Niewe kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SLover

Niewe kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 12:25

Hoi allemaal!
Ik heb eergister een nieuwe kat gekregen, het is een gecastreerde kat ;)
Alleen hij is nog wel een beetje onwennig, als een geluid een beetje eng is dan kruipt hij onder de bank of stoel.
Nou was mijn vraag, wanneer kan je een kat weer naar buiten doen?
Ik heb namelijk het idee dat hij nu al naar buiten wilt maar ik vind het nog te vroeg.
Bij de vorige eigenaren is hij wel eens een keer weggelopen, hij is toen 6 weken weggeweest maar weer teruggevonden.
Ik hoop dat jullie mij kunnnen helpen!
:D

Relien

Re: Niewe kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:26

wij houden onze katten vaak 2 weken binnen.. maar het is vooral ook kijken naar de kat.. is hij rustig in huis enzz dan kan het natuurlijk eerder

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:29

Als wij een "nieuwe" viervoeter erbij kregen in huis(oudere kat of kitten) hielden we ze eerst 4 tot 8 weken in huis. Dan naar buiten waar wij waren op een gegeven moment gingen ze uit zich zelf wel naar buiten....
Zo deden wij het....

Is de kat gechipt?? Dat is wel zo handig mocht hij ook bij jullie misschien weg lopen...

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:40

Je kan de kat het beste 3 weken binnenhouden, dan is hij gewend aan zijn nieuwe huis en kan hij het huis terugvinden. Als je hem nu al naar buiten doet heb je grote kans dat hij de weg probeert terug te vinden naar zijn oude huis, met alle gevolgen van dien.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:09

Zolang hij zich niet thuis voelt bij je,vooral niet naar buiten!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:33

Ik sluit me aan bij Jodi. Kijk eerst even aan hoe de kat op jou reageert. Zodra je merkt dat je meer voor de kat betekend als de persoon die het bakje vult, dan kun je erover denken om hem buiten te laten.

Ik ben altijd van mening, dat er "huis" katten en "mensen" katten zijn. De huiskatten zullen altijd proberen terug te keren naar hun oude vertrouwde plek. De mensenkatten zullen waar dan ook, bij je blijven. Al is het in een tent of caravan.

Ik heb hier 2 zusjes, de één is een mensenkat, de andere een typische huiskat. De huiskat is dus al van streek als het bankstel anders neer gezet wordt. De mensenkat zou ik zelfs mee op vakantie nemen. Die zal altijd bij me blijven.

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 16:26

Nu is hij nog niet heel rustig, af en toe lijkt het net alsof hij zich helemaal thuis voelt maar later kan je hem weer eens niet vinden en dan zit ie bijvoorbeeld onder de stoel enzo. En hij heeft dan wel wat aanmoediging nodig om onder de stoel vandaan te komen... :n
Relien schreef:
wij houden onze katten vaak 2 weken binnen.. maar het is vooral ook kijken naar de kat.. is hij rustig in huis enzz dan kan het natuurlijk eerder

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 16:26

Ja hij is gechipt ;)
JuravelOX schreef:
Als wij een "nieuwe" viervoeter erbij kregen in huis(oudere kat of kitten) hielden we ze eerst 4 tot 8 weken in huis. Dan naar buiten waar wij waren op een gegeven moment gingen ze uit zich zelf wel naar buiten....
Zo deden wij het....

Is de kat gechipt?? Dat is wel zo handig mocht hij ook bij jullie misschien weg lopen...

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 16:29

Het is wel lasti omdat je niet weet wanneer hij er klaar voor is.
We leven met z´n vijven in een huis dus is het best druk. Als het te druk word duikt hij weer weg. Tis moeilijk... Maarja laten we hem eerst maar nog even hier laten. Ik heb wel het idee dat hij heel graag naar buiten wilt. We hebben hem nu 3 dagen

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:56

Uit het feit dat hij af en toe nog wegduikt maak ik toch op dat hij nog niet geheel op zijn gemak is hoor. Ik zou nog even een poosje wachten tot hij niet meer wegduikt in ieder geval.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:00

6 weken als je er zeker van wil zijn dat hij niet weg loopt.
2 weken is veel te weinig tenzij je hem graag weer kwijt wilt.
En voor hij zich heeft aangepast dat kan 1 week duren maar ook 2 maanden dat hangt van de kat af.
En is hij met 6 weken nog steeds steeds niet volledig gewend dan absoluut nog niet buitenlaten.
Pas als hij gewend is en daarnaa een week of 2 a 3 op zijn gemakje binnen heeft gezeten buiten doen.

En dat hij graag naar buiten wil ja logies hij is bang hij wil vluchten hij wil terug naar zijn oude huisje.
Dus zeker niet buiten doen dan ben je hem kwijt.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:51

2 tot 4 weken vind ik wel genoeg. Quicky bleef ook maar een weekje binnen, hij voelde zich al zo op z'n gemak, en wou graag naar buiten.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:34

SLover; wij hebben momenteel nog een loge ex-kater hier van zo'n 6 maanden oud. Hij mag niet naar buiten omdat hij hier logeert. Maar ook hij is heel bang en hij woont hier al 2 maanden. Sinds een dag of 14 kunnen we hem ineens aaien. Komt hij naar ons toe en dan kun je hem aaien. Iedereen in ons gezin opeens. Hij wordt zolangzamerhand een echte huispoes. Ligt asociaal languit op de bank, komt bedelen aan tafel. maar als je door de kamer loopt en hij loopt daar ook, dan is tie weg. Achter de bank of zo. Als wij maar rustig ergens zitten,loopt hij ook rustig rond. speelt, doet maf, maar zodra wij heen en weer gaan lopen, verstopt hij zich op een rustig plekje. Hij heeft heel veel tijd nodig om te wennen. Ik denk dat jouw kat ook best een tijd nodig heeft om te wennen. Dus zolang maar niet buiten laten. Echt de tijd geven om te wennen. Het komt echt wel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:03

Hoe sneller je m naar buiten laat hoe sneller je m ook weer kwijt bent, laat m eerst helemaal aan jullie en julie huis gewend zijn voordat je de grote stap naar buiten gaat nemen.

Waarom denk je dat hij naar buiten wil, zit hij voor de deur te mauwen? Of denk je dat omdat hij wegkruipt? Dat hij wegkruipt is vrij logisch en natuurlijk zou hij graag naar buiten willen om uit deze voor hem nog helemaal vreemde omgeving te ontsnappen, maar dan loop je het risico dat hij ook gelijk verdwenen is en niet meer terugkomt omdat het bij jullie ´eng´ is anders zou hij niet wegkruipen. Snappie?

Ik heb momenteel ook twee logé´s erbij vanwege een scheiding en die zitten hier al sinds juli vorig jaar en ik kan pas sinds een dikke maand zeggen dat ze zich nu echt thuis voelen en ´mijn katten´ aan het worden zijn, zo lang hebben ze moeten wennen.
Ze herkennen hun eigenaar nu ook niet meer (vindt ie niet leuk maar het zij zo) en het zal mij benieuwen hoe lang het straks duurt als ze weer naar huis gaan. Ze gaan niet terug naar hun oude huis maar naar een nieuw huis dus moeten weer helemaal opnieuw wennen.
Sommige katten zijn daar heel makkelijk in en anderen niet, zoals Laika al zei over ´huis- en mensen´katten.