Dominante je-weet-wel-kater

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Dominante je-weet-wel-kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 17:11

Ik zou graag eens jullie mening / advies willen vragen :)

Op dit moment hebben wij 3 katten:
- Oscar (poes, hoewel haar naam anders doet vermoeden ;)), 14 jaar oud. Klein schriel katje.
- Homer, je-weet-wel-kater, 9 jaar oud, zoon van Oscar.
- Meneer de Rooy, je-weet-wel-kater, ruim anderhalf jaar oud. Geen familie van Oscar en Homer, het is een afdankertje dat ik gekregen heb (en waar ik verder heel erg blij mee ben :) ).

Meneer de Rooy is bij ons komen wonen toen hij 7 a 8 weken oud was. Op dat moment hadden we Oscar en Homer al een flinke tijd. In het begin werkte dat allemaal maar zo-zo. Meneer de Rooy was natuurlijk een kleine indringer, en dat werd hem ook wel even duidelijk gemaakt.
In eerste instantie was Meneer de Rooy helemaal weg van Oscar. Hij zag haar (denk ik) als een soort moederfiguur. Helaas moest Oscar helemaal niets van hem hebben, ze wees hem constant af. Tussen de rooie en Homer ging het al snel een stuk beter. Homer is zowel met z'n moeder als met de rooie erg goed.

Op een gegeven moment werd de rooie natuurlijk steeds groter. De interesse voor Oscar bleef, maar het was niet wederzijds. Sinds hij ouder en groter is, lijkt het wel of hij wraak wil nemen voor deze afwijzing. Sinds hij ongeveer even groot is als Oscar, bestaat een deel van zijn leventje uit het treiteren van Oscar. In eerste instantie waren ze nog redelijk aan elkaar gewaagd, maar sinds een tijdje is de rooie dubbel zo groot (en sterk) en dat laat ie wel duidelijk merken. Het liefst jaagt hij Oscar op. Oscar heeft 1 veilige plek in de woonkamer en dat is de eetkamertafel. De rooie heeft daar nooit op mogen zitten en dat weet ie ook. Zodra het 'oorlog' is rent Oscar naar de tafel, om er vervolgens niet meer af te durven omdat meneer haar onder de tafel op gaat zitten wachten.
Dit tafereel herhaalt zich meestal een keer of 2 a 3 per dag. De rest van de dag liggen ze meestal te slapen of te luieren. Soms liggen ze zelfs naast elkaar op de bank, dan is er niets aan de hand. Totdat meneer het weer op z'n heupen krijgt......

Het is trouwens niet alleen maar kommer en kwel: ze eten altijd heel braaf samen en 's nachts liggen ze met z'n drieeen in de bijkeuken te slapen. Als ze daar zijn, dan gebeurt er nooit wat, dan is alles koek en ei. De ellende begint pas als ze in de woonkamer zitten. De rooie is soms zo dominant dat hij naar de nek van Oscar springt en haar zo van de stoel af trekt, om vervolgens te gaan matten.

Ik weet het zo langzamerhand niet meer. Dat het tussen die 2 niet meer goed gaat komen heb ik me al bij neergelegd. Maar ik zou zo graag willen dat ze samen kunnen zijn zonder dat Oscar constant getreiterd wordt.
Natuurlijk hebben we al wel wat geprobeerd. Negeren helpt niet, dan blijft ie aan de gang. Een gil geven helpt heel even. Ik heb de rooie ook al een keer meteen bij z'n nekvel gepakt en hem een flinke pats verkocht, maar ook dat maakt geen indruk.

Mochten jullie nu denken dat die rooie een rotzak is: ja, dat is ie deels wel (tegen Oscar), maar verder gelukkig helemaal niet. Het is een ontzettend lieve kat die eigenlijk met alle andere katten (en honden) super overweg kan. Hij maakt verder nooit ruzie. Alleen met Oscar dan.......

Hoe zouden jullie zoiets nou aanpakken? :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:54

Als het alleen in de woonkamer gebeurt zou ik met de plantenspuit of super soaker op standje terror (dus een ferme straal en niet nevel) dan een welgemikte straal midden in zn gezicht planten. En dan wel zodanig dat hij het met Oscar associeert en niet met jou ;) paar keer raak en klaar is het vaak. Doet m geen zeer, alleen aan zn ego.
Oh ja, en zelf niks zeggen en doen of je neus bloedt en hem verder negeren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:23

Ik ga dit topic even in de gaten houden, hier hebben we namelijk precies hetzelfde. Purdy terroriseert Pumbaa, maar alleen in de woonkamer of als ze elkaar tegen komen op de trap. Pumbaa is er absoluut niet tegen opgewassen, dus ik moet er elke keer tussen springen. 's Nachts zitten ze met z'n allen op zolder, ze eten uit dezelfde bak, drinken uit dezelfde bak en dan zijn er geen problemen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 19:29

Dank je wel voor het meedenken, Cissy :)

De supersoaker heb ik al een paar keer geprobeerd. Het vervelende is dat ze zo innig omstrengeld liggen (te vechten......) dat ik daarmee ook Oscar raak. Gevolg: de rooie schud een keer met z'n kop en denkt er verder niet meer over na, terwijl Oscar de hele dag over de zeik is.
Het 'probleem' met de rooie is dat ie eigenlijk nergens van onder de indruk is. Deels maakt hem dat tot de leuke kat die hij is (hij is echt wel lollig en stoer :))), maar met zulke dingen is het wel lastig.

Quellian: typisch dat jij precies hetzelfde aan de hand hebt, zoals ik het lees zijn er wel erg veel overeenkomsten.
Wat heb jij allemaal al geprobeerd? :)

Ik had het er net nog even met de buurman over. Volgens hem moet ik het gedrag flink afstaffen (de rooie letterlijk in z'n nekvel pakken), maar ik twijfel of dit wel de oplossing is. Als het moet dan moet het, Oscar is me immers net zoveel waard als de rooie. Maar als het al bij voorbaat een foute oplossing lijkt te zijn dan doe ik het natuurlijk niet......

050206051012

Re: Dominante je-weet-wel-kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:33

Ik blijf maar roepen dat 'die witte' eruit moet :D
Nee... ik blijf hem consequent achterna zitten, pak hem in zijn nekvel en zet hem op de gang (hij weet het al, gaat vaak zelf al voor de deur zitten), maar ik ben minder blij als er een achtervolging wordt ingezet naar zolder. Ik ben niet meer zo snel met die dikke toeter.

Ik heb in het verleden een dominantieprobleem in huis gehad, was wel vele malen erger dan nu het geval is, maar toen raadde mijn DA aan om beide katten in een vreemde omgeving te plaatsen. Dan hebben ze elkaar ineens heel hard nodig en trekken ze zich aan elkaar op. Dat heeft toen heel goed geholpen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:38

Rooien en valen zijn donderstralen, hier lopen ook 2 rooien en die zijn het ondeugendst, maar de plantenspuit werkt hier wél, ik hoef m maar te pakken en het is over, je ziet ze met geknepen oogjes kijken zo van´nee hè, niet weer!´ en dan smeren ze m.

Je mag je katten hier wel een weekje brengen, heb nog een kamer over die ingericht is als kattenpension, heb net de katten van Ffortuna een week op visite gehad als kerstvakantie oppas ;)
En daarvoor deed ie ook dienst als ´oppashok´, maar die katten zitten hier inmiddels al bijna 7 maanden (ja, ze zijn hier ´tijdelijk´ ivm scheiding) dus die lopen los in de kudde...