Cavalier heeft jeuk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Cavalier heeft jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 15:49

De Cavalier van mijn ouders (3,5 jaar) heeft nu al sinds november jeuk.
Twee dierenartsen zijn bezocht en iedere keer verbeterde het wel zichtbaar, maar echt over is het niet gegaan.

Het begon in oktober met vage ruwe, schilferachige plekjes. Op een week tijd was de achterkant van zijn lijf matig "aangevreten".
DA bezoek, een schrabseltje van zijn huid genomen en daar kwam eigenlijk helemaal niks uit.
Mijn moeder kreeg een soort van huidcreme mee (naam weet ik even niet, ik heb het nu niet bij de hand). Haar begon weer terug te groeien, jeuk werd duidelijk minder.
Flesje was leeg na een paar weken. Na een tweetal weken begon hij wat te jeuken. Weer meteen naar de DA voor de zekerheid.
Die schreef dit keer visolietabletten voor met dezelfde creme. Ook dit hielp wel redelijk.

Toen kwamen er wat vlooien om de hoek kijken na een stoeipartij met de buurthonden. Daarvoor is hij behandeld in december en sindsdien gaat het zichtbaar slechter.

Begin januari een andere DA bezocht en ook die heeft uitvoerig alles bekeken door middel van kweekje, bloedonderzoek etc.
Ook die kon niet echt "iets" vinden en schreef schapenvetbonbons voor... Tegen beter weten in deze gegeven in combinatie met nieuwe huidcreme (zelf besteld bij Dursy dog). Overigens waren de vlooien toen 100% verdwenen, ook de eitjes.

Tussendoor ook nog eens van voer veranderd op advies van de DA. Maar dit heeft ook niet echt effect gehad.

Het is niet zo dat de hond zich tot bloedens toe openkrabt. Het is wel duidelijk dat iets hem irriteert.
De schilfers die eerst heel zichtbaar waren, zijn nu flink minder. Toch oogt zijn vacht heel droog en zijn haar is ook opvallend statisch. Hond glanst wel.. maar hij is niet de hond van een half jaar geleden bij wijze van..

Wie heeft soortgelijks meegemaakt?

Ik heb met de DA van mijn paard gebeld (een homeopaat) en die wilt de hond graag zien. Ik ben dit aan het overwegen om volgend weekend daarheen te rijden als niemand meer iets weet..

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:03

Ik denk dat het inderdaad iets aan de huid is, maar omdat het een krabbende Cavalier is wil ik je toch waarschuwen te kijken of het misschien Syringomyelia is. Dit komt bij Cavaliers veel voor en het houdt in dat de hersenen te groot zijn voor de schedel.

Citaat:
Een opvallend fenomeen is dat veel dieren zich proberen te krabben tijdens beweging. Hierbij wordt er altijd aan 1 kant gekrabd richting oor, nek of schouder. In het Cavaliers circuit is om deze reden de naam ‘krabziekte’ ontstaan. De dieren krabben soms ook gewoon in de lucht zonder zichzelf aan te raken. Het kan soms zo erg worden dat de dieren op 3 poten lopen.

De slechte huid zou dan veroorzaakt worden door het krabben, niet andersom.

Nogmaals, ik denk niet dat dit het is, want volgens mij zeg je dat de hond ook knabbelt aan de huid en niet alleen krabt (en dat zou op 'gewoon' jeuk wijzen denk ik). Maar kijk de symptomen even door en houd het in je achterhoofd. Heel veel succes met je hondje! :(

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:05

Je weet zeker dat hij geen last van Atopie heeft?
Zie link voor info.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page9 ... topie.html

Onze Bull-Terrier Babe krabde zich helemaal kaal tot bloedens toe, maar eigenlijk alleen onder de oksels en de hals. En jouw hond doet het alleen aan de achterkant van zijn lijf?

Atopie begint meestal tussen 1 en 3 jaar.

Babe is ook getest via bloed en bleek allergisch te zijn voor 4 soorten huisstofmijt.
We zijn toen gaan hyposensibiliseren, wat dus wil zeggen dat we hem nu elke 7-9 weken zelf spuiten.

Alleen hielpen de spuiten alleen niet afdoende. Bleek ze ook nog een voedselallergie te hebben. Nu met Carnibest Lam of Natuur kunen we ons goed redden en heeft ze weer haren en vrijwel geen jeuk meer.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:15

Typisch,

Wat jij hier beschrijft over jouw hond gaat ook helemaal op voor de kat van mijn vriend! Achterkant van het beest is plukkerig kaal van het vele krabben/schoonlikken. Verder glanst de vacht wel heel goed, maar is hij inderdaad statisch. De da (waar ik weinig vertrouwen in heb) schuift het steeds af op stress en geeft pilletjes die niet helpen. Het is bij haar wel in vlagen: de ene keer is ze praktisch kaal en een paar maanden later heeft ze nergens last van (ogenschijnlijk). Ook is ze niet echt een van de diksten...

Anoniem

Re: Cavalier heeft jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:30

Is dit niet 'gewoon' een doodgewone vlooieallergie...Je hoeft echt geen vlo te zien overigens.
Mijn pers begon begin van de week ook weer, korstjes in de nek en bij dr staart, plukkerig stukbijten.
Ben dr inmiddels achter na jarenlang in het ongewisse te hebben geleefd, van alles geprobeert.
Tot die allergie meer bekendheid kreeg.
Heb ze nu weer alledrie behandeld met Advantage, weet zéker dat het met een paar dagen weer over is.

En geen vlo te zien, alleen signaleerde ik dus wel vlooienpoepjes in de vlooienkam van de zwarte kat.
Deze stipjes even in water doen, worden ze rood dan weet je het zeker.
En die éne vlo kan jou dier verschrikkelijk veel jeuk en overlast geven.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:41

mss fout, maar het kunnen ook wormen zijn (net op de rug boven de staart?)
Kat van mijn sch-moeder had dit ,toen hebben wij haar extra ontwormt en plots ging het beter.
Dit is een optie hoor

vroli1

Re: Cavalier heeft jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:40

heb niet alles gelezen.. maar Kyra had dit in het begin ook heel erg.. met alles wat ze deed had ze jeuk.. nou bleek ze ook geen mijt te hebben of iets dergelijke..

toen zei de da.. probeer eens andere brokken..
dat gedaan en het ging gelijdelijk over.. :D nu heeft ze geen last meer..

xx