Wat te doen met een dode uil?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia_

Wat te doen met een dode uil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 20:45

Het klinkt een beetje gek, maargoed het zit dus zo:

Toen ik toenet de hond ging uitlaten deed hij een beetje vaagjes bij het spoor naast ons huis. Dus ik dacht eerst dat het een krant was, maar het was dus een dode uil bij nader inzien. Omdat mijn hond nogal graag iets vastpakt en niet meer loslaat ben ik doorgelopen.
Maar nu vraag ik mij af, wat kan ik doen om dat dier weg te halen? Ik had al op google gezien dat je bij een Steenuil mensen kon bellen en dat het belangrijk was of die een ringetje om zijn poot maar dat heb ik in het donker niet zo gauw kunnen zien.
En het vogelasiel? Zitten die mensen daar op te wachten of willen ze alleen maar levende/gewonde dieren?

Alvast bedankt! :)

Samurai

Re: Wat te doen met een dode uil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:47

Is er geen meldpunt voor zoiets?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:50

Als hij dood is rot hij vanzelf wel weg.
Haha nee geintje,. moest ik ff zeggen..

Ik zou zeggen lekker laten liggen.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:51

vogelasiel wilt volgens mij alleen levende vogels, maar je kan het altijd proberen!

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:52

De gemeente bellen.
Hier halen ze dat weg dan ;).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:54

Sorrie, maar het eerste waar ik aan dacht was..opzetten, begraven, bakken of braden??
EEEEEEE...flauw!! Bel de dierenambulance, die haalt ook dode dieren op n.l. Zo niet dan weten die vast en zeker wie je wel moet bellen.

pinuts

weet niet hoe het zit met ringen enz, maar ik weet wel waar je dode dieren heen kan brengen om laten op te zetten;) PB me maar als je wilt weten ( ze krijgen daar vaak dode dieren van langs de weg enz.)

catalyst1

Laten opzetten....mits natuurlijk nog intact.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:55

Meenemen naar huis, aangeven bij de politie en naar iemand brengen die ze opzet :j

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 20:58

Haha mijn ouders dachten ook gelijk aan opzetten _O-

Kunnen ze dieren ook nog opzetten als ik het nog een nachtje buiten laat? :o Om nu namelijk een dooie uil te rapen ect. Morgen kan ik ook beter zien of die nog intact is en of er nog een ringetje aan zit ofzo..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:59

kijken of ie een ringetje heeft zo niet
even een schep pakken en 20 cm onder de grond drukken (al is die nu wel bevroren :o )
anders kun je ook een wat dichter gegroeid stukje opzoeken en um daar tussen mikken
het is wild dus hoef je er niets mee te doen maar voor je eigen gemoedzucht

heeft hij die wel even in een doos en dan politie bellen (dan niet het 112 nummer) die heeft of een nummer die je kan bellen zodat ze hem komen halen of, die zorgt er voor dat ie opgehaald word

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:59

jahoor, vooral met dit weer.. Lekker koud, je kan hem het beste in een stevige plastic zak stoppen en in de vriezer doen;) Maar kan me goed voorstellen dat je dit niet wilt hoor:P haha

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:00

Opzetten?:O Njh, wat moet je met een dode uil in je kamer?
Vind het zo lelijk!!

Ik snap niet dat jullie zo moeilijk doen over een uil :+

Gewoon in de grond proppen :Y) :+

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:01

Nu met die kou wel hoor wij wachten nog op de uitnodiging voor een vogel die wij gevonden hebben. die ligt al 3 maanden in de vriezer zolang het onder 0 bewaart woord kan het zo ver ik weet geen kwaad.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:05

Je mag ze sowieso niet zomaar op laten zetten, ze zijn nl vaak beschermd ;) Dan moet je al een vergunning gaan vragen bij de politie. Ik zou even googlen als ik jou was, misschien zijn er speciale uilen groepen die er wat mee kunnen :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:07

Die vogel waar wij op wachten is een ijsvogel ook beschermd. wij moesten inderdaad langs het politie bureau dan moet je uitleggen hoe je er aankomt en dan krijg je een afwijzing of een goedkeuring. bij een goedkeuring mag je er mee doen wat je wil.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 21:09

Dan laat ik hem vanavond nog mooi even liggen (hij ligt toch een beetje aan de rand zeg maar) en zou ik morgen eventjes van dichtbij kijken of die een ringetje heeft/of die nog intact is.. :o

sabina1998 @ die uil komt echt niet in mijn kamer hoor _O- Ook hier het huis niet in, als die hier 'binnen' moet komen komt die in de vriezer in de schuur om te wachten tot iemand hem komt ophalen.. Nee moet er niet aan denken dat de hond er mee vandoor gaat!

Pluttersput schreef:
Je mag ze sowieso niet zomaar op laten zetten, ze zijn nl vaak beschermd ;) Dan moet je al een vergunning gaan vragen bij de politie. Ik zou even googlen als ik jou was, misschien zijn er speciale uilen groepen die er wat mee kunnen :)

Ik ben op google alleen wijzer geworden, dat Steenuilen wel naar een groep moet en dat, als ze een ringetje hebben, (waarschijnlijk?) van iemand zijn (?).

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:10

Pluttersput schreef:
Goed punt.

Of anders de gemeente of de dierenbescherming bellen, die halen dode dieren weg en/of weten er verder wel raad mee.
In ieder geval goed dat je het ff vraagt :j

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:10

Lydia opzetten is duur hoor.. voor de ijsvogeltje zijn wij al 200 euro lichter laat staan voor zoon grote uil

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 21:13

Ik wil hem niet opgezet hebben hoor! _O-
Als iemand hem wil hebben, mag die hem van mij komen halen.. en anders bel ik de dierenbescherming/gemeente.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:16

je hoeft zelf niet te betalen om hem op te laten zetten, ik ken een adresje waar ze hem misschien willen opzetten en gebruiken in musea;) Daar weten ze ook wel hoe het zit met bescherming, hoe je hem vervoerd, of je de politie moet bellen etc..

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:22

Ik zou gewoon de vogelbescherming in de buurt bellen. Het is n.l. wel belangrijk om de doodsoorzaak te weten te komen. Als de vogel vergiftigd is is dat voor hun belangrijke informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:22

[LZP] > [BB]

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:31

er is trouwens een bokker die een opvang heeft
misschien kan zij je verder helpen ?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:47

Dat is Nickeltje, ik vermoed dat zij zich zometeen ook wel zal melden :)