Op dit moment hebben wij 3 katten:
- Oscar (poes, hoewel haar naam anders doet vermoeden
), 14 jaar oud. Klein schriel katje.- Homer, je-weet-wel-kater, 9 jaar oud, zoon van Oscar.
- Meneer de Rooy, je-weet-wel-kater, ruim anderhalf jaar oud. Geen familie van Oscar en Homer, het is een afdankertje dat ik gekregen heb (en waar ik verder heel erg blij mee ben
).Meneer de Rooy is bij ons komen wonen toen hij 7 a 8 weken oud was. Op dat moment hadden we Oscar en Homer al een flinke tijd. In het begin werkte dat allemaal maar zo-zo. Meneer de Rooy was natuurlijk een kleine indringer, en dat werd hem ook wel even duidelijk gemaakt.
In eerste instantie was Meneer de Rooy helemaal weg van Oscar. Hij zag haar (denk ik) als een soort moederfiguur. Helaas moest Oscar helemaal niets van hem hebben, ze wees hem constant af. Tussen de rooie en Homer ging het al snel een stuk beter. Homer is zowel met z'n moeder als met de rooie erg goed.
Op een gegeven moment werd de rooie natuurlijk steeds groter. De interesse voor Oscar bleef, maar het was niet wederzijds. Sinds hij ouder en groter is, lijkt het wel of hij wraak wil nemen voor deze afwijzing. Sinds hij ongeveer even groot is als Oscar, bestaat een deel van zijn leventje uit het treiteren van Oscar. In eerste instantie waren ze nog redelijk aan elkaar gewaagd, maar sinds een tijdje is de rooie dubbel zo groot (en sterk) en dat laat ie wel duidelijk merken. Het liefst jaagt hij Oscar op. Oscar heeft 1 veilige plek in de woonkamer en dat is de eetkamertafel. De rooie heeft daar nooit op mogen zitten en dat weet ie ook. Zodra het 'oorlog' is rent Oscar naar de tafel, om er vervolgens niet meer af te durven omdat meneer haar onder de tafel op gaat zitten wachten.
Dit tafereel herhaalt zich meestal een keer of 2 a 3 per dag. De rest van de dag liggen ze meestal te slapen of te luieren. Soms liggen ze zelfs naast elkaar op de bank, dan is er niets aan de hand. Totdat meneer het weer op z'n heupen krijgt......
Het is trouwens niet alleen maar kommer en kwel: ze eten altijd heel braaf samen en 's nachts liggen ze met z'n drieeen in de bijkeuken te slapen. Als ze daar zijn, dan gebeurt er nooit wat, dan is alles koek en ei. De ellende begint pas als ze in de woonkamer zitten. De rooie is soms zo dominant dat hij naar de nek van Oscar springt en haar zo van de stoel af trekt, om vervolgens te gaan matten.
Ik weet het zo langzamerhand niet meer. Dat het tussen die 2 niet meer goed gaat komen heb ik me al bij neergelegd. Maar ik zou zo graag willen dat ze samen kunnen zijn zonder dat Oscar constant getreiterd wordt.
Natuurlijk hebben we al wel wat geprobeerd. Negeren helpt niet, dan blijft ie aan de gang. Een gil geven helpt heel even. Ik heb de rooie ook al een keer meteen bij z'n nekvel gepakt en hem een flinke pats verkocht, maar ook dat maakt geen indruk.
Mochten jullie nu denken dat die rooie een rotzak is: ja, dat is ie deels wel (tegen Oscar), maar verder gelukkig helemaal niet. Het is een ontzettend lieve kat die eigenlijk met alle andere katten (en honden) super overweg kan. Hij maakt verder nooit ruzie. Alleen met Oscar dan.......
Hoe zouden jullie zoiets nou aanpakken?
), maar met zulke dingen is het wel lastig.