stuk tuin met een warm schuilhok (gaan ze echter amper in) en ik heb daar ook nog nooit mee te maken gehad.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:21

lekker laten trekken (bel even rond voor een prijsopgave, wil tussen de verschillende dierenartsen nogal flink verschil zitten).
wanneer je groenten e.d. klein snijdt, kan nijn zonder tandjes prima eten!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:26

Zelf knippen van tanden ben ik geen voorstander van. Het is heel vervelend voor het dier en gaat jou ermee associeren. Het is beter om niet te trekken, maar als het dier er echt veel last van heeft heb je weinig keus. Zoek een goede konijnkundige DA en laat hem/haar nog eens goed kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:30

Oei lastig, de een zegt wel, de ander niet. Ik had niet het idee dat het konijn het knippen vervelend vond. Hij was verbaasd achteraf, wel grappig, hij zat in eens te smakken en met tongetje te voelen. Hij ging hier thuis vreselijk drinken, tja hij had een drinkfles, dat ging waarschijnlijk niet zo goed.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:48

Een goede konijnkundige DA kan je waarschijnlijk beter helpen, niet elke DA werkt dagelijks met konijnen terwijl er veel fout kan gaan. Kijk anders eens op http://www.bunnybunch.nl Daar zitten veel konijnenexperts op het forum, en er is een lijst met konijnkundige DA's per provincie.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:28

Tanden knippen doet geen zeer. mits goed gebeurt. Met de juiste tang is dat geen probleem en de kans op splijten zeer klein.

Mijn konijn moest ik elke 4 wken knippen en deze krijgt nu elke week een verse wilgentak en daardoor blijven ze nu al 3 maand goed.

Hooi worden ze niet korter van, daarvan slijten alleen de haken op de kiezen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:29

benangelique schreef:
lekker laten trekken (bel even rond voor een prijsopgave, wil tussen de verschillende dierenartsen nogal flink verschil zitten).
wanneer je groenten e.d. klein snijdt, kan nijn zonder tandjes prima eten!

Maar een konijn moet ook ruw voer eten om haken op de kiezen te voorkomen en dat kunnen/willen ze dan vaak niet meer eten. Dan heb je dat probleem en kan het dier elk half jaar daarvoor onder narcose

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:31

Wij hebben in het verleden bij een konijn de tanden laten trekken alleen
zijn die toch weer aangegroeid. De DA vertelde dat dat idd wel kon gebeuren.
Daarna niet meer laten verwijderen maar de tanden zelf geknipt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:35

Hij eet de loof van de wortels met smaak, hopelijk ook het hooi. Hij heeft 3 stukjes klein gesneden andijvie gehad, maar aan het brood en de brokjes komt ie niet. Ik heb gehoord dat je hooi dan heel fijn moet knippen?
Hij kan zich ook weer wassen :D
Wat is een goede tang?
Ik ben vanochtend gauw naar de plaatselijke da geweest, mijn eigen da is konijnkundig. Heeft me al met meerdere konijnen geholpen.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:21

chocobroodje schreef:
Zelf knippen van tanden ben ik geen voorstander van. Het is heel vervelend voor het dier en gaat jou ermee associeren. Het is beter om niet te trekken, maar als het dier er echt veel last van heeft heb je weinig keus. Zoek een goede konijnkundige DA en laat hem/haar nog eens goed kijken.

Wilawander schreef:
Tanden knippen doet geen zeer. mits goed gebeurt. Met de juiste tang is dat geen probleem en de kans op splijten zeer klein.

Mijn konijn moest ik elke 4 wken knippen en deze krijgt nu elke week een verse wilgentak en daardoor blijven ze nu al 3 maand goed.

Hooi worden ze niet korter van, daarvan slijten alleen de haken op de kiezen.

kan je echt makelijk zelf doen hoor! sommige konijnen moet je anders elke 4 weken knippen, word een dure zaak anders..
Vraag of je het een keer onder begeleiding van je da mag doen. weet je gelijk hoe het moet!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:25

Ik gebruik deze tang voor het knippen van de tanden :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:33

He, dat is toch een nagelschaar voor honden?

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:34

je kan ook gewoon zo'n tangetje gebruiken waar je snoeren mee doorknipt gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:35

Ik las net erover dat wanneer je knipt er eens de kans bestaat dat het bloedvat mee komt en dat je die dan ook door knipt.

Idd, zoiets hadden ze daar ook, ik knip er altijd draad mee en tie-rips.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:40

dan knip je al bijna in het tandvleed ;-)
als je ze ongeveer een cm laat dan is het lang zat

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:43

Vaak wordt gewoon aangeraden om te tanden te laten verwijderen. De meerderheid van de konijnen kan gewoon nog prima eten (ze hebben ook nog kiezen). Bij het knippen van de tanden loop je inderdaad het risico dat ze gaan splijten, wat zeer pijnlijk is. Ook houd je na het knippen vaak scherpe randjes over aan de tanden, deze kunnen weer langs het tongetje schuren waardoor deze opgenhehaald wordt.
Ik zou zeggen, mooi laten trekken (wel lastig aangezien je de eigenaar niet bent).

Mijn complimenten dat je met het konijntje naar de DA bent gegaan ! Niet iedereen heeft dat over voor een dier dat van iemand anders is.

@ Proudjustify: Ik zou denken dat de dierenarts de tand niet goed heeft kunnen verwijderen en dat er een stuk wortel achter is gebleven in het mondje. Dan groeien de tanden inderdaad weer aan. Mocht de wortel goed in zijn geheel verwijderd zijn, is het onmogelijk dat de tanden terug groeien.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:22

Jammer dat hier veel word afgeraden de tanden te trekken. Ik heb een konijnenopvang en elk konijn dat hier met olifantstanden komt gaan de tanden er direct uit. En als mijn DA per ongeluk een tand heeft afgebroken laat die dat weten, maar mijn DA is dat slechts 1 keer overkomen bij een konijn wat hele slechte tanden had.
Daarnaast al mijn collega opvangen doen het ook en dat ze daardoor geen ruwvoer meer kunnen eten? De eerste weken knip ik het hooi, maar daarna krijgen ze hun eigen handigheid er in.
Ik zeg dus zeker weten trekken! Ik heb hier wel is konijnen gehad waarbij wel geknipt werd en wel een abces had door het splijten van de tand..
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... gebit.html