hamsteropvang beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hamsteropvang beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:47

Hallo allemaal,

Heb de afgelopen dagen goed nagedacht over bepaalde dingen. Eerst wou ik graag fokken met hamstertjes. Maar omdat er al veel gefokt word, leek me het een beter idee om juist hamsters op te vangen die worden gedumpt. De ruimte heb ik. Of op me kamer of mischien in een schuur waar eerder vogels inzaten. Die ruimte is dus goed geisoleerd. En swinters stond er altijd een verwarmingkje aan. En de broedgedeelte staat er ook nog. Deze zijn hokjes zijn wel te klein, maar ik kan de plank er tussen uithalen waardoor de hokken groot genoeg zijn. En de rest van de ruimte kan ik gewoon kooien neerzetten.

Ik verdien elke maand genoeg geld meer als 200 euro Dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken.

Zal dit een goed plan zijn? En hebben jullie nog eventueel tips?

Groetjes, [***]

Wilawander

Re: hamsteropvang beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:22

Leuk idee maar denk wel aan de kosten, die kunnen hoog oplopen. Ik vang wl eens gedumpte parkieten op. Vaak worden dieren gedumpd omdat ze wat makeren. Dat kan al snel in de papieren lopen. Dan bodembedekking, eten, dierenartskosten enz. speelgoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:25

Wat ga jij dan doen met de hamsters? Hou je ze zelf of verkoop je ze? Geef jij je weg?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:28

Ik zou me niet alleen beperken tot hamsters, maar wat ruimer kijken. En als je dan met konijnen en cavia's gaat opvangen, gaat dat veel geld kosten en ook heel veel ruimte in beslag nemen. Adverteren kost geld (want je wilt toch van je hamsters die je opgevangen hebt af), voer hokken en strooisel kosten geld...en je kunt het echt niet in je eentje af.

Ga eens even kijken bij een knaagdierenopvang, en denk er nog eens goed over na...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:32

Meer als 200 euro per maand is niet zo veel hoor verkijk je daar niet op.
Nou zullen hamstertjes misschien niet zo snel iets hebben maar een abcesje hier en een flinke bijtwond daar tikt al snel aan.

Onze rattenopvang heeft ons zeker 2000 euro per jaar gekost
en dat verdien je lang niet terug.

Ik zie nu dat je 15 ben begin er niet aan ik weet niet waar je woont in Drenthe maar in Gieten zit http://www.opvangaaenhunze.nl/ .
Misschien kan je daar in de weekenden eens een handje helpen, ze hebben er ook hamstertjes naast de konijnen en cavia's.
Ze zijn vast heel blij met de hulp en jij hoeft je niet in de schulden te steken als er iets mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:40

Bedankt voor jullie reactie´s

Er zijn meerdere mensen die alleen hamsters opvangen. En hamsters worden meestal gedumpt omdat ze geen tijd er meer voor hebben, of ze komen erachter dat het toch niet zo´n leuk diertje. En operatie´s vind ik wel meevallen qua kosten.

En het is niet zo dat ik gelijk veel hamsters ga opvangen. Maar eerst rustig beginnen met hamsters (heb zelf binnenkort al 7 hamsters) En ik geef zo weinig mogelijk uit aan kleding, ga nu ook 1 x per maand uit naar een jeugddisco en daar drink k maar 1 colaatje op een avond van 1.20 voor de rest pak ik water.

En op markplaats kun je een hoop spul goedkoper krijgen.
En adverteren hoeft geen geld te kosten ;) Dat heb ik allemaal al uitgezocht.

En speelgoed kun je zelf maken, waardoor het een stuk goedkoper word. En een hamster eet niet veel. Een halve eetlepel voor een dwerg en en hele eetlepel voer voor een syr.
En ik hoef het geld niet terug te verdienen, als die beestjes maar een goed leven krijgen. Ik vraag er wel een kleine vergoeding voor. Want ik hou ze niet natuurlijk, of het beestje moet echt me hart veroveren.

En met bijtwondjes hoef je meestal niet naar de da. Dat kun je zelf verzorgen (tenminste op het hamsterforum doen de meeste het zelf)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:42

Serieuze vraag: waaróm wil jij een opvang beginnen?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:42

Je mag mijne alvast hebben. Rotkreng :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:47

Chubby schreef:
Serieuze vraag: waaróm wil jij een opvang beginnen?

Omdat er veel hamsters impulsief worden gekocht en later komen ze erachter dat het toch niet zo´n leuk diertje is dan ze dat ze dachten. En dan dumpen ze het diertje maar. En ik wil ze dan opvangen en opzoek gaan naar een leuk, lief baasje die er wel voor wil zorgen. Als ze aan bepaalde eisen voldoen die baasjes.

Heb in het verleden al een x een oud syrtje opgevangen (die wel bij mij is blijven wonen) En als je zag hoe gelukkig ze was. Dan heb ik het graag voor die diertjes over om ze op te vangen ;)

En ik wou eerst fokken en dat kost ook geld. Dus na lang over nagedacht te hebben leek me dit veel leuker toe ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:01

Een hamster leeft maar 2 jaar, hooguit. Hoeveel mensen denk je te kunnen vinden die een hamster willen hebben waarvan ze niet met zekerheid kunnen zeggen hoe oud hij is, en of hij niet binnenkort komt te overlijden.

En in je berekeningen, tel je alleen het voer. Wat ligt er bij jou in de kooien dan?
En voor een bijtwond hoef je niet naar de DA. Maar als het dier wat anders gaat mankeren, laat je hem dan euthanaseren of de natuur zijn gang gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:04

Cassidy schreef:
Een hamster leeft maar 2 jaar, hooguit. Hoeveel mensen denk je te kunnen vinden die een hamster willen hebben waarvan ze niet met zekerheid kunnen zeggen hoe oud hij is, en of hij niet binnenkort komt te overlijden.

En in je berekeningen, tel je alleen het voer. Wat ligt er bij jou in de kooien dan?

Daar ligt russelbedding in ;) Zelf maak ik alleen elke week de huisjes schoon, het zandbakje en eventueel het hoekje waar ze plasjes doen.
En maak ik het speelgoed schoon etc. En 1 x in 3 maand haal ik alles eruit, dus ook de bodembedekking. En het zand zeef ik altijd zodat de troepjes achterblijven en het zand opnieuw gebruik en eventueel aanvul

En veel mensen willen een hamstertje van 1.5 jaar nog een goed leven geven (tenminste op het hamsterforum). En anders blijft het hamstertje bij mij wonen totdat ie overlijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:05

Cassidy schreef:
En voor een bijtwond hoef je niet naar de DA. Maar als het dier wat anders gaat mankeren, laat je hem dan euthanaseren of de natuur zijn gang gaan?

Dan ga ik natuurlijk naar de DA ;) Dat is niet zo moeilijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:07

via mp gratis op te halen ben je ze zo kwijt volgens mij (iig 1 ervaring mee van een kennis) Snap dus eigenlijk niet waarom je een opvang zou beginnen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:10

superwoman schreef:
via mp gratis op te halen ben je ze zo kwijt volgens mij (iig 1 ervaring mee van een kennis) Snap dus eigenlijk niet waarom je een opvang zou beginnen :o

Tjah er zijn meerdere mensen die dat niet snappen, dat is helemaal niet erg.
Even een voorbeeldje ;)
Er zijn ook genoeg katten gratig op MP maar er zijn ook genoeg mensen die ze weghalen uit het asiel/opvang.
Dus waarom geen hamster? Omdat ie maar 2 jaar word? Omdat een nachtdier is?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:12

zonnebloem18 schreef:

Als het niet meer is. :=
Een opvang beginnen is leuk, maar het kan heel snel boven je hoofd groeien.
Niet alleen qua geld, maar ook qua aantal dieren, ruimte enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:13

Ik vind het een mooi initiatief TS! :) Staan je ouders hier ook achter?

Er komen veel kosten bij een opvang kijken, 200 euro per maand kan krap worden als er eens meerdere zieke dieren zijn.
Ga eens informeren bij een bestaande hamster/knaagdierenopvang. Misschien kan je dependance worden. Dan kan je toch een steentje bijdragen, maar sta er niet alleen voor qua (financiele) verantwoordelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:19

RedPassion schreef:
Ik vind het een mooi initiatief TS! :) Staan je ouders hier ook achter?

Er komen veel kosten bij een opvang kijken, 200 euro per maand kan krap worden als er eens meerdere zieke dieren zijn.
Ga eens informeren bij een bestaande hamster/knaagdierenopvang. Misschien kan je dependance worden. Dan kan je toch een steentje bijdragen, maar sta er niet alleen voor qua (financiele) verantwoordelijkheid.

Me moeder vind het alleen maar goed wat ik wil doen. En hier in de buurt zit geen hamsteropvang ;) in gieten dan wel maar dat is al een half uur met de auto.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:21

Juist dan is het natuurlijk interessant om als dependance te functioneren. Ga er eens praten, wie weet hoef je dan niet zelf het wiel weer uit te vinden en heeft ze tips en trucs voor je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:21

Iris82 schreef:
zonnebloem18 schreef:

Daarom wil ik ook eerst niet meer als 5 hamsters opvangen.
Ruimte is er genoeg ;) En me ouders willen eventueel altijd geld voorschieten.

En als je met hamsters fokt heb je ook de ruimte en geld nodig. En reserver kooien.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:25

Als je fokt met hamsters krijg je betaald voor de verkochte jongen. Als je opvangt moet je het meestal doen met giften en donaties. Oudere hamsters verkopen niet zo leuk als het jonge spul..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:28

Chubby schreef:
Als je fokt met hamsters krijg je betaald voor de verkochte jongen. Als je opvangt moet je het meestal doen met giften en donaties. Oudere hamsters verkopen niet zo leuk als het jonge spul..

Dat is ook zo. Maar de meeste vragen een kleine vergoeding voor de hamsters.
En ik weethet hoe het zit met giften/donaties want me moeder heeft zelf een stichting voor hartenkinderen.
Mischien heel wat anders als hamsters, maar ik ben er wel bekend mee (als je snapt wat ik bedoel )

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:39

Ik heb alleen ervaring met het opvangen van ratten, die worden met wat mazzel 2 en half 3 jaar oud.
Als ze ouder zijn als 6 maanden krijg je ze nauwelijks meer geplaatst een enkele keer als een vriendje is overleden.
Dat gaat bij hamsters al niet op want de meeste leven alleen.

Ik dacht ook rustig beginnen 2 a 3 kooien voor ik het wist had ik 32m2 vol met kooien en was ik elke dag 3 uur bezig met het schoonmaken van kooien, voeren en water verversen.
Het is moeilijk nee te zeggen als mensen met zielige verhalen komen helemaal als je zo jong bent lopen mensen makkelijk over je heen.

Iris82 schreef:
zonnebloem18 schreef:

Bedacht me net inderdaad dat dat alleen nog maar de dierenartskosten waren dan komt er aan bodembedekking en voer zeker 1000 bij en dat was in een rustig jaar.
1 virusje heeft mij naast een aantal ratten ook zeker 700 euro in 1 maand gekost.

Wacht tot je op jezelf woont en er echt goed over na hebt gedacht.
Ik dacht ook altijd dat ik er goed over na had gedacht maar nu weet ik dat ik ondanks dat ik veel goed werk heb gedaan het nooit meer zou doen als ik weet wat ik nu weet.
Ik ben jaren niet op vakantie geweest behalve af en toe eens een dagje weg.
Geen geld overhouden voor kleding en leuke dingen.

Nu vind je uitgaan nog niet zo belangrijk maar dat komt echt wel en dan tja dan zit je vast aan dieren die je veel geld kosten en ook hun zorg nodig hebben.
En wat als je een vriendje krijgt die aandacht wil of een keer weg wilt maar dat kan niet want er moet een beestje elke 2 uur bijgevoerd worden of 2 keer per dag zijn medicijnen hebben.
Denk er niet te makkelijk over je doet goed werk maar het is echt heel zwaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:47

love_western schreef:
[Tjah er zijn meerdere mensen die dat niet snappen, dat is helemaal niet erg.
Even een voorbeeldje ;)
Er zijn ook genoeg katten gratig op MP maar er zijn ook genoeg mensen die ze weghalen uit het asiel/opvang.

Verschil tussen een kat uit het asiel of van een particulier is heel groot.
Bij het asiel mag je deze terug brengen als het niet klikt - dus minder risico, tevens hebben die dieren een goede checkup gehad van een D.A en zijn "geholpen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:49

Maar met ratten moet je ook veel sneller naar de da dan met een hamster. Daar zit ook al een groot verschil in. Daarom heb ik toendertijd voor een hamster gekozen en niet voor een rat. En ik vind uitgaan juist leuk. Alleen niet te vaak. En daarbij ben ik erg zuinig op me geld. Werk veel. Zomers zelfs 3 baantjes.
En we gaan sowieso nu niet veel meer op vakantie. Mischien zelfs helemaal niet. En kleren boeien me niet zoveel. Als het maar goed zit. En de meeste kleren krijg ik van me moeder. En aan make-up doe ik al helemaal niet aan. En tjah het vriendje heeft dan pech. Daar ben ik erg simpel in. En zo blijf ik er ook over denken.

En als een hamster geen acceptabel leven meer kan leiden. Dan word er toch echt een spuitje gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:50

superwoman schreef:
love_western schreef:
[Tjah er zijn meerdere mensen die dat niet snappen, dat is helemaal niet erg.
Even een voorbeeldje ;)

Verschil tussen een kat uit het asiel of van een particulier is heel groot.
Bij het asiel mag je deze terug brengen als het niet klikt - dus minder risico, tevens hebben die dieren een goede checkup gehad van een D.A en zijn "geholpen".

En wie zegt dat de mensen de hamster niet mogen terug brengen?