Circus leed of vermaak?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marialva

Circus leed of vermaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:54

Wij zijn gisteren naar het Moskou circus in Tilburg geweest en zou ik graag van jullie willen weten wat jullie van circus dieren vinden die in zulke omstandigheden leven?

Ik zal jullie eerst mijn ervaringen delen, gezien ik zelf nog nooit naar een circus ben geweest en het mij nooit heeft getrokken snap ik ook nu waarom, wij dachten dat het voor ons dochtertje wel leuk zou zijn maar ook zei werd verdrietig van de hele situatie

Toen wij aankwamen zijn we eerst naar de dieren in hun verblijven wezen kijken en daar schrokken wij toch hevig van!

5 tijgers die in echt hele kleine kooien zitten en steeds heen en weer lopen van verveling triest echt heel triest………..

Dan olifant Bettie (let op een olifant is een kudde dier) die daar in haar eentje zielig in een vrachtwagen vast stond heen en weer te weven.
De aanblik van haar zo triest dat ik er zelf om moest huilen.

Dan tijdens de show eerst de Tijgers die met zweepslagen hun kunstjes moesten vertonen, bah wat walgden wij hiervan zeg!!

Dan een act met een paard met een gigantische buik omvang! En een mens wat continu hem hardhandig met de zweep sloeg zodat het paard achteruit ging slaan, niet echt prettig als je vooraan zit en moet duiken om geen trap te krijgen!
Dat zelfde mens had ook een act met hondjes die ook steeds slagen kregen met een sadistische zweep, ik had dat mens zelf wel eens er van langs willen geven zeg!!!

Toen kwam de act met bettie, ach mensen geloof me zo zielig, de olifant liet continu haar urine lopen, ik heb geen idee of dat van angst of stres was, maar je kon duidelijk aan haar zien dat ze niet gelukkig was!

Ik heb een aantal foto’s gemaakt van de dieren en weet ik een ding zeker dat ik nooit maar dan ook nooit meer naar een circus wil en ga, de acts met mensen waren wel heel leuk de clowns en de acrobaten ook met motoren waren geweldig maar de dieren zijn echt te triest!
Ik vindt dit echt niet kunnen!

Wat vinden jullie?

Afbeelding

Afbeelding

De overige zijn in links.

http://i33.photobucket.com/albums/d84/cstraeter/1-2.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d84/c ... r/12-1.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d84/cstraeter/10.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d84/cstraeter/13.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d84/cstraeter/16.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d84/cstraeter/8-2.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d84/cstraeter/9.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d84/cstraeter/5-2.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d84/cstraeter/4-2.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d84/cstraeter/3-2.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d84/cstraeter/2-3.jpg

geerke

Re: Circus leed of vermaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:57

tja...dat is de reden waarom ik niet naar het circus ga....dat weet je toch van te voren?

Circus met dieren moet verboden worden...zeker met wilde uitheemse dieren.
Paarden en honden kunstjes leren gaat nog...hoewel ik een niet echt vriendelijk stang en trens gebruik zie op de foto...

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:00

Ik hou er ook niet van, precies om wat jij hier schetst.
Een tijd geleden ben ik naar circus Renz geweest omdat mijn broertje er graag heen wilde.
Had ik maar nooit aangeboden om mee te gaan...
Had de tranen in mn ogen.
Het is gewoon pesten waarop het dier reageert & dit noemt men vervolgens een 'kunstje'.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:01

sorry hoor maar ik zie op de fotos niks raars :Y) en wat je beschrijft klinkt idd wel zielig, maar dat is niet bij elk circus zo hoor. toevallig ken ik iemand die uit een circusfamilie komt, en ben dus ook vaak zat achter de schermen weze kijken, en niet overal staan de beesten zo. er zijn ook mensen waarvan der olifanten wel met 2-3 zijn en waar ze gewoon buiten staan overdag, net als met de paarden en andere beesten. tijgers enzo kan je natuurlijk niet los laten lopen, maar die hebben dan ook gewoon grote kooien. ik denk dat het circus van moskou andere regels handhaaft naar wat goed is voor de dieren, in nederland is dat gewoon veel strenger. zo heb je ook gewone mensen die niet goed zijn voor der paarden, maar dan wordt toch ook niet gezegd dat gelijk elke paardeneigenaar slecht is voor zijn beesten, zo kan je dat ook niet zeggen van een circus.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 15:02

geerke schreef:
tja...dat is de reden waarom ik niet naar het circus ga....dat weet je toch van te voren?

Circus met dieren moet verboden worden...zeker met wilde uitheemse dieren.
Paarden en honden kunstjes leren gaat nog...hoewel ik een niet echt vriendelijk stang en trens gebruik zie op de foto...

nee sorry ik dacht met de regels van nu zullen de dieren het nu ook veel beter hebben, maar wat kan je je daar in vergissen zeg :( ik was zelf nog nooit naar een circus in het echt geweest (ben 40 jaar)maar ik wist echt niet dat het zo slecht gesteld was met de dieren?!

dat paard was echt zielig en wat een ***wijf die daar op zat zeg pfff ik was echt link op dat mens :(

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:03

Ik vind het wat dubbel. Die mensen werken kei en keihard voor hun geld, dit is hun leven, het circus is hun thuis. Ze hebben de dieren nodig publiek te trekken, want blijkbaar kijken er toch graag veel mensen naar. Ik geloof ook wel dat die mensen er alles aan die om die dieren een goed thuis te biedden, maar ze kunnen ze domweg niet meer ruimte geven... De dieren zijn hen inkomsten. Maar dat dit ten kosten van de dieren gaat geloof ik wel, tis wel erg sneu natuurlijk...

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:03

wilde dieren horen ook in het wild. niet in een circus. honden en paarden kunnen nog wel, want dat zijn huisdieren. maar dat wil neit zeggen dat ze dan maar gewoon in een of andere kooi worden gestopt en gedwongen om kunstjes te doen.
ik vind kunstjes met huisdieren die GOED worden behandeld veel leuker dan wilde dieren in het circus. ik ben wel weg van wilde dieren, maar zie ze liever in het wild.
er was ook eerst een dinge waabij je moest stemmen om wilde dieren uit het circus te krijge. weet niet of die nog bestaat.

als je ook naar circus solei gaat, is het alleenmaar met mensen. dat is oook leuk. en een keer een circus met hondjes die door hoepels sprongen en zo.

ik vind ook dat wilde dieren het circus uit meoten, goed of slecht behandeld.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 15:06

pinuts schreef:
Ik vind het wat dubbel. Die mensen werken kei en keihard voor hun geld, dit is hun leven, het circus is hun thuis. Ze hebben de dieren nodig publiek te trekken, want blijkbaar kijken er toch graag veel mensen naar. Ik geloof ook wel dat die mensen er alles aan die om die dieren een goed thuis te biedden, maar ze kunnen ze domweg niet meer ruimte geven... De dieren zijn hen inkomsten. Maar dat dit ten kosten van de dieren gaat geloof ik wel, tis wel erg sneu natuurlijk...

tuurlijk daar ben ik het helemaal mee eens, maar er zijn zat cirussen volgens mij die meer olifanten hebben en niet 1 (gezien het een kudde dier is) en heb ik gehoord en op tv gezien dat cirus Renz toch wel heel wat vriendelijker met zn dieren omgaat dan dit circus waar ik ben geweest ;) en op tv heb ik nog nooit een show gezien waarbij ze zo een paard en hondjes stonden af te matten met een zweep :(

ps de acts met mensen heb ik wel van genoten dat was echt gaaf!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:10

en.. heb je dat daar ook even gemeld?

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:12

Ik denk dat het van het circus afhangt,ik heb met circus Renz een goede ervaring. Een aantal jaren terug waren ze bij ons. De olifanten gingen 's middags LOS lopend van het circus de stad in omdat ze bij een bakkerij brood aangeboden kregen. Ik en een paar vriendinnen waren door het circus gevraagd mee te lopen om de weg vrij te maken en ze naar de bakkerij te brengen, een geweldig gezicht en die verzorgers gingen heel erg liefdevol met de dieren om, en de olifanten vonden het geweldig, het overige brood werd mee genomen voor de andere dieren.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 15:14

pinuts schreef:
en.. heb je dat daar ook even gemeld?
ja want dat mens op het paard stond in de pauze achter de drank kraam en toen heb ik haar vermeld dat ik het belachelijk vondt hoe ze met haar dieren omging! dat kon ze niet waarderen en zei ze dat ze moesten luisteren en deden ze dat niet dan kregen ze "straf" :( de clowns waarmee wij op de foto zijn geweest hebben we gezegd dat hun acts en de acrobaten en moter acts we echt geweldig vonden ;)

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 15:16

Fantast schreef:
Ik denk dat het van het circus afhangt,ik heb met circus Renz een goede ervaring. Een aantal jaren terug waren ze bij ons. De olifanten gingen 's middags LOS lopend van het circus de stad in omdat ze bij een bakkerij brood aangeboden kregen. Ik en een paar vriendinnen waren door het circus gevraagd mee te lopen om de weg vrij te maken en ze naar de bakkerij te brengen, een geweldig gezicht en die verzorgers gingen heel erg liefdevol met de dieren om, en de olifanten vonden het geweldig, het overige brood werd mee genomen voor de andere dieren.

dat verhaal heb ik ook wel eens gehoord dat is toch geweldig voor die dieren! waarom kan het daar dan wel en bij Circus Moskou dan niet?!

dit filmpje vondt ik net over Olifant bettie

http://www.youtube.com/watch?v=N6QXcuJgfTU
Laatst bijgewerkt door marialva op 17-01-10 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:18

Ik denk dat er grote verschillen bestaan, zowel tussen circussen als tussen de dieren. Wilde dieren vind ik niet kunnen, je kan in de context van een circus een wild dier nooit aan zijn basisbehoeften voldoen. Gedomesticeerde dieren vind ik kunnen voor zo ver hun welzijn gegarandeerd kan worden tijdens trainen, optreden al al het reizen. Met een hoop afgerichte hondjes gaat dat al makkelijker als met paarden of met een Aziatische olifant. Maar op zijn minst zijn deze dieren in staat om mensen niet als stress te ervaren (itt wilde dieren).

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:20

Ik ben ook weleens naar het circus van moskou geweest, en bij de tijgers had de temmer idd een zweep bij, waarschijnlijk voor zijn eigen veiligheid, in die voorstelling heeft hij niet een keer er een tijger mee geraakt en bij de honden was er geen zweep te bekennen.
Ik herken me dus niet helemaal in jou verhaal..

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 15:26

Olijkje schreef:
Ik ben ook weleens naar het circus van moskou geweest, en bij de tijgers had de temmer idd een zweep bij, waarschijnlijk voor zijn eigen veiligheid, in die voorstelling heeft hij niet een keer er een tijger mee geraakt en bij de honden was er geen zweep te bekennen.

nou ik en nog zn 100 mensen kunnen dat bevestigen ;) en dat het er niet zachthandig aan toe ging :( de vrouw met de toveract met honden had geen zweep bij zicht en was ook uitermate vriendelijk voor haar dieren! maar de doos van het paard en de kleine hondjes (poedels) geneerde zich er niet voor om ze regelmatig er eens flink van langs te geven :(

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:26

Wij zijn afgelopen zomer ook naar het Circus van Moskou geweest, we hadden vrijkaarten en om mijn neefje te plezieren zijn we gegaan..

Maar het arme kind smeekte ons in de pauze of we alsjeblieft naar huis konden gaan, hij vond er niks aan en vond het ook zielig..
Wij zelf ook niet, ik kan er echt niet naar kijken.. :n

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:39

De Partij voor de Dieren Brabant is hier ook mee bezig las ik in het Brabants Dagblad of elders. Zijn zijn een aantal keer gaan kijken en hebben gesprekken gehad met de directeur. De A.I.D gaat geloof ik inspecties uitvoeren bij dit circus.... Daarnaast schijnt de regering bezig te zijn met nieuwe aangescherpte regels voor dieren in het circus?!?

Ik wilde eerst ook gaan, maar hierdoor wilde ik al niet meer, nu ik jouw foto's en verhaaltje lees weiger ik ooit nog naar een circus met dieren te gaan.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:44

Ik vind circus 'leed'. Ik ben er nooit geweest, en wil dat eigenlijk ook niet!
Ik vind het niet natuurlijk dat wilde dieren kunstjes moeten doen, en in kleine hokken leven.

De acts met mensen (wat op tv wel eens te zien was) vind ik veel leuker! Acrobaten en clowns! Naar zo'n circus zou ik wel gaan :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:53

Ik vind het ook niks..
Alhoewel ik in het buitenland wel eens een circus gezien heb.
Die dieren bij een circus stonden gewoon op het gras met een aantal dieren met hekken er om en een bult hooi.
Wat ik gezien heb buiten zag er goed uit, hoe het met de rest van de dieren zit weet ik niet.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:11

Toen mijn broer en ik jong waren gingen we regelmatig naar het circus (vooral op vakanties) we vonden het erg leuk, behalve clowns daar heb ik gewoon helemaal niks mee.
Toen mijn broer en ik wat groter waren en ook achter de schermen gingen gluren om dieren te aaien....zagen we ook dingen die we wat wreed vonden.
We hadden thuis honden/konijnen/paarden ect maar de dingen die we daar zagen mochten wij nooit van ouders doen, als mijn moeder zag dat we de hond aan het pesten waren of een slag voor zn hoofd gaven kregen we er genadeloos van langs.
Mijn ouders vonden dat wij als kinderen nooit het recht hadden om een dier pijn te doen of te pestten, alleen mijn ouders mochten een dier corrigeren (toen we klein waren).
Nadat we hadden gezien hoe een tijger een knal met de zweep kreeg omdat hij zn kooi niet in wou en een paard slag met een voeremmer om zn oren kreeg omdat hij blijkbaar wel erge trek had, vonden we het circus niet zo leuk meer.
Mijn broertje en ik waren klaar met het circus, tot grote vreugde van mijn ouders want die hadden al hun principes en meningen opzij gezet zodat wij ook naar het circus konden.
Naderhand vertelde mijn ouders dat een circus alleen lek is als er geen dieren aan te pas komen, dieren horen niet in het circus.
Lang heb ik hun mening met een korreltje zout genomen, maar nu ik 30 jr ben ben ik volledig met ze eens.
Natuurlijk zijn er circussen die goed voor hun dieren zorgen en er echt het beste mee voor hebben, maar die zijn naar mijn idee in de minderheid.
Mijn ouders zijn falicant tegen circussen met dieren, vooral degene met olifanten/tijgers enz. en wille simpelweg geen geld geven aan mensen die geld verdienen aan het (mis)bruiken van dieren waar mijn ouders zoveel bewondering voor hebben.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:15

Dieren horen naar mijn mening niet in een circus. Zo'n circus trekt rond van stad naar stad en de dieren zijn veel onderweg of moet allerlei rare kunstjes uithalen. Ongetwijfeld zullen de artiesten goed voor hun dieren zorgen, het is hun broodwinning. Ik ging met mijn kinderen wel naar de kleine circussen die hier in de dorpen komen, maar daar zijn alleen clowns, goochelaars en acrobaten en dat vinden we leuk genoeg.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:17

marialva schreef:
Olijkje schreef:

nou ik en nog zn 100 mensen kunnen dat bevestigen ;) en dat het er niet zachthandig aan toe ging :( de vrouw met de toveract met honden had geen zweep bij zicht en was ook uitermate vriendelijk voor haar dieren! maar de doos van het paard en de kleine hondjes (poedels) geneerde zich er niet voor om ze regelmatig er eens flink van langs te geven :(

Nouja ik weet het niet, kan per keer verschillen he, dat ik er was is ook al weer wat jaren geleden, vind circus altijd voor kleine kinderen.
Vond trouwens zelf de acrobaten altijd het spannendst.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:20

ligt er denk ik ook aan bij welk circius je bent
vorig jaar zijn wij ook geweest en was erg leuk
niks zwepen, werd vriendelijk met de dieren omgegaan en hebben in de pauze met enkele trainers gesproken

1 tijger had een verminkte poot, maar tijdjes de act kregen we te horen dat dit aangeboren was en de tijger hier geen last van had
vond wel netjes dat ze dit ook zeiden, aangezien we er al naar het kijken waren, en ons afvroegen wat dat kon zijn

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:24

Ik kan sowiezo niet snappen dat mensen een circus of iets leuk vinden.
Zoals motoracts ofzo, daar lijkt mij toch echt geen moer aan.
Maargoed ik heb misschien ook redelijk aparte hobby's. :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:35

Ik geloof dat het in BE eindelijk verboden is om circus met wilde dieren te doen. En terecht.

Laatst zijn we naar een circus geweest waar ze een act hadden met shetjes, ganzen en geitjes, en dat was vooral dikke lol met de dieren en technisch niet zo hoogstaand, maar daar geniet ik dan weer veel meer van!